طلاق از طرف زن

طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد چگونه است؟

علل رخ دادن طلاق متعدد است که یکی از آن‌ها می‌تواند در رابطه با مسائل جنسی و روابط زناشویی باشد. یکی اهدافی که در شرع برای ازدواج در نظر گرفته شده است، بر طرف شدن نیاز جنسی است.

حال اگر این موضوع سبب شود تا زوجبن امکان رابطه جنسی لذت بخشی را با یکدیگر نداشته باشند، می‌تواند به طلاق منتهی گردد. در قانون به شکل مستقیم وجود مشکلات جنسی را دلیل موجهی برای طلاق در نظر نگرفته است اما در هر صورت زوجین می‌توانند به دلیل مسائل جنسی تقاضای طلاق کنند.

در بررسی‌هایی که در خصوص علل طلاق انجام شده است، می‌توان طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد یا زن را یکی از عوامل اصلی در طلاق بیان کرد. وجود بیماری‌های جنسی ممکن است که بعد از عقد نکاح برای زوجین به وجود آید و یا این که پیش از عقد، زن یا شوهر دارای بیماری جنسی باشند.

گاها زوجین قبل از عقد از این که دارای مشکل جنسی هستند، مطلع نبوده و زمانی متوجه این موضوع می شوند که قصد رابطه جنسی و سپس بچه دار شدن را خواهند داشت.

البته که اگر زوجین از مشکل جنسی خود مطلع باشند، بهتر است که پیش از عقد این موضوع را به اطلاع طرف مقابل برسانند تا در زمان بعد از عقد، موضوع طلاق و یا فسخ نکاح مطرح نشود.

همواره به زن و مرد توصیه می‌شود که قبل از جاری کردن خطبه عقد ازدواج، اطلاعات مورد نیاز را در خصوص موضوعات جنسی و روابط زوجیت کسب کنند تا در طول زندگی مشترک با مشکل مواجه نشوند.

در دعاوی طلاق مطروحه در دادگاه‌های خانواده می‌توان به وضوح پی برد که اکثر این پرونده‌ها به دلیل آن که یکی از زوجین دارای مشکل جنسی است از سوی طرف دیگر تقاضای طلاق شده است.

بیماری و یا مشکل جنسی می‌تواند از طرف زوج باشد که این قضیه می‌تواند سبب شود تا زوجه بخواهد درخواست طلاق بنماید. زن در صورتی که دلایل محکمه پسند برای طلاق داشته باشد، این امکان را دارد که حتی در صورت ناتوانایی جنسی شوهر نیز از او طلاق بگیرد.

ناتوانایی جنسی شوهر سبب می‌شود تا زوجه نتواند رابطه ای که مورد دلخواه وی بوده را با همسر خود داشته باشد و در این صورت تقاضای طلاق از دادگاه می‌کند.

طلاق به دلیل ناتوانایی جنسی مرد به موضوع عسر و حرج ربط پبدا می‌کند و زوجه با اثبات عسر و حرج خود در نهایت مراحل طلاق را انجام می‌دهد.

درباره طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

در روابط زوجیت همواره مشکلاتی وجود دارد و چه بسا این مسائل تبدیل به طلاق گردد. یکی از موضوعاتی که می‌تواند سبب اختلاف بین زن و شوهر شده و در نهایت بحث طلاق مطرح شود، مشکلات جنسی طرفین است. مواجه شدن با بیماری‌های جنسی ممکن است که برای بسیاری از افراد رخ دهد و این موضوعی کاملا بدیهی است.

اطلاع پیدا کردن از مشکلات جنسی غالبا زمانی است که زوجین برای بچه دار شدن آزمایشات قبل از رابطه را انجام می‌دهند و مشحص می‌شود که یکی از طرفین به دلیل آن که مشکل جنسی دارد، امکان تولد فرزند را برای مدت مشخصی نخواهند داشت.

شوهر ممکن است که مشکل جنسی داشته باشد و از این مشکل خود نیز اطلاع نداشته باشد. یا این که زوج از بیماری جنسی خود مطلع بوده اما قبل از عقد این قضیه را با زوجه در میان نگذاشته است.

در هر صورت طلاق از طرف زوجه به دلیل مشکل جنسی شوهر امکان پذیر است و قانون در شرایطی خاص این امکان را به زن داده که در صورت مشکل دار بودن زوج از نظر جنسی بتواند تقاضای طلاق بنماید.

طبیعتا هر زن و شوهری آرزو دارند که روزی صاحب فرزند شوند اما به دلیل آن که مثلا شوهر مشکل جنسی دارد، امکان فرزند دار شدن آن‌ها وجود نداشته و همه این مسائل سبب می‌گردد تا زوجه تقاضای طلاق کند.

علاوه بر این که وجود بیماری جنسی در مرد باعث می‌شود تا زوجه نتواند با همسر خود رابطه جنسی لذت بخشی داشته باشد که در نهایت زن طبق شرایطی خاص امکان مطلقه کردن خود را دارد.

ناتوانی جنسی مرد

زوجه می‌تواند به دلیل ناتوانی جنسی شوهر تقاضای طلاق کند؟

برخلاف باورهای غلطی کرده در جامعه ما باب شده که خانم‌ها حق طلاق دادن را ندارند و تنها شوهر می‌تواند درخواست طلاق کند، باید گفت که خانم‌ها نیز در شرایطی می‌توانند با درخواست خود و حتی بدون آن که شوهر راضی باشد، تقاضای طلاق کنند.

اگر مشکل جنسی از طرف شوهر باشد، قبل از آن که زوجه بخواهد درخواست طلاق کند، لازم است که مراحل درمان شوهر انجام شود.

در صورتی که درمان سبب رفع مشکل جنسی مرد شود، دیگر دلیلی برای زوجه وجود ندارد که بخواهد تقاضای طلاق کند. اما در صورتی که مراحل درمان تاثیری در مشکل جنسی شوهر نداشته باشد، زوجه می‌تواند در شرایطی نیز تقاضای طلاق بنماید.

یکی از سوالات رایج در این زمینه آن است که در صورت مشکل دار بودن شوهر از نظر جنسی آیا زوجه امکان ارائه درخواست طلاق را دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ناتوانایی جنسی مرد به طور مطلق نمی‌تواند سبب شود تا زوجه امکان مطلقه کردن خود را داشته باشد.

در واقع زوجه اگر بر اساس آن که شوهر مشکل جنسی دارد، می‌خواهد درخواست طلاق به دادگاه بدهد، باید تقاضای او مرتبط با شرایط عسر و حرج باشد.

دادگاه به صرف این که زوجه بیان می‌کند که شوهر او مشکل جنسی دارد و به این دلیل قصد طلاق گرفتن از او را دارد، حکم طلاق را صادر نمی‌کند. بلکه باید دلیل زوجه برای طلاق که همان عسر و حرج است، در ارتباط با عسر و حرج باشد.

موضوعات مربوط به مشکلات جنسی در قانون بیشتر در رابطه با فسخ نکاح مطرح شده و طلاق تنها در این زمبنه زمانی باید تقاضا شود که مرتبط با موارد عسر و حرج باشد. بنابراین زوجه امکان تقاضای طلاق با توجه به این که شوهر دارای ناتوانایی جنسی را است را خواهد داشت و در این زمینه باید اثبات عسر و حرج انجام شود.

مشکلات جنسی رایج در شوهر و درخواست طلاق از طرف زوجه

از آن جهت که زوجه طبق قانون می‌تواند با اثبات عسر و حرج، تقاضای طلاق به دلیل ناتوانایی جنسی شوهر را داشته باشد، حال لازم است که مشکلات جنسی رایج در آقایان را بررسی کنیم.

از جمله بیماری‌های شایع جنسی در مردان که زن می‌تواند به استناد آن‌ها طلاق بگیرد، شامل موارد زیر است:

  • عنن
  • حضاء
  • مقطوع بودن آلت تناسلی
  • زود انزالی

وجود هر نوع مشکل جنسی در شوهر می‌تواند باعث شود تا زوجه در صورت غیر قابل تحمل بودن این شرایط تقاضای طلاق داشته باشد. بیماری‌های جنسی در هر صورت می‌تواند سبب شود تا اولا زوجه امکان رابطه جنسی بذت بخش را نداشته و ثانیا نتواند بچه دار شود.

عنن و حضاء یکی از بیماری‌های جنسی شایع در بین مردان است که اغلب در خصوص فسخ نکاح کارایی دارد. البته که زوجه می‌تواند طبق موارد مزبور نیز تقاضای طلاق داشته باشد.

ناتوانایی جنسی در مرد در هر صورت می‌تواند قابل درمان بوده و یا این که شرایط بیماری به حدی باشد که امکان رفع آن در کوتاه مدت وجود نداشته باشد.

لازم به ذکر است که طلاق به دلیل ناتوانایی جنسی مرد اغلب زمانی مطرح می‌شود که بیماری در شوهر به حدی است که برای درمان آن باید مدت زمان نسبتا طولانی را صرف نمود و یا این که نتیجه بیماری به شکلی باشد که زوجه برای چند سالی امکان باردار شدن و به تبع آن نیز صاحب فرزند شدن را نخواهد داشت.

حل مشکل جنسی مرد

طلاق به دلیل ناتوانایی جنسی شوهر بدون رضایت وی امکان پذیر است؟

علی رغم این که زن امکان ارائه درخواست طلاق را دارد اما شرایط طلاق از طرف زن با مرد متفاوت است. زوجه برای آن که بتواند به صورت یک طرفه طلاق بگیرد، لازم است که دلایل محکمه پسندی داشته باشد.

برخورداری زن از دلایل موجه و قانونی برای طلاق این امکان را برای او فراهم می‌کند که بدون رضایت زوج نیز دادخواست طلاق به دادگاه بدهد. در واقع اگر زوجه دلیل قانونی جهت طلاق داشته باشد، بدون توجه به رضایت شوهر، امکان صدور حکم طلاق وجود دارد.

حال در موضوع طلاق به دلیل ناتوانایی جنسی شوهر، زوجه طبق قانون اگر بتواند عسر و حرج را در دادگاه به اثبات برساند، امکان طلاق گرفتن او بدون رضایت شوهر وجود دارد. در صورتی که ناتوانی جنسی شوهر موجبات عسر و حرج زن را فراهم کند، طلاق بدون جلب رضایت زوج قانونا امکان آن وجود خواهد داشت.

برای دادگاه‌های خانواده تنها موضوع ناتوانایی جنسی شوهر نمی‌تواند دلیل قانع کننده برای رسیدگی به پرونده طلاق و صدور گواهی عدم امکان سازش داشته باشد.

این که زوجه تنها مدعی مشمول جنسی همسر خود باشد و به تبع آن تقاضای طلاق نیز کرده باشد، منجر به صدور حکم طلاق نخواهد داشت.

در این زمینه اگر زوجه نتواند ثابت کند که ناتوانایی جنسی مرد باعث سخت شدن زندگی برای او شده، طلاق گرفتن او تنها در صورت راضی بودن مرد امکان پذیر است. به طور کلی رضایت شوهر زمانی برای طلاق ضروری است که زوجه دلیل محکمه پسند برای طلاق نداشته و همچنین وکالت نامه طلاق از طرف زوج به او داده نشده است.

بنابراین زوجه تحت شرایطی می‌تواند درخواست طلاق را به دلیل نارضایتی شوهر بدون رضایت را تقدیم دادگاه خانواده کند و در هر صورت ارائه چنین درخواستی بایستی همراه با اثبات عسر و حرج زوجه باشد.

طلاق به دلیل ناتوانی جنسی زوج و عسر و حرج

عسر و حرج، راهی قانونی برای طلاق است که زن امکان طلاق گرفتن از همسر را از طریق موارد عسر و حرج دارد. عسر و حرج در واقع شرایطی است که زن به دلایل مختلف زندگی مشترک برای او سخت شده و امکان ادامه دادن رابطه را ندارد.

در بسیاری از زندگی‌های مشترک، رفتارهایی از سوی شوهر سبب می‌شود تا زوجه در مشقت و سختی قرار گیرد و نتواند زندگی لذت بخش و با آرامشی را داشته باشد.

در این صورت قانونگذار مواردی را پیش بینی کرده است که زوجه امکان ارائه درخواست طلاق را داشته باشد. از این حیث ناتوانی جنسی مرد می‌تواند از جمله مواردی باشد که زوجه درخواست طلاق را داشته باشد.

در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به ۵ مورد از شرایط عسر و حرج اشاره شده است که این موارد برای درخواست طلاق، حصری نیستند.

در بند پنجم ماده مزبور به این موضوع اشاره شده است که اگر شوهر مبتلا به بیماری صعب العلاج شده و این موضوع منجر به مختل شدن روند زندگی زناشویی گردد، می‌تواند برای صدور حکم طلاق از طرف دادگاه دلیل موجهی باشد. حال زوجه اگر مدعی این است که همسر او مشکل جنسی دارد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل کافی دادگاه را متقاعد کند که این شرایط برای او دیگر غیر قابل تحمل شده و از دادگاه می‌خواهد که حکم طلاق را صادر نماید.

ثابت کردن عسر و حرج در موضوع ناتوانی جنسی شوهر می‌تواند باعث شود تا دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر نموده و به تبع آن نیز زوجه اقدام به ثبت طلاق در محضر کند. این اثبات به کمک وکیل طلاق راحت‌تر خواهد بود.

زوجه باید مشکلات جنسی شوهر مانند عنن، حضاء و سایر موارد را در متن دادخواست اشاره نموده و با پیوست مدارک پزشکی از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش را داشته باشد.

در واقع قضات دادگاه‌های خانواده به تنهایی دلیل ناتوانی جنسی شوهر را برای صدور حکم طلاق موجه نمی‌دانند و برای آن که قاضی طبق خواسته زوجه حکم طلاق را صادر کند، بایستی ثابت شدن عسر و حرج انجام شود.

زوجه باید در زمان حضور در دادگاه با ارائه مدارک لازم و همچنین اظهاراتی ثابت کند که ناتوانایی جنسی مرد باعث شده که امکان تحمل ادامه زندگی مشترک با زوج را نداشته باشد و از دادگاه تقاضا می‌کند که اقدام به صدور حکم طلاق کند.

لازم به ذکر است که اگر طبق آزمایشات پزشکی و در طول مراحل درمان ثابت شود که ناتوانایی جنسی شوهر برای مدت کوتاهی قابل درمان نیست و زوجه بیم آن را داشته باشد که امکان بچه دار شدن را نداشته باشد، دادخواست طلاق به دادگاه می‌دهد.

عسر و حرج در طلاق به دلیل مشکل جنسی مرد

طلاق به دلیل مشکل جنسی شوهر چه شرایطی دارد؟

در طلاق به دلیل ناتوانی جنسی شوهر به این موضوع اشاره شد که زوجه بایستی بتواند این موضوع را مرتبط با عسر و حرج کرده و سخت شدن زندگی با همسر را به اثبات برساند.

در واقع یکی از مصادیق عسر و حرج وجود مشکلات جنسی در شوهر است که زوجه می‌تواند به این دلیل، از دادگاه بخواهد که اجازه طلاق از شوهر را بدهد.

زوجه به این دلیل که همسر او دچار عنن و یا سایر بیماری‌های جنسی در شرایط عسر و حرج است، امکان این را دارد که برای طلاق مراحل قانونی لازم را انجام دهد. شرایط طلاق به جهت داشتن مشکل جنسی شوهر این است که زوجه اثبات عسر و حرج را نزد دادگاه انجام دهد.

برای اثبات ناتوانی جنسی شوهر لازم است که مدارک و مستندات کافی در اختیار دادگاه قرار گیرد تا در نهایت در خصوص صدور گواهی یا رد درخواست زوجه تصمیم گیری نهایی انجام شود.

اگر زوجه این توانایی را داشته باشد که با آوردن دلیل کافی، برای دادگاه ثابت کند که مشکل جنسی شوهر او را در وضعیت عسر و حرج قرار داده، طبق قانون دادگاه مکلف است که حکم طلاق را صادر کند.

طلاق به دلیل عنن و سایر مشکلات جنسی شوهر نیاز انجام مراحل و روند قانونی طلاق است و زوجه با انجام این مراحل و پرداخت هزینه‌های مربوطه می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق داشته باشد.

طلاق به دلیل ناتوانی جنسی زوج و مراحل آن

در صورتی که شوهر دارای مشکلات جنسی مانند عنن، خضاء، زود انزال و مواردی از این قبیل بوده و زوجه نیز تقاضای طلاق داشته باشد، لازم است که یک سری مراحل مشخصی در این زمینه انجام شود.

مراحل طلاق از طرف زوجه به دلیل مشکل جنسی مرد، همان مراحل عادی است که در دعاوی طلاق خصوصا طلاق از طرف زن در قانون اشاره شده است.

اگر تصمیم زوجه برای طلاق قطعی باشد، باید ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام لازم را انجام دهد. در واقع ثبت نام در این سامانه برای شرکت در جلسات مشاوره پیش از طلاق انجام می‌شود. با انجام دادن جلسات متعدد مشاوره، در صورتی که زوجه همچنان بر روی نظر خود برای طلاق مصمم باشد، گواهی عدم امکان انصراف از طلاق صادر می‌شود.

مرحله بعدی در طلاق به دلیل وجود بیماری و یا مشکل جنسی در شوهر، نگارش و تنظیم دادخواست طلاق برای ارائه به دادگاه است. متن دادخواست طلاق باید با اشاره به ناتوانی جنسی شوهر طبق مدارک پیوست شده باشد.

تنظیم متن دادخواست طلاق بهتر است که به وکیل متخصص سپرده شود تا نواقص شکلی و یا ماهوی در متن دادخواست وجود نداشته باشد.

با تنظیم دادخواست و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، رسیدگی پرونده در دادگاه شروع می‌شود. مرحله داوری در طلاق از طرف زوجه به دلیل ناتوانی جنسی مانند سایر طلاق‌های یک طرفه وجود دارد و سپس دادگاه جلسات دادرسی را برگزار می‌کند.

در صورت ثابت شدن عسر و حرج زوجه در موضوع طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند. با صدور این گواهی زوجه می‌تواند به محضر مراجعه کند و ثبت محضری طلاق را انجام دهد. در زمان ثبت طلاق باید حداقل دو نفر شاهد حضور داشته باشند.

مشکل جنسی

مدارک لازم برای طلاق به دلیل مشکل جنسی مرد

قبل از آن که زوجه بخواهد درخواست طلاق را با موضوع مشکل جنسی و یا ناتوانی جنسی شوهر به دادگاه ارائه کند، بایستی مدارکی را تهیه کند. در هر صورت مدارکی که برای ثبت طلاق با موضوع ناتوانی جنسی شوهر بنا بر تاکید مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری لازم است تا ارائه شود، عبارتند از:

  • کد رهگیری سامانه ثنا
  • شناسنامه و کارت ملی زوجه
  • سند ازدواج
  • گواهی پزشکی قانونی
  • گواهی عدم امکان سازش

برای ارائه درخواست طلاق به دادگاه و ثبت آن در محضر به جهت این که شوهر دارای مشکل جنسی است، باید مدارک فوق تهیه شود. داشتن نامه و پزشکی قانونی که ثابت کننده مشکل شوهر است از جمله مدارک مهم در این نوع طلاق به شمار می‌رود.

در صورتی که زوجه دسترسی به سند ازدواج نداشته باشد، می‌تواند رونوشت آن را ارائه کند. برای ثبت محضری در طلاق حنما باید حکم دادگاه نیز تقدیم سردفتر قرار گیرد. بدون گواهی عدم امکان سازش ثبت طلاق در محضر جرم محسوب می‌شود.

علاوه بر این که سایر مدارک و اسناد مورد نیاز برای اثبات عسر و حرج زوجه به دلیل ناتوانی شوهر نیز باید ضمیمه دادخواست طلاق گردد. در واقع زوجه هرگونه اسناد و مدارکی که در مورد درخواست طلاق کارایی داشته باشد را بایستی پیوست دادخواست نموده و در اختبار دادگاه قرار دهد.

مشاوره حقوقی طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

همانطور که گفته شد، ناتوانی جنسی مرد به عنوان دلیل موجه برای طلاق و عسر و حرج به شمار می‌رود. در صورتی که مشکل جنسی مرد با ارائه گواهی و مستندات پزشکی قانونی ثابت شود، زوجه امکان ارائه درخواست طلاق را دارد. البته که در این زمینه باید ثابت شود که زن در شرایط عسر و حرج قرار دارد.

خانم‌هایی که به دلیل مشکل جنسی شوهر قصد طلاق گرفتن را دارند، ممکن است که سوالات مختلفی در ذهن آن‌ها وجود داشته باشد که برای یافتن پاسخ این سوالات، بهتر است که از خدمات مشاوره حقوقی طلاق سامانه بنیاد وکلا استفاده شود.

جلسات مشاوره ما در بنیاد وکلا به شیوه حضوری، تلفنی و یا گفتگو با وکیل آنلاین انجام می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

یک دیدگاه

  1. آیا اگر مرد از انجام وظایف زناشویی امتناع کند باز هم می تواند زن تقاضای طلاق کند؟
    یعنی مرد ناتوان نیست اما به تبادل ضرر زدن به زن هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا