قراردادها

عقد جعاله و انواع آن

آیا تاکنون با آگهی‌­هایی که بر برخی دیوارها چسبانده شده و نوید پرداخت جایزه در ازای یافتن و تحویل دادن اشیای گمشده یا حیوانات خانگی گم شده را می­‌دهند مواجه شده­‌اید؟ یا در شبکه‌­های مجازی پستی را منتشر کرده‌­اید که اعلام می­‌کند احتیاج به نوع خاصی از خدمات داشته و در مقابل آن وجه پرداخت خواهید کرد؟

مثال­‌های یاد شده حالت‌­هایی از یک عقد صحیح در حقوق ایران است. باید در نظر داشت که قوانین و مقررات برای نظم ­بخشی به زندگی اجتماعی و مدیریت خواست­ه‌ها و نیازهای مردم به وجود آمده و تدوین و توسعه یافته‌­اند.

مثال­‌هایی که یاد شده تنها در سال‌­های اخیر جاری نیستند بلکه سالیان متوالی مورد استفاده و تکرار بوده‌­اند، به همین سبب نیز عقدی به نام جعاله را داریم که مثال­‌های یاد شده و حالت­‌های مشابه را مورد حمایت و نظم دهی قرار می‌­دهد.

در این مقاله قصد داریم عقد جعاله را تعریف و ابعاد حقوقی آن را به کمک وکیل قراردادها بررسی نماییم.

تعریف عقد جعاله

عقد یا قرارداد به توافقاتی گفته می­‌شود که بین حداقل دو نفر ایجاد می­‌شود، طرفین قرارداد به سبب توافقنامه فی­‌مابین انجام تعهداتی را در برابر یکدیگر متعهد می­‌شوند.

در قانون مدنی ایران که خاستگاه و منبع اصلی مدیریت روابط حقوقی من­جمله عقود است، عقود متعددی وجود دارند که در تقسیم بندی‌های مختلفی می­‌گنجند، با اینکه امکان معرفی و بررسی کلیه انواع عقد در این نوشتار وجود ندارد، اما تلاش می­‌شود که با برخی از آن‌ها که برای درک بهتر موضوع ضروری است آشنا شویم.

عقود معین در مقابل عقود نامعین یا ماده ۱۰

عقود معین به آن دسته از عقود گفته می­‌شود که نه تنها نام آن‌ها در قانون مدنی قید شده است، بلکه احکام، قواعد و شرایط آن‌ها نیز در قانون تعیین تکلیف شده‌­اند.

عقود معین که معروف­‌ترین آن را می­‌توان عقد بیع یا خرید و فروش دانست، مجموعه‌­ای از توافقات پرتکرار تاریخ هستند که همواره در تنظیم روابط اجتماعی وجود و حضور داشته‌­اند.

در مقابل عقود معین قراردادهای ماده ۱۰ یا عقود نامعین قرار دارند، این قبیل از عقود که گاها ترکیبی از چندین قرارداد معین هستند، تحت عنوان خاصی از قانون مدنی وجود ندارند و در نتیجه کلیه احکام آن‌ها را نمی­‌توان در قانون مدنی یافت کرد.

عقد جعاله

عقود لازم در مقابل عقود جایز

عقود لازم به آن دسته­ از قراردادها اطلاق می­‌شود که اطراف آن از زمان امضا و پیوستن به عقد نمی‌­توانند به صرف خواست شخصی از توافق و قرارداد خارج شوند. خروج از عقود لازم در حالتی میسر است که یا طرفین بر این امر توافق نمایند و یا آن که شرطی از خود قرارداد حق خروج را به یکی از طرفین یا هر دو طرف اعطا نماید.

در مقابل عقد لازم، عقد جایز قرار دارد. قرادادهای جایز به آن قبیل از عقود گفته می­‌شود که هر یک از طرفین عقد هرگاه که بخواهد می‌­تواند از توافق خارج شود، این اختیار برای همه اطراف قرارداد جایز وجود دارد.

عقود مجانی در مقابل عقود معوض

عقود مجانی همان­طور که از نام آن‌ها مشخص است به آن دسته­‌ای از قراردادها اطلاق می‌­شود که طرف قرارداد در عوض انجام تعهدات خود عوض متقابل اعم از مال یا منفعت یا هر عوض دیگری دریافت نمی­‌کند. بر عکس عقود مجانی با عقود معوض روبه‌­رو هستیم؛ در این گروه از توافقات تعهدات در مقابل یکدیگر قرار دارند، برای مثال در عقد بین ثمن در مقابل موضوع عقد بیع یا مبیع قرار دارد.

عقد جعاله

تا اینجا با چند گروه از قراردادها آشنا شدیم، پیش از آن که به عقد جعاله ورود کنیم باید یک مقدمه دیگر را نیز با هم مرور نماییم، احکام و مواد قانون مدنی به طور کلی به دو دسته احکام تکمیلی و احکام اجباری تقسیم می‌­شوند.

احکام اجباری به موادی گفته می‌­شود که حتما باید در قرارداد یا موضوع ماده وجود داشته باشند، برای مثال وقتی از اهلیت طرفین در قرارداد صحبت می­‌کنیم، یک حکم الزامی را داریم که حتما باید رعایت شود و عدم رعایت آن تبعات قانونی و حقوقی به همراه خواهد داشت.

اما در مقابل وقتی از احکام تکمیلی صحبت می­‌کنیم، به احکامی اشاره داریم که طرفین عقد الزامی به رعایت آن ندارند، احکام تکمیلی برای پر کردن خلاهای ناشی از سکوت طرفین است و در صورتی که طرفین توافقی برخلاف احکام تکمیلی داشته باشند، توافق آن‌ها بر احکام تکمیلی قانون اولویت خواهد داشت.

حال که مقدمات ضروری را بیان کردیم به معرفی عقد جعاله می‌­پردازیم، جعاله مطابق با ماده ۵۶۱ از قانون مدنی عبارت است از التزام یک طرف قرارداد به ادا اجرت معلوم که می‌­تواند پرداخت وجه یا هر منفعت معلوم دیگری باشد، در ازای انجام شدن عملی که در قرارداد ذکر گردیده است، اعم از آن که مخاطب عقد شخص یا اشخاص معینی باشند یا اشخاص غیرمعین.

ارکان عقد جعاله

از تعریف یاد شده به ارکان عقد جعاله پی می‌­بریم که به شرح ذیل است:

تعهد و التزام طرف اول به پرداخت عوض معلوم در مقابل انجام شدن موضوع عقد به مخاطب عام یا خاص عقد.

مطابق با ماده ۵۷۰ قانون مدنی انعقاد عقد جعاله برای موضوعاتی که نامشروع هستند و نیز بر عملی که غیرعقلایی باشد باطل است، از جمله مثال­‌هایی که برای این ماده می­‌توان یاد کرد تنظیم قرارداد جعاله بر قتل دیگری یا ساختن مشروبات الکلی است.

عقد جعاله از طرفین عقد، موضوع عقد و عوض آن تشکیل می‌شود، اما ضرورتی ندارد که طرف عقد دقیقا مشخص باشد، به عبارت دیگر عقد جعاله می‌تواند خطاب به عموم تنظیم شده باشد.

همچنین مطابق با ماده ۵۶۴ ضرورتی ندارد که کیفیت عمل در عقد جعاله تعیین شده باشد، به عبارت دیگر ممکن است تنها رسیدن به هدفی خاص مدنظر جاعل باشد و نحوه وصول آن برای وی محل توجه نبوده و در نتیجه در عقد ذکر نگردد.

اجرت

آن چیزی که طرف اول عقد تعهد به پرداخت می‌­نماید، مطابق با ماده ۵۶۳ قانون مدنی ضرورتی ندارد که اجرت از تمامی جهات معین و معلوم باشد، اما باید درک کلی از اجرت وجود داشته باشد.

در این ماده مثال زده شده است که اگر شخصی تعهد نماید در ازای یافت شدن گمشده وی، حصه مشاع از مال معین را به عنوان اجرت به یابنده پرداخت نماید کفایت می­‌کند.

به اجرت عمل در عقد جعاله عنوان جُعل نیز اطلاق می­‌شود، و اجرت زمانی به طرف مقابل پرداخت می­‌شود که موضوع عقد جعاله را انجام داده باشد، اعم از آن که انجام خدمت خاص یا تحویل چیزی باشد.

اما چنانچه عقد جعاله از چندین عمل تشکیل شده باشد که بتوان آن‌ها را از هم تفکیک کرد، و هر کدام از بخش‌­ها نیز برای طرف اول عقد مطلوبیت داشته باشند، به میزان مقدار انجام شده از عقد، اجرت به طرف مقابل پرداخت خواهد شد.

طرفین عقد جعاله

جاعل

طرف اول عقد جعاله و شخصی که تعهد به پرداخت اجرت می­‌کند را جاعل می­‌نامند. جاعل می­‌تواند تا زمانی که کسی موضوع عقد جعاله را تماماً انجام نداده است از تعهد و پیشنهاد خود صرف­ نظر نماید.

اگر جاعل در حین انجام موضوع جعاله از تعهد خود عقب ­نشینی نماید، باید از عهده اجرت­المثل اعمات انجام شده بر آید، مگر آن که عمل موضوع جعاله از چند بخش تشکیل شده و هر بخش آن برای جاعل اهمیت داشته باشد، در این صورت باید اجرت بخش انجام گرفته را پرداخت نماید.

در همین راستا می‌توانید با وکیل تلفنی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

عامل

طرف دوم عقد جعاله و شخصی که می­‌تواند با انجام موضوع عقد جعاله اجرت را دریافت نماید، عامل می­‌گویند. عامل می­‌تواند یک شخص معلوم و مشخص باشد یا می­‌تواند هر شخصی باشد که موضوع عقد جعاله را انجام داده است.

عامل نیز می‌­تواند عقد جعاله را در هر هنگام که بخواهد فسخ نماید، چنانچه عامل اقداماتی را پیش از فسخ قرارداد انجام داده باشد، چنانچه بخش قابل تجزیه‌­ای از موضوع اصلی عقد بوده و به تنهایی برای جاعل ارزش داشته باشد، اجرت آن بخش به وی پرداخته می‌­شود، در غیر این صورت یعنی در حالتی که بخش انجام شده به تنهایی و مجزا مدنظر جاعل نبوده باشد، به عامل اجرت المثل تعلق خواهد گرفت.

با توجه به حکم ماده ۵۶۸ قانون مدنی، عامل می­‌تواند بیش از یک نفر باشد، در این صورت هر یک از عاملین به نسبت مقدار عمل خود از اجرت بهره­‌مند خواهند شد.

موضوع جعاله

موضوع جعاله که در واقع هدف و خواست جاعل است، می­‌تواند انجام عملی خاص یا تحقق یک هدف خاص باشد. موضوع جعاله احتیاجی نیست که با جزئیات در قرارداد ذکر شده باشد، اما اگر موضوع عقد جعاله تحویل مال معینی باشد مطابق با حکم ماده ۵۶۹ تا زمانی که عامل مال را به جاعل تحویل دهد نزد وی امانت خواهد بود.

انواع عقد جعاله

انواع عقد جعاله

در بخش قبلی با تعریف عقد جعاله و ارکان آن آشنا شدیم، در این بخش قصد داریم انواع عقد جعاله را معرفی نماییم، به طور کلی عقد جعاله با توجه به نحوه بیان طرف اول می‌­تواند به دو نوع عام و خاص تقسیم شود:

جعاله عام

جعاله عام به نوعی از عقد جعاله گفته می‌­شود که خطاب جاعل به عموم است و شخص یا اشخاص خاصی را در نظر ندارد. برای مثال زمانی که شخصی شی ارزشمندی را گم می‌­کند و آگهی منتشر می‌­کند که به یابنده اجرتی را پرداخت نماید، یک جعاله عام محقق شده است.

در جعاله عام از آن جا که ممکن است چندین عامل به طور همزمان نسبت به اجرای موضوع جعاله اقدام نمایند و هیچ­کدام از حضور و وضعیت دیگری اطلاع نداشته باشند و حتی جاعل نیز از وجود چندین عامل مطلع نباشد، اولین عاملی که موضوع جعاله را انجام داده و به اطلاع جاعل برساند، مستحق اجرت خواهد بود.

در عقد جعاله عام، هر عامل در هر زمان که بخواهد می­‌تواند اقدامات خود را متوقف نماید، همچنین جاعل تا زمانی که موضوع جعاله انجام نشده باشد، می­‌تواند از عقد صرف نظر نماید، چنانچه جاعل از اقدامات یک یا چند عامل مطلع باشد با توجه به اصول عمومی به نظر می­‌رسد که باید بخشی از اجرت را به عاملان پرداخت نماید.

جعاله خاص

در جعاله خاص موضوع جعاله خطاب به مخاطب خاص اعلام می‌­شود، برای مثال حالتی را در نظر بگیریم که پدری خطاب به فرزند خود می­‌گوید اگر نتیجه مشخصی را در امتحانات به دست آورد جایزه معینی را به او خواهد داد، در این صورت انجام شدن موضوع عقد از طرف مخاطب آن برای جاعل اهمیت دارد، و حتی اگر شخص دیگری بتواند به نتیجه مدنظر دست یابد، پدر را به تحویل جایزه متعهد نمی­‌کند.

در جعاله خاص نیز جاعل می­‌تواند هرگاه که بخواهد از تعهد خود کنار بکشد، اما اگر عامل در راستای اجرای موضوع عقد اقداماتی را انجام داده باشد، باید از عهده اجرت وی برآید.

با وجودی که در جعاله خاص مخاطب و عامل مشخص است، لیکن وی الزامی به پذیرش عقد جعاله نداشته و می­‌تواند از پذیرش و انجام موضوع عقد صرف نظر نماید، همچنین چنانچه عامل در حین انجام موضوع جعاله از ادامه آن کنار بکشد، مستحق اجرت بخش انجام شده خواهد بود.

مشاوره در تنظیم عقد جعاله

احکام تکمیلی

با توجه به توضیحاتی که بیان شد در این بخش به معرفی ویژگی­‌های کلی عقد جعاله می­‌پردازیم:

  • عقد جعاله به بیان صریح قانون­گذار عقدی است جایز، در نتیجه طبیعی است که هر یک از طرفین آن اعم از عامل یا جاعل هرگاه که بخواهد عقد را یک طرفه بر هم زند.
  • عقد جعاله عقدی است معوض، اما تعادل عوضین در آن ضرورت ندارد، توضیح آن که در عقد جعاله اجرت در مقابل موضوع عقد قرار دارد، اما ضرورتی ندارد که عوضین از نظر اقتصادی در توازن باشند.
  • با توجه به اینکه عقد جعاله در قانون مدنی با شرایط مقرر مطرح شده است، عقدی است معین؛ در نتیجه برخی از احکام آن امری هستند اما در بیشتر موارد طرفین می‌­توانند به خواست خود توافق نمایند.

مشاوره در تنظیم عقد جعاله

در این مقاله با یکی از عقود قانون مدنی به عنوان جعاله آشنا شدیم، دیدیم که در عقد جعاله طرف اول عقد که به جاعل نیز شناخته می­‌شود تعهد می‌نماید که در مقابل انجام شدن امر خاصی یا تحویل مطلوب وی، اجرت معین یا قابل تعیینی را به طرف دوم یعنی عامل ارائه نماید.

عقد جعاله شاید نامی آشنا نباشد اما در حقیقت و در روابط اجتماعی بین اشخاص کاربرد داشته و عرفا در حال اجرا است، با وجودی که قانون مدنی نامی معین بر تعهدات طرفین ضمن این توافقنامه نهاده است، اما بیشتر احکام عقد را طرفین می­‌توانند با رضایت خود و با مشورت از مشاوره حقوقی آنلاین یا حضوری توافق و تنظیم نمایند.

چنانچه در خصوص عقد مذکور و احکام و شرایط آن پرسش­‌های تکمیلی داشتید و یا آن که نیاز به کمک وکیل متخصص و مشاوره حقوقی در تنظیم عقد جعاله داشتید، می‌توانید با مشاوران و وکلای حرفه‌­ای بنیاد وکلا ارتباط بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا