بیمه

عدم پرداخت خسارت توسط شرکت های بیمه

براساس مقررات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های بیمه‌ای باید حداکثر ۲۰ روز خسارت وارد شده به بیمه‌گذاران را پرداخت کنند.

براساس مقررات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های بیمه‌ای باید حداکثر ۲۰ روز خسارت وارد شده به بیمه‌گذاران را پرداخت کنند، این در حالی است که اخیرا بسیاری از هموطنان از عملکرد شرکت‌های بیمه ناراضی هستند.

برخی از شرکت‌های بیمه چک‌های مدت‌دار می‌دهند آن هم با دریافت امضای محضری می‌دهند که فردا خدای ناکرده مردم مدعی نشوند.

دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه‌ای به یکی از مشکلات بیمه‌گذاران تبدیل شده است و بسیاری از شهروندان از قوانین موجود در این صنعت اطلاع چندانی ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه در این مورد از قوانین تخطی کرده‌اند.

بر اساس جوابیه‌ای که شرکت بیمه مرکزی برای یکی از نشریات در تاریخ دوازدهم آبان ماه ۹۲ ارسال کرده و متن آن در سایت اینترنتی بیمه مرکزی نیز قابل رؤیت است چنین آمده: «‌ایجاد هرگونه محدودیت در انجام تعهدات بیمه‌ای تخلف آشکار محسوب می‌شود و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با چنین نارسایی‌هایی مقابله و برخورد کرده و می‌کند».

در این جوابیه آمده:

بر اساس ماده ۲۶ آیین نامه شماره ۷۱ (‌آیین‌نامه حمایت از حقوق بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها) مؤسسات بیمه موظفند واحد رسیدگی و پاسخگویی به شکایات خود را تحت نظارت و مسئولیت مستقیم مدیر عامل ایجاد و امکان دسترسی آسان برای عموم بیمه‌گذاران را در سطح کشور برای طرح شکایات مربوطه فراهم آورند.

رسیدگی به شکایت مردم هم حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز انجام خواهد شد و بر همین اساس، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بیمه‌گذاران عزیز تقاضا دارد در صورت مشاهده اینگونه رفتارها موضوع را ابتدا با واحد رسیدگی به شکایات شرکت بیمه مربوطه مطرح و پس از ثبت شکایت در دبیرخانه شرکت در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز، موضوع را برای رسیدگی با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در میان بگذارند.

ذکر نکات فوق جای امیدواری نسبت به رسیدگی نهاد بالاتر دارد اما خسارت‌دیدگان برخی از شرکت‌ها ۲۰ روز که هیچ مطمئنا حاضرند خسارت‌های خود را ۳ ماهه نیز دریافت کنند.

اجازه صدور بیمه‌نامه جدید به شرکت بیمه مشکل‌دار!

با وجود بروز مشکلات  برای یکی از شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه صدور بیمه‌نامه جدید به این شرکت را داده است!‌

این شرکت بیمه در ماه‌های اخیر در پرداخت خسارت به بیمه گذاران دچار مشکلات عدیده‌ای شده و توان پرداخت تعهدات خود را ندارد.

مشکل فوق به این معناست که این شرکت به دلیل عملکرد ضعیف نتوانسته تعهدات خود را اجرا کند و خریداران این بیمه‌نامه نمی‌توانند خسارت خود را دریافت کنند.

نکته جالب اینجاست که با وجود این مشکلات و عدم پاسخگویی صحیح به بیمه‌گذاران و خسارت‌دیدگان این شرکت کماکان مورد تایید بیمه مرکزی است و به تازگی مجوز صدور بیمه‌نامه را نیز دریافت کرده است!

بیمه مرکزی در تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال جاری طی نامه‌ای به شرکت‌های بیمه‌ای نرخ جدید بیمه‌نامه‌ها را ابلاغ کرده است.

نکته جالب اینکه در این ابلاغیه نامه بیمه «ت» نیز درج شده و از این شرکت نیز درخواست شده فروش بیمه را با نرخ‌های جدید انجام دهد!

این در حالی است که برابر مصوبه شورای عالی بیمه در ۲۴ دی ماه سال گذشته این شرکت به علت تخلفات گسترده از ابتدای بهمن ماه سال ۹۲ اجازه صدور و فروش بیمه‌نامه جدید را نداشته است.

با نگاهی به سایت اطلاع‌رسانی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قسمت اخبار پس از درج خبر عدم فروش بیمه‌نامه جدید توسط شرکت مذکور در تاریخ دوم بهمن ماه دیگر خبری درباره این شرکت بیمه درج نشده است!

این در حالی است که از همان موقع این شرکت مشکلات عدیده‌ای در پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران داشته و خبری مبنی بر ادامه فعالیت آن درج نشده است.

مشخص نیست بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر چگونه و بر اساس کدام معیار و قانون مدونی بر شرکت‌های بیمه‌ای نظارت می‌کند که به رغم تخلف باز هم می‌توانند شرکت‌های متخلف بیمه‌نامه جدید به فروش برسانند!

از شرکت‌های بیمه شکایت کنید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که در مواجهه با شرکت‌های بیمه با بدقولی در پرداخت خسارت نتوانسته‌اید حقوق خود را دریافت کنید، می‌توانید اینترنتی شکایت خود را به بیمه مرکزی ارسال کنید تا شاید پیگیری شود.

بیمه مرکزی در راستای افزایش ضریب رضایت بیمه‌گذاران و تسریع و تسهیل روند رسیدگی به شکایات مردمی، نسبت به راه‌اندازی سامانه‌ای یکپارچه برای بررسی این امور اقدام کرده است.

این سامانه یکپارچه غیر از کاهش میزان سردرگمی بیمه‌گذاران، از آمار مراجعه حضوری شهروندان خواهد کاست.

برای درج شکایت در سامانه یاد شده، ثبت اطلاعاتی از قبیل کد ملی، تاریخ تولد، شماره پرونده خسارت، شماره بیمه‌نامه، نشانی و شماره تلفن همراه الزامی است.

به این ترتیب که شاکی در مرحله ثبت نهایی شکایت با انتخاب گزینه «ارجاع شکایت به بیمه مرکزی» کد رهگیری دریافت و همزمان پیامک تایید ثبت شکایت به تلفن همراه وی ارسال می‌شود.

بدیهی است که پس از مدتی شاکی می‌تواند با مراجعه به همین سامانه و وارد کردن کد رهگیری از پیگیری‌ها و نتیجه آن آگاه شود.

شایان ذکر است در این سامانه که از ابتدای خرداد سال جاری عملیاتی شده، گزارش شکایات شرکت‌های بیمه و رشته بیمه‌ای هر ماه بر روی وب سایت بیمه مرکزی به نشانی www. centinsur. ir قرار می‌گیرد و بیمه‌گذاران می‌توانند از نحوه عملکرد شرکت بیمه مطلع شده و نسبت به انتخاب شرکت بیمه برتر اقدام کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا