خانواده

شرایط صدور حکم حجر

صدور حکم حجر موجبات ایجاد وضعیت حقوقی در شخص میگردد که وی را از دخالت در امور بالاخص مالی منع می نماید.

طریقه اثبات و نحوه درخواست حجر و آثار حکم حجر را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم. به کمک وکیل متخصص به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد.

نوشته های مشابه
  • نحوه اثبات حجر اشخاص محجور چگونه است؟
  • نحوه صدور حکم حجر چگونه است؟
  • دادگاه صالح برای صدور حکم حجر و نصب قیم کدام دادگاه است؟

محجور کیست؟

در قانون امور حسبی، برای افرادی که بواسطه ضعف قوای دماغی(قدرت تشخیص مسائل اقتصادی) قادر به تشخیص مصلحت خود نیستند تدابیری اندیشیده شده است که اولین مرحله آن صدور حکم حجر برای این افراد می باشد تا با این حکم مانع سوء استفاده افراد سودجو از شخص محجور شوند.

از طرفی قانون نسبت به این اشخاص محدویت های را نیز اعمال میکند تا جای که حتی به اشخاص محجور اجازه هیچ گونه تصرفی در امواشان را نمی دهد و علت این امر همانطور که گفته شد، جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از شخص محجور می باشد.

طبق قانون، دادگاه موظف است برای این اشخاص قیم تعیین نماید، شخص قیم بر اعمال و معاملات محجور نظارت کرده تا ضرر و زیانی به وی وارد نگردد و یا اینکه مورد سو استفاده واقع نشود.

پس از تعیین قیم همه دارایی و اموال شخص محجور در اختیار قیم قرار می گیرد و او باید اموال و دارایی شخص محجور را مدیریت کند.

قیم حق ندارد هیچ گونه دخل و تصرفی را که خلاف مصلحت محجور است، در اموال و دارایی وی بنماید.

شرایط صدور حکم حجر

نحوه اثبات حجر اشخاص محجور چگونه است؟

به گفته مشاوره حقوقی یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای اثبات حجر اشخاص، مراجعه به پزشکی قانونی و دریافت نامه پزشکی مبنی بر حجر شخص محجور است که این نامه مورد تایید دادگاه بوده و نیاز به انجام تحقیقات و طی مراحل طولانی نمی باشد.

یکی دیگر از راه‌های اثبات حجر، استفاده از شهادت شهود، مبنی بر مشاهدات خود از رفتارهای شخص مجحور است که می تواند اماره ای بر تایید حجر شخص مذکور باشد.

نحوه صدور حکم حجر چگونه است؟

بعد از اطلاع دادستان از موضوع حجر و بررسی شواهد و مستندات، شخص محجور به دادگاه ارجاع  و معرفی خواهد شد، دادگاه نیز اقدام به انجام تحقیقات لازم در رابطه با وضعیت شخص محجور خواهد نمود و سپس حکم مقتضی صادر خواهد شد.

همچنین افراد دیگری که شاهد حجر شخص مذکور بوده اند می توانند با تنظیم دادخواست مبنی بر صدور حکم حجر از طریق دفاتر خدمات قضایی، خواهان صدور حکم حجر برای این اشخاص شده و تقاضای قیمومت برای این اشخاص را نمایند.

دادگاه صالح برای صدور حکم حجر و نصب قیم کدام دادگاه است؟

صدور حکم حجر و نصب قیم در صلاحیت دادگاه عمومی است که برابر بند ۱۰ ماده واحد قانون اختصاصی تعدادی از دادگاههای موضوع اصل ۲۱ قانون اساسی(دادگاه خانواده) مصوب ۱۳۷۶ نصب قیم و ضم امین و عزل آن‌ها درصلاحیت دادگاه خانواده قرار گرفت.

همچنین در قانون حمایت از خانواده در سال ۱۳۹۲ مواد قانونی تصویب شده که برای صدور حکم حجر که دادگاه خانواده دارای صلاحیت کافی در امر صدور و ابطال حکم حجر می باشد.

حکم حجر

وظیفه اداره و دادسرای سرپرستی چیست؟

در خصوص محجورین، اداره سرپرستی وظیفه نظارت، نصب قیم، نصب امین، تشکیل پرونده در خصوص محجورین، نظارت بر فروش اموال غیرمنقول برعهده دارد.

اداره سرپرستی موظف است بر اموال محجورین نظارت کند که حیف و میل نشود و حقوق وی تضییع نگردد.

در تهران، دادسرای ناحیه ۲۵ (امور سرپرستی) واقع در خیابان کریمخان زند – خیابان ایرانشهر شمالی – پلاک ۲۱۹  صالح امور محجورین می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت تقاضای صدور حکم حجر چیست؟

  1. تصویر مصدق نظریه پزشک (اختیاری)
  2. به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی الزامی می‌باشد.

در صورت عدم وجود مدارک اختیاری فوق می‌توانید یکی از موارد ذیل را ارائه نمایید:

  1. استعلام نظر پزشکی قانونی
  2. تحقیقات محلی
  3. شهادت شهود و مطلعین
  4. شماره پرونده استنادی
  5. سایر دلایل و مستندات

در صورتی که قصد گرفتن حکم محجوریت فردی را دارید از طریق انتخاب جست و جوی وکیل در قسمت خدمات بنیاد وکلا و ارائه درخواست در کمترین زمان ممکن – ارائه مشاوره حقوقی تلفنی – تنظیم درخواست های مورد نیاز شما – قبول وکالت و انجام تمامی امور توسط وکیل دادگستری انجام می گیرد.

همچنین می‌توانید با وکیل آنلاین در پیام رسان ما گفتگو نمایید و مدارک خود را ضمیمیه و ارسال کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا