قرارداد وکالتقراردادها

آیا مطالبه حق الوکاله از طرف مقابل در دعوی امکان پذیر است؟

اصل بر این است که هر کدام از طرفین دعوی (خواهان یا خوانده) می توانند خود شخصا و به طور مستقیم در دادگاه حاضر شوند و نمی توان ایشان را مجبور به گرفتن وکیل دادگستری و پرداخت حق الوکاله نمود.

حال اگر این شخص (خواهان یا خونده)به وکیل مراجعه نموده باشد، در صورت پیروزی در دعوا می تواند حق الوکاله پرداختی به وکیل را از محکوم در دعوا(محکوم علیه) بخواهد، اما باید در نظر داشت که این امکان مطالبه نیز به میزانی است که وکیل مربوطه در قرارداد وکالتی که به دادگاه ارائه کرده است قید نموده است.

نوشته های مشابه

در بنیاد وکلا، شما می توانید براساس محل زندگی خود و تخصصی که نیاز دارید به وکیل حقوقی بپردازید و از بین وکلا وکیل موردنظر خود را انتخاب کنید.

معمولا مبلغ حق الوکاله چقدر است؟

معمولا این مبلغ بسیار کمتر از مبلغ واقعی حق الوکاله می باشد و مبلغ واقعی حق الوکاله نیست، زیرا عمده وکلا مبلغ واقعی حق الوکاله خود را به دادگاه اعلام نمی کنند.

پس برای پس گرفتن مبلغ حق الوکاله نیز نمی توان به مبلغ واقعی حق الوکاله استناد کرد، و فقط می توان روی میزان مبلغی که به دادگاه اعلام شده دادخواست مطالبه حق الوکاله و خسارات قانونی مطرح کرد. این نکته در جلسات مشاوره با وکیل تلفنی نیز مطرح می گردد.

حال، در صورتی که خواهان با وجود طرح دعوی نتواند ادعای خود را ثابت نماید و حکمی علیه وی صادر شود پیروز در دعوی (خوانده) می تواند هزینه هایی را که بر وی تحمیل گردیده است طی دادخواستی، مطالبه نماید.

حق الوکاله وکیل

نحوه مطالبه حق الوکاله چگونه است؟

خواهان دعوی در صورت پیروزی در دعوی مطروحه، می تواند ضمن ارائه دادخواست خود مبنی بر مطالبه موضوع مورد ادعای خود، علیه طرف مقابل از دادگاه بخواهد که پس از احراز و شناسایی حقش، خوانده را نیز به پرداخت موارد گفته شده محکوم نماید، اما اگر به هر دلیلی این کار را نکرد می تواند بعدا با دادن دادخواست جداگانه و مستقل این موارد را از خوانده محکوم در دعوا مطالبه کند.

خوانده نیز می تواند به دو شکل این خسارت (حق الوکاله ای که به وکیل پرداخت کرده) را مطالبه کند، همزمان با دفاع از خود در دادگاه و بدون نیاز به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه و یا بعد از پیروزی در دعوا و با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه، خسارات وارده بر خود را از خواهان مطالبه کند.

بنابراین نگران گرفتن وکیل به دلیل پرداخت حق الوکاله در پرونده های خود نباشید، ما در بنیاد وکلا به شما در قالب وکیل آنلاین یا حضوری کمک می کنیم که بتوانید حق الوکاله ای که پرداخت می کنید را به عنوان خسارت وارده از خواهان مطالبه کنید.

برای اطلاع بیشتر از پروسه مطالبه حق الوکاله از خطرف مقابل دعوای خود با مشاوره حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

‫۷ دیدگاه ها

  1. دیر وقتیست که داد از دادگاهها رفته،قوانین بر علیه مستضعفین و فقرا وضع شده است،من بشدت از این اوضاعی که در قوه قضاییه هست ناراضی هستم،از اسماعیل خواجه بهرامی دادگاه ۱۰۱ شهرستان بافت و وحید هاشم پور شعبه سوم حقوقی بندرعباس،
    والله اینها کی هستند که قاضی شده اند،فقط جنایت می کنند،
    فریاد رسی هم نیست که این خودسران را مواخذ کند و به فریاد مردم بدبخت برسد.
    اگر مطالب من حقیر را رصد کردید به اطلاع مسولین برسانید که جنایت از حد خودش گذشته،بفکر مردم مفلوک جامعه باشید

  2. به کدام با سواد در این کشور بگوییم،به کدام قانونگزار فریاد براریم،که همیایه ما یک دعوای واهی را مطرح کرده و با پول باد اورده یک وکیل گرفته،و من هم که سرباز هستم و با زن و بچه با اوارگی و فقر دست و پنجه نرم میکنیم،حالا من نتوانسته ام بخاطر شرایط کاری در تمام مراحل دادرسی بروم،و با غلبه پول بر عدل،طرف ما حاکم شده و پول وکیل را از من می خواهد بگیرد،
    حالا به کدام قانونگزار بگویی،بیخود کرده طرف الکی وکیل گرفته،
    ایا کار درستی هست من یک شکایت واهی را برعلیه یک همشهری مظلوم خود انجام بدهم و وکیل هم بگیرم،هم محکومش کنم و هم پول مطالبه دارسی را از وی بگیرم،
    ای تف به این قانون مسخره تان

  3. پس اگر اینجور باشه، طرفین میتوانند میزان زیادی را بعنوان مق الوکاله تعیین کنند، و با این کار سودی کنن؟ آیا هر میزانی را طرفین میتوانند در قرادا حق الوکاله قید کنند، و در اینصورت طرف مقابل در صورت محکومیت باید بپردازد، متی بیشتر از مبلغ خواسته خ. اهان باشد؟

    1. خیر ، به این نحو نیست
      هیچکدام از وکلا مبلغ بیشتر از حق الوکاله دریافتی را در قرارداد درج نمی کنند ، زیرا گرفتاری های مالیاتی برای آنها پدید می آید

    2. سلام سقف مطالبه حق الوکاله از طرف مقابل به میزانی است که در تعرفه قانونی مشخص شده و مازاد بر آن از طرف مقابل قابل مطالبه نیست و جیب موکل پرداخت میشه

      1. متاسفم برای کشوری که دم از عدالت و عدل علی و اسلام و مسلمانی میزنن و بخاطر بی سوادی قضات که عمدتا سنین پایین هستند و نه برخورد با مردم را بلد هستند و نه درست حکم می کنند و این باعث رنجش مردم شده است،خدایا به داد ما برس از این قوانین واز برخی ستمگرانی که در قوه قضاییه به دادرسی می پردازند و حق ستمدیده را به ستمگر ومشت ستمگر را بر دهان ستمدیده می کوبند،
        ستمی در حق من و خانواده ام توسط قضات بی تجربه و ناشی شده که به حضرت علی این ستم نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا