دادسراکیفری (جرائم)

️تغییر عنوان اتهامی از سوی دادگاه

به موجب مقررات ماده ۲۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری عنوان اتهامی که در کیفرخواست ذکر می شود، مانع از تعیین عنوان صحیح قانونی توسط دادگاه نیست.

در صورتی که مجموع اعمال ارتکابی متهم در نتیجه تحقیقات دادسرا روشن باشد و دادگاه فقط عنوان اتهام را نادرست تشخیص دهد، مکلف است اتهام جدید را به متهم تفهیم، تا از اتهام انتسابی مطابق مقررات دفاع کند و سپس مبادرت به صدور رای نماید.

برای ارتباط با وکلای خبره و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از قسمت جست‌و‌جوی وکیل، پس از انتخاب وکیل مورد نظر مشاوره یا خدمت حقوقی مورد نظرتان را دریافت کنید.

نوشته های مشابه

از سویی دادگاه می تواند در صورت اعتراض به قرار منع تعقیب صادره از دادسرا، چنانچه مشتکی عنه را قابل تعقیب بداند با تعیین نوع اتهام و صدور قرار جلب به داردسی وفق مقررات ماده ۲۷۴ قانون مارالذکر قرار منع تعقیب را نقض و قرار جلب به دادرسی صادر می کند و در صورت نقض قرار منع تعقیب و صدور قرار جلب به دادرسی توسط دادگاه، بازپرس مکلف است متهم را احضار و موضوع اتهام را به او تفهیم کند و با اخذ آخرین دفاع و تامین مناسب از وی، پرونده را به دادگاه ارسال نماید.

ماده ۲۷۶ ق.آ.د.ک  یعنی این که در این مرحله کیفرخواست صادر نمی شود و پرونده بدون صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال می گردد؛ لکن حلقه مفقوده بحث آن جاست که آیا در این مرحله دادگاه همچنان حقوق مقرر در ماده۲۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری را داراست؟ یعنی آیا می تواند باز هم عنوان اتهام را تغییر دهد؟

قطعا خیر چون تغییر عنوان اتهام وفق قانون فقط منحصر به «عنوان اتهامی ذکر شده در کیفرخواست» گردیده است و از سویی دادگاه قبلا عنوان اتهامی را در مرحله صدور قرار جلب به داردسی تعیین نموده است و بعدا مبادرت به صدور قرار جلب به دادرسی نموده، عدول وی موجبی ندارد، هر چند دادگاه با وجود تحقیقات بعدی و دلایل بعد از صدور قرار منع تعقیب می تواند حکم برائت متهم را صادر نماید لکن تغییر نوع اتهام مجوز قانونی ندارد.

اوراق قضایی یکی از سازوکار های مهم در جریان دادرسی و طرح دعوا و پیگیری انواع پرونده‌های حقوقی محسوب می شود، لذا نحوه تنظیم و نگارش آن بسیار مهم و حیاتی است؛ برای تنظیم اوراق قضایی، می‌توانید از خدمات سایت معتبر بنیاد وکلا استفاده کنید تا متخصصین این زمینه مسیر شما را برای رسیدن به نتیجه دلخواه هموار کنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا