جعل

مجازات جعل کارت ملی و شناسنامه

مطابق با قانون ثبت احوال صدور شناسنامه و نیز تعویض شناسنامه‌­های موجود از وظایف سازمان ثبت احوال کشور است. شناسنامه که حاوی اطلاعات هویتی اشخاص است تا مدت­‌ها تنها سند هویتی بود که در مراجع مختلف مورد استفاده قرار می­‌گرفت.

از سال ۷۶ و پس از تصویب قانون  الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی اختصاص شماره ملی یکتا به تمامی اشخاص الزامی اعلام شد و در نتیجه کارت ملی نیز به عنوان سند هویتی مورد استفاده قرار گرفت.

نوشته های مشابه

در حالی که اطلاعات اصلی شامل تصویر، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد در هر دو کارت ملی و شناسنامه وجود دارد، شناسنامه اطلاعات تکمیلی همچون وضعیت تاهل و نام همسر به همراه نام فرزندان و تاریخ تولد آن­‌ها را نیز شامل می­‌شود.

صرف­ نظر از نوع مدرک، استفاده از آن در مراجع مختلف به عنوان مدرک شناسایی که قابل اعتماد بوده و خدمات مرکز را برای شخص به همراه می‌­آورد پذیرفته می­‌شود، به همین سبب باید صحت و درستی آن و عدم جعل کارت ملی و شناسنامه مورد اعتماد باشد.

استفاده از سند مجعول در حالتی که اسناد هویتی موضوع جعل قرار داشته‌­اند می­‌تواند شخص اصلی را در موقعیت ناخوشایندی قرار دهد، فرض کنید شخصی با کارت ملی جعلی اقدام به انتقال سرمایه شما از حساب شخصی شما داشته باشد، چنین موقعیتی تا چه حد می‌­تواند ناخوشایند باشد؟

استفاده از سند هویتی مجعول همچون کارت ملی و شناسنامه می­‌تواند به اشخاص متعددی آسیب وارد سازد و تا میزان قابل توجهی اعتماد اجتماعی را خدشه‌­دار نماید، به همین سبب قانون­گذار حقوق کیفری ایران به این موضوع توجه داشته و برای آن مجازات­‌هایی را در نظر گرفته است.

در این نوشتار نخست به جرم جعل پرداخته می‌­شود، سپس انواع حالت‌­هایی که ممکن است با جعل کارت ملی و شناسنامه رو به رو باشیم و مجازات آن آشنا خواهیم شد. ضمن آن که امکان برقراری ارتباط با وکیل تلفنی نیز برای شما فراهم می‌باشد.

جرم جعل

جرم به آن دسته از رفتارهایی گفته می‌­شود که از نظر قانون­گذار مجاز نبوده و ارتکاب آن ضروری است که با مجازات همراه شود. در فلسفه حقوق کیفری به دلایل و اهداف جرم­‌انگاری و مجازات­‌ها پرداخته می­‌شود، در دوره­‌های زمانی مختلف دلایل متفاوتی برای این موضوع مطرح شده است.

در حالی که در دوره­‌های گذشته به جلوگیری از انتشار جرم از طریق ایجاد رعب و وحشت توجه می­‌شد، در حال حاضر بیشتر به جنبه بازسازی مجرم و آماده‌­سازی وی برای برگشت به زندگی طبیعی اجتماعی توجه می‌­شود.

با این حال برخی از ویژگی­‌ها همواره وجود داشته است، برای مثال رفتارهایی که خلاف هنجارهای اجتماعی باشد به صورتی که اکثریت اجتماع پذیرای آن نباشد و یا رفتاری که نظم اجتماعی را مخدوش نماید، به عنوان رفتارهایی شناخته می­‌شوند که باید مشمول عنوان مجرمانه باشند.

ضرورت وجود اعتماد در اجتماع و قابلیت پذیرش اسنادی که در جامعه مورد استفاده قرار می­‌گیرد از علل جرم‌­انگاری رفتاری است که به عنوان جعل شناخته می­‌شود.

جعل به عبارت ساده به معنای ساختن چیزی است که مطابقت با واقعیت نداشته باشد، اما این تعریف ساده می‌­تواند انواعی را به همراه بیاورد. پیش از آن که از انواع جرم جعل صحبت کنیم ضروری است که با عناصر سه‌­گانه جرم آشنا شویم.

عناصر سه‌­گانه جرایم عناصری هستند که باید در کنار هم جمع آیند تا یک جرم محقق شود. در یک جامعه سالم اصل بر آن است که جرمی اتفاق نیفتاده است مگر آن که خلاف آن ثابت شود، و با توجه به اینکه احراز وقوع جرم می‌­تواند اجرای مجازات را به همراه آورد، برای تشخیص این امر ضروری است که هر سه عنصر در آن واحد وجود داشته­ باشد.

  • عنصر اول که عنصر قانونی نام دارد به معنای آن است که قانون­گذار رفتار خاصی را به عنوان جرم شناسایی کرده و مجازات برای آن تعیین کرده باشد، دو عنصر بعدی نیز منشعب از عنصر اولیه یعنی عنصر قانونی هستند.
  • عنصر دوم را عنصر معنوی می­‌گویند، عنصر معنوی به قصد و نیت نهانی اشخاص مرتبط است. شخص باید قصد ارتکاب رفتاری که به عنوان جرم شناخته می­‌شود را در ذهن خود پرورانده باشد، برای مثال قصد ساختن یک مدرک غیرصحیح و استفاده از آن را داشته باشد.

مدارک جعلی

قابل توجه آن که عنصر معنوی در جرایم مختلف ممکن است تفاوت­‌هایی داشته باشد که این موضوع در مواد قانونی مرتبط با آن مطرح می­‌شود.

  • عنصر سوم را به عنوان عنصر مادی می­‌شناسیم. عنصر مادی مجموعه از رفتارها است که در قانون بیان شده است و تجمیع آن­‌ها در کنار هم تشکیل دهنده آن جرم خاص است. عنصر مادی از یک جرم به جرم دیگر متفاوت بوده و دلیل تشکیل آن است.

علاوه بر اینکه هر سه عنصر باید در کنار هم جمع شود تا جرم محقق شود، ضروری است که مجموعه رفتارهای بیان شده در قانون نیز در کنار هم جمع باشد تا جرم مربوطه محقق باشد. همان­طور که بیان شد عنصر قانونی پیش­ زمینه دو عنصر دیگر است در نتیجه منبع به دست آوردن عنصر مادی نیز مواد قانونی خواهد بود.

در قانون مجازات اسلامی ایران فصلی از کتاب تعزیرات به جرم جعل اختصاص داده شده است، در نتیجه عنصر قانونی را به راحتی در اختیار داریم. در اولین ماده از این فصل به تعریف جرم جعل پرداخته شده است، قابل توجه آن که در انتهای این ماده اشاره شده که وجود قصد تقلب برای تحقق جرم جعل ضروری است، در نتیجه عنصر معنوی جرم جعل ضروری است که با قصد تقلب همراه باشد.

آنچه که باید مورد بررسی دقیق­‌تر قرار گیرد عنصر مادی جرم جعل است، همان­گونه که بیان شد انواعی برای جرم جعل وجود دارد که در واقع تفاوت در همین عنصر مادی خواهد بود که در ادامه به کمک مشاوره حقوقی آنلاین بررسی خواهند شد:

جعل مادی

بنا بر بیان قانون­گذار جعل مادی به رفتاری اطلاق می­‌شود که سند یا شی غیرحقیقی ساخته می‌­شود و یا آن که سند یا شی حقیقی به گونه­‌ای مخدوش می­‌شود که ظاهرا صحیح است اما در حقیقت تغییر یافته است.

در جعل مادی ضروری است که سند یا شی ساخته شده شباهت با اصل خود را داشته باشد به گونه­‌ای که بتواند اشخاص عمومی را فریب دهد، همچنین ضروری است که ساختن یا مخدوش کردن اسناد یا اشیا با هدف فریب دیگران انجام شده باشد.

زمانی که از مخدوش کردن اسناد یاد می­‌شود می­‌تواند صرافا ایجاد تغییر در تاریخ یک سند باشد، می‌­تواند کم یا زیاد کردن بخشی از محتوای سند باشد، می­‌تواند افزودن یک امضای غیر حقیقی باشد و یا هر تغییر دیگری که در محتوای سند حقیقی ایجاد شود.

منظور از اشیا نیز مواردی است که از نظر اجتماعی اصل آن­‌ها ارزش داشته باشد، برای مثال جعل سکه یا اسکناس واجد اهمیت است، همچنین ساختن مهر اشخاص رسمی یا جعل گواهی­‌ها یا مجوزهای دولتی.

بررسی کارت ملی و شناسنامه جعل شده

جعل معنوی

بر خلاف جعل مادی که سندی ساخته می­‌شود یا بخشی از یک سند ساخته شده مخدوش می­‌شود، در جعل معنوی سند حقیقتا به صورت صحیح ایجاد می­‌شود، شرایط مقرر قانونی را داشته و توسط شخص واجد صلاحیت ایجاد می‌­شود اما در حین تنظیم آن، شخصی که مسئولیت قانونی ایجاد سند را بر عهده دارد محتوایی بر خلاف واقع در آن وارد می‌­سازد.

محتوای غیر واقعی می­‌تواند ایجاد تغییر در بیانات یک شخص باشد، می­‌تواند قید یک تاریخ غیر حقیقی برای سند باشد، می‌­تواند ایجاد تغییر در اسم یا مشخصات یکی از طرفین باشد یا هر تغییر محتوایی دیگری که بر خلاف واقعیت باشد.

تا اینجا با انواع جرم جعل آشنا شدیم، قبل از ورود به جعل کارت ملی و شناسنامه ضروری است که با انواع سند عادی و رسمی آشنا شویم.

سند چنانچه توسط مامور رسمی و در مقام اجرای وظایف قانونی وی تنظیم شده باشد به عنوان سند رسمی شناخته می­شود، اسناد رسمی از منظر اثباتی و برخی موارد دیگر در وضعیت متفاوتی از اسناد عادی قرار دارند. در مقابل اسناد رسمی، اسناد عادی وجود دارند، اسناد عادی قرار دارند که واجد شرایط اسناد رسمی نیستند.

همچنین اسناد رسمی با توجه به اینکه توسط مقامات قانونی ایجاد می­‌شوند از حساسیت و حمایت بیشتری برخورداند. شناسنامه و کارت ملی با توجه به تشریفات قانونی که برای ایجاد آن‌­ها وجود دارد اسناد رسمی شناخته می­‌شوند و در نتیجه مواد قانونی خاص خود را در خصوص جعل به همراه دارند.

جعل کارت ملی و شناسنامه و مجازات آن

همان­گونه که پیش از این بیان شد کارت ملی و شناسنامه به عنوان اسناد هویتی مورد استفاده قرار می­‌گیرند و قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی در ماده دوم خود چنین بیان داشته است که کلیه اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی باید شماره ملی دریافت نمایند.

کارت ملی به عنوان سند شناسایی اتباع ایرانی شناخته می‌­شود و علاوه بر شماره ملی، کدپستی شخص را نیز در بر دارد، به همین سبب نیز دارنده کارت باید تغییر آدرس خود را به سازمان ثبت احوال اعلام دارد.

همچنین مطابق با ماده ۴ از قانون  الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی، صدور دیگر کارت­‌های شناسایی اعم از اداری یا صنفی همچون گواهینامه باید با درج شماره ملی شخص که بر روی کارت ملی وی وجود دارد به همراه باشد.

همچنین به موجه قانون ثبت احوال، صدور شناسنامه و ایجاد تغییر در شناسنامه‌­های موجود همچون صدور شناسنامه المثنی از وظایف سازمان ثبت احوال کشور است.

مطابق با ماده ۳۵ از قانون قبت احوال، برای اشخاص بالای ۱۸ سال شناسنامه صادر می­‌شود، صدور شناسنامه به ارائه عکس و برگ ولادت موکول شده است که برگ ولادت نیز توسط سازمان ثبت احوال تنظیم می­‌شود.

مجازات جعل کارت ملی و شناسنامه

اطلاعات موجود در شناسنامه عبارتند از نام و نام خانوادگی صاحب شناسنامه و والدین وی، محل تولد و محل صدور شناسنامه، تاریخ تولد و تاریخ تنظیم سند، نام همسر به همراه تاریخ ازدواج و طلاق، نام فرزندان به همراه شماره ملی و تاریخ تولد ایشان، تاریخ فوت صاحب شناسنامه و صفحه توضیحات. تنظیم شناسنامه بنا بر مراتب فوق با توجه به اظهارات اشخاص حین تنظیم سند ولادت و نیز مدارک ارائه شده صورت می­‌پذیرد و مطابق با ماده ۴۸ از قانون ثبت احوال، چنانچه هر یک از موارد فوق مطابق با حقیقت نباشد منجر به جریمه نقدی برای مرتکب خواهد شد.

همچنین مطابق با ماده ۴۹ قانون ثبت احوال، اگر شخصی پس از رسیدن به سن ۱۸ سال نسبت به دریافت شناسنامه مکرر اقدام نماید و یا از شناسنامه موهوم همچون شناسنامه متعلق به شخص دیگری اعم از زنده یا فوت شده برای خود استفاده نماید، به حبس از ۶۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

چنانچه اطلاعات والدین شخص در شناسنامه وی بر خلاف واقع ثبت شود، اعم از آن که اظهارات خلاف واقع بیان شده باشد و یا آن که مامور مربوطه اطلاعات خلاف واقع را ثبت نماید، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد، قابل توجه آن که این مورد از مصادیق جعل معنوی است.

علاوه بر حالت‌­های یاد شده که از قانون ثبت احوال به دست می‌­آید و جعل مادی و معنوی اصل اسناد را در بر دارد، مطابق با حکم قانونگذار در قانون مجازات اسلامی ایران، استفاده ناصحیح از کپی اسناد هویتی نیز می­‌تواند مشمول عنوان مجرمانه جعل باشد؛ بدین طریق که مطابق با ماده مربوطه چنانچه شخص از کارت شناسایی یا دیگر اسناد هویتی خود تصویر برداری نماید یا کپی از آن­‌ها تهیه نماید به صورتی که قابل تشابه با اصل اسناد باشد باید توسط مقامات صالح مهر برابر با اصل بر روی آن ثبت شود، در غیر این صورت رفتار شخص به عنوان جعل شناخته می­‌شود.

مجازات اشخاصی که مرتکب چنین رفتاری شوند به حبس از ۶ ماه تا دو سال محکوم خواهند شد، همچنین چنانچه شخص ثالث از اینگونه مدارک استفاده نماید نیز به مجازات مشابه یعنی شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

قابل توجه آن که صرف نظر از نوع جرم و نحوه انجام آن­ چنانچه از وقوع جرم خساراتی به اشخاص ثالث اعم از حقیقی یا حقوقی وارد آمده باشد، مرتکب باید از عهده جبران آن نیز برآید.

احکام جرم جعل کارت ملی و شناسنامه

مشاوره جرم جعل کارت ملی و شناسنامه و مجازات آن

در این نگارش با جرم جعل آشنا شدیم، همچنین دیدیم که با توجه به اهمیت اسناد هویتی مواد متعددی از قوانین عام و خاص به جرایم مرتبط با آن‌­ها اختصاص داده شده است، به نحوی که حتی استفاده ناصحیح از کپی اسناد یاد شده نیز می‌­تواند مشمول عنوان مجرمانه جعل باشد.

باید در نظر داشت که در اثبات وقوع یک جرم وجود عناصر سه‌­گانه و اجزای مختلف عنصر مادی به طور همزمان باید وجود داشته باشند، در همین نقطه است که وجود شخص متخصص برای هر دو طرف قربانی جرم و شخص مرتکب نقش ضروری ایفا می­‌نماید.

همچنین بیان شد که جبران خسارات وارده بر عهده مرتکب مستقر خواهد شد، به همین سبب نه تنها درخواست جبران خسارات بلکه دفاع موثر از دعوای مربوطه ضروری است.

با وجود آنچه که تا اینجا بیان شد نباید از خاطر دور داشت که امکان بررسی ابواب متعدد یک جرم بدون آگاهی از اصول حقوقی میسر نیست، برای مثال ادعای جعلی بودن یک سند در حین رسیدگی به دعاوی می­‌تواند به عنوان یک دفاع موثر به کار رود، در نتیجه در مقام اتهام قرار گرفتن دور از ذهن نمی‌نماید، موضوعی که ضرورت برخورداری از مشاوره و همراهی اشخاص متخصص را دو چندان می‌­نماید.

به همین سبب چنانچه نسبت به جرم جعل به طور عمومی و یا جعل کارت ملی و شناسنامه به طور خاص سوالاتی داشتید می‌­توانید با مشاوره حقوقی متخصصین بنیاد وکلا تماس بگیرید.

همچنین می‌­توانید از کمک تخصصی وکیل کیفری بنیاد وکلا در طرح دعاوی و دفاع از آن­‌ها در کلیه مراحل طرح تا اجرای حکم برخوردار شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا