ثبت احوال

شکایت از ثبت احوال چگونه است؟

راهنمای مطالعه

سازمان ثبت احوال کشور سازمانی است با شخصیت حقوقی کاملا مستقل، که از لحاظ مالی، اداری و اجرایی و از همچنین از لحاظ ساختار و تشکیلات در دولت، نهادی وابسته به وزارت کشور است.

سازمان ثبت احوال کشور به صورت کاملا متمرکز اداره شده و کلیه ادارات آن در سطح کشور، زیر مجموعه ستاد مرکزی ثبت احوال بوده و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مصوب ابلاغی را اجرا می‌کنند.

به دلیل گستردگی وظایف قانونی، این سازمان، در تمامی شهرهای کشور، ادارات ثبت احوال مستقر گردیده و به ارائه خدمات مشغول می‌باشند و یکی از پر مراجعه‌ترین سازمان‌های دولتی محسوب می‌گردند.

در کشور ما قانون ثبت احوال در جلسه مورخ ۲۰ آذر ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی هیات وزیران به تصویب رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ ۳ دی ماه ۱۲۹۷ این نهاد در تهران فعالیت خود را شروع کرد و ظرف ۱۰ سال در تمام شهرها و شهرستان‌های بزرگ تشکیل و فعالیت خود را آغاز نمود. در تیر ماه سال  ۱۳۵۵ ” قانون سازمان ثبت احوال کشور” با شکل جدید و شرح وظایف مشخص به تصویب رسیده و برخی از اصلاحات نیز در سال ۱۳۶۳ توسط مجلس شورای اسلامی به عمل آمده است.

با توجه به وظایف مهمی که بر عهده سازمان ثبت احوال کشور قرار داده شده است، در صورتی که این سازمان در انجام وظایف خود مرتکب قصور، تخلف یا جرمی گردد، به راحتی ممکن است  علیه این سازمان طرح شکایت نمود.

به همین علت باید اموری که برابر قانون به این سازمان محول گردیده، به بهترین شکل ممکن اجرا شده، در غیر این صورت موجب بروز مشکلات فراوانی در این خصوص خواهد شد.

سازمان ثبت احوال، وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی مهم مثل زاد و ولد، مرگ، ازدواج و همچنین صدور مدارک هویتی مثل شناسنامه و گواهی فوت را عهده دار است.

در حقیقت کلیه امور مربوط به هویتی یک انسان از هنگامی که متولد می‌گردد، توسط این نهاد به ثبت رسیده و تا هنگام مرگ به همین روال خواهد بود.

در واقع ثبت کلیه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و شخصی آن‌ها در سازمان ثبت احوال صورت گرفته و به همین دلیل باید ضوابط و شرایطی توسط متولیان امر در نظر گرفته شود، تا به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی امکان سوء استفاده در این خصوص برای افراد سود جو فراهم نگردد.

لازم است بدانید که ثبت اسناد و موارد مربوط به املاک، از وظایف سازمان ثبت احوال نیست و این سازمان صرفا در حوزه ثبت اطلاعات هویتی اشخاص فعالیت می‌نماید.

هر نهاد یا سازمان برای انجام تکالیف قانونی خود از یک سری آیین‌نامه‌ها و دستور العمل‌های صادره از سوی مراجع ذی‌ربط پیروی می‌نماید که در خصوص با سازمان ثبت احوال نیز رویه به همین شکل خواهد بود.

چنانچه سازمان ثبت احوال مرتکب تخلفی گردد یا در انجام تکالیف قانونی خود کوتاهی نماید، عموم مردم قادر خواهند بود از این سازمان شکایت نمایند و امکان پیگیری تخلفات سازمان ثبت احوال از ناحیه مراجع ذی صلاح امکان پذیر خواهد بود.

در صورتی که سازمان ثبت احوال در ثبت اطلاعات هویتی اشخاص دچار اشتباه یا خطایی گردد یا مقررات و قواعد قانونی را در خصوص صدور مدارکی مثل شناسنامه رعایت ننماید، به آسانی امکان طرح شکایت از سازمان ثبت احوال ممکن خواهد بود.

البته ناگفته نماند در بسیاری از مواقع، خطاهایی که از سوی سازمان ثبت احوال بروز می‌کند که جنبه عمدی نداشته و با سوءنیت همراه نیست. در این شرایط می توان با مراجعه مستقیم به سازمان ثبت احوال، اختلافات پیش آمده را حل و فصل نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید همین حالا نسبت به دریافت مشاوره حقوقی آنلاین اقدام نمایید.

تاریخچه شکل‌گیری و وظایف سازمان ثبت احوال

همانگونه که از نام این سازمان پیدا است، مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه این سازمان ثبت اطلاعات هویتی اشخاص است. این سازمان قدمتی بیش از صد سال در کشورمان دارد و خوشبختانه در طی سالیان گذشته عملکرد قابل قبول و مناسبی در حوزه فعالیت‌های جاری خود داشته است.

نام اصلی این سازمان در ابتدای تاسیس اداره سجل احوال نام‌گذاری گردید و بعد از گذشت مدت زمانی به سازمان ثبت احوال تغییر نام یافت.

سازمان ثبت احوال در ابتدا، همزمان تحت نظارت وزارت کشور و شهرداری اداره می‌گردید اما هم اکنون یکی از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت کشور محسوب می‌شود.

از سال ۱۳۰۴ هجری شمسی مطابق با قانون، دریافت شناسنامه برای تمام شهروندان کشور در شهرهایی که در آن‌ها اداره سجل احوال تشکیل شده بود، الزامی شد و در سال ۱۳۱۹ اداره سجل احوال تحت نظارت مستقیم وزارت کشور، فعالیت خود را آغاز کرد و در همان ابتدای تاسیس نام این سازمان به اداره کل آمار و ثبت احوال تغییر یافت و نهایتا در سال ۱۳۵۵ با عنایت به ایجاد ساختار جدید در وزارت کشور، این نهاد به نام کنونی آن یعنی سازمان ثبت احوال کشور تغییر نام پیدا کرد.

تمامی ادارات ثبت احوال کل کشور تابع اداره مرکزی آن بوده و وظیفه دارند نسبت به رعايت و اعمال قوانين و مقررات مصوب در سطح کل کشور اقدام نمایند.

تشکیلات کلی سازمان ثبت احوال را می‌توان به دو بخش کلی حوزه ستادی و اداره کل، تقسیم‌بندی نمود. حوزه ستادی سازمان ثبت احوال، از سه معاونت و شش اداره کل تشکیل شده است و ساختار اداری هر اداره کل معمولا شبیه ساختار حوزه ستادی آن است.

شایان ذکر است که رئیس سازمان ثبت احوال کشور در واقع همان معاون وزیر کشور است و به همین علت وظایف مهم و خطیری را عهده‌دار است.

کارت ملی در ثبت احوال

چه مواردی موجب شکایت از سازمان ثبت احوال خواهد شد؟

آن چنان که ذکر شد، سازمان ثبت احوال وظایف قانونی و مهمی را عهده‌دار است و عملکرد بی‌حاشیه و قابل قبولی را در سالیان گذشته از خود نشان داده است.

اما این سازمان همانند سایر سازمان‌های دولتی، همواره درگیر یک سری خطاها و اشتباهات می‌شود و همين امر موجب بروز انتقادات و حتی طرح شکایاتی از این سازمان می‌گردد.

در حقیقت عوامل مهمی در فراهم شدن طرح شکایات بر علیه سازمان ثبت احوال دخیل هستند که در بیشتر مواقع، عملکرد خود این سازمان است که در ایجاد این مشکلات تاثیرات به سزایی را ایفا می‌نماید.

تخلفات و عللی که باعث طرح شکایت از سازمان ثبت احوال می‌گردد، به شرح زیر خواهد بود:

بروز اشتباه در ثبت کردن ولادت و صدور شناسنامه

یکی از وظایف بسیار مهم سازمان ثبت احوال کشور، ثبت کردن تولد یا ولادت و در ادامه آن صدور شناسنامه از سوی این سازمان است و بالاترین میزان شکایت طرح شده از اداره ثبت احوال، به موضوع وقوع اشتباه و خطا در ثبت ولادت و صدور شناسنامه، برمی‌گردد.

در حقیقت هنگامی که نوزادی متولد می‌گردد و پدر و مادر او برای دریافت شناسنامه فرزندشان به اداره ثبت احوال مراجعه می‌نمایند، در مرحله اول باید گواهی تولد نوزادشان توسط کارمندان اداره اخذ و بررسی گردد.

البته بروز این خطا و اشتباهات تا حد بسیار زیادی به شیوه عملکرد کارکنان و یا مسئولان سازمان مربوطه بر می‌گردد.

صادر شدن شناسنامه توسط سازمان ثبت احوال، در مدت زمان معینی صادر خواهد شد و روال مشخصی دارد و در صورتی که بنا به دلایل مختلفی شناسنامه صادر نگردد، باید در بدو امر از طریق ادارات و سازمان‌های زیر مجموعه اداره ثبت احوال، آن موضوع یا اختلاف پیش‌آمده را پیگیری نمود.

در مجموع اگر اداره ثبت احوال در ثبت ولادت و صدور شناسنامه دچار تخلفی گردد، فرد متقاضی این حق قانونی را خواهد داشت تا بابت مشکل پیش‌ آمده پیگیری‌های لازم را به عمل آورده و در نهایت و در صورت برطرف نشدن موضوع، اقدام به شکایت از سازمان ثبت احوال نماید.

بروز اشتباه در ثبت نام و نام خانوادگی اشخاص

مسئله مهم دیگری که زمینه شکایت از اداره ثبت احوال را فراهم خواهد کرد، بروز اشتباه در ثبت نام و نام خانوادگی اشخاص متقاضی خواهد بود.

هنگامی که شخصی برای دریافت شناسنامه فرزند خود اقدام می‌نماید، گاهی امکان دارد به دلیل ارائه اطلاعات نادرست از سوی شخص متقاضی، چنین اشتباهاتی به وقوع بپیوندد که البته در این شرایط سازمان ثبت احوال در مورد مشکل مربوطه هیچ نقش یا مسئولیتی نخواهد داشت.

اما در برخی اوقات، بروز خطا در ثبت مشخصات هویتی افراد و درج آن در شناسنامه توسط خود کارمندان اداره ثبت احوال رخ خواهد داد که امکان پیگیری و طرح شکایت در این موضوعات وجود خواهد داشت.

بروز اشتباه در ثبت وفات و صدور گواهی فوت اشخاص

وظیفه دیگری که براساس قانون جزئی از وظایف سازمان ثبت احوال می‌باشد، ثبت تاریخ و زمان فوت و همچنین صدور گواهی فوت است. بروز خطا و وقوع اشتباهات عمدی یا سهوی در این خصوص ممکن است باعث ایجاد انتقادات و شکایت مردمی گردد.

پس لازم است کارمندان اداره ثبت احوال در صدور گواهی فوت و ثبت آن، نهایت دقت و بررسی‌های  لازم را داشته باشند تا مشکلات قانونی برای آن‌ها حادث نگردد.

صفحه اصلی سایت ثبت احوال

بروز اشتباه در تعویض شناسنامه‌های مردم

از جمله وظایف دیگر سازمان ثبت احوال، تعویض شناسنامه‌های عموم مردم است. در حال حاضر بسیاری از شناسنامه‌های مردم جز شناسنامه‌های قدیمی هستند و مردم با مراجعه با سازمان ثبت احوال یا از طریق درگاه‌های اینترنتی، صدور شناسنامه جدید را از سازمان مزبور درخواست می‌نمایند.

در صورتی که در این خصوص نیز اداره ثبت احوال دچار تخلفاتی گردد، باید از آن سازمان به دلیل عدم انجام وظایف قانونی شکایت نمود.

استفاده غیر مجاز از هویت و اطلاعات مردم

اداره ثبت احوال موظف است، از آنجایی که ثبت اطلاعات شخصی افراد جامعه را برعهده دارد و به نحوی اطلاعات هویتی مردم در این سازمان به طور کامل ثبت و ذخیره می‌گردد، در حفظ محرمانه بودن آن‌ها کوشا بوده و در واقع امانتدار این اطلاعات باشد.

چنانچه هر یک از کارمندان و مسئولان سازمان ثبت احوال، قصد سوء استفاده از مشخصات و اطلاعات هویتی مردم را داشته باشند و در واقع این گونه تخلفات محرز شود، می‌توان از طریق وزارت کشور این موضوع را در دستور پیگیری قرار داد.

مرجع پیگیری شکایت از سازمان ثبت احوال

در صورتی که در ارتباط با شیوه صدور گواهی فوت، صدور شناسنامه و سایر مواردی که جزو وظایف اداره ثبت احوال محسوب می‌شود، متضرر شده‌اید و قصد شکایت دارید، در ابتدا امر خیلی کارگشاتر است که حل مشکل به وجود آمده را مستقیما با رییس سازمان مربوطه یا دایره بازرسی اداره ثبت در میان گذارید.

در خیلی از این موارد افراد توانسه‌اند که از طریق انجام مکاتبات مستقیمی که با رییس سازمان یا نهاد بازرسی کننده اداره ثبت احوال داشته‌اند، اختلافات جزئی خود را حل و فصل نمایند. اما گاهی ممکن است این اختلافات و تنش‌ها همچنان ادامه داشته باشد و از شیوه مذکور برطرف نگردد.

در این شرایط امکان اینکه بتوان طرح شکایت خود را از طریق دیوان عدالت اداری و وزارت کشور پیگیری کرد، فراهم است.

لازم به توضیح است که سازمان ثبت احوال کشور، سامانه‌ای را طراحی نموده است تا مردم بتوانند به راحتی تخلفات صورت گرفته خود را گزارش نمایند و در صورتی که قصد طرح شکایت داشته باشند، شکایت خود را در سامانه ثبت نمایند.

سامانه اداره ثبت احوال به صورت شبانه روزی و دائم به عموم مردم خدمات رسانی کرده و عموم مردم قادر خواهند بود هر نوع شکایتی را در سامانه مزبور ثبت نمایند.

تخلفاتی که در سامانه ثبت تخلفات اداره ثبت مزبور به ثبت رسیده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت، از جهات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و در اسرع وقت از سوی متولیان این امر در سازمان ثبت احوال به شکایات مطرح شده رسیدگی خواهد شد.

واحدهای نظارتی مختلفی برای رسیدگی به شکایات عموم مردم از سازمان ثبت احوال در نظر گرفته شده‌اند تا روند آن به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.

در حقیقت هنگامی که شخصی شکایت خود را در این سامانه ثبت می‌نماید، تیم نظارتی سازمان ثبت احوال، ابتدا موضوع مطرح شده را بررسی نموده و بعد از آن به واحد مربوطه ارسال خواهد کرد تا تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

طرح شکایت از سازمان ثبت احوال از طریق وزارت کشور

همانگونه که ذکر شد، سازمان ثبت احوال از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت کشور است که تحت نظارت این وزارتخانه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. به همین جهت امکان اینکه بتوان شکایت از اداره ثبت احوال را از طریق وزارت کشور پیگیری نمود، وجود خواهد داشت.

البته رسیدگی به این گونه شکایات در وزارت کشور، نیاز به رعایت ضوابط و شرایط قانونی است و معمولا کمی زمان بر خواهد بود. بنابراین زمانی که شکایت خود را از طریق وزارت کشور مطرح می‌نمایید، باید مدت زمان نسبتا طولانی را سپری نمایید تا تصمیم نهایی در این خصوص اخذ گردد.

طرح شکایات در وزارت کشور به شکل تخصصی توسط واحدهای تحقیقات و نظارت انجام خواهد شد و پس از بررسی‌های لازم نتیجه نهایی به اطلاع شاکی خواهد رسید.

در صورتی که شاکی قصد انصراف از شکایت از سازمان ثبت احوال را داشته باشد، قادر خواهد بود آن را به اطلاع وزارت کشور برساند تا روند رسیدگی به شکایت او متوقف گردد.

طرح شکایت از سازمان ثبت احوال از طریق دیوان عدالت اداری

سازمان ثبت احوال یک سازمان دولتی محسوب می‌شود و کلیه شکایات از مراجع دولتی یا اداری در سطح کشور، در صلاحیت دیوان عدالت اداری است و این دیوان به اعتراضات اشخاص مختلف در این خصوص رسیدگی خواهد کرد.

دیوان عدالت اداری از نهادهای قضایی زیر مجموعه نظر قوه قضاییه است که اعضا آن نیز توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شوند.

چنانچه سازمان ثبت احوال تخلفاتی انجام دهد و کسی قصد شکایت از آن سازمان را داشته باشد، قادر خواهد بود به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و شکایت خود را به ثبت برسانید.

دیوان عدالت اداری در شهر تهران مستقر گردیده و رسیدگی به شکایات مردمی توسط واحد‌های نظارت آن سازمان صورت خواهد گرفت. بررسی و نظارت بر شکایات مردمی در دیوان عدالت به شکل کاملا تخصصی انجام خواهد شد و به همین علت کمی هم زمان بر است.

چنانچه شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح می نمایید، تا اعلام نتیجه نهایی در مرحله بدوی باید مدت زمانی را منتظر بمانید و البته آرای دیوان قابل تجدید نظر نیز می‌باشد.

البته در برخی از پرونده‌‎ها، بررسی‌ها توسط دیوان عدالت اداری تا چند سال نیز به طول خواهد انجامید و علت آن هم حجم بسیار بالای ورودی پرونده‌ها به این نهاد است.

شایان ذکر است، در صورتی که شکایات مطرح شده از سازمان ثبت احوال جنبه دولتی نداشته باشد، در دیوان عدالت اداری به آن رسیدگی نخواهد شد و در حقیقت این نوع شکایات خارج از صلاحیت دیوان عدالت اداری می‌باشد.

البته هم اکنون تمامی شکایات از دیوان عدالت اداری به صورت کاملا الکترونیک و با ثبت نام در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ممکن خواهد بود که مهلت طرح شکایت در دیوان عدالت اداری نیز در موارد مختلف به تفکیک در قانون دیوان عدالت اداری مشخص گردیده است.

هزینه دادرسی در دیوان عدالت اداری نیز به موجب تعرفه خدمات قضایی در هر سال تعیین خواهد شد.

صدور شناسنامه در ثبت احوال

طرح و پیگیری شکایت از سازمان ثبت احوال چقدر زمان می‌برد؟

همانگونه که ذکر شد عموم مردم قادر خواهند بود شکایات خود را از سازمان ثبت احوال، هم از طریق خود سازمان ثبت احوال، هم از طریق وزارت کشور و هم از طریق دیوان عدالت اداری ثبت و پیگیری نمایند.

با توجه به حجم  زیاد این گونه پرونده‌ها و از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد بروز این اختلافات و تقصیرات از ادارات مختلف دولتی هستیم و  همه روزه نسبت به ثبت دادخواست‌های متعدد اقدام می‌گردد، باید گفت که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت در دیوان عدالت قابل پیش‌بینی دقیق نیست و نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد و ممکن است متناسب با موضوع شکایت و دلایل ارائه شده متفاوت باشد.

هزینه‌های طرح شکایت از تخلفات ثبت احوال در دیوان عدالت اداری به چه میزان است؟

هزینه طرح  شکایت از اداره ثبت احوال در دیوان عدالت اداری بابت طرح دادخواست مرحله بدوی ۲۰ هزار تومان و بابت مرحله تجدید نظر ۴۰ هزار تومان است و این هزینه مطابق تعرفه‌های قانونی اعمال خواهد شد و برای همه افراد جامعه یکسان است.

طرح شکایت از طریق وزارت کشور و یا خود سازمان ثبت احوال کشور، هزینه‌ای در بر نخواهد داشت.

لازم به ذکر است در مجموع هزینه‌های دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه‌های مرحله اجرا و همچنین تعرفه‌های حق الوکاله وکیل در صورت نیاز به استفاده از خدمات وکیل و هزینه‌های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال ۱۴۰۱ می توانید به قانون بودجه کشور نیز مراجعه نمایید.

آیا برای تنظیم شکایت از اداره ثبت احوال به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

اگر می‌خواهید طرح شکایت شما در مراجع اداری مربوطه با سرعت بیشتری پیش برود و به نتیجه مطلوبی در انتهای فرآیند آن برسید و حقوق از دست رفته‌تان را به دست آورید، به شما توصیه می‌کنیم که با یک وکیل ثبت احوال مجرب حتما مشورت نمایید.

اغلب بسیاری از مسائل پیش می‌آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می‌توانند در جریان پرونده، واقعا تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی بنیاد وکلا: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، چالش برانگیز، وقت گیر و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به شکایت از ثبت احوال خواهد بود.

شکایت از ثبت احوال بنیاد وکلا

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی توسط سامانه حقوقی بنیاد وکلا

عمده مشکلات پیش آمده در اغلب مراجع حقوقی و عدم موفقیت در طرح دعوا، کم‌ توجهی به مقررات و اصول درست نگارش و تنظیم دادخواست یا شکواییه و پیگیری مستمر و درست آن است، که در این خصوص یا هر مورد مشابه دیگر باید از تخصص افراد متخصص و با تجربه بهره گرفت.

اگر در خصوص تنظیم شکایت تخصصی از اداره ثبت احوال، نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تمام فرآیند احقاق حق خود را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی بنیاد وکلا خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در ابتدا برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان ایجاد خواهد کرد.

اخذ وکیل در مسایل مربوط شکایت از ارگان‌های دولتی، می‌تواند کمک شایان توجهی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی شاید امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد که در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی بنیاد وکلا با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی به صورت وکیل تلفنی و حضوری است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی ثبت احوال نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

ساختار تشکیلاتی سازمان ثبت احوال چگونه است؟

تشکیلات کلی سازمان ثبت احوال را می‌توان به دو بخش کلی حوزه ستادی و اداره کل، تقسیم بندی نمود. حوزه ستادی سازمان ثبت احوال، از سه معاونت و شش اداره کل تشکیل شده است و ساختار اداری هر اداره کل معمولا شبیه ساختار حوزه ستادی آن است.

شایان ذکر است که رئیس سازمان ثبت احوال کشور در واقع همان معاون وزیر کشور است.

عمده تخلفاتی که موجب  شکایت از سازمان ثبت احوال خواهد شد؟

بروز اشتباه در ثبت کردن ولادت و صدور شناسنامه، بروز اشتباه در ثبت نام و نام خانوادگی اشخاص، بروز اشتباه در ثبت وفات و صدور گواهی فوت اشخاص، بروز اشتباه در تعویض شناسنامه‌های مردم، استفاده غیر مجاز از هویت و اطلاعات مردم، از عمده تخلفاتی است که منجر به شکایت مردم خواهد شد.

از طریق چه مراجعی امکان طرح شکایت از سازمان ثبت احوال میسر خواهد بود؟

از سه طریق این امکان میسر خواهد بود، ابتدا از طریق خود سازمان ثبت احوال می‌توان موضوع اختلاف را گزارش و تقاضای پیگیری نمود. دوم از طریق وزارت کشور و سوم از طریق مراجع قضایی که همان دیوان عدالت اداری است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا