طلاق از طرف زن

راه های طلاق از طرف زن چگونه است؟

پایان یافتن رابطه مشترک از طریق طلاق انجام می‌شود. همانطور که رابطه زوجیت با عقد نکاح شروع می‌شود، می‌تواند با طلاق خاتمه یابد. درخواست طلاق می‌تواند به صورت توافقی باشد و یا این که یکی از زوجین درخواست طلاق نموده باشد.

دلایل طلاق مختلف است و مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در طلاق دخیل است. به همین صورت از لحاظ قانونی، ارائه درخواست طلاق از طرف زن امکان پذیر است.

برخلاف این که عموما تصور می‌شود، طلاق از طرف زن، امکان پذیر نیست و زوجه حق ندارد که تقاضای طلاق کند، اما موارد طلاق از جانب زوجه در قانون عنوان شده است و زن می‌تواند به استناد آن‌ها، درخواست طلاق به دادگاه بدهد.

راه و روش‌های مختلفی به منظور طلاق از طرف زن وجود دارد که زوجه با استناد به یکی از روش‌های قانونی امکان مطلقه کردن خود را خواهد داشت.

حتی در مواردی نیز شوهر می‌تواند حق طلاق را به همسر خود بدهد و زوجه با داشتن این حق برای طلاق اقدامات لازم را انجام دهد. شاید محدودیت‌هایی برای طلاق گرفتن زن وجود داشته باشد اما به جهت متعدد بودن راه و روش‌های قانونی، دست زنان برای ارائه درخواست طلاق باز است.

در هر صورت اگر زوجه راه حلی برای طلاق نداشته باشد، می‌تواند رضایت شوهر را جلب نموده و از این طریق اقدام به طلاق گرفتن نماید.

راهی که منجر به طلاق گرفتن زن می‌شود، می‌تواند به استناد عسر و حرج، غیبت طولانی شوهر، تحقق شروط طلاق مندرج در عقدنامه و حق طلاق باشد. در مواردی که زوجه جهت طلاق، دلیل داشته باشد، داشتن رضایت شوهر تاثیری در صدور حکم طلاق نخواهد داشت. اما اگر زوجه دلیلی برای طلاق نداشته باشد، باید رضایت شوهر را به دست بیاورد.

لازم به ذکر است که اگر شوهر به همسر خود وکالت در طلاق داده باشد، در صورت مطلق بودن وکالت نامه این امکان را برای زوجه به وجود می‌آورد که در هر زمان ممکن جهت طلاق گرفتن اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

مشروط بودن وکالت در طلاق زمانی حق طلاق برای زن ایجاد می‌کند که شروط مندرج در وکالت نامه محقق شود و سپس زوجه بتواند درخواست طلاق بدهد. در صورتی که زن برای طلاق، دلیل موجهی نداشته باشد، شرایط برای جدایی زوجه سخت و دشوار می‌شود.

در ارتباط با راه و روش‌هایی که زن می‌تواند طلاق بگیرد، اگر نیاز به سوالات و پرسش‌های حقوقی متعددی دارید، پیشنهاد می‌شود که در ادامه مطلب با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید همین حالا نسبت به رزرو وقت مشاوره با وکیل تلفنی اقدام نمایید.

طلاق از طرف زوجه و دلایل آن

در قانون ماده مدنی به استناد ماده ۱۱۳۳، شوهر با رعایت شرایطی می‌تواند از همسر خود جدا شود. قانون حق طلاق را در اختیار مرد قرار داده است و زوج می‌تواند از این حق در راستای جدا شدن استفاده کند.

البته شوهر به منظور جدایی از زن باید یک سری شرایطی را رعایت کند. در واقع زمانی قانونگذار طلاق از طرف مرد را می‌پذیرد که حق و حقوق زوجه پرداخت شده باشد.

درخواست طلاق و جدایی می‌تواند به صورت یک طرفه سوی زوجه صورت گیرد. زمانی که زن درخواست طلاق می‌دهد، باید به این موضوع پی برد که رفتارهای نامناسب و عدم اجرای وظایف قانونی در راس عامل جدایی به شمار می‌رود.

در واقع زوجه به جهت آن که شوهر توجهی نسبت به حق و حقوق او نداشته و به نحوی زندگی برای زوجه دیگر غیر قابل تحمل است، در این صورت تقاضای طلاق داده می‌شود.

دلایل طلاق از طرف زن، متعدد است و زوجه برای آن که بتواند طلاق بگیرد، بایستی دلیل قانونی داشته باشد. نمی‌توان گفت که امکان طلاق گرفتن زن بدون دلیل وجود ندارد اما شرایط به منظور ارائه درخواست طلاق، سخت می‌شود.

زمانی که دادخواست طلاق ثبت می‌شود، دادگاه از زوجه علت اصلی جدایی را تقاضا می‌کند که اگر زوجه نتواند دلیل قانع کننده برای دادگاه بیاورد، صدور حکم طلاق امکان پذیر نیست.

دلایلی که زوجه برای طلاق ارائه می‌کند، در وهله اول باید مستنند به مواد قانونی باشد و در وهله بعدی دادگاه را مجاب به صدور حکم طلاق کند برخی از دلایلی که بانوان به استناد آن‌ها، تقاضای طلاق می‌کنند، جنبه قانونی نداشته و به همین جهت دادگاه نیز به درخواست این افراد توجه نمی‌کند.

دلایل طلاق از طرف زوجه می‌تواند در مورد عدم دریافت حق و حقوق خود در زندگی مشترک بوده و یا سوء رفتارهایی از طرف شوهر باشد.

شوهری که تکالیف زوجیت را در برابر همسر خود انجام نمی‌دهد، طبیعی است که زوجه بخواهد از او جدا شود. قانونگذار راه را برای طلاق از طرف زوجه پیش بینی کرده است و زن می‌تواند از طریق هر یک از راه‌های قانونی تقاضای طلاق کند.

راه جدایی برای زن و مرد

شرایط لازم جهت ارائه درخواست طلاق از طرف زن

دعاوی طلاق از هر نوع که باشد، دارای شرایط خاصی است. تحقق شرایط قانونی در امور طلاق الزامی هستند و زوجه در صورتی می‌تواند تقاضای طلاق کند که شرایط لازم در این زمینه وجود داشته باشد.

جدای از موارد و راه‌هایی که قانونگذار برای طلاق پیش روی متقاضیان قرار داده است، جهت ارائه درخواست طلاق از طرف زوجه باید به شرایط قانونی آن توجه شود.

زمانی که زوجه بخواهد اقدام به ثبت درخواست طلاق کند، باید با شرایط طلاق از طرف زن آشنا باشد. بسته به این که درخواست طلاق از طرف چه کسی ارائه شده باشد، شرایط آن نیز متفاوت خواهد بود. حتی در مواردی پیش آمده است که زن، مراحل طلاق را انجام داده است، اما به جهت عدم شرایط قانونی، امکان طلاق گرفتن زوجه وجود ندارد.

بنابراین ضروری است که با شرایط لازم در طلاق از طرف زن آشنا شویم و آن دسته از شرایطی را که قانونگذار جهت طلاق گرفتن، بیان کرده است را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به همین جهت، شرایط زیر باید در طلاق از طرف زوجه، وجود داشته باشد:

  1. ارائه دلیل در مورد درخواست طلاق
  2. رضایت شوهر در خصوص طلاق گرفتن
  3. مستند بودن قانونی درخواست طلاق از جانب زوجه
  4. در نظر گرفتن حقوق مالی زوجه
  5. احقاق شروط ضمن عقد نکاح

از بین شرایط مزبور، تنها بحث ارائه دلیل جز شروط اصلی در طلاق از طرف زن محسوب می‌شود. زن برای آن که بتواند از همسر خود طی درخواست طلاق، جدا شود، باید دلیل داشته باشد و دلایلی که طلاق به استناد آن درخواست شده است، بایستی منطبق با قانون باشد. در ادامه شروط اصلی و هم در طلاق از جانب زوجه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ارائه دلیل در طلاق به درخواست زوجه

یکی از شروط اصلی طلاق از طرف زوجه، ارائه دلایل محکمه پسند است. زوجه در صورتی می‌تواند تقاضای طلاق کند که برای این درخواست، دلیل داشته باشد.

داشتن دلیل جز شروط اصلی در طلاقی که بنا به خواسته زن بوده، می‌باشد. قانونگذار صراحتا اعلام کرده است که زوجه اگر قصد طلاق گرفتن از شوهر را دارد، باید درخواست طلاق او همراه با دلیل باشد.

ارائه دلیل در طلاق زوجه می‌تواند موید تفاوت بین حقوق زن و مرد در امور طلاق باشد. در دعاوی طلاق، شوهر تنها کافیست که حقوق مالی همسر را پرداخت کند تا امکان جدا شدن را داشته باشد. اما زن برای جدایی باید حتما دلیل داشته باشد که نداشتن دلیل شرایط را برای طلاق گرفتن زوجه سخت می‌کند.

در هر صورت زمانی که دادخواست طلاق از طرف زن، نگارش می‌شود، بایستی دلیل و مدرک موجهی در درخواست طلاق وجود داشته باشد.

دادخواست طلاقی که بدون ذکر دلیل به ثبت رسیده باشد، جز در مواردی که زوجه امکان طلاق گرفتن حتی بدون دلیل را دارد، امکان رسیدگی به آن توسط دادگاه وجود ندارد. حتی در صورت بررسی توسط دادگاه، صدور گواهی عدم امکان سازش وجود نخواهد داشت.

در واقع زوجه باید پیش از آن که به فرآیند طلاق ورود پیدا کند، باید به دنبال بافتن دلایل قانونی و موجه باشد تا بتواند تقاضای طلاق کند. مراجع قضایی نسبت به این موضوع بسیار حساس هستند که زوجه به چه دلایلی قصد جدا شدن دارد. گفته شد که زوجه با دلیل امکان طلاق گرفتن را دارد اما دلایل مطرح شده باید با موارد قانونی مطابقت داشته باشد.

مسائل مالی طلاق

هر دلیلی که زوجه برای طلاق عنوان می‌کند، نمی‌تواند سبب شود که دادگه مجوز جدایی زوجین را صادر کند. بلکه وجود موارد قانونی طلاق در دلایل مطرح شده و اثبات آن در دادگاه از جمله شروط لازم در طلاق گرفتن زنان به شمار می‌رود.

زوجه با مدارکی که ضمیمه دادخواست طلاق نموده و با ارائه اظهارات در دادگاه، می‌تواند ادله ذکر شده پیرامون درخواست طلاق را به اثبات برساند.

بنابراین در طلاق از طرف زن، الزامی است که درخواست طلاق همراه با دلیل باشد. بدون دلیل امکان ارائه درخواست طلاق وجود ندارد. دلایلی که زن به استناد آن‌ها تقاضای طلاق می‌کند، باید مستند و مستدل به قانون باشد. اما در صورتی که زوجه دلیل موجه و قانونی نداشته باشد، رضایت شوهر در طلاق ضروری است.

رضایت شوهر در طلاق از طرف زن

از دیگر شرایط مربوط به طلاق از طرف زن می‌توان به رضایت شوهر اشاره داشت. البته راضی بودن شوهر در بحث طلاق، مولفه دوم محسوب می‌شود و زمانی باید رضایت شوهر در طلاق باشد که زوجه دلیل نداشته باشد.

به بیان دیگر، اگر درخواست طلاق از طرف زن همراه باید دلیل قانونی باشد، نیازی به راضی بودن شوهر نیست در غیر این صورت باید حتما زوج به منظور طلاق گرفتن زوجه رضایت داشته باشد.

در واقع می‌توان گفت که رضایت شوهر در زمانی که زوجه درخواست طلاق می‌دهد، شرط اصلی در رسیدگی به پرونده طلاق نیست اما در صورتی که زوجه نتواند دلیلی برای طلاق ارائه کند، حال باید رضایت شوهر وجود داشته باشد. در این صورت زوجه به منظور طلاق گرفتن باید رضایت شوهر را نیز به همراه داشته باشد.

در واقع مخالفت شوهر می‌تواند سبب شود که دادخواست طلاق از جانب زن رد شود. در این صورت خانم‌هایی که به دنبال طلاق گرفتن هستند، باید در وهله اول بتوانند جهت طلاق، اثبات دلیل انجام دهند و اگر این امر، امکان پذیر نباشد، لازم است که رضایت شوهر، جلب شود.

بنابراین در طلاقی که بدون دلیل است، عدم رضایت شوهر مانع جدی در صدور حکم طلاق است. زیرا زوجه برای درخواست طلاق خود دلیل ندارد و در این صورت راه حلی که می‌تواند از طریق آن اقدام به ارائه درخواست طلاق نماید، رضایت شوهر است. گرفتن رضایت شوهر برای طلاق می‌تواند با بذل مالی صورت گیرد.

تجربه وکیل طلاق ثابت کرده است که جلب رضایت شوهر در بحث طلاق کاری دشوار است و مرد به راحتی راضی به جدایی از همسر خود نمی‌شود. اما اگر زوجه پیشنهاد بذل مهریه در قبال رضایت برای طلاق را بدهد، در این صورت احتمال راضی شدن شوهر به منظور طلاق، بسبار بالا است.

گفتنی است که زوجه اگر مهریه خود را ببخشد، تا زمانی که شوهر رضایت ندهد، نمی‌تواند طلاق بگیرد. در این صورت طلاق گرفتن زوجه حتی با بذل مهریه نیز منوط به موافقت شوهر است. زوجه زمانی موفق به طلاق می‌شود که بتواند در هر صورتی رضایت شوهر را به دست آورد.

البته که در مواردی این امکان برای زوجه وجود دارد که حتی بدون این که دلیلی برای طلاق داشته باشد و همچنین رضایت شوهر اقدام به طلاق گرفتن نماید. این مورد تنها به واسطه وکالت در طلاق انجام می‌شود و زوجه از طیق وکالت نامه بلاعزل طلاق امکان طلاق گرفتن را خواهد داشت.

راه های طلاق از طرف زن

راه و روش‌های ممکن در طلاق به درخواست زن

همانطور که گفته شد، طلاق از طرف زن منوط به ارائه دلیل است. همچنین راضی کردن شوهر در مواردی که زوجه دلیلی برای طلاق نداشته باشد، امکان پذیر است. بعد از آشنایی با شرایط طلاق از طرف زوجه لازم است که به راه و روش‌هایی که زن می‌تواند از طریق آن، طلاق بگیرد، بپردازیم.

روش‌هایی که زوجه می‌تواند طلاق بگیرد، متعدد است و در این بخش به راه‌های کلی که زن امکان ارائه درخواست طلاق را دارد، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

البته لازم به ذکر است که هر راهی امکان طلاق از طرف زوجه را به وجود نمی‌آورد و باید درخواست طلاق طبق راه‌هایی که در قانون به آن اشاره شده است، باشد.

در هر صورت زوجه از طریق یکی از روش‌های زیر می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه خانواده بدهد:

  • طلاق با توجه به شرایط عسر و حرج زوجه
  • طلاق با در نظر گرفتن شروط دوازدگانه ضمن عقدنامه
  • طلاق در صورت غیبت شوهر
  • طلاق از طریق وکالت نامه

کلیات راه‌هایی که زوجه به استناد آن‌ها می‌تواند درخواست طلاق کند، به چهار مورد مزبور خلاصه می‌شود. البته که در هر یک از این راه‌های قانونی باز روش‌های دیگری برای طلاق وجود دارد که در هر صورت می‌توان گفت که دلایلی که زوجه از طریق آن اقدام به ارائه درخواست طلاق می‌کند، باید طبق همین موارد باشد.

دادگاه به استناد دلایل مزبور حکم طلاق را صادر می‌کند. البته زوجه باید بتواند با مدارک و اسناد معتبر، دلایل طلاق را به اثبات برساند. در صورت اثبات هر یک از موارد فوق، امکان صدور حکم طلاق وجود دارد و زوجه از طریق آن می‌تواند از همسر جدا شود. با استناد به چهار مورد ذکر شده حتی رضایت شوهر برای طلاق لازم نیست.

عسر و حرج زوجه و درخواست طلاق از طرف زن

یکی از راه‌هایی که قانونگذار به منظور طلاق گرفتن زن در نظر گرفته است، عسر و حرج زوجه می‌باشد. طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیشتر دلایلی که زوجه قصد طلاق گرفتن را دارد، به دلیل عسر و حرج زوجه است.

در صورتی که زن در وضعیت سخت و دشوار زندگی باشد، می‌تواند طبق موارد ذکر شده در قانون، تقاضای طلاق بنماید.

وضعیتی که خانم‌ها در صورت زندگی با شوهر، سخت شده و دیگر امکان ادامه زندگی را ندارند، این امکان برای زنان در این شرایط وجود دارد که درخواست طلاق بدهند.

با توجه به این که موارد عسر و حرج که زوجه از طریق آن‌ها می‌تواند درخواست طلاق کند، اما مواردی که منجر به طلاق گرفتن زوجه می‌شود، محدود به موارد مندرج در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی نیست.

طبق ماده مزبور، طلاق به دلیل عسر و حرج بر اساس موارد زیر، امکان پذیر است:

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4. ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلای زوج به بیماری‌های صعب ‌العلاج روانی یا هر عارضه‌ صعب ‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

زوجه در صورتی که قصد دارد درخواست طلاق خود را با موضوع عسر و حرج تقدیم دادگاه کند، باید تقاضای طلاق به استناد یکی از موارد فوق باشد. البته موضوعات دیگری نیز می‌تواند در ارتباط با عسر و حرج زوجه باشد که زوجه امکان ارائه درخواست طلاق را پیرامون این موارد خواهد داشت.

امتحان راه های طلاق

طلاق از طرف زن طبق شروط ۱۲ گانه سند ازدواج

زمانی که عقد ازدواج در محضر ثبت می‌شود، به واسطه آن سندی صادر می‌شود که شروط مختلفی در عقدنامه عنوان می‌گردد. به طور کلی در عقد نکاح، ۱۲ شرط نوشته می‌شود که همه این شرایط می‌تواند منجر شود تا زوجه تقاضای طلاق بنماید. شروط ضمن عقد نکاح یا همان شروط طلاق، این امکان را برای زن فراهم می‌کند که از شوهر جدا شود.

البته لازمه طلاق گرفتن به استناد شروط ضمن عقد، آن است که هر یک از شروط مزبور تحقق پیدا کند و همچنین به امضای شوهر رسیده باشد.

امضا شوهر ذیل شروط ضمن عقدنامه، به منزله آن است که شوهر این شروط مورد تایید وی است و در صورت تحقق یافتن آن زوجه امکان طلاق گرفتن را دارد. از جمله مهم‌ترین شروط ضمن عقد نکاح می‌توان به موارد زیر، اشاره نمود:

  • عدم پرداخت نفقه زن برای مدت حداقل شش ماه
  • رفتار نامناسب شوهر به نحوی که ادامه زندگی برای زوجه غیر قابل تحمل باشد.
  • مبتلا شدن شوهر به بیماری‌های سخت و غیر قابل درمان که سبب مخاطره شدن دوام زندگی زوجه می‌شود.
  • مجنون شدن مرد
  • ترک زندگی توسط مرد به مدت شش ماه متوالی
  • صدور حکم قطعی محکومیت شوهر
  • عدم امکان بچه دار شدن برای حداقل پنج سال به دلیل عقیم بودن شوهر

موارد مزبور تنها بخشی از شروط ضمن عقد نکاح هستند که زوجه به استناد آن‌ها می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه بدهد. در صورتی که شوهر برخی از شروط ضمن عقد را امضا نکرده باشد و زوجه درخواست طلاق را به استناد همان شروط امضا نشده، به دادگاه بدهد، گواهی عدم امکان سازش صادر نشده و درخواست طلاق زوجه رد می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که در صورت به تحقق رسیدن هر یک از شروط ضمن عقد نکاح و امضا آن‌ها توسط شوهر، زوجه امکان ارائه درخواست طلاق را دارد. بنابراین آقایان، باید به این موضوع توجه داشته باشد که در صورت امضا شروط ضمن عقد نکاح، زوجه امکان طلاق گرفتن را دارد.

طلاق از طرف زوجه بر اساس غیبت شوهر

غیبت شوهر نیز از دیگر دلایلی است که زوجه امکان طلاق گرفتن را خواهد داشت. غایب بودن شوهر جز مواردی است که در بخش‌های مختلفی از قانون مورد بررسی قرار گرفته است.

غیبت شوهر در موارد عسر و حرج، شروط ضمن عقد نکاح بیان شده است. همچنین طلاق به دلیل غایب بودن زوج نیز در ماده ۱۰۲۳ و ۱۰۲۹ قانونی مدنی طبق شرایط غایب مفقود الاثر اشاره گردیده است.

در بند نخست ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی که در ارتباط با موارد عسر و حرج است، ترک زندگی توسط شوهر اگر به مدت شش سال متوالی و یا نه ماه به صورت متناوب باشد، دلیل موجهی برای آن دسته که غیبت و ترک زندگی از طرف شوهر را مرتبط با عسر و حرج دانسته و به واسطه آن تقاضای طلاق کند.

غیبت شوهر می‌تواند به استناد شروط ضمن عقد نکاح نیز باشد. در یکی از بندهای مندرج در عقدنامه، گفته شده است که اگر زوج به مدت شش ماه متوالی بدون آن که عذر موجه داشته باشد، زندگی خود را رها کرده باشد، زوجه می‌تواند درخواست طلاق کند.

مورد دیگری که در مورد طلاق به دلیل غیبت شوهر مطرح می‌شود، موضوع مواد ۱۰۲۳ قانون مدنی است. طبق این ماده اگر شوهر به مدت چهار سال متوالی، غایب باشد و غیبت او منطبق با شرایط غایب مفقودالاثر، باشد، در این صورت زوجه امکان این را خواهد داشت که تقاضای طلاق بنماید.

با این اوصاف آن دسته از آقایانی که برای مدت طولانی، زن و زندگی خود را رها می‌کنند، باید توجه داشته باشند که زن می‌تواند غیبت آن‌ها را دلیل برای طلاق گرفتن در نظر گیرد و در این درخواست طلاق کند.

البته افرادی که به دلیل موقعیت کاری و شغلی خود، دور از محل زندگی هستند و زوجه از این بایت اطلاع از شرایط شغلی همسر خود دارد، نمی‌تواند این موضوع دلیل قانونی جهت طلاق از طرف زوجه باشد.

بهترین راه طلاق

طلاق از طرف زن طبق وکالت نامه

از دیگر راه‌هایی که زوجه می‌تواند درخواست طلاق بدهد، طبق وکالت نامه طلاق است. شوهر از حق طلاق برخوردار است و می‌تواند این حق را با تنظیم وکالت نامه به همسر خود بدهد. راحت ترین روشی که زوجه می‌تواند درخواست طلاق کند، همین روش وکالت در طلاق است. همواره در جلسات مشاوره با وکیل آنلاین و حضوری نیز مطرح می‌شود.

به استناد ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی، طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن‌ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه‌ سازد.

شوهر با ارائه خود می‌تواند به همسرش وکالت در طلاق بدهد که در این زوجه با نیابت از شوهر این امکان را دارد که برای طلاقث اقدام کند. وکالت در طلاق به صورت مشروط یا مطلق است. در وکالت نامه طلاق که به صورت مشروط تنظیم می‌شود که می‌توان در وکالت نامه به یکی از شروط ضمن عقد نیز اشاره نمود.

در وکالت نامه مشروط طلاق اینگونه بیان می‌شود که اگر هر یک از شرایط مندرج در عقدنامه مانند ترک زندگی توسط شوهر یا عدم پرداخت نفقه، محقق شد، حال زوجه می‌تواند اقدام به طلاق کند. همچنین شروط دیگر مانند بذل مهریه یا دادن حق حضانت فرزند نیز می‌تواند در عقدنامه نکاح، عنوان شود.

وکالت نامه طلاق می‌تواند به صورت مطلق به زوجه داده شود که در این صورت دیگر شروطی در وکالت نامه ذکر نمی‌شود. در این صورت زوجه بدون تحقق شرط یا شروطی این امکان را دارد که درخواست طلاق به دادگاه بدهد. ناگفته نماند که نوع وکالت نامه طلاق باید بلاعزل باشد که در این صورت حق عزل وکالت نامه از شوهر سلب می‌شود.

مشاوره حقوقی راه طلاق از طرف زن

راه و روشی که زوجه از طریق آن می‌تواند برای طلاق اقدام کند، در متن مقاله مورد بررسی قرار گرفت. زوجه برای طلاق گرفتن باید به مواردی استناد کند که در قانون مورد بررسی قرار گرفته است. هر روشی در قانون نمی‌تواند منجر به طلاق گرفتن از زوجه شود و باید دلایل زوجه به منظور طلاق، مستند و مستدل باشد.

در صورتی که قصد طلاق گرفتن از شوهر خود را داشته و در این زمینه نیاز به ارائه اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه طلاق دارید، می‌توانید از مشاوره حقوقی سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

مشاوره حقوقی در این سامانه که به صورت تخصصی پیرامون طلاق ارائه می‌شود، به صورت حضوری و غیر حضوری قابل انجام است. به منظور استفاده از خدمات مشاوره حقوقی طلاق با کارشناسان حقوقی ما تماس حاصل فرمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا