قرارداد اجارهقراردادها

تمدید اجاره و دستور تخلیه اماکن مسکونی و استثنائات مصوبات ستاد مبارزه با بحران کرونا

براساس ابلاغیه های ستاد مبارزه با بحران کرونا و اصلاحیه بعدی آن،  مقررات و موارد مستثنی در مصوبات جلسات ۲۳ – ۲۶  – ۲۹ – ۴۶ – ۴۷ و ۴۸ ستاد ملی مقابله با کرونا  جهت تخلیه اماکن مسکونی در مورد قراردادهای اجاره شامل موارد ذیل است:
۱-   چنانچه ملک مورد اجاره که قبلا یا در مدت تمدید قرارداد به طور قطعی و رسمی مورد معامله قرار گرفته باشد، مستاجر می‌بایست ظرف ۲ ماه از تاریخ انتقال سند رسمی نسبت به تخلیه و تحویل آن اقدام نماید
۲- چنانچه مالک به منظور تخریب واحد مسکونی و احداث ساختمان جدید، پروانه ساختمانی اخذ کرده باشد.
۳- چنانچه مستاجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، مابه‌التفاوت مال الاجاره را به موجر پرداخت نکرده باشد.
۴-  چنانچه به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، نیاز مالک (موجر) به دلیل ازدواج اولاد ذکور وی به ملک مسکونی مورد اجاره احراز شود.
۵- اصلاحیه استثنائات تمدید قراردادهای اجاره اماکن مسکونی  در جلسه ۴۷ ستاد ملی کرونا به تصویب رسید، به این صورت است:
ج- چنانچه به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، نیاز مالک(موجر) به دلیل «ازدواج اولاد ذکور» یا «پدر و مادر» وی به ملک مسکونی مورد اجازه احراز شود. که در مورد موضوع فوق اثبات نیاز شخص مالک یا فرزند ذکور یا پدر یا مادر مالک در مرجع قضایی  (شورای حل اختلاف) شرط است

  • ضمنا تخلف مستاجر از قرارداد اجاره در طول مدت ارفاقی این مصوبه و اثبات آن( مانند عدم پرداخت اجاره و یا تعدی و تفریط و..) مانع استفاده از این ارفاق قانونی بوده و امکان درخواست تخلیه را برای مالک  ایجاد میکند و چنانچه مستاجر به تشخیص دادگاه صالح به تعهدات خود عمل نکنند و موجب تضییع حقوق موجر شود حکم تخلیه در پایان مدت اجاره قابل صدور است.
  • علاوه بر آن چنانچه مستاجر از قبول افزایش ۲۵ درصد اجاره بهایی که قبلا تعیین کرده بودند و یا ۲۵ درصد مبلغ ودیعه‌ای که دارند سر باز بزند و یا چنانچه مستاجر پس از افزایش مبلغ اجاره با نرخ‌های فوق‌الذکر  از پرداخت اجاره سرباز بزند واحد قابل تخلیه است.

 به عنوان تکمله باید به عرض برسد که مطابق مصوبه قبلی زمان قابلیت تمدید خودکار  اجاره تا ۳ ماه پس از اتمام کرونا با اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و اتمام شرایط اضطراری بود ولی در مصوبه اصلاحی بعدی  در جلسه چهل و ششم ستاد ملی کرونا مورخ ۸/۹/۱۳۹۹ این تصمیم به یک سال کاهش یافته است. ولی چنانچه در قرارداد اجاره مدت زمان بیشتری نسبت به این مصوبه برای انقضای قرارداد در نظر گرفته شود،‌ مدت زمان قراردادی معتبر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا