خانواده

قرابت سببی و آثار آن

یکی از مفاهیمی که در مباحث حقوق خانواده و ارث مطرح می شود، مفهوم قرابت سببی و نسبی و رضاعی می باشد. قرابت در لغت به معنای خویشاوندی است و منظور از آن، رابطه ای است که دو شخص را به طور مستقیم (مانند مادر و فرزند) یا غیرمستقیم و با واسطه فرد دیگری (مانند خواهران و برادران) به یک دیگر پیوند می دهد.

قرابت در قانون مدنی، به سه نوع تقسیم می گردد: قرابت نسبی، قرابت سببی و قرابت رضاعی. منظور از قرابت سببی، خویشاوندی ای است که به واسطه عقد ازدواج برقرار می شود.

قرابت سببی در قانون مدنی دارای آثار مهمی از جمله ارث بردن زوجین از یکدیگر و ممنوعیت ازدواج می باشد که لزوم بررسی دقیق این نوع از قرابت را ایجاب می کند.

به دلیل اهمیت آثار قرابت سببی بر روابط اشخاص با یکدیگر، در این مقاله ابتدا به تعریف این نوع خاص از قرابت پرداخته، سپس آثار این نوع خاص از قرابت بر روابط زوج و زوجه با یکدیگر و با بستگان طرف مقابل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مفهوم قرابت سببی

مفهوم قرابت سببی

قرابت سببی که در قانون مدنی مصاهره نیز نامیده شده، خویشاوندی ناشی از عقد نکاح است. به موجب این عقد، میان زن و شوهر با یکدیگر و میان هر یک از آن ها با بستگان نسبی طرف مقابل، رابطه خویشاوندی برقرار می گردد.

ماده ۱۰۳۳ قانون مدنی در این زمینه مقرر داشته است: «هرکس در هر خط و بهر درجه که با یک نفر قرابت نسبی داشته باشد، در همان خط و به همان درجه قرابت سببی با زوج یا زوجه او خواهد داشت؛ بنابراین پدر و مادر زن یک مرد اقربای درجه اول آن مرد و برادر و خواهر شوهر یک زن از اقربای سببی درجه دوم آن زن خواهند بود.»

مطابق این ماده، بستگان نسبی هر یک از زن و شوهر، خویشان سببی طرف مقابل محسوب می شوند و همان درجه ای که در قرابت نسبی داشته اند را در قرابت سببی نیز حفظ می کنند.

به عنوان مثال، مادر یک مرد، خویش نسبی درجه یک وی بوده و بنابراین چنانچه این مرد ازدواج نماید، مادر وی خویش سببی درجه یک همسر وی خواهد بود.

همچنین از آنجا که مطابق متن ماده ۱۰۳۳ قانون مدنی، قرابت سببی تنها میان بستگان نسبی یک طرف با طرف مقابل برقرار می شود، خویشان سببی دو طرف، قرابت سببی با یکدیگر نخواهند داشت؛ بنابراین، شوهران دو خواهر که در عرف باجناق نامیده می شوند، هیچ گونه قرابت سببی با یکدیگر ندارند.

در صورت نیاز به موارد حقوقی قرابت سببی می‌توانید با وکیل آنلاین بنیاد وکلا مشورت نمایید.

آثار قرابت سببی

آثار قرابت سببی

قرابت سببی آثار مهمی را در رابطه میان زوج و زوجه و رابطه هر یک از آن ها با بستگان نسبی طرف مقابل ایجاد می کند. آثاری که بعضا غیر مالی بوده و بعضا حقوق و تکالیف مالی این افراد را با تغییراتی مواجه می سازد. بسیاری از موارد طرح دعاوی خانواده با وکیل در دادگاه نیز منتج از قرابت سببی است.

مهم ترین اثر در رابطه میان زوج و زوجه، ارث زوجین از یکدیگر می باشد؛ به این ترتیب که چنانچه نوع نکاح واقع شده میان زن و شوهر، نکاح دائم باشد، آن ها از یکدیگر ارث خواهند برد.

همچنین، شکل گیری قرابت سببی، طرفین عقد ازدواج را با تکالیف و محدودیت هایی مواجه می کند، از جمله اینکه مرد ملزم به پرداخت مهریه، نفقه و سایر حقوق مالی به زن بوده و زن نیز می بایست آثار ریاست همسر خود بر خانواده من جمله حق تعیین محل سکونت را بپذیرد.

در رابطه میان هر یک از زوج و زوجه با بستگان طرف مقابل نیز مهم ترین اثر قرابت سببی را می توان محدودیت های ایجاد شده برای ازدواج دانست.

با این توضیح که با ایجاد رابطه زوجیت، زوج حق ازدواج با دختر، مادر و اجداد زوجه خود را نخواهد داشت. زن نیز متقابلا از ازدواج با پسر، پدر و اجداد شوهر خود ممنوع خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی خانواده می‌توانید همین حالا با متخصصین ما در ارتباط باشید.

توصیه ما برای تسهیل امور شما مشاوره حقوقی تلفنی است چرا که منطبق با زمانبندی شما انجام می‌گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا