بین‌ الملل

نحوه استعلام ممنوع الخروجی

افراد ممنوع الخروج

در قانون آیین‌ دادرسی کیفری، ممنوعیت خروج افراد از کشور براساس دستور یا قرار عدم‌ خروج از کشور صورت می‌گیرد.

چهار گروه هستند که در زمان خروج از کشور با مشکل مواجه می‌شوند:

نوشته های مشابه

بدهکاران قطعی مالیاتی:

افرادی که طبق قانون و با صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در سازمان ثبت اسناد و املاک، به عنوان بدهکار شناخته شده‌اند و بدهی انها محرز شده‌است، امکان خروج از کشور را نخواهند داشت.

افرادی که دارای سوء شهرت در خارج از ایران باشند:

سوء شهرت این افراد به دلیل عواملی مانند: تکدی گری، دزدی، کلاهبرداری، ولگردی و… شناخته شده است.

بدهکاران بانکی موضوع لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی:

این گروه یکی از جنجالی ترین فهرست‌های افرادی هستند که نمی توانند از کشور خارج شوند.

افرادی که مسافرت آنها به خارج از کشور بر علیه مصلحت جمهوری اسلامی ‌ایران باشد:

با توجه به تشخیص مقامات قضایی و بر طبق قانون، از خروج برخی از افراد جلوگیری خواهد شد.

معمولا حکم ممنوع الخروج بودن این افراد به صورت کتبی از سوی دستگاه قضایی کشور اعلام می‌شود.

اشخاصی که اجازه خروج از کشور و دریافت گذرنامه آنها منوط به رضایت شخص دیگری است (پدر، همسر و…):

در این حالت بدون دریافت رضایت آنها، اجازه سفر به خارج از کشور را نخواهند داشت.

وضعیت ممنوع الخروجی بدهکاران مهریه

در مواردی زن برای وصول مهریه خود از طریق دفترخانه رسمی ازدواج، می تواند برای صدور اجراییه اقدام کند که پس از ابلاغ آن به همسرش، بازداشت اموال منقول و غیرمنقول مرد نیز امکان‌پذیر می شود.

به عبارت دیگر گاهی زن به اموال شوهرش دسترسی ندارد و نمی‌تواند برای وصول طلبش، مالی را معرفی کند و مرد نیز از شفاف سازی اموال خود به منظور پرداخت بدهی خودداری می‌کند.

در این مواقع، زن می‌تواند تقاضای خود را برای ممنوع‌الخروج شدن همسرش به دادگاه اعلام کند تا از خروج شوهرش از کشور به قصد فرار از پرداخت بدهی و عدم ‌پرداخت آن جلوگیری شود.

این در حالیست که بسیاری از مردان به علت پرداخت نکردن مهریه همسر خود از طریق مراجع ثبتی، ممنوع الخروج می شوند؛ در این مورد بهتر است حتما با متخصص مهریه مشورت کنید تا راهکار‌ی مناسب برای رفع ممنوع الخروجی به دست آورید.

اجراییه صادره علیه مرد به نشانی ای که در زمان ثبت ازدواج در عقدنامه قید شده، ابلاغ می شود.

در بسیاری از موارد به علت تغییر آدرس و اعلام نکردن آدرس جدید به دفترخانه ازدواج، ابلاغ اجراییه در محل قید شده، الصاق می شود و مرد از صدور این اجراییه مطلع نمی شود و هنگام خروج از کشور، متوجه ممنوع الخروج شدن خود می شود.

برای جلوگیری از این مشکل در مواردی که مرد احتمال می دهد یا اطلاع دارد که همسرش تقاضای مهریه و صدور اجراییه داده است، می تواند به دفترخانه ای که ازدواج ثبت شده یا اداره اجرا، مراجعه کند و با اعلام آدرس مورد نظر خود، ضمن تسهیل روند اجرایی پرونده از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

مدت اعتبار ممنوع الخروجی هر شخص

به موجب ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری و با توجه به اهمیت و دلایل جرم افراد، دادگاه این امکان را دارد که قرار عدم خروج متهم از کشور را صادر کند.

مدت اعتبار این قرار ۶ ماه یکبار در نظر گرفته شده است، اما مطابق صلاحدید دادگاه این اعتبار می ‌تواند هر ۶ ماه یکبار، مجددا تمدید شود.

همچنین این قرار پس از ابلاغ آن، ظرف مدت ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر استان مورد نظر، قابل اعتراض است و این در حالی است که در صورت فسخ قرار توسط مرجع صادر کننده، نقض آن توسط مرجع تجدید نظر، صدور قرار منع پیگرد یا موقوفی تعقیب یا برائت متهم، دادگاه بدوی مکلف است موضوع را بلافاصله به مراجع ذیربط اطلاع رسانی کند تا نسبت به رفع ممنوع الخروجی فرد اقدام شود.

روش استعلام حکم ممنوع الخروجی

در سالهای گذشته افراد برای اطلاع از وضعیت ممنوع الخروجی خود مجبور بودند با پیگیری های تلفنی یا اینترنتی و از طریق اداره گذرنامه اقدام کنند، ولی به تازگی قانون جدیدی تصویب شده است که دسترسی به این اطلاعات را به راحتی و از طریق سامانه استعلام در سازمان ثبت احوال، در اختیار افراد قرار داده است.

خوشبختانه با توجه به مراحل زمانبری که برای استعلام ممنوع الخروجی هر فردی وجود داشت، در حال حاضر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه‌ ای برای استعلام آنلاین ممنوعیت خروج مسافران راه‌اندازی کرده است که افراد با وارد کردن ”کد ملی خود“ در سایت exitban.ssaa.ir  می ‌توانند از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوند و با خیال راحت سفر خود را برنامه ریزی کنند.

ثبت اسناد و املاک کشور”  لینک استعلام فوری ممنوع ‌الخروجی افراد “ را بر روی سایت خود قرار داده است و به راحتی می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا