استرداد جهیزیهخانواده

دادخواست استرداد جهیزیه و نحوه تنظیم آن

مطابق عرف، زنان معمولا در اوایل زندگی مشترک مجموعه ای از اموال منقول را که بعنوان هدیه از طرف خانواده اش به او بخشیده شده است، تحت عنوان جهیزیه به منزل همسر خود می برد، اما پس از وقوع اختلاف و به هنگام جدایی می تواند آنها را باز پس گیرد؛ چرا که مالک این اموال می باشد.

البته گفتنی است که زن هر زمان بخواهد می تواند اقدام به مسترد کردن جهیزیه خود کند.

به همین دلیل یکی از دعاوی که معمولا در دادگاههای خانواده و در ضمن دعاوی طلاق مطرح می شود، دعوای استرداد جهیزیه است که از جانب زن به طرفیت شوهر او اقامه می شود.

از همین رو در این مقاله قصد داریم به توضیح دادخواست استرداد جهیزیه پرداخته و سپس نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه را مورد بررسی قرار دهیم.

دادخواست استرداد جهیزیه چیست؟

همانگونه که در مقاله استرداد جهیزیه توضیح داده شد، استرداد جهیزیه به سه شیوه ممکن است که یکی از آنها توافق زوجین بر سر استرداد جهیزیه می باشد که مطابق آن، زوجین بدون اقامه هیچگونه دعوایی، بر سر این موضوع با هم توافق می کنند؛ ولی استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون آن، در زمانی مطرح است که زوجین بر سر این موضوع دچار اختلاف شده و به توافقی نرسند.

در این حالت، استرداد جهیزیه مانند هر دعوای دیگری نیازمند رعایت نمودن یکسری مسائل شکلی و قانونی است که ارایه دادخواست استرداد جهیزیه یکی از آنهاست؛ لذا هرگونه اقدام قانونی برای استرداد جهیزیه، نیازمند تقدیم دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه خانواده و یا شورای حل اختلاف می باشد، اما در خصوص چگونگی تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه باید به نکاتی توجه نمود که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه

نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه شباهت هایی کلی با سایر دادخواست های حقوقی دارد.

برای تقدیم دادخواست استرداد جهیزیه در ابتدا بایستی فرم دادخواست را تهیه و اقدام به تنظیم آن نمود.

خواهان بایستی دادخواست را به دقت تکمیل و امضا نماید؛ یعنی مشخصات خود را در ستون اول بنویسد، مشخصات خوانده که زوج (مرد) را در ستون دوم نوشته و در صورت داشتن وکیل، ستون سوم مربوط به مشخصات وکیل نیز باید درج شود.

یکی از قسمت های مهم در دادخواست استرداد جهیزیه، تعیین خواسته و بهای آن است که بایستی به دقت تعیین و مشخص شود؛ چرا که دادگاه صرفا به همان میزان درج شده در دادخواست ترتیب اثر خواهد داد؛ مثلا نوشته شود: استرداد جهیزیه مقوم به … میلیون ریال که بر همین مبنا هزینه دادرسی تعیین می شود.

همچنین می توان کلیه خسارات قانونی ناشی از این دعوا را نیز مطالبه نمود و همچنین برای جلوگیری از تضییع جهیزیه و از بین رفتن آن، از دادگاه تقاضای صدور قرار تامین خواسته نمود.

ضمائم دادخواست استرداد جهیزیه

در قسمت دلایل و منضمات دادخواست ، بایستی مدارکی که با استناد به آنها می خواهیم دعوای استرداد جهیزیه را ثابت نماییم درج نمود؛ از جمله سند ازدواج یا کپی برابر با اصل آن، شناسنامه و کارت ملی.

یکی دیگر از مدارک بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد و جزء مهمی از ضمائم دادخواست استرداد جهیزیه محسوب می شود، لیست جهیزیه یا سیاهه آن است که در صورتی که به امضای مرد و تعدادی از بستگان او رسیده باشد، می تواند بعنوان یک سند عادی در این دعوا مورد استناد قرار گیرد، اما در صورتی که این سیاهه موجود نباشد بایستی به دلایل دیگری استناد نمود که از جمله آنها شهادت شهود یا اقرار مرد در این رابطه است.

گفتنی است که پذیرش شهادت شهود در این رابطه کاملا به تشخیص قاضی بستگی دارد و وی می توان این شهادت را پذیرفته یا رد کند.

در ادامه نیز باتوجه به نکاتی که مطرح شد، بایستی شرحی از دادخواست نوشته شود و ذیل آن را امضا یا اثر اگشت زده و در دو نسخه تقدیم دادگاه کرد.

لازم است به ذکر است که مدارک مذکور را باید بعنوان پیوست های دادخواست به آن ضمیمه نمود و به دادگاه تحویل داد.

لازم به ذکر است که قبل از ارائه دادخواست استرداد جهیزیه و پیگیری موضوع به شیوه قانونی، زن می تواند اظهارنامه ای را نیز به این منظور تنظیم کرده و برای شوهر بفرستد که گاها بسیار راهگشاست.

علاوه بر این، در صورتی که مرد به اظهارنامه پاسخی نداد یا جهیزیه را مسترد نکرد، اظهارنامه استرداد جهیزیه را می توان جزء مدارک محسوب کرده و ضمیمه دادخواست نمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا