ثبت احوال

گواهی فوت چیست؟

هر فردی که به دنیا می آید و یا اینکه از دنیا می رود، سازمان ثبت احوال کشور باید در جریان تاریخ دقیق آن قرار بگیرد. افرادی که از دنیا می روند، بسیاری از حق و حقوقی که به واسطه زنده بودن آن ها در اختیار آن ها قرار گرفته بود، سلب خواهد شد. از این رو باید تمامی مدارک شناسایی او مانند کارت ملی و یا شناسنامه باطل شود و گواهی تحت عنوان گواهی فوت با تاریخ دقیق برای او ثبت شود. حال سوال اساسی که به میان می آید این است که آیا می توان جهت اصلاح تاریخ فوت اقدام کرد؟

گواهی فوت به چه معناست؟

زمانی که فردی وفات پیدا می کند، حق و حقوقی که به او در زمان زندگی داده اند نیز به پایان خواهد رسید. همچنین باید تمامی مدارک هویتی او مانند شناسنامه و کارت ملی نیز باطل شود. از آن جایی که ثبت احوال کشور باید از آمار دقیق کشور مطلع باشد، نیاز است که زمان وفوت فرد ثبت شود. همچنین این امکان وجود دارد که بعد از فوت یک نفر، از مدارک شناسایی او سو استفاده شود. علاوه بر تمامی این قضایا، سازمان ثبت احوال کشور باید از نوع و همچنین علت مرگ فرد نیز آگاه باشد.

نوشته های مشابه

از این رو باید برای کسی که به تازگی از دنیا رفته است، گواهی با نام گواهی فوت صادر شود. در این گواهی مشخص می شود که فرد به چه علت و دقیقا در چه زمانی از دنیا رفته است. تاریخی در این گواهی ثبت شده که به تاریخ گواهی فوت شناخته می شود. در برخی از مواقع می توان به کمک وکیل و با داشتن مدارک مستحکم، جهت اصلاح تاریخ فوت و گواهی آن اقدام کرد. اما پیش از آن اجازه دهید تا با روند دریافت گواهی فوت بیشتر آشنا شویم.

دریافت گواهی فوت از سازمان ثبت احوال

طبق ماده ۲۲ قانون ثبت احوال کشور، هر فردی چه ایرانی باشد چه خارجی، بلافاصله بعد از مرگ او باید اداره ثبت احوال کشور را در جریان قرار داد. این موضوع حتی در مورد نوزادانی که به تازگی به دنیا آمده اند و از دنیا می روند و یا حتی نوزادانی که مرده به دنیا می آیند هم صادق است. ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کرده اند و اکنون فوت شده اند نیز باید مقامات کنسولگری محل زندگی خود و یا اداره ثبت احوال را در جریان قرار دهند.

بدین صورت می توان برای دریافت گواهی فوت اقدام کرد. باید بدانید که جهت اصلاح تاریخ فوت، داشتن گواهی فوت صادر شده برای فرد، لازم است. پس باید در ابتدا گواهی موجود باشد تا مدعی بتواند با استناد به آن، جهت اصلاح تاریخ فوت اقدام نماید.

چه کسانی می توانند برای اعلام وفت و دریافت گواهی اقدام کنند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد، زمانی که فردی فوت می کند، توسط چه کسانی می توان برای دریافت گواهی فوت، اقدام شود؟ باید بدانید که در ابتدای امر، نزدیک ترین خویشاوندان او می توانند برای دریافت گواهی فوت اقدام کنند. همچنین هر فردی که در زمان وفات در محل وقوع حضور داشته است هم می تواند با در دست داشتن مدرک شناسایی خود، جهت دریافت گواهی فوت، به سازمان ثبت احوال مراجعه کند.

بعد از فوت، مامورین نیروی انتظامی و یا صاحب مکانی که محل وقوع وفات بوده، افراد و مسئولان گورستان ها، مقامات قضایی و یا نظامی کشور به همراه نیروهای امدادی می توانند برای فرد تازه فوت شده، گواهی دریافت کنند. در برخی از مواقع ممکن است که بین خویشاوندان نزدیک و یا مراجع قانونی و نظامی کشور بر سر تاریخ فوت اختلافی رخ دهد. از این رو می توانند برای اصلاح تاریخ فوت با استناد به گواهی صادر شده، به دادگاه مراجعه کنند.

چگونه می توان گواهی فوت را ثبت و دریافت کرد؟

شما می توانید با در دست داشتن مدارک فوتی، به سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کنید. کارمندان این اداره موظف هستند تا در ساعات اداری، پاسخگوی شما باشند. این افراد در ابتدا مدارک زیر را از شما طلب کرده و در صورت تکمیل بودن آن، در همان روز به شما گواهی فوت را اهدا می کنند. از مهمترین مدارک برای دریافت گواهای فوت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسنامه و کارت ملی فردی که فوت کرده
  • در دست داشتن گواهی بیمارستان و یا پزشک و یا مسئولین گورستان ها و یا حضور به هم رساندن و معرفی دو نفر گواه با در دست داشتن مدارک شناسایی

اگر شناسنامه و مدارک هویتی فرد متوفی قابل ارائه نباشد، باید به نحوی هویت او مشخص شود. در این صورت می توان برای دریافت گواهای فوت، اقدام کرد.

آیا امکان اصلاح تاریخ فوت وجود دارد؟

در گواهی که به افراد داده می شود، تاریخی تحت عنوان تاریخ فوت درج شده است. ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا می توان برای اصلاح تاریخ فوت اقدامی انجام داد؟ در برخی از مواقع ممکن است بر سر این تاریخ ثبت شده بین خویشاوندان، وراث و یا حتی مراجع قانونی، حقوقی و نظامی اختلافی صورت بگیرد. در این صورت می توان با مراجعه به دادگاه و ثبت شکایت، جهت اصلاح تاریخ فوت اقدام کرد.

از این رو که اصلاح تاریخ فوت دارای روند قانونی بسیار مختلفی است، نیاز است تا شما از یک وکیل برای انجام این کار کمک بگیرید. وکیل می تواند در ابتدا به صورت کامل به اظهارات شما و دلایل مختلف شما برای اصلاح تاریخ فوت گوش کند و در صورتی که امکان انجام آن وجود داشته باشد، شما را در این مسیر همراهی کند. حتی در بسیاری از مواقع می تواند به جای شما برای ادامه دادن پرونده نیز اقدام نماید.

دادگاه چگونه برای اصلاح تاریخ فوت اقدام می کند؟

در زمانی که فردی درخواست اصلاح تاریخ فوت را می نماید، در ابتدا دادگاه از او می خواهد که مدارک و اسنادی را که نشان دهنده ادعای او برای اصلاح تاریخ فوت است را به دادگاه تسلیم کند. همچنین دادگاه مدارکی را هم از اداره ثبت احوال برای اثبات و تصدیق گفته های مدعی فراخوانی می کند. از آن رو که اصلاح تاریخ فوت دارای تبعات حقوقی است و به رسیدگی های قضایی احتیاج دارد، دادگاه تمامی این رسیدگی ها را انجام خواهد داد.

طبق ماده ۹۵۶ قانون مدنی مشخص شده است که در صورت نیاز برای تغییر تاریخ فوت یا علت فوت، از آن جایی که تبعات حقوقی مختلفی بر آن وارد خواهد شد، نیاز است که حتما رسیدگی پرونده در مراجع قضایی کشور صورت گیرد. از این رو شورای حل اختلاف، صلاحیت انجام این کار را نخواهد داشت. فراموش نکنید که برای تغییر در تاریخ فوت، شما نیازمند مدارک و اسناد محکمی هستید که دادگاه و یا شورای حل اختلاف را راضی کند تا این عمل را انجام دهند.

وکیل اصلاح تاریخ فوت

همانطور که اشاره شد، تغییر و یا اصلاح تاریخ فوت دارای تبعات حقوقی بوده و نیازمند آن است که توسط مراجع قضایی رسیدگی شود. از این رو باید مراحل مختلفی برای انجام آن طی شده و مدارک و اسناد قابل استنادی را به دادگاه، تسلیم کنید. شما می توانید برای تسریع در امور مربوط به اصلاح تاریخ فوت و یا آشنایی با قوانین و جمع آوری مدارک مورد نیاز، با وکیل حقوقی آشنا در این زمینه مشورت کنید.

از آن جایی که وکلا به خوبی با تمامی مراحل، قوانین و ضوابط قضایی آشنایی دارند، می توانند شما را در این مسیر به خوبی راهنمایی کنند. فراموش نکنید که تغییر در تاریخ فوت دارای آثار حقوقی مانند بثا و زوال اهلیت و همچنین حقوق قانونی و وراثت است. از این رو شما در چند جبهه حقوقی نیاز است که به مبارزه بپردازید. داشتن یک وکیل اصلاح تاریخ فوت خبره، می تواند شما را در موفقیت هرچه بیشتر پرونده، راهنمایی کند.

تغییر تاریخ فوت و تاثیر آن بر روی انحصار وراثت

یکی از بزرگترین مشکلاتی که الاح تاریخ فوت به همراه دارد، بحث انحصار وراثت است. باید بدانید که طبق قانون، ارث تنها به کسانی می رسد که تاریخ فوتشان، بعد از تاریخ فوت فردی است که قرار است به آن ها ارث دهد. از این رو با تغییر و اصلاح تاریخ فوت، می توان بر روی انحصار وراثت نیز تاثیر گذاشت. بسیاری از اختلافاتی که در خانواده ها و خویشاوندان در زمان تغییر تاریخ فوت رخ می دهد، بر سر همین موضوع است.

در صورتی که این موضوع وجود داشته باشد، طرفین باید در زمان خواسته شده در دادگاه حضور به هم رسانده و مستندات خودشان را تقدیم دادگاه کنند. دادگاه بعد از بررسی این موارد، نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد. در صورتی که مشکل انحصار وراثت در پی اصلاح تاریخ فوت وجود نداشته باشد، روند این اصلاح با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

زمانی که یک نفر بنا به هر دلیلی از دنیا می رود، باید سازمان ثبت احوال کشور را در جریان قرار داده تا تمامی حقوقی که او در زمان زنده بودن داشته است، از او صلب شود. از این رو سازمان ثبت احوال گواهی تحت عنوان گواهی فوت صادر خواهد کرد. در این گواهی تاریخی وجود دارد که به نام تاریخ فوت شناخته می شود. در پاره ای از مواقع بر سر این تاریخ اختلافانی صورت می گیرد و افرادی خواهان اصلاح تاریخ فوت هستند. از این رو می توانند درخواست خودشان را به مراجع قضایی کشور اعلام کنند و با کمک یک وکیل این روند را تسریع ببخشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا