اداره کارحقوق و دستمزد

مبلغ سختی کار چقدر است؟

آیا تاکنون اصطلاح سختی کار و مبلغ سختی کار را شنیده‌­اید؟ آیا محل اشتغال خود را مشمول قواعد سختی کار می­‌دانید؟

با توجه به قواعد تکمیلی که سختی کار بر روابط کارگر و کارفرما اعمال کرده و حقوق و تعهدات متفاوتی برای طرفین ایجاد می­‌نماید، در این مقاله قصد داریم با مفهوم سختی کار آشنا شده و قواعد تکمیلی آن را بررسی نماییم. اما پیش از آن و از آنجا که سختی کار تنها در روابط کارگر و کارفرمایی که مشمول قانون کار باشند معنا پیدا می­‌کند، به تعریف قانون کار و دیگر مفاهیم یاد شده می‌­پردازیم.

البته کمک گرفتن از وکیل متخصص در حوزه روابط کار و کارفرما می‌تواند به وصول مطالبات قانونی شما کمک شایانی نماید.

تعریف مفاهیم

قانون کار، قرارداد کار، روابط کارگر و کارفرمایی عباراتی هستند که به گوش آشنا می‌­آیند اما زمانی که صحبت از اجرا و اعمال قوانین و محتوای حقوقی می­‌شود، ضروری است که تعریف دقیق و مشخصی از مفهوم و مصادیق عبارات یاد شده داشته باشیم.

با توجه به اینکه سختی کار نیز یکی از موارد کاملا تخصصی است که ذیل قانون کار معنا پیدا می‌­کند، مفاهیمی که در این مقاله به آن­‌ها نیاز خواهیم داشت را با هم بررسی می‌­کنیم:

مقررات کار

مقررات کار به قانون کار به همراه کلیه اصلاحات و نیز آیین‌­نامه و دستور العمل‌­های مربوطه گفته می­‌شود که توسط مقامات صالحه تصویب و لازم­الاجرا شده است. مقررات کار مبنا و منبع اصلی به دست آوردن قوانینی است که بر روابط کاری قشر عظیمی از کشور حکم‌­فرماست.

با توجه به اینکه قانون کار یک قانون حمایتی است که به نفع کارگر تنظیم شده است و با عنایت به این امر که اصولا کارفرما نسبت به کارگر در موقعیت قدرت قرار می­‌گیرد، احکام و دستورات این قانون برای همه بازیگران آن لازم ­الرعایه بوده و اکثرا حت با توافق خلاف آن نیز قابل تغییر نمی‌­باشد.

مبلغ سختی کار سال ۱۴۰۲

کارگر

کارگر از نظر قانون کار به شخص حقیقی گفته می­‌شود که در ازای دریافت اجرت به اموری که کارفرما تعیین می­‌نماید اشتغال دارد. کارگر یکی از عناصر مهم در قانون کار است، حقوق و مزایای وی به همراه تعهدات و وظایفی که در یک رابطه کار باید بر عهده داشته باشد، به همراه مراجع حل اختلاف که کارگر می‌­تواند به دادخواهی در آن بپردازد در قانون کار بیان شده­‌اند.

مطابق با مواد این قانون اصولا کارگر باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد، و تنها در مواردی خاص کارگر نوجوان می­‌تواند تا ۱۵ سال سن داشته باشد.

مدت حداکثر کار هفتگی طبق قانون کار برابر با  مدت ۴۴ ساعت تعیین شده است. پرداخت حقوق و مزایا که از حداقل حقوق تعیین شده در هر سال نباید کمتر باشد، بیمه تامین اجتماعی، مرخصی­‌های سالیانه، بازنشستگی و دیگر موارد مربوط به روابط طرفین در قانون کار آمده و یک طرف آن را کارگر تشکیل می‌­دهد.

کارفرما

طرف دیگر یک رابطه کار را کارفرما تشکیل می‌­دهد، کارفرما شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی است که کارگر به خواست وی و در ازای دریافت اجرت به موضوع کار اشتغال دارد.

کارفرما نیز ذیل قانون کار حقوق و تکالیفی بر عهده دارد، کارفرما نمی­‌تواند صرفا با توافق طرفین برخی موضوعات مثل حقوق کمتر، ساعات کاری بیشتر و مواردی از این قبیل را به کارگر تحمیل نماید.

همچنین با توجه به نوع قرارداد کار، کارفرما در هر حالتی که مایل باشد و بدون داشتن عذر موجه نمی‌­تواند به رابطه کاری فی‌­مابین خاتمه بخشد. البته که مراجع موضوع اداره کار برای کارفرما نیز مرجع تظلم­‌خواهی محسوب شده و در مواردی همچون ورود زیان و آسیب، کارفرما می‌­تواند به این مراجع رجوع نماید.

کارگاه

به طور کلی محل اشتغال کارگر را کارگاه می­‌گویند. کارگاه اعم است از محل اداره دفتری، شعبات یا دایره‌­های متفرقه همچون مهدکودک، سالن­‌های غذاخوری و استراحت و دیگر موارد.

کارگاه باید دارای شرایطی باشد که در قانون کار تعیین شده است، همچنین آسیب­‌ها و خساراتی که در کارگاه اتفاق می‌افتد با قوانین خاص خود همراه است، برای مثال تامین امنیت کارگر و ارائه وسایل لازم به وی در محیط کارگاه و نیز آموزش کارگر در کارگاه از وظایف کارفرما می­‌باشد.

مبلغ سختی کار در قرارداد کار

قرارداد کار

قرارداد کار به توافقی گفته می­‌شود که روابط بین کارگر و کارفرما را تعیین می‌­کند. قرارداد کار می‌­تواند به صورت شفاهی یا کتبی تنظیم شده باشد، اما مادامی که یک طرف آن کارگر و طرف دیگر کارفرما قرار داشته باشد و کارگر در ازای دریافت اجرت انجام اموری را برای کارفرما برعهده داشته باشد، مشمول عنوان قرارداد کار خواهد بود.

قرارداد کار باید شامل اطلاعات طرفین، زمان انعقاد قرارداد، موضوع قرارداد، مدت قرارداد، میزان یا مبنای تعیین اجرت باشد. فسخ قرارداد کار اصولا برای طرفین میسر نیست جز در موارد مصرح قانونی.

قرارداد کار اولین منبعی است که برای شناخت و بررسی رابطه طرفین می‌­توانیم به آن مراجعه نماییم، اما با توجه به اینکه قواعد قانون کار اصولا امری هستند و امکان تغییر آن­‌ها حتی با توافق هم وجود ندارد، قرارداد کار احتیاجی به داشتن مواد مبسوط ندارد و کلیات و ضروریاتی همچون مشخصات طرفین، تاریخ تنظیم و موضوع اشتغال کفایت می­‌نماید.

در جلسات مشاوره حقوقی آنلاین امکان ارسال قرارداد کار برای وکیل و مطالعه و اصلاح و تنظیم آن وجود دارد.

سختی کار، مبلغ سختی کار، شمول سختی کار

در بخش پیشین با عناصر مختلفی که در قانون کار با آن­‌ها مرتبط هستیم آشنا شدیم، حال در این بند قصد داریم به چند پرسش در خصوص سختی کار پاسخ دهیم، اولا سختی کار به چه معناست، ثانیا به چه اشخاصی وارد است و ثالثاً چع اثراتی بر طرفین دارد. در بند آخر قواعد تکمیلی که درباره سختی کار وجود دارد را بررسی خواهیم کرد.

تعریف سختی کار

سختی کار را در ماده ۷۶ از قانون تامین اجتماعی می‌­توانیم بیابیم، مطابق با تبصره دوم از این ماده سختی کار یا به عبارت دیگر کارهای سخت و زیان آور به مواردی گفته می­‌شود که کارگر به دلیل ماهیت و جنس کار با عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی در محل کار در ارتباط قرار می‌­گیرد که می‌­تواند اثرات مضری بر سلامت جسمی یا روانی وی در کوتاه مدت یا بلند مدت به همراه داشته باشد.

معمولا شرایط یاد شده در محل کار از میزان استاندارد بیشتر است، مشاغلی همچون کار در معادن، یا آتش­نشانی به عنوان مشاغل سخت در نظر گرفته می‌­شوند.

همانطور که مشاهده می­‌شود مشاغلی به عنوان کارهای سخت و زیان آور شناخته می­‌شوند که محیط کاری تنشی فراتر از ظرفیت­‌های طبیعی انسان اعم از جسمانی و روانی در وی ایجاد می‌­نماید و همین تنش‌­ها هستند که می‌­توانند زمینه بیماری‌­های جسمانی یا روانی را به همراه آورند.

به همین سبب کار در معدن به دلیل وضعیت بیولوژیکی که داشته و می­‌تواند سلامتی جسمانی اشخاص را مخدوش نماید به عنوان کار سخت و زیان ­آور شناخته می‌شود اما کار در مراکز روانی نیز به دلیل اثرات روحی که می­‌تواند بر اشخاص وارد سازد نیز جز مشاغل سخت و زیان آور دسته­‌بندی می­‌گردد.

کارهای سخت و زیان آور با توجه به اینکه بتوان با استفاده از تمهیدات و تجهیزات فنی و ایمنی، میزان سختی و آسیب­‌های احتمالی وارده را کاهش داد یا نداد به دو گروه تقسیم می­‌شوند، به این صورت که در یک وضعیت می‌­توان از اثرات مضر جلوگیری به عمل آورد حال آن که در وضعیتی نیز ممکن است که حتی استفاده از تجهیزات ایمنی و فنی نیز در آثار زیان ­آور کار موثر واقع نشوند.

مبلغ سختی کار کارگران

تعهدات کارفرما در مشاغل سخت و زیان ­آور

همان­طور که مشاهده شد کارهای سخت و زیان آور با توجه به محیط آن­‌ها دسته‌­بندی شده و از مشاغل عادی مجزا می‌­شوند و با توجه به اینکه استفاده از تمهیدات ایمنی و فنی می­‌تواند در میزان سختی کار و اثرات آن موثر واقع شود.

مطابق با حکم قانون­گذار، کارفرمایان کارگاه­‌هایی که برخی یا تمام کارهای ایشان مشمول عنوان کارهای سخت و زیان آور باشد، به ایمن سازی عوامل و شرایط محیط کار و فراهم آوردن شرایطی که محیط کار را به محیط استاندارد نزدیک نماید ملزم شده­‌اند.

همچنین کارفرمایان ملزم شده‌­اند که کارگران مشاغل سخت و زیان آور را به اشخاصی ارائه دهند که طبق معاینات پزشکی دوره‌­ای برای انجام آن کارها توانایی کافی داشته باشند. معاینات دوره‌­ای در مشاغل سخت و زیان­ آور باید حداقل سالی یک مرتبه انجام شود و نیز پرونده پزشکی کارگران باید حفظ و نگهداشت شده و به روز باقی بماند.

مصادیق مشاغل سخت و زیان آور

تعیین مشاغل سخت و زیان آور و همچنین تعیین ویژگی­­‌هایی که شغل را در گروه زیان ­آور تعیین کرده است با توجه به آیین‌­نامه­‌های مربوطه صورت می‌پذیرد، اما با توجه به اینکه لیست­‌های سالیانه اعلامی چندان کامل به نظر نمی­‌رسید و همواره نیاز به روز رسانی داشت.

در گذشته کارگرانی که خود را مشمول عنوان مشاغل سخت و زیان آور می­‌دانستند می­‌توانستند با مراجعه حضوری به اداره کار درخواست خود را ثبت نمایند که کمیته بدوی مشاغل سخت و زاین آور درخواست مذکور را دریافت و بررسی می­‌کرد.

کمیته مذکور با دریافت نظر از کارشناسان نسبت به درخواست­‌های واصله اعلام نظر می‌­کرد، البته رای کمیته بدوی قابل تجدید نظر در کمیته تجدید نظر مشاغل سخت و زیان آور بود.

پس از شیوع کرونا و با الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات در حال حاضر و مطابق با قانون جدید سال ۱۴۰۲، اشخاصی که احساس می‌­کنند مشمول عنوان مشاغل سخت و زیان آور قرار دارند می‌­توانند درخواست خود را در سامانه‌­ای که به این منظور ایجاد شده است ثبت نمایند.

ثبت درخواست در این سامانه موکول است به ایجاد حساب کاربری است که با اعلام شماره ملی به همراه نام و نام­ خانوداگی انجام می­‌شود. مراحل رسیدگی که از درخواست‌های اینترنتی طی می­‌شود نیز همچون مراحل روش‌­های سنتی است با این تفاوت که ثبت درخواست و پیگیری آن نیاز به حضور در مراجع نداشته و از طریق حساب کاربری اشخاص قابل پیگیری است.

لازم به ذکر آن که درخواست سختی کار را کارگر، کارفرما و نیز کارگاه می‌­توانند ثبت و پیگیری نمایند. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی وکیل تلفنی ما نیز بهره‌مند شوید.

مشاوره حقوقی در راستای مبلغ سختی کار

قواعد تکمیلی مشاغل سخت و زیان آور

تا اینجا با مفهوم مشاغل سخت و زیان آور آشنا شدیم، همچنین دانستیم که مراجعی برای پیگیری درخواست و بررسی وجود دارند، اما سختی کار چه اثراتی به همراه دارد که اشخاص را به تنظیم درخواست و پیگیری آن متمایل می­‌سازد؟

با توجه به نوع کار و اثراتی که در کوتاه مدت و بلند مدت بر اشخاص وارد می­‌شود، قانون­گذار مواردی از امتیازات را برای کارگران مشاغل سخت و زیان آور تعیین کرده است که به قرار ذیل است:

  1. بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور با مشاغل عادی متفاوت است، در این گروه از مشاغل افرادی که ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب به کار اشتغال داشته باشند می­‌توانند درخواست مستمری بازنشستگی خود را به سازمان مربوطه اعلام نمایند.
  2. در مشاغل سخت و زیان آور هر سال سابقه کاری معادل با یک سال و نیم از مشاغل عادی محاسبه می­‌شود، البته مشروط به پرداخت حق بیمه.
  3. چنانچه کارگران مشاغل سخت و زیان آور پیش از رسیدن به مدت ۲۰ یا ۲۵ سال اشتغال دچار فرسایش جسمس و روحی ناشی از اشتغال در آن مشاغل شده باشند، می‌­توانند با دریافت تاییدیه کمیسیون­‌های پزشکی، با هر مدت از سابقه کاری، از مزایای بازنشستگی بهره­‌مند شوند.
  4. ساعت کار کارگران مشاغل سخت و زیان آور حداکثر ۶ ساعت در روز و مجموعا ۳۶ ساعت در هفته خواهد بود، در حالیکه در مشاغل عادی حداکثر مدت اشتغال هفتگی ۴۴ ساعت است.
  5. کارگران مشاغل سخت و زیان آور در طور سال می‌­توانند ۵ هفته مرخصی دریافت نمایند.
  6. بیشترین مزایای مالی که به مشاغل سخت و زیان آور تعلق می­‌گیرد حق بیمه بیشتری است که توسط کارفرما در این قسم پرداخت می­‌گردد، بدین صورت که کارفرما این قسم از مشاغل باید ۴ درصد بیشتر حق بیمه پرداخت نمایند.

مشاوره حقوقی در راستای مبلغ سختی کار

در این مقاله با مفهوم سختی کار آشنا شدیم و دانستیم که مشاغل متعددی همچون کار در بیمارستان­‌های روانی، کار در معادن، خبرنگاری، آتش‌نشانی، کار در ارتفاع و دیگر مواردی که محیط و نوع کار می­‌تواند در کوتاه مدت یا بلندمدت به سبب تنش‌­هایی که برای کارگر ایجاد می­‌کند، وی را با آسیب‌­های روحی و روانی مواجه سازد.

مشاهده شد که لیست دقیق و مشخصی از این مشاغل در دست نیست بلکه در هر مورد به درخواست کارگر یا کارفرما، کمیته­‌های بدوی، تجدیدنظر و عالی موضوع این مشاغل وارد در رسیدگی شده و به کمک کارشناسان نسبت به وضعیت درخواست واصله اعلام نظر می‌کنند.

همچنین بیان شد که امتیازات وارده بر مشاغل سخت و زیان آور همچون بازنشستگی زودتر از موعد و حق بیمه پرداختی بیشتر توسط کارفرما موکول است به پذیرش درخواست توسط کمیته­‌های فوق که در گذشته به صورت حضوری ارائه می­‌شد اما امروزه به صورت آنلاین ارائه آن‌ها میسر است.

با وجود آن که سعی کردیم در این مقاله انواع نکاتی که سختی کار به همراه دارد را پوشش دهیم، چنانچه سوالاتی راجع به نحوه ارائه درخواست خود و پیگیری آن و یا هر موضوع دیگری در ارتباط با مشاغل سخت و زیان آور داشتید می­‌توانید با مشاوران و وکلای حقوق کار بنیاد وکلا ارتباط گرفته و از مشاوره حقوقی حضوری، آنلاین و تلفنی بهره‌­مند شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا