بیمهتامین اجتماعی

سوابق بیمه را چگونه دریافت یا اصلاح نماییم؟

در حال حاضر بالغ بر ۴۴ میلیون نفر، بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند که در قسمت های خصوصی و دولتی مشغول به کار می باشند و به صورت ماهانه حق بیمه آنها توسط خودشان یا کار فرمایان پرداخت می گردد.

لیست های بیمه باید برای هر کسب و کار و در فرصت مورد نظر تکمیل و به سازمان ارسال شود. کلیه کارفرمایان باید نسبت به ارسال لیست بیمه کارکنان خود اقدام کنند و در صورت عدم ارسال لیست بیمه، مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد. فرصت قانونی پرداخت بیمه کارکنان تا پایان ماه بعد از هر ماه است. منظور این است که یک شرکت باید حق بیمه کارکنان خود برای فروردین ماه را حداکثر تا پایان اردیبهشت پرداخت کند.

روش های مشاهده و دریافت سوابق بیمه

حق بیمه از حقوق کارمند یا کارگر کم می شود و توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می گردد. برای حصول اطمینان از اینکه حق بیمه شما به طور  دقیق و منظم از سوی کارفرما پرداخت می شود، باید سوابق بیمه خود را به صورت مرتب چک کنید، زیرا در صورت عدم پرداخت حق بیمه و یا ایجاد وقفه در پرداخت آن، در زمان بازنشستگی برای بیمه شده مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

  • مشاهده و دریافت سوابق از سایت تامین اجتماعی

برای مشاهده سابقه بیمه در ابتدا باید در سامانه تامین اجتماعی عضو شده و ثبت نام نمایید. پس از ثبت نام در سامانه می توانید از روش های مختلف، سوابق بیمه خود را استعلام نمایید. برای دریافت یا مشاهده سوابق بیمه خود باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. مراجعه به سامانه بیمه تامین اجتماعی 
  2. ورود به سامانه با درج کد ملی و گذر واژه
  3. انتخاب گزینه کلیه سوابق از بخش بیمه شدگان
  • مشاهده و دریافت سوابق در برنامه تامین اجتماعی من

برنامه تامین اجتماعی من، که تنها نسخه اندروید آن وجود دارد، توسط سازمان تامین اجتماعی توسعه یافته و یکی دیگر از روش های مشاهده سوابق بیمه است. برای دانلود این برنامه باید به سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه نموده و آخرین نسخه این برنامه را دانلود نمایید.

در هنگام ورود به این برنامه حتما باید شماره تلفن همراهی را که با آن در سایت تامین اجتماعی ثبت نام نموده اید را ، وارد نمایید. پس از ورود، به قسمت بیمه شدگان بروید و با وارد کردن کد ملی و گذرواژه سوابق بیمه خود را مشاهده کنید.

  • مشاهده و دریافت سوابق بیمه با کد دستوری # ۴ *

کد دستوری یکی از روش های ارائه خدمت استعلام سوابق بیمه است که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه شده است. به یاد داشته باشید که پیش از بررسی باید در سایت تامین اجتماعی ثبت نام کنید.

برای استفاده از این طریق، باید کد # ۴ * را شماره گیری کنید. سپس عدد ۳ که متعلق به تامین اجتماعی است را انتخاب نمایید. در مرحله بعد عدد ۲ که استعلام ها است، را کلیک کنید. در مرحله بعد عدد ۱ ، آخرین سابقه را وارد نمایید. درنهایت از شما کد ملی را می خواهد. با وارد کردن کد ملی آخرین سابقه بیمه شما نمایش داده خواهد شد.

چند نکته در خصوص مشاهده سوابق بیمه

  • برای ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی، شماره تلفن همراه باید به نام فرد بیمه شده باشد. اگر که خطی به نام خود ندارید باید به صورت حضوری به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنید.
  • پس از انجام مراحل ثبت نام، اطلاعات شما صحت سنجی می شود و نتیجه آن طی ۴۸ ساعت و به صورت پیامکی برای شما ارسال می گردد. چنانچه در اطلاعات ثبت نامی مشکلی باشد باید به شعبه یا کارگزای مراجعه شود.
  • گذرواژه را در جایی حفظ کنید تا در مراجعات بعدی مشکلی برای شما پیش نیاید.
  • اگر در سوابق بیمه خود مشکل یا توقفی مشاهده کردید، حتما با کارفرما در میان بگذارید و در صورت عدم پذیرش از سوی کارفرما به اداره بیمه مراجعه کنید.
  • سوابق بیمه اغلب با تاخیر ۱ ماهه در سامانه درج می شود. بنابراین آخرین سابقه شما در سامانه باید برای دو ماه پیش باشد.

اصلاح اشتباه در سابقه بیمه تامین اجتماعی

اصلاح اشتباه در سوابق بیمه برای بیمه شدگان تامین اجتماعی به دو روش حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است. برای اقدام به این امر، بدوا لازم است از میزان و درستی درج  سوابق خود مطمئن باشیم.

داشتن سابقه بیمه و صحت درج آن توسط کارفرما، همواره یکی از دغدغه ها و مسائل مورد توجه بیمه شدگان بوده، زیرا در هنگام استخدام، داشتن سوابق بیمه ای یکی از مهم ترین ملاک هاست. ضمنا برای بهره مندی از خدمات درمانی، بیمه شدگان به سوابق خود نیاز مبرم دارند و سنوات بازنشستگی اشخاص نیز بر اساس سابقه بیمه ایشان محاسبه می گردد.

در صورتی که سابقه بیمه بدرستی اعمال نشده باشد و کسری در رد کردن آن توسط کارفرما و یا اشتباه در سابقه بیمه وجود داشته باشد، بیمه شدگان می توانند از طریق روش های زیر نسبت به اصلاح سوابق اقدام کنند:

تصحیح اشتباه با مراجعه به سامانه غیر حضوری تأمین اجتماعی

در سامانه غیر حضوری تامین اجتماعی بخشی برای سوابق بیمه در نظر گرفته شده است. مشاهده سریع سوابق تامین اجتماعی بیمه شدگان با مراجعه به این قسمت امکانپذیر است.

بیمه شده بعد از ورود به سامانه تأمین اجتماعی از مسیر منویی که برای آن ها در نظر گرفته شده، می توانند وارد بخش خدمات سابقه شوند. در بخش خدمات سابقه قسمتی تحت عنوان کلیه سوابق برای بیمه شدگان وجود دارد. در این قسمت تمامی سوابق بر اساس نام شعبه، شماره کارگاه، نام کارگاه و ماه های پرداخت شده سابقه، به بیمه شده نشان داده می شود. از سایر گزینه های دیگر این قسمت، اعتراض کارگر به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال و همچنین اعتراض به سوابق ناموجود خود است، که در این حالت و در صورت وجود هر گونه مشکل، فرد می تواند از این طریق اعتراض خود را وارد کند.

قسمت اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال

در این قسمت بیمه شده قادر است، کلیه سوابق بیمه خود را مشاهده کند. در صورتی که سابقه بیمه او اشتباه وارد شده، بر روی قسمت ویرایش اطلاعات کلیک کرده و در قسمت های مشخص شده تعداد درست روز کارکرد خود را وارد نماید. در مرحله آخر اعتراض خود را تأیید و ارسال نماید. بیمه شدگان دقت بفرمایند که امکان ارسال درخواست مجدد، تا زمان رسیدگی به درخواست های ثبت شده آنها وجود نخواهد داشت.

قسمت اعتراض به سوابق ناموجود

اگر احیانا سابقه بیمه شده به طور کامل ثبت نشده باشد، او می تواند بر روی گزینه اعتراض به سوابق ناموجود کلیک کرده و اعتراض خود را ثبت کند. در سامانه غیرحضوری قسمتی تحت عنوان تأمین اجتماعی من، در نظر گرفته شده که بیمه شدگان می توانند با مراجعه به این قسمت آخرین وضعیت درخواست های خود را پیگیری و مشاهده نمایند و از این مسیر، از نتیجه اعتراض ثبت کرده خود مطلع گردند. بیمه شدگان قادرند از طرق دیگر نیز سوابق بیمه ای خود را مشاهده نمایند که می توان به:

  • از طریق نصب نرم افزار تأمین اجتماعی من: بیمه شده با نصب این اپلیکیشن از آخرین تعداد روز کارکرد سابقه و همچنین آخرین دستمزد خود به راحتی مطلع شده و در صورت وجود هر گونه اشتباه یا مغایرت در سابقه بیمه نسبت به اصلاح آن اقدام کند.
  • از طریق کد دستوری USSD (سرشماره #۴*): بیمه شدگان براحتی می توانند با واردکردن کد ملی خود سابقه بیمه را با استفاده از تلفن همراه خود مشاهده و استعلام نمایند.

مراجعه به شعب تأمین اجتماعی

چنانچه کارفرما سابقه بیمه کارگر را اشتباه وارد کند، فرد بیمه شده دستمزد ماه خود را به صورت کامل دریافت نخواهد کرد. بطور مثال اگر که در لیست بیمه یک ماه فقط ۲۰ روز، برای شخص بیمه شده درج شده باشد، حقوق و مزایای کارگر نیز به میزان همان ۲۰ روز محاسبه خواهد شد. در این صورت بیمه شده برای درخواست اصلاح اشتباه در سابقه بیمه خود بایستی حضوزی به شعب تأمین اجتماعی محل کار خود مراجعه کند.

مدارک لازم

بیمه شده باید در هنگام مراجعه اسناد و مدارک خود شامل فیش حقوقی، قرارداد کار، لیست حضور و غیاب را به شعبه ارائه کرده و فرم ادعای سابقه را تکمیل نماید. سازمان تأمین اجتماعی مدارک ارائه شده را بررسی خواهد کرد و همچنین از محل کار بیمه شده در صورت نیاز بازرسی لازم و تحقیقات محلی بعمل خواهد آورد. پس از این اقدامات، موضوع در کمیته ادعای سابقه مطرح شده و رسیدگی میگردد و در صورت تأیید به کارفرما نامه ای مبنی بر واریز حق بیمه ایام مذکور ابلاغ خواهد شد و سوابق بیمه فرد به حساب خواهد آمد.

همچنین در صورتی که بازرسان سازمان تأمین اجتماعی به صورت دوره ای از کارگاه بیمه شده بازرسی کرده باشند، می توانند با تأیید کارکرد بیمه شده از بازرسی قبلی تا بازرسی جدید، سوابق جامانده بیمه شده را اصلاح کرده و برای کارفرما بدهی ایجاد کنند. در این صورت دیگر نیازی به مراجعه حضوری به منظور تصحیح اشتباه در سوابق بیمه نخواهد بود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا