بین‌ المللمهاجرت کاری

مقررات مربوط به دیپورت شدن از ترکیه

طبق قانون حمایت از اتباع خارجی و بین المللی (YUKK) به شماره ۶۴۵۸ اجازه اقامت سندی است که به شخصی که در ترکیه زندگی می کند وضعیت حقوقی اعطا می کند. این مجوز صادر شده توسط مقامات ذی صلاح، به خارجی ها حق اقامت در ترکیه و در یک زمان خاص را می دهد. اما این حق ممکن است به دلایل مختلف از تبعه خارجی گرفته شود. دیپورت و یا اخراج از کشور ترکیه به هیچ عنوان خوشایند نیست و ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. در این مقاله به بررسی نقض قوانین ، اقامت بدون مجوز و دیپورت از کشور ترکیه و همه آنچه باید بدانید تا دچار مشکلات احتمالی در این کشور نشوید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دیپورت شدن یعنی چه؟

دیپورت شدن و یا اخراج به این معنی است که به طور رسمی و قانونی یک تبعه خارجی را به دلیل نقض قوانین مهاجرت یا قوانین جزایی از یک کشور اخراج می کنند و تا زمانی که دیپورتی وی رفع نشود به او اجازه ورود مجدد به این کشور را نخواهند داد.

صدور حکم دیپورت شدن یا رفع دیپورتی در کشور ترکیه توسط اداره کل استانداری ها صادر می شود. تصمیم و مراحل دیپورتی و محدودیت های تجدید نظر به شخص یا نماینده قانونی او اطلاع داده می شود.

تفاوت دیپورت موقت و دیپورت دائم در ترکیه همانطور که از نام آن پیداست در این است که دیپورت موقت شما را موقتا و به مدت ۳ ماه تا ۵ سال از کشور اخراج خواهد کرد ولی در دیپورت دائم تا ابد اجازه ورود به کشور را نخواهید داشت.

شرایط اولیه اقامت قانونی در ترکیه

اجازه اقامت بنا به درخواست یک شهروند خارجی ، و پس از ارائه مدارک لازم صادر می شود. لزوم داشتن مجوز قانونی اقامت در ترکیه از نظر حفظ نظم عمومی در این کشور بسیار مهم است.

اتباع خارجی که قصد دریافت مجوز اقامت در ترکیه را دارند باید متناسب با شرایط خود درخواست دریافت اقامت را ثبت نمایند. دریافت اجازه اقامت یک تبعه خارجی در ترکیه شامل دریافت اجازه تحصیل ، زندگی و کار در ترکیه می باشد. خارجیانی که اجازه اقامت در ترکیه را دارند برای ورود به این کشور نیاز به دریافت ویزا نخواهند داشت.

در حال حاضر ، اتباع خارجی بسیاری از کشورها از جمله ایران می توانند بدون ویزا به ترکیه سفر کنند. ایرانیان می توانند حداکثر برای مدت ۳ ماه بدون دریافت مجوز قانونی اقامت، در این کشور بمانند. با این حال ، حضور در ترکیه برای بیش از ۳ ماه نیاز به اجازه رسمی مقامات و تمدید مدت اقامت دارد که در واقع همان اقدام برای دریافت اقامت موقت و اقامت دائم ترکیه است. بنابراین ، اقامت بدون مجوز طولانی تر از مهلت قانونی سه ماهه منجر به جریمه و حتی دیپورت ترکیه می شود.

اقامت غیرقانونی در ترکیه

یک فرد خارجی می تواند به سه دلیل بخاطر اقامت غیر قانونی از ترکیه دیپورت شود :

اتباع خارجی که بیش از مدت درج شده در ویزا در کشور ترکیه اقامت دارند.

اتباع خارجی که قانون اقامت ۳ ماهه بدون ویزا در هر ۶ ماه را نقض کرده اند.

اتباع خارجی که اجازه اقامت آنها منقضی شده و آن را تمدید نکردند.

پس از انقضا اجازه اقامت در ترکیه چه باید کرد؟

اگر مدت اقامت قانونی شما بدون ویزا (۹۰ روز) به پایان رسیده است و شما به هر دلیلی نیاز دازید که چند روز دیگر در ترکیه بمانید، لازم است به اداره مهاجرت بروید و به طور رسمی درخواست اجازه اقامت طولانی تر خود را ثبت کنید. به خاطر داشته باشید که فقط یکبار می توانید برای اقامت بیشتر اقدام کنید و پس از پایان مهلت مقرر ، برای دومین بار اجازه تمدید مدت زمان ماندن در ترکیه را نخواهید داشت.

محاسبه جریمه اضافه ماندن در ترکیه که به آن حق خاک ترکیه نیز گفته می شود برای شهروندان هر کشور متفاوت است و براساس سن و تعداد روزهای اضافی می باشد. در مقالات قبلی به طور مفصل درباره هزینه جریمه حق خاک و زمان و مکان پرداخت آن توضیح داده ایم.

جریمه بیشتر از ۳ ماه ماندن در ترکیه بدون تمدید اقامت

جریمه بزرگسالان بالای ۱۸ سال در ماه اول ۵۰ دلار به علاوه ۷۲ لیر است. بعد از آن هر ماه ۱۰ دلار اضافه می شود.

جریمه کودکان زیر ۱۸ سال ۲۵ دلار است. به علاوه ۷۲ دلار در ماه اول ، و ۱۰ دلار اضافی هر ماه پس از آن.

مبلغ دلار با نرخ روز به لیر محاسبه می شود و جریمه اضافه ماندن در این کشور به لیر ترکیه دریافت می شود.

توجه داشته باشید که چه یک روز اضافه تر از مهلت سه ماهه در ترکیه بمانید چه ۳۰ روز، جریمه ماه اول به صورت کامل از شما دریافت می شود.

در صورت عدم پرداخت جریمه حق خاک ، از ترکیه دیپورت می شوید ، و برای مدت یک تا ۵ سال حق ورود به این کشور را نخواهید داشت. اما اگر جریمه هنگام ترک این کشوربر اساس قانون ۶۴۵۸ ترکیه پرداخت شود ، می توانید دوباره به ترکیه سفر کنید.

چه کسانی مشمول قانون دیپورت از ترکیه می شوند؟

به طور کلی اگر هر یک از قوانین کشور ترکیه را نقض کنید یا در گذشته نقض قوانین جزایی در پرونده شما ثبت شده باشد، اجازه ورود به کشور ترکیه را نخواهید داشت. طبق ماده ۵۴ قانون حمایت از اتباع بین المللی و خارجیان (YUKK) ، موارد زیر مشمول دیپورت از ترکیه می شوند:

اشخاصی که طبق ماده ۵۹ قانون شماره ۵۲۳۷ به حبس برای مدت دو سال یا بیشتر محکوم شده اند.

  • افرادی که عضو ، مدیر یا حامی سازمان های تروریستی هستند و یا با سازمان های جنایی به هر شکلی ارتباط دارند.
  • افرادی که از مدارک و اطلاعات جعلی هنگام ورود به ترکیه و یا در امور مربوط به ویزا و اجازه اقامت استفاده می کنند.
  • افرادی که در طول اقامت خود در ترکیه درآمد های غیر قانونی کسب کرده اند.
  • افرادی که تهدیدی برای نظم عمومی ، امنیت عمومی یا بهداشت عمومی هستند.
  • افرادی که بیش از ده روز ویزا یا معافیت از ویزا را نقض کرده اند.
  • افرادی که اجازه اقامت آنها باطل و یا منقضی شده است.
  • افرادی که ثابت شده است بدون دریافت اجازه کار ترکیه در این کشور کار کرده اند.
  • افرادی که قوانین مربوط به ورود و خروج از ترکیه را نقض کردند.
  • افرادی که علی رغم ممنوعیت سفر ، ورود آنها به ترکیه ثبت شده است.
  • افرادی که درخواست اجازه اقامت آنها رد شده است اما ظرف ۱۰ روز ترکیه را ترک نکرده اند.
  • افرادی که درخواست های آنها برای بهره مندی از حمایت بین المللی رد شد.
  • افرادی که از حمایت بین المللی خارج شده اند.
  • اشخاصی که درخواست آنها برای حمایت بین المللی غیرقابل قبول شناخته شده است.
  • افرادی که درخواست های خود را برای حمایت بین المللی پس گرفتند.
  • افرادی که شرایط حمایت بین المللی آنها منقضی شده و یا لغو شده است.

علاوه بر همه موارد فوق ، افرادی که دارای وضعیت حمایت بین المللی هستند در صورت کشف شواهد جدی در مورد تهدید امنیت کشور و یا به دلیل مرتکب شدن جرمی که تهدیدی برای نظم عمومی باشد ، مشمول حکم نهایی دیپورت ترکیه می شوند و مطابق سایر مقررات قانون شماره ۶۴۵۸ در مورد حق اقامت، پس از صدور حکم نهایی درباره آنها ، آنها حق ورود به ترکیه را ندارند.

اتباع خارجی که حکم دیپورت ترکیه برای آنها صادر شده است،  تا حداکثر  ۳۰ روز فرصت دارند تا خاک ترکیه را ترک کنند.

افرادی که برای آنها حکم دیپورت از ترکیه صادر شده است و شامل موارد زیر می باشند حکم بازداشت صادر می شود :

  • افرادی که ممکن است ناپدید یا متواری شوند.
  • افرادی که از مدارک جعلی استفاده می کنند.
  • افرادی که بعد از مهلت قانونی ، ترکیه را بدون هیچ دلیلی ترک نمی کنند.
  • افرادی که سلامت و امنیت اجتماعی را تهدید می کنند.

این افراد در مرکز دیپورت ترکیه (یابانجی شعبه) تحت بازداشت اداری قرار می گیرند و پس از طی مدت بازداشت قانونی جهت اجرای حکم توسط پلیس به گیت های خروجی خاک ترکیه انتقال داده می شوند.

چه کسانی از دیپورت ترکیه معاف هستند؟

طبق ماده ۵۵ قانون YUKK ، حتی اگر یک شهروند خارجی مشمول ماده ۵۴ باشد و در دسته بندی موارد زیر قرار بگیرد، دیپورت نخواهد شد:

  • افرادی که درباره آنها شواهد محکمی وجود دارد که در صورت دیپورت از ترکیه با اعدام ، شکنجه ، مجازات یا برخورد غیرانسانی یا تحقیرآمیز روبرو خواهند شد.
  • افرادی که به دلیل بیماری جدی ، کهولت سن و مشکلات بارداری سفر آنها خطرناک است.
  • افرادی که از بیماری های حیاتی رنج می برند و در صورت دیپورت شدن در حین درمان در کشور مقصد درمان نمی شوند.
  • قربانیان قاچاق انسان که از مزایای حمایت از قربانیان استفاده می کنند.
  • قربانیان خشونت جنسی ، جسمی و روانی که دوره درمان آنها به پایان نرسیده است.

همچنین باید ارزیابی شود که آیا اتباع خارجی مشمول ماده ۵۵ هستند یا خیر که بر اساس آن خارجی های مقیم ترکیه می توانند اجازه اقامت بشردوستانه بگیرند. بر اساس قانون حمایت از اتباع خارجی و بین المللی است، این افراد لازم است در یک آدرس معین اقامت داشته باشند ، و گزارش اقامت خود را در مدت زمان مورد نیاز به دولت ترکیه ارائه دهند. اگر این افراد در آدرس اعلام شده اقامت نداشته باشند ، از ترکیه دیپورت می شوند.

نحوه ثبت درخواست اعتراض به دیپورت از ترکیه

فرد خارجی یا وکیل وی می تواند درخواست خود را برای اعتراض به دستور دیپورت از ترکیه ظرف ۱۵ روز از تاریخ اطلاع به دادگاه ایالتی ارائه دهد.

رای دادگاه در مورد تجدیدنظر قطعی است و فرد خارجی در طول بازرسی قضایی از ترکیه اخراج نخواهد شد و می تواند تا معین شدن نتیجه دادگاه در این کشور اقامت داشته باشد. این یعنی تا پایان دوره دادرسی و تجدیدنظر دستور دیپورت به حالت تعلیق در می آید. چرا که حق ارائه درخواست تجدید نظر مطابق قانون اساسی به همه اعطا می شود.

اگر در کشور ترکیه حضور ندارید و ممنوع الورود هستید باید از طریق کنسولگری یا سفارت ترکیه اقدام نمایید. به هیچ عنوان فریب وعده های رفع دیپورتی را نخورید و تنها به کنسولگری ترکیه در ایران به عنوان منبع معتبر اعتماد کنید. درخواست خود را برای دریافت ویزای کار یا تحصیل از طریق کنسولگری ثبت نمایید تا در صورت موافقت با درخواست شما پس از پرداخت جریمه، بتوانید وارد کشور ترکیه شوید.

توجه داشته باشید که اگر حکم دیپورتی دائم از ترکیه برای شما صادر شده باشد دیگر قادر به رفع آن نخواهید بود ولی این وضعیت به ندرت پیش می آید.

سخن پایانی

در آخر نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ایرانی ها ممکن است تصور کنند که با توجه به رابطه دوستانه ایران و ترکیه و همسایگی این کشور با کشور ما، موارد دیپورت ممکن است نادر باشد اما اینطور نیست. دولت ترکیه درباره قوانین و حفظ امنیت بسیار سختگیر است و با هدف جلوگیری از جرم و جنایت در  این کشور ، قوانین سرسختانه را برای اتباع خارجی اعمال کرده است. به مهلت ویزا و اجازه اقامت خود توجه کنید و به موقع آن را تمدید کنید و به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی اقدام به مهاجرت غیرقانونی به ترکیه نکنید.

مشاورین بنیاد وکلا در تمام مراحل موردنیاز پرونده دیپورت شما به صورت مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین در کنار شما هستند.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام،من حدود یک ماه پیش از کشور ترکیه دیپورت شدم،۱۶۱ روز از ویزای پاسپورت من گذشته بود.چطور میتونم از مدت و مبلغ جریمه ای که باید پرداخت کنم مطلع بشم؟

  2. باسلام
    شخصی پول هشت نفر را هرکدام بامبالغ گوناگون کلاه برداری کرده است و سفته داده است وسه سال پیش حدود سه میلیارد تومان باخود برده ترکیه .ولی فقط سه نفر شکایت کرده اند چون امیدی به قوه قضایی ندارند.برادرش هم قضایی بوده است.البته قاضی محترم(قلی زاده) ابتدا پرونده را چهارماه فرستاد شورای حل اختلاف واین فرصت کافی برای متهم فراهم کرد تا سه ماه برود ترکیه وبرگردد ودوباره برود به ترکیه.ما هم به هر دری زدیم نتیجه نگرفتم تا جلو او را بگیریم .ورفت تا زمان دادرسی ومحکوم شد. ما درخواست برگرداندن متهم راکردیم. قاضی گفت :پول کلانی می خواهد.(لعنت به قاضی).زندگی دو نفر نابود شده (طلاق وجدایی) ویکی هم درحال نابودی است.من کمی دین داشتم ولی حالا ندارم.اسم متهم حسینعلی ایرانی است (زنازاده).حالا چکارکنیم؟

  3. سلام من دو سال پيش ديپورت شدم ار كشور تركيه بعد تو سيستم ديپورتي ثبت نشد فقط جريمه بايد بدهم ايا الان بعد گذشت دوسال ميتونم جريمه رو پرداخت كنم و كجا بايد اين جريمه رو پرداخت كنم تا بتونم دوباره برم ممنون ميشم جواب بدين🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا