کیفری (جرائم)

آیا بعد از رضایت می توان شکایت کرد؟

احتمالا اگر شما اهم با برخی از افراد سودجو روبه‌رو شده باشید، این سؤال برای شما پیش می‌آید. در بسیاری از مواقع کاربران از سوی دلسوزی اقدام به اعلام رضایت از شکایت یک پرونده کیفری می‌نمایند، اما پس از مدتی رفتار ناشایست طرف مقابل دوباره تکرار می‌شود، در این مواقع چه باید کرد؟

رضایت و شکایت

مجرمی بعد از ارتکاب به جرم چه به صورت عمدی و چه به صورت سهوی از کرده خود پشیمان شده و به دنبال رضایت از شاکی هستند.

در این مواقع شاکی مختار به اعلام رضایت و یا عدم آن است. بر اساس ماده ۴۸۳ قانون حتی بعد از صدور حکم هم این امکان برای شاکی وجود دارد که با مراجعه به آخرین دادگاه رسیدگی کننده به پرونده نسبت به حقوق خود اعلام رضایت نماید؛ اما رضایت دادن یک طرفه قضیه است.

در طرف دیگر متشاکی بایستی کاملا عاقلانه رفتار کرده و ملزومات شکایت دوباره شاکی را ایجاد نکند.

در چنین مواقعی سؤالی که در ذهن شاکی خطور می‌کند، همین سؤال آیا بعد از رضایت می‌توان شکایت کرد؟ است که می‌خواهیم در این مقاله به صورت مفصل از ابعاد مختلفی آن را بررسی نماییم.

آیا بعد از رضایت می توان شکایت کرد؟

قبل از پرداختن به پاسخ این سؤال بایستی عرض کنیم که پاسخ این سؤال برای موارد مختلف متفاوت است. برحسب شرایط و نمونه خاص قانون تعریف خاص خود را از این چنین مواردی ارائه نموده است.

از این رو علاوه بر مطالب آموزشی این مقاله کاربران برای اطمینان خاطر می‌توانند از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در موسسه حقوقی صاحب اندیشه کمک بگیرند.

وکیل در این مواقع با بررسی همه شرایط، درخواست شما را بررسی نموده و نسبت به آن نظر خود را اعلام خواهد کرد؛ بنابراین شما هم با اطمینان بیشتری می‌توانید روند پرونده‌های خود راد ر دادگاه پیگیری نمایید.

رضایت و شکایت

چه جرم‌هایی با رضایت شاکی مختومه می‌شوند؟

جرم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. در دسته اول متهم تنها شاکی خصوصی دارد و در دسته دوم هم مدعی العموم شاکی پرونده می‌باشد. البته در شرایطی هم هر دو این شرایط با هم ترکیب می‌شود.

رضایت دادن و پاسخ سؤال آیا بعد از رضایت می توان شکایت کرد؟ برای هر کدام از این موارد متفاوت است.

در پرونده‌هایی که شاکی تنها یک فرد باشد بلافاصله بعد از اعلام رضایت پرونده مختومه شده و متهم از مجازات منع خواهد شد.

در این مواقع نیز بسته به نوع رضایت، در صورت وقوع دوباره و یا ایجاد شرایط خاص می توان رضایت را پس گرفت؛ اما در پرونده‌هایی یک متهم به صورت همزمان چند شاکی دارد، بعد از شکایت یکی از این افراد پرونده در دادگاه به جریان می‌افتد و در صورت رسیدن بقیه شاکی‌ها به دادگاه و ارائه شکایت دیگر با اعلام رضایت یک فرد پرونده مختومه نمی‌شود.

در این مواقع تنها رضایت همه شاکی‌ها است که می‌تواند حکم به تبرئه شدن مجرم از مجازات دهد، البته کم شدن تعداد شاکی‌ها می‌تواند در میزان مجازات تاثیر داشته باشد و آن را کم کند.

در مواقعی هم که مجرم مدعی العموم دارد چه با رضایت شاکی خصوصی و چه بدون رضایت وی مجرم بخشیده نشده و دادگاه برای وی حکم صادر خواهد کرد.

البته باز هم رضایت شاکی خصوصی می‌تواند در تخفیف مجازات تاثیر داشته باشد؛ ماده ۳۷ قانون به این موضوع می‌پردازد.

با این تفاسیر پاسخ به سؤال آیا بعد از رضایت می توان شکایت کرد؟ برای هر کدام از این موارد به همین صورت تبیین می‌گردد.

انواع رضایت و شرایط آن

رضایت شرایط خاص خود را دارد. هر رضایتی مورد قبول دادگاه قرار نخواهد گرفت.

طبق قانون رضایت در درجه اول بایستی مشروط نباشد؛ مشروط کردن رضایت دادگاه را برای قبول کردن آن مجاب نخواهد کرد. البته تصمیم گیرنده نهایی در چنین مواردی قاضی پرونده است.

در بسیاری از موارد رضایت فرد تحت شرایطی با نظر قاضی مورد پذیرش قرار گرفته و حکم اجرا نمی‌شود.

با این حال تمام این شرایط و ضوابط را می‌بایست برای پرونده خاص و شرایط خاص مورد سنجش قرار داد؛ از این رو در صورت بروز چنین ابهامی بایستی از خدمات مشاوره حقوقی در موسسه حقوقی بهره‌مند شوید. وکیل با بررسی مستندات شما می‌تواند نتیجه نهایی را برای شما تفسیر کند.

اعتبار رضایت در دادگاه و کلانتری

شکایت بعد از رضایت

آیا بعد از رضایت می توان شکایت کرد؟ این سؤال همیشه از طرف شاکی مطرح نیست.

در برخی موارد خود قانون هم راهی برای این مورد تبیین نموده است. برای مثال در صورت بروز یک تصادف و حادث نشدن آسیب فیزیکی خاص، معمولا رضایت در همان لحظه از جانب آسیب دیده صادر می‌شود؛ اما در برخی از مواقع برخی از صدمات داخلی در تصادفات بعدا خود را نشان می‌دهد.

در چنین مواقعی که رضایت دهنده از این شرایط مطلع نبوده و بعدا متوجه آن شده است، قانون اجازه شکایت بعد از رضایت را برای وی در نظر می‌گیرد.

البته در صورتی که همه چیز از قبل با اطلاع رضایت دهنده باشد، پذیرش شکایت نیاز به شرایطی خاص خواهد داشت مکه تنها وکیل آنلاین و حضوری می‌تواند در این باره راهنمایی لازم را به شما ارائه نماید.

اعتبار رضایت در دادگاه و کلانتری

در پی سؤال آیا بعد از رضایت می توان شکایت کرد؟ برخی هم از اعتبار رضایت در مراکز مختلف مانند دادگاه، دادسرا و یا کلانتری می‌پرسند.

برخلاف تصور غلطی که در بین برخی از افراد مبنی بر عدم اعتبار رضایت در کلانتری وجود دارد، اعلام رضایت در کلانتری و در جلو چشمان مامورین کلانتری کاملا دارای اعتبار خواهد بود.

هر چند موضوع آیا بعد از رضایت می توان شکایت کرد؟ بیشتر بایستی به صورت جزئی و درباره پرونده خاص مورد بررسی قرار گیرد، اما با این حال به برخی از عمومی‌ترین موارد این موضوع پرداختیم.

در صورت نیاز استفاده از خدمات مشاوره حقوقی را در اولویت خود قرار دهید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا