اداره کار

مرخصی تحصیلی در قانون کار و نحوه استفاده از آن

درباره مرخصی تحصیلی باید گفت یکی از مهم ترین حقوق ملت در قانون اساسی که در خصوص حق بر آموزش و تعلیم و تربیت برای همگان مقرر شده است، بند سوم از اصل سوم قانون اساسی ایران می باشد.

به موجب آن، ایجاد زمینه های مربوط به آموزش و پرورش رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی، به عنوان یکی از جدی ترین تکالیف دولت محسوب شده است که بایستی زمینه های تحقق این اصل را با استفاده از ابزارهایی مانند مرخصی تحصیلی و لوازم گوناگون قانونی فراهم کند.

به عنوان نمونه، اشخاصی که به کار اشتغال دارند نیز بایستی بتوانند از این تسهیلات حمایتی استفاده کرده و ادامه تحصیل دهند؛ به همین دلیل، در قانون کار جمهوری اسلامی ایران، امکان مرخصی تحصیلی برای مشمولان قانون کار فراهم شده است.

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله از وکیل متخصص بنیاد وکلا قصد داریم به بررسی این سوال که مرخصی تحصیلی در قانون کار و مدت زمان آن چقدر است پرداخته و نحوه استفاده از مرخصی تحصیلی را مورد بررسی قرار دهیم.

مرخصی تحصیلی چیست؟

قانون مدیریت خدمات کشوری که در خصوص روابط استخدامی دولت با کارمندان بخش های دولتی است، مرخصی تحصیلی را مورد توجه قرار داده است و مدت زمان آن را تعیین کرده که در مقاله ای جداگانه، جزییات آن مورد بررسی قرار گرفته است.

با این حال، کارگران و کارمندان مشمول قانون کار نیز طبق ضوابط مربوط به قانون کار، امکان اخذ مرخصی تحصیلی را خواهند داشت.

همانگونه که از نام مرخصی تحصیلی مشخص است، اصولا این نوع مرخصی برای آن دسته از کارگرانی پیش بینی شده است که قصد دارند ادامه تحصیل داده و مدارج علمی و تحصیلی خود را ارتقاء بخشند.

به همین دلیل، قانون کار نیز در ضمن ماده ۱۶، مرخصی تحصیلی را به همراه مرخصی بدون حقوق مورد توجه قرار داده است که در ادامه به بررسی مدت مرخصی مذکور خواهیم پرداخت و در مطلب جداگانه، مرخصی بدون حقوق را شرح خواهیم داد.

مرخصی تحصیلی

مدت زمان مرخصی تحصیلی کارگران

بر اساس ماده ۱۶ قانون کار، مرخصی تحصیلی به همراه مرخصی بدون حقوق، به عنوان موارد تعلیق قرارداد کار مورد پیش بینی قرار گرفته اند.

در این ماده، مدت زمان مرخصی تحصیلی طبق قانون کار مشخص شده است که بر اساس آن: قرارداد کارگرانی که مطابق این قانون از مرخصی تحصیلی استفاده می کنند، در طول مرخصی و به مدت دو سال به حالت تعلیق در می آید.

در تبصره این ماده نیز حکم دیگری در مورد مدت و زمان مرخصی تحصیلی مقرر شده است که طبق آن : مرخصی تحصیلی برای مدت دو سال دیگر قابل تمدید می باشد”.

بر این اساس، می توان گفت مدت مرخصی تحصیلی مشمولان قانون کار دو سال است.

در صورتی که کارگر و کارفرما در این خصوص به توافق برسند، مدت مرخصی تحصیلی برای دو سال دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود و جمعا به مدت ۴ سال، کارگران یا کارمندان بخش خصوصی حق مرخصی تحصیلی خواهد داشت.

برای اطلاع از انواع مرخصی در قانون کار می‌توانید مشاوره حقوقی اداره کار با متخصصین ما داشته باشید.

نحوه استفاده از مرخصی تحصیلی

نحوه استفاده از مرخصی تحصیلی

در قسمت های قبل به توضیح مرخصی تحصیلی مشمولان قانون کار پرداخته و مدت زمان آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم؛ با این حال سوال مهمی که در رابطه با این نوع مرخصی وجود دارد، آن است که نحوه استفاده از مرخصی تحصیلی چگونه است؟

پاسخ به این سوال را مشاوره حقوقی آنلاین ما می توان با توجه به وحدت ملاک ماده ۷۲ قانون کار استنباط نمود که بر اساس آن، “نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق و مدت آن و شرایط برگشت آنها به کار پس از استفاده از مرخصی، با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما تعیین خواهد شد”.

بنابراین، نحوه استفاده از مرخصی تحصیلی همچون مدت مرخصی و شرایط برگشت به کار پس از مرخصی تحصیلی نیز بستگی به توافق کتبی کارگر و کارفرما خواهد داشت.

لازم به ذکر است که استفاده از مرخصی تحصیلی توسط کارگران ، سبب خاتمه قرارداد کار نخواهد شد، بلکه بر اساس قانون کار، استفاده از مرخصی تحصیلی تنها سبب تعلیق قرارداد کار می شود و کارگر پس از اتمام مرخصی تحصیلی می تواند مجددا به کار خود برگردد و کارفرما نمی تواند به دلیل استفاده از مرخصی تحصیلی، کارگر را اخراج کند؛ چرا که در این صورت، اخراج غیر موجه محسوب خواهد شد.

اگر برای درخواست مرخصی تحصیلی خود به راهنمایی نیاز دارید، با وکیل تلفنی ما گفتگو نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا