وصول مطالبات

جداسازی یارانه های نقدی و مراحل قانونی آن

با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، اکثر زوج‌های جوان پس از ازدواج، که از پدر و مادر خود جدا می‌شوند و زندگی جدیدی را آغاز می‌کنند، قصد دارند یارانه خود را نیز از آن‌‌ها جدا کنند تا با جدا کردن یارانه کمک خرجی برای زندگی جدید خود داشته باشند، البته کار درستی است.

بسیاری از افراد پس از ازدواج تصمیم به جداسازی یارانه خود از خانواده می‌گیرند.

به منظور جداسازی یارانه پس از ازدواج، همسر باید به عنوان سرپرست خانوار با مدارک مورد نیاز به یکی از شعب پلیس+۱۰ مراجعه کرده و درخواست جداسازی یارانه را انجام دهد.

نکته قابل توجه در این مورد این است که جهت ایجاد حساب جدید یارانه در بین زوج‌های جوان هر دوی آن­‌ها باید یارانه فعال داشته باشند. اگر یکی از آن دو در خانواده قبلی خود یارانه دریافت نمی‌کرد، امکان درخواست جداسازی یارانه برای او وجود ندارد.

برای دریافت راهنمایی کامل از وکیل دادگستری کمک بگیرید.

قانون هدفمندی یارانه

هدف مندی یارانه‌ها شامل ۱۶ ماده است. به گونه ای که با حذف کردن یارانه از مواد سوختی، برق، گاز، و غیره درآمد به دست آمده، به صورت نقدی و یا غیر نقدی بین مردم پخش شود و سایر درآمد‌ها صرف کار‌های عمرانی و غیره شود.

براین اساس، قانون هدفمندی یارانه‌ها تصحیح کردن قیمت‌های حامل انرژی است تا با کم کردن فاصله قیمت‌های داخلی و خارجی سوخت، مانع هدررفتن و یا قاچاق این منابع شود. این قانون از آذر ماه سال ۱۳۸۹ تا الان ادامه دارد.

افراد بنا به دلایل مختلفی مجبور به جدا کردن یارانه خود از سرپرست هستند. در این مقاله به تمامی روش‌های جدا کردن یارانه پرداخته می‌شود.

جداسازی یارانه

جداسازی یارانه بعد از ازدواج

پسری که تا قبل از ازدواج کردن در سرپرستی پدر است با ازدواج کردن، خود سرپرست یک خانواده جدید می‌شود.

زوجین در این مرحله با سوال اینکه چگونه یارانه ام را جدا کنم؟

روبه‌رو می‌شوند یا بنا به دلایل دیگری همانند طلاق یا فوت سرپرست و یا حتی افراد مجردی که از خانواده خود جدا زندگی می‌کنند قصد جدا کردن یارانه را دارند، اما جدا کردن یارانه پس از ازدواج، نیاز به شرایطی دارد که اولین اقدام مراجعه به مراکز مشخصی که آدرس آن‌ها را می‌توانند از مرکز پلیس +۱۰ دریافت کنند، است.

سپس نیاز به مدارک و شرایط دیگری دارند که در ادامه، در اختیار شما قرار می‌دهیم.

پیش از ورود به مبحث بعدی خاطرنشان می‌کنیم که شما هم اکنون می‌توانید با وکیل تلفنی تماس برقرار کرده و سوالات خود را جویا شوید.

مراحل جدا کردن یارانه پس از ازدواج | مدارک

  1. مدارک شناسایی پدر هر دو طرف، که شامل کارت ملی، شناسنامه، و کپی دیگر مدارک است.
  2. مدارک شناسایی هر دو طرف که شامل شناسنامه، کارت ملی، و کپی تمامی مدارک است.
  3. اصل و کپی عقدنامه رسمی زوج
  4. مراجعه برای حذف نام از لیست خانواده و معرفی خانوده جدید برای جدا کردن یارانه

زوج‌ها پس از اینکه مدارک مورد نیاز خود را آماده کردند، به آدرسی که از مرکز پلیس +۱۰ دریافت کرده اند باید مراجعه کنند تا نام آن‌ها از لیست خانواده خود حذف شود.

سپس با ارائه مدارک به مرکز پلیس +۱۰ و فرم‌ها و شماره پیگیری که از مرکز قبلی دریافت کرده اند می‌توانند مراحل ثبت نام و جدا کردن یارانه از خانواده خد و معرفی خانواده جدید برای دریافت رایانه به اتمام برسانند.

باید دقت داشته باشید که مراحل اداری ذکر شده به مدت یک الی دو ماه زمان می‌برد؛ به همین علت برای اینکه یارانه یک ماه خود را از دست ندهید باید به مراحل بالا بین دهم تا بیستم هر ماه اقدام کنید.

همچنین قبل از هرگونه اقدام به مراکز اداری، زوجین باید یک حساب بانکی تهیه کنند و شماره حساب و کارت خود را نیز هنگام مراجعه همراه خود داشته باشند.

همچنین برای ثبت نام یارانه می‌توانند از سایت refahi.ir اقدام کنند.

جداسازی دریافت یارانه معیشتی

جدا کردن یارانه بعد از طلاق

زوج‌هایی که از یکدیگر جدا شده اند، جهت انتقال یارانه بعد از طلاق باید با در دست داشتن مدارکی مثل شناسنامه، کارت ملی، سند طلاق و کپی تمام مدارک به دفاتر پلیس+ ۱۰ مراجعه کرده و تقاضای سرپرستی جدید برای دریافت یارانه کنند.

پس از آن فرد باید حساب یارانه جدا برای خود در یکی از بانک­‌ها ایجاد کند؛ در غیر این صورت یارانه برای او پرداخت نمی‌شود.

جدا کردن یارانه سرپرست فوت شده

در مواردی که پدر فوت کرده باشد یارانه به حساب مادر خانوار واریز می‌شود با فوت سرپرست خانوار یارانه اعضای خانوار قطع و برای حل این مشکل باید مادر و فرزندان با مدارک اصل شناسنامه و اصل کارت ملی کپی مدارک شناسایی سرپرست قبلی و گواهی فوت به مراکز پلیس+۱۰ مراجعه کنند.

در برخی موارد با فوت پدر خانواده فرزند ارشد سرپرستی را برعهده می‌گیرد و در چنین شرایطی هم انتقال یارانه با این روش مذکور انجام می‌گیرد.

تنها با یک کلیک و به صورت برخط به وکیل آنلاین متصل شوید و در لحظه سوالات حقوقی خود را مطرح نمایید.

جدا کردن یارانه خانوار بدسرپرست

انتقال یارانه در خانوار‌های بد سرپرست نیز در مرکز پلیس +۱۰ انجام می‌گیرد، اما در این موارد جهت تغییر در کفالت وحضانت و غیره افراد باید ابتدا به مرکز فرمانداری استان مربوطه مراجعه کنند و با گرفتن نامه رسمی از فرمانداری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

در مواردی از قبیل اعتیاد سرپرست خانوار به مواد مخدر، زندانی بودن، فوت یا مفقود یا مجنون شدن، عدم حضور سرپرست در محل زندگی خانوار (مثل زندگی در خارج کشور)، عدم صلاحیت سرپرست خانوار و افرادی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند و فاقد سرپرست هستند، کمک‌های موضوع این آیین نامه به تشخیص سازمان، به سرپرست دیگری پرداخت خواهد شد.

افراد زندانی خود سرپرست مستثنی بوده و کمک‌های مربوط به حساب آن‌ها واریز خواهد شد. جدا کردن یارانه حدود یک تا دو ماه زمان می‌برد تا یارانه افراد پس از انتقال به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

گفتنی است برای ایجاد حساب یارانه جدید در بین زوج‌های جوان الزاما باید هر دو یارانه فعال داشته باشند.

به بیانی اگر یارانه هر دو یا یکی در خانواده قبلی قطع شده باشد با درخواست جدید برای زوجی که یارانه اش پیشتر قطع شده است، امکان فعال کردن مجدد یارانه وجود ندارد، حتی اگر زوج در خانواده جدید خود با مشکلات شدید اقتصادی رو به رو باشند.

اطلاعات بیشتر توسط مشاوره حقوقی با متخصصین بنیاد وکلا قابل دسترسی می‌باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من دوسال هست ک عقد کردم ولی یارانه خودم و همسرم هنوز جدا نشده الان بچه ام میخاد ب دنیا بیاد برای اینکه بهش یارانه بدن باید یارانه خودم و همسرم هم از خانواده هامون جدا کنیم یا خیر؟

  2. سلام من حضانت فرزندم را گرفتم و تفکیک کردم و یارانه رو انتقال دادن به من دفتر پلیس +۱۰هم کار رو انجام داد ۱۵روزی میشود.ولی حالا خبری از واریز یارانه برام نشد چطور بفهمم یارانه دریافتیم چقدره؟آیا یارانه فرزندم از سرپرست قبلی قط شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا