اداره کار

پروانه کسب اتباع خارجی | شرایط و مدارک لازم

آغاز یک شغل آزاد نیاز به دریافت پروانه کسب دارد. این پروانه کسب با مراجعه به واحد صنفی مورد نظر روند صدورش آغاز می‌شود. این روند برای اتباع خارجی که می‌خواهند کسب و کاری را در ایران آغاز نمایند، با سختگیری بیشتری همراه می‌باشد.

البته برای هر دو گروه امکان اخذ وکیل جهت پیگیری دریافت پرونده کسب وجود دارد.

نوشته های مشابه

کسب پروانه کسب برای آغاز اشتغال

هر فردی که بخواهد واحد صنفی ایجاد کند، قبل از سپردن هر گونه تعهد، اجاره یا خرید محل باید جهت اخذ مجوز لازم به اتحادیه صنف مربوطه مراجعه و درخواست کتبی خود را تسلیم نماید. برای تکیمل این درخواست دریافت مشاوره حقوقی مفید خواهد بود.

  • داشتن پروانه کار معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی و پروانه اقامت معتبر از وزارت کشور
  • ارایه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی و یا عادی و یا مبایعه نامه و یا ارایه قراردادهای منعقده فی‌مابین متقاضی پروانه کسب با ادارات و سازمان‌های دولتی، نهادها، شهرداری‌ها، شرکت‌های تعاونی مسکن و شرکت‌های خاص صنفی، شرکت‌های تحت پوشش سازمان‌های دولتی و نهادها

تبصره: دریافت تعهد محضری از دارندگان اجاره نامه عادی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن.

کسب پروانه کسب

حداقل سن جهت خانم‌ها به منظور دریافت پروانه کسب ۱۸ سال می‌ باشد.

  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی یا حداقل گواهی پایان تحصیلات ابتدایی یا سواد خواندن و نوشتن (به استثنای متقاضیانی که سن آنها از ۵۰ سال به بالا می‌ باشد).
  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • ارائه پایان کار تجاری، اداری و یا کارگاهی محل واحد صنفی و یا رسید پرداخت عوارض کسب و پیشه سالیانه شهرداری و یا پروانه ساختمانی تجاری، اداری و یا کارگاهی محل واحد صنفی و یا ارایه گواهی شهرداری مبنی بر بلامانع بودن صدور پروانه کسب.

تبصره:‌ برای دارندگان اجاره‌نامه‌ها یا اسناد عادی هر گونه مدرکی دال بر تشکیل پرونده در شهرداری کفایت می‌ نماید.

  • ارائه کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای صنوفی که مشمول قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی می‌ باشند.
  • ارائه هر گونه مدرک مبنی بر تشکیل پرونده و یا ارائه هر یک از اوراق پرداخت مالیاتی
  • مدارک لازم دال بر دارا بودن صلاحیت فنی برای مشاغل خاص بر اساس آیین‌نامه مربوطه

تبصره: اگر متقاضی واجد شروط لازم برای اخذ پروانه تخصصی و فنی نباشد، حضور یک نفر شاغل دارنده پروانه تخصصی و فنی در واحد صنفی برای صدور پروانه کسب مشروط، به نام متقاضی کافی است.

  • موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی
  • عکس جدید ۱۲ قطعه
  • فتوکپی گذرنامه

تبصره: صدور پروانه کسب برای افراد حقیقی و یا حقوقی با ارائه وکالت نامه ممنوع می‌ باشد.

داشتن پروانه کار و اقامت رسمی و موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی تنها شروطی هستند که عزیزان باید به آن توجه داشته باشند؛ همچنین از آن جایی که مدت اعتبار پروانه کار یک سال می‌ باشد، پروانه کسب هم یک ساله صدور می‌ شود در صورت موافقت اماکن.

در نهایت به صورت خلاصه بایستی عرض شود که حتما می دانید که اولین قدم برای ایجاد مقدمات یک کسب و کار، اخذ جواز یا پروانه کسب از صنف مورد نظر است که بدون این مجوز ادامه فعالیت به هیچ عنوان جنبه قانونی نخواهد داشت.

اما سوالی که ممکن است به وجود بیاید این است که آیا برای اتباع خارجی هم این امکان وجود دارد که بتوانند همانند افراد عادی اقدام به راه اندازی کسب و کار قانونی نمایند؟

پاسخ این سوال خوشبختانه مثبت است و تمامی اتباع بیگانه به شرط دارا بودن کارت کار و دیگر مدارک و شرایطی که در ادامه بیان می شود، می توانند آزادانه و قانونمند به فعالیت بپردازند.

ضمن اینکه طبق قوانین وضع شده، در صورت مراجعه بازرسین می بایست دارنده جواز در محل کسب حضور داشته باشد.

همین مسئله مخاطرات فراوانی را برای مهاجرینی که از جواز کسب افراد دیگر استفاده می کنند ایجاد خواهد کرد؛ به همین جهت اداره کل امور اتباع و مهاجرین با پیش بینی مواردی اخذ مجوز کسب برای تمامی مهاجرین و اتباع بیگانه را ممکن کرده است.

پروانه کسب اتباع

شرایط و مدارک اخذ جواز کسب اتباع خارجی

اولین شرط اخذ جواز کسب دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران است که شامل اتباع خارجی نخواهد شد. البته نگران نباشید. وکیل تلفنی و حضوری ما به شما می‌گوید که راه دیگری برای اتباع فراهم است.

این دسته از افراد می بایست از وزارت کار و امور اجتماعی کارت کار یا پروانه کار ارائه دهند و یا پروانه اقامت معتبر و قابل استناد از وزارت کشور داشته باشند.

دیگر اینکه یکی از مدارک اصلی جهت اخذ پروانه، فتوکپی شناسنامه عکس دار است که در خصوص اتباع خارجی فقط ارائه فتوکپی برابر اصل شده از گذرنامه کفایت می کند.

اکثر شروط اخذ جواز کسب بین افراد عادی و اتباع خارجی یکسان می باشد که در ادامه آمده است:

  1. ارائه سند مالکیت واحد صنفی و یا اجاره نامه رسمی و یا عادی و یا مبایعه نامه
  2. گواهی نامه پایان خدمت و یا معافیت دائم و یا ارائه مدارک دال بر دارا بودن معافیت تحصیلی
  3. دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام
  4. گواهی عدم سوپیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. ارائه نمودن آخرین مدرک تحصیلی که حداقل باید مدارک مربوط به پایان رساندن تحصیلات مقطع ابتدایی باشد؛ البته استثنایی در این بند وجود دارد و شامل متقاضیانی که سن آن‌ها بیش از ۵۰ سال است، نمی شود.
  6. ارائه نموده پایان کار تجاری اداری و یا کارگاهی واحد صنفی و یا ارائه گواهی شهرداری مبنی بر تایید این ارگان برای صدور جواز کسب؛ البته در صورتی که اجاره نامه عادی دارید؛ ارائه کردن هرگونه مدرکی که نشان دهد در شهرداری تشکیل پرونده داده اید، کفایت می کند.
  7. ارائه نمودن اوراق پرداخت مالیاتی و مدارکی که نشانگر تشکیل پرونده در اداره مالیات باشد.
  8. موافقت نامه اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی
  9. ۱۲ قطعه عکس جدید
  10. مدارکی مبنی بر دارا بودن صلاحیت فنی برای مشاغلی که در آیین نامه به آن ها اشاره شده است و اگر خود متقاضی واجد شرایط دریافت پروانه تخصصی و فنی نباشد، باید یک نفر را معرفی کند که دارای پروانه تخصصی و فنی است و در واحد صنفی حضور خواهد داشت.

چه اتباع خارجی چه افراد ایرانی می‌توانند همین حالا برای مشاوره با متخصصین ما در بخش وکیل آنلاین و حضوری اقدام نمایند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام و بدرود به همه عزیزان من مدت یک سال میشود در یک مهمان پذیر مشغول هستم و اماکن عمومی از من جواز کار می‌خواهد آیا کسی می‌تواند جواز کار برای من ایجاد کند من یک اتباع هستم و بدون مدارک میباشم

  2. باسلام و احترام
    اتباع خارجی هستم و در ایران تولد شدم،کارت آمایش دارم و کارت کار.
    شرایط برای پروانه کسب نوشتین دارای کارت پایان خدمت یا معافیت،ما سربازی نرفتیم و نداریم .
    آیا مشکلی پیش میاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا