خانوادهطلاق

آیا اجبار مرد به طلاق دادن زن ممکن است؟

با وجود اینکه طبق قانون مدنی حق طلاق دادن زن مختص به مرد در ازدواج است اما در مواردی بنا بر قانون می‌توان اجبار مرد را به طلاق همسرش از دادگاه درخواست کرد.

ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی: در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید. هم چنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

این طلاق جزء طلاق بائن است.

البته این نکته به صورت صریح در قانون نیامده که این طلاق، طلاق بائن است ولی اگر قرار باشد این طلاق، طلاق بائن نباشد، پس اجبار حاکم چیز بیهوده‌ای خواهد بود، الان در دادگاه متعارف بر این است که وقتی که کار به اینجا می رسد و حتی به اجبار هم می رسد، توصیه می کنند که چیزی از ناحیه زن به مرد پرداخت بشود ولی به صورت سوری تا اینکه قطعا طلاق مبارات و خلع باشد که بائن بودنش مسلم بشود.

شما می‌توانید برای اطمینان از گرفتن حق طلاق خود با همه موارد مالی و غیر مالی از یک وکیل طلاق کمک بگیرید.

وکالت در طلاق

در صورتی که مردی به همسر خود وکالت در مطلقه کردن خود دهد به این نوع طلاق، طلاق بائن گویند؛ زیرا در این حالت فرض می شود که زن احساس عسر و حرج کرده است اما اگر طلاق رجعی باشد، در هر اقدام زن برای طلاق، مرد می تواند رجوع کند و زن نمی تواند از وکالت در طلاق استفاده کند.

اجبار مرد به طلاق

طلاق رجعی

طلاق رجعی عبارت است از طلاقی که مرد می تواند در مدت عده به زن خود رجوع کند. ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی: در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است.

وقتی مرد می تواند به زن خودش رجوع بکند، پس از طلاق دادن که از موارد طلاق بائن نباشد، پس اگر کسی قبل از نزدیکی زن خود را مطلقه ساخت چون این جزء طلاق‌های بائن به حساب می آید یا زنی که یائسه است او را مطلقه ساخت دیگر حق رجوع به او ندارد.

در طلاق رجعی، نکاح به وسیله صیغه طلاق منحل می شود. ولی از لحاظ اجتماعی احکام زوجیت برقرار است؛ به این معنا که نفقه را مرد به زن بدهد و اگر یکی از آن‌ها فوت کردند از همدیگر ارث می برند و مرد حق رجوع هم دارد.

اگر طلاق رجعی بود و مدت عده به پایان رسیده شده باشد و در این مدت مرد به زن خود رجوع نکرده باشد، دیگر حق رجوع به او را ندارد.

مرد نمی تواند در زمان عده با خواهر زن خود ازدواج کند؛ زیرا جمع بین اختین حرام است.

رجوع مرد در زمان عده اگر مردی بخواهد به زن خود رجوع کند، نیازی به مراجعه به دفتر خانه نیست، اینکه قصد رجوع دارد کافی است.

قصد رجوع را با عمل اعلام می کند با فعلی انجام  می دهد کاری را انجام می دهد که این دلیل بر رجوع است، اما به لحاظ قانونی رجوع باید مشخص و معین و صریح باشد.

قانونگذار برای حفظ نظام مقرر کرده است که در رجوع باید به دفتر خانه رجوع شود ولی نیاز به شاهد نیست، بر عکس طلاق که نیاز به شاهد دارد.

اجبار طلاق به حکم دادگاه

آیا مرد می تواند این حق را از خودش اسقاط بکند یا نه؛ حق قابل اسقاط و تفویض است، مگر آن که استیفای حق مباشرت در آن شرط شده باشد که در انجا قابل واگذاری نیست.

پاره ای از حقوق طبق قوانین آمره از اسقاط و تفویض منع شده است؛ مثل آزادی، آزادی حق است برای افراد ولی قانون آمره منع کرده است که مسی آزادی خودش را واگذار بکند و خودش را برده بکند.

بعضی بر این عقیده اند که حق رجوع به دلیل آن که جنبه ادامه زندگی را دارد می تواند جزء قوانین آمره به حساب آورد، در نتیجه نمی توان آن را اسقاط یا تفویض کرد و عده ای دیگر بر این باورند که حق رجوع یک حق است و می توان آن را اسقاط و یا تفویض کرد، در صورتی که مردی حق رجوع را از خود اسقاط کرده باشد، طلاق به صورت بائن خواهد بود.

یعنی مرد دیگر حقی که مجددا زن خودش را اجبار بکند، بیا با من زندگی کن و زندگی قبل را ادامه بده ندارد اما بقیه موارد مثل ازدواج با خواهر او و مواردی که در طلاق رجعی است آن به قوت خودش همچنان باقی است؛ چون طبیعت طلاق رجعی آن است از طبیعت خارج نشود و در رجوع می توان وکالت داد.

مرد به کسی نمایندگی می دهد مه به همسر من اعلام بکن من از آن طلاق رجوع کردم و تو همچنان زن من هستید و آن طلاق کان لم یکن تلقی می شود، ولی و قیم مجنون می توانند بنابر مصلحت حق رجوع را به جای مجنون اجرا نمایند.

در نهایت مشاوره حقوقی طلاق روشی سریع و کم هزینه برای همه افرادی است که در روند طلاق قرار گرفته‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا