بین‌ المللمهاجرت کاری

روشهای مهاجرت قانونی به کشور آلمان: بخش اول

ویزا واقامت آلمان برای یافتن کار برای افراد دارای مدرک تحصیلی

اگر می خواهید به عنوان یک کارمند متخصص برای یافتن شغل به آلمان سفر کنید، میتوانید درخواست ویزا کاریابی کنید.

کارمند متخصص به افرادی گفته میشود که دارای یک  مدرک آموزشی و تحصیلی در یک رشته خاص باشند و این رشته تحصیلی و مدارک را آلمان بررسیمت بشناسد. این افراد در شغل های میتوانند درخواست کار کنند، که مطابق به رشته تحصیلی شان باشد و استخدام در آن شغل هم حتما منوط به مدرک تحصیلی دانشگاهی (anerkannten Hochschulabschluss) و یا مدرک آموزش های فنی حرفه ای (Berufsausbildung) داشته باشد.

نوشته های مشابه

درخواست این نوع اقامت و یا ویزا نیاز به شرایط ذیل دارد

  • یک دوره آموزش های فنی حرفه ای (Berufsausbildung) را موفقانه سپری کردید و مدرک دارید و یا در یکی از دانشگاه هاتحصیل کرده و مدرک تحصیلی دارید.
  • اثبات دانش کافی زبان آلمانی و یا انگیسی برای کار.
  • اثبات اینکه توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود در آلمان را تا هنگام یافتن کار دارید.

اجازه اقامت آلمان برای کاریابی برای شش ماه صادر میشود. در این مدت میتوانید یک شغل مناسب رشته تحصیلی خود را جستجو کنید. در جریان جستجوی کار، می‌توایند به صورت آزمایشی حداکثر ۱۰ ساعت در هفته در بخش های غیر از رشته تحصیلی خود هم کار کنید تا بتوانید کار اصلی خودرا پیدا کند. بعد از یافتن کار مناسب مطابق با رشته تحصیلی خود، میتوانید در اداره امورد خارجیان در منطقه که زندگی و کار میکنید، درخواست اقامت کاری (Aufenthaltserlaubnis zum Zweck der Erwerbstätigkeit) کنید. فقط بعد از دریافت اقامت کاری اجازه دارید کار کنید.

لطفاً توجه داشته باشید: اگر در مدت شش ماه اول نتوانید شغل مناسب با رشته تحصلی خود را پیدا کنید، مجبور به ترک المان و بازگشت به کشور خود هستید. پس از شش ماه زندگی در کشور خود، مجدداً میتوانید درخواست ویزای کاریابی کنید.

تحصیل در دانشگاه های آلمان

اگر مدارک تحصیلی و زبان آلمانی و یا هم انگیسی شما را دانشگاه های آلمان قبول کنند، میتوانید پذیرش در دانشگاه را دریافت کنید. با داشتن برگه پذیرش، میتوانید درخواست ویزای دانشجویی کنید و به آلمان سفر کنید. این ویزای برای آموزش و تحصیل در دانشگاه ها، انستیتیوت‌های تحصیلی (Hochschule)، کالج ها (Studienkolleg) صادر میگردد.

برای این نوع ویزا در اصل، شما نیاز به اسناد زیر برای

  • برگه پذیرش از دانشگاه یا کالج
  • اثبات پرداخت هزینه های زندگی
  • بیمه سلامت 
  • تاییدی مدارک تحصیلی، مدارک مهارت های زبان  آلمانی.

اجازه اقامت اعطا شده برای اهداف تحصیلی معمولا یک تا دو سال معتبر است. اگر شما نتوانستید تحصیلات خود را در این مدت به إتمام برسانید،  مجوز اقامت شما معمولا تمدید می شود. در طول دوره تحصیل شما می توانید در مجموع ۱۲۰ روز کامل در سال کار کنید.

علاوه بر آن اگر مدرک ورود به دانشگاه (Hochschulzugangsberechtigung) از کشور خود داشته باشید میتوانیدبرای یافتن و ثبت نام کردن در دانشگاه هم درخواست ویزا کنید. مدرک ورود به دانشگاه به این معنی که موفقانه مدرسه را تمام کرده اید و دیپلم خود را اخذ کرده اید، که به شما امکان می دهد در کشور خود در دانشگاه تحصیل کنید.

اگر میخواهید پس از سپری نمودن موفقانه دوره  تحصیلی خود در آلمان بمانید، می توانید درخواست ویزای کار یابی کنید. این ویزای کاریابی برای شما یک سال وقت میدهد تا بتوانید شغل مورد نظر خود را پیدا کنید و در آلمان زندگی کنید. 

آموزشی فنی‌ حرفه‌ای در آلمان Ausbildung

شما می توانید برای شروع یک دوره آموزش‌ فنی حرفه‌ای (qualifizierte Berufsausbildung) در آلمان، درخواست اجازه اقامت کنید و وارد آلمان شوید. اما ابتدا باید شما انستیتیوت و یا سازمانی را که قرار است در آن آموزش ببینید را پیدا کنید و آنها شما را قبول کنند. برای دوره های آموزش های حرفه ای (qualifizierte Berufsausbildung) دلیل خوبی برای اخذ اقامت و وروز به آلمان است که  آموزشگاه دولتی یا هم مراکزی که توسط به دولت برسمیت شناخته شده باشد انجام شود و حداقل دو سال طول بکشد. لیستی از همه این آموزش ها را در وب سایت bibb.de مشاهده کنید.

برای این امر شما در اصل به اسناد زیر نیاز دارید

  1. تائیدی شمولیت در دوره آموزشی از یک نهاد آموزشی معتبر و یا هم اعلان یک دوره آموزشی مشخص
  2. مدرک اثبات قدرت پرداخت هزینه های زندگی
  3. مدرک زبان آلمانی (حد اقل ‌B1)

اگر شما بخواهید در یک برنامه آموزش حرفه ای دوگانه (هم کار و هم آموزش)  شرکت کنید، در اصل، اداره فدرال کار آلمان هم باید درخواستی شما را تایید کند. این که این نوع اجازه اقامت  را دریافت می کنید یا خیر، بستگی دارد که در این دوره آموزشی که شما درخواست داده‌اید، چه تعداد متقاضی از کدام کشور ها دارد. اداره فدرال کار آلمان مسئول بررسی اولویت متقاضیان است.

اجازه اقامت اعطا شده به منظور آموزش های حرفه‌ای معمولا یک تا دو سال معتبر است و اگر در این دوره نتوانید برنامه های آموزشی خود را تکمیل کنید، میتوانید اقامت خود را تمدید  کنید.

پس سپری نمودن موفقانه دوره‌ی آموزشی، می توانید برای یافتن کار و زندگی در آلمان درخواست اقامت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا