اداره کار

بررسی ماده ۱۴۸ قانون کارگر و کارفرما ضمانت اجرایی و طرح دعوا

با توجه به اینکه کارفرما به مفاد این قانون عمل نکند او زیان آور خواهد بود و دچار جریمه خواهد شد، طبق قوانین تامین اجتماعی کارگران باید از حق بیمه تامین اجتماعی برخودار باشند.

ماده ۱۴۸ قانون کار همه کارگاهها وظیفه دارند لیست کارگران خودرا به سازمان تامین اجتماعی ارسال نمایند و تک تک کارمندان خود حق بیمه پرداخت نمایند.

نکته: این قانون قوانین حمایت کارگران و افزایش رفاه اجتماعی برای آنان است، اگر کسی به میزان یک  یکساعت هم برای کاری به خدمت گرفته شود، باید بیمه شود.

ضمانت اجرایی

مطابق مواد ۳۶ قانون تامین اجتماعی و ۱۴۸ قانون کار پرداخت حق بیمه کارگر به عهده کارفرما می باشد، عدم پرداخت حق بیمه کارگر از سوی کارفرمایان میتواند ضمانت اجرای روبرو شود:

  1. ضمانت کیفری
  2. ضمانت اجرای حقوقی
  3. ضمانت اجرای مقرر در قانون کار
  4. ضمانت اجرایی مقرر در ماده ۵۰قانون تامین اجتماعی و آیین نامه های مصوب ۱۳۵۵                             

طرح دعوی در مراجع قانون کار ماده ۱۴۸

دعوای دادخواست الزام پرداخت حق بیمه معوقه بطرفیت کارفرما به هیات تشخیص و اختلاف کارگر و کارفرما امکان‌پذیر است و اجرای رابطه کارگری کارفرمایی به حکم قانون در صلاحیت مراجع  حل اختلاف(فصل نهم قانون کار) قرارداد ورای قطعی مراجع مزبور (هیات تشخیص حل اختلاف) نیازی به طرح پرونده در کمیته شعبه استانی تامین اجتماعی مقرر در دستورالعمل مربوط نیست و میزان سابقه از تاریخ قطعیت ملاک عمل است.

به موجب مقرارت قانون کار برای هیات های تشخیص (موضوع ماده ۱۵۸ قانون کار باید طرفین دعوی ابلاغ شود، هریک از آنها میتواند ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ به رای اعتراض کنند (ماده ۱۵۹ قانون کار) و چنانچه درمدت مقرر کارگر وکارفرما  اعتراض ننمایند، رای صادره از پایان مدت یاد شده لازم الاجرا خواهد بود ضمن آن در صورتی که در مهلت مقرر اعتراض نمایند براساس ماده ۱۶۰قانون کار ارجاع و این هیات پس از بررسی موضوع اقدام به صدور رای قطعی ابلاغ میکند.

نکته: بموجب ماده۳۶ قانون کار تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه با پرداخت نکردن آن رافع مسولیت و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شده تلقی نشده و شعبه این سازمان باید با توجه به تضریح قانون برابر مقرارت و ارائه حمایتهای قانون اقدام لازم به عمل آورد و براساس ماده ۴۰ قانون تامین اجتماعی در صورتی که کارفرما از لیست صورت فرد مذکور در ماده ۲۹ قانون تامین اجتماعی خودداری کنند، این سازمان حق بیمه را راسا تعین و از کارفرما مطالبه و وصول میکند.

مواد ۴۲ و۴۳ تامین اجتماعی              

میزان حق بیمه محاسبه شده قانون تامین اجتماعی به استناد مواد ۴۲و۴۳ قانون تامین اجتماعی از سوی کارفرما قابل اعتراص است، بموجب ماده ۴۳ قانون تامین اجتماعی صرفا در مورد میزان حق بیمه تعین شده و اعلام نظر نموده و فرایند وصول حق بیمه یا گردش کار در این زمینه موجب تعویق یا وقفه در احتساب سوابق بیمه شده به ترتیب مقرر رای قطعی نخواهد شد.

نکته: علی الاصول صدور حکم به الزام پرداخت حق بیمه در مراجع قانون کار به منزله ارتکاب بزه عدم پرداخت حق بیمه از وی کارفرما می باشد و در عمل اداره  کار از اعلام جرم خودداری می نماید.

مدارک اثبات کارگر بهمراه پیوست دادخواست  

  1. اصل وکپی شناسنامه دارای سمت پرونده
  2. دفترچه خدمات درمانی  مدعی
  3. حکم استخدامی و فیش حقوقی  یا قرارداد
  4. افتتاح حساب بانکی  پرینت وواریزهای موجود
  5. معاینات پزشکی قبل از استخدام بر اساس ماده ۹۰ تامین اجتماعی
  6. کارتهای بهداشتی و….                                              

نحوه ارسال دادخواست براساس ماده ۱۴۸

  • ثبت الکترونیکی در دفاتر پیشخوان خدمت در سراسر استانها و همچنین گرفتن کد کاربری و رمز عبور شخصی
  • آدرس اینترنتی سیستم جامع کارگر وکارفرما parka.mcls.gov.ir

جمع‌بندی

اگر مشمول از حمایت بیمه ای برخودار هستند و پرداخت حق بیمه کارگر به صراحت ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی و ماده ۱۴۸ قانون کار به عهده کارفرما وی می باشد و در رابطه با ضمانت اجرایی عدم پرداخت بیمه و راهکار شکایت و دلایل اثباتی کارگر و نکات قانونی مختصر مقاله از بنیاد وکلا جهت عزیزان و بررسی اختلاف فی مابین کارگر و کارفرما می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا