خانواده

وضعیت خروج زن متاهل از کشور

بر اساس قوانین مصوب کشور برخی از اجازه‌ها به دست پدر یا زوج است و دریافت پاسپورت و خروج از کشور یکی از همین اختیارات است که به دست پدر و زوج صورت می‌گیرد.

اگر خانم متاهلی قصد خروج از کشور را داشته باشد، باید اجازه دریافت روادید یا همان پاسپورت را از همسر خود اخذ کند. معمولا در این مورد زنان از کمک یک وکیل خبره استفاده می‌نمایند.

نوشته های مشابه

زنانی که به اجازه شوهر برای خروج از کشور نیاز ندارند

طبق شرایط زیر زنان به خروج از کشور نیازی به اجازه همسر ندارند:

  1. با همسر خود مقیم خارج از کشور هستند.
  2. زنانی که با مرد خارجی ازدواج کرده‌ و به تابعیت ایرانی خود باقی مانده‌اند نیاز به اجازه همسر ندارند.
  3. به موجب نظریه شورای نگهبان، زنانی که عازم سفر حج تمتع هستند نیز از این قانون مستثنی شده‌اند.

در موارد اضطراری نیز در صورت اجازه دادستان شهرستان امکان صدور گذرنامه وجود دارد، اما این شرایط ضروری در قانون تعریف نشده و تشخیص آن به اختیار دادستانی است.

وضعیت خروج زن متاهل از کشور

بنابراین هر زن ایرانی متاهل زمانی که می‌خواهد گذرنامه بگیرد یا آن را تمدید کند، نیاز به کسب اجازه کتبی همسرش دارد و در فرم‎های گذرنامه نیز یک بخش مشخص برای اعلام رضایت شوهر و امضای او وجود دارد که باید در دفترخانه اسناد رسمی نیز گواهی شود.

ممنوع الخروج کردن زن

ممنوع‌ الخروجی زن فقط با اعلام کتبی شوهر به اداره گذرنامه از بین خواهد رفت. حتی در مواردی که زوج‌ها از یکدیگر طلاق گرفته و قبل از طلاق، شوهر، همسر خویش را ممنوع الخروج کرده، این ممنوعیت زمانی از بین می‌رود که از طریق طلاق‌نامه، طلاق آنها به اطلاع اداره گذرنامه برسد.

در موارد زیادی، علی‎رغم این‎ که زن و شوهر سال‎ها با یکدیگر زندگی نمی‎کنند، شوهر همسرش را طلاق نمی‌دهد و به استناد همین حق، او را ممنوع‌الخروج هم می‎کند و عملا زندگی یک زن را تحت الشعاع قرار می‌دهد. این موارد در جلسات مشاوره حقوقی تلفنی به وفور به چشم می‌خورد.

خروج زن متاهل از کشور

اخذ اجازه خروج

هم اکنون تنها فرصت قانونی برای حل مشکل، بحث شروط ۱۲ گانه ضمن عقد است. طی این شرط، در زمان عقد ازدواج، شوهر به زن هم وکالت در امضای اسناد لازم برای صدور و تمدید گذرنامه و هم اجازه خروج مکرر از کشور را می‎دهد.

برای این کار مطمئن‌ترین راه مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند وکالت در آنجا است. از سوی وکیل آنلاین ما توصیه می‌شود بعد از عقد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود و حداقل در خصوص طلاق و خروج از کشور نسبت به تنظیم سند وکالت دقیق و کامل اقدام شود.

متاسفانه تعداد دفاتر اسناد رسمی که از انجام چنین کاری خودداری می‎کنند کم نیست و البته این کار تخلف محسوب می‌‎شود، اما همچنان دفاتری هستند که به خوبی و با دقت نظر اسناد را تنظیم می‎‌کنند.

شایان ذکر است، گرفتن اجازه خروج مکرر از کشور به این معنی نیست که شوهر دیگر نمی‎تواند زن را ممنوع الخروج کند، بلکه شوهر همچنان این حق را دارد؛ اما زن نیز می‌تواند با ارائه وکالتنامه، خواستار رفع ممنوع‌ الخروجی خود شود که گاهی در میان این بازه زمانی، زن ممکن است فرصت‎‌های مهمی را از دست بدهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا