کیفری (جرائم)

رجوع از شهادت قبل از صدور رای و آثار آن

در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری همواره از شهادت به عنوان یکی از مهم ترین دلایلی که به واسطه آن می توان ادعا یا جرمی را اثبات نمود، یاد شده است و به دلیل اهمیت و ارزش شهادت یا گواهی در دعاوی حقوقی و کیفری، قواعد آن مانند رجوع از شهادت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

با این حال، گاهی شاهد یا گواه مورد نظر از شهادت خود رجوع می کند و شهادتی که داده است را به اصطلاح پس می گیرد که این رجوع از شهادت، آثاری را خواهد داشت.

نوشته های مشابه

به عنوان مثال اگر رجوع از شهادت قبل از صدور حکم باشد، دیگر دادگاه به شهادت مطرح شده ارزش و بهایی نداده و بدون توجه به آن ، حکم صادر خواهد کرد.

به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که رجوع از شهادت پیش از صدور حکم چه آثاری خواهد داشت؟ بنابراین پس از توضیح کلیاتی در رابطه با اینکه رجوع از شهادت چیست، حکم رجوع از شهادت قبل از صدور رای و آثار و پیامدهای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رجوع از شهادت در قانون به چه معناست؟

رجوع از شهادت، در اصطلاح حقوقی به این معنا است که شاهد یا گواه، پس از ادای شهادت در محضر حاکم و در دادگاه، دلیلی ارائه کند که شهادت وی صحیح نبوده و غلط می باشد؛ خواه این غلط بودن به واسطه اشتباهی بوده است که موجب توهم در ادای شهادت گردیده و یا به دلیل تعمدی بوده که شاهد در بیان شهادت دروغ داشته است.

البته بحث رجوع یا بر گشتن از شهادت با شهادت دروغ دو مفهوم متفاوت هستند و پیامدهای مختلفی را به بار خواهند آورند که در مقاله مجازات رجوع از شهادت به آن پرداخته شده است.

در هر حال، در پاسخ به این سوال که رجوع از شهادت چیست، از سوی مشاوره حقوقی می توان گفت رجوع از شهادت حالت شاهدی است که از شهادت داده شده توسط خود در دادگاه برگردد.

این برگشتن از شهادت در دادگاه، در هر مرحله ای از رسیدگی به دعوا امکان‌پذیر است؛ خواه قبل از صدور حکم توسط دادگاه بوده و یا پس از صدور حکم در دادگاه شاهد از شهادت خود رجوع نماید که در ادامه این مطلب، حکم و تاثیر رجوع از شهادت قبل از صدور رای در دادگاه را توضیح خواهیم داد.

رجوع از شهادت قبل از صدور رای و آثار آن

آثار و پیامدهای رجوع از شهادت قبل از صدور حکم

همانگونه که اشاره شد، رجوع از شهادت می تواند قبل از صدور حکم توسط دادگاه و یا بعد از آن بوده باشد که به همین دلیل، آثار متفاوتی بر رجوع از شهادت بار می شود.

در این قسمت قصد داریم به بررسی پیامدهای رجوع از شهادت قبل از صدور رای در دادگاه بپردازیم:

به شما وکیل متخصص خاطرنشان می‌كند که در صورتی که شهود قبل از صدور حکم در دادگاه از شهادت خود رجوع کنند، اتفاق نظر بر این است که به استناد چنین شهادتی، حکم صادر نخواهد شد؛ چرا که حکم تابع شهادت می باشد و با رجوع شاهد از شهادت، تاثیر شهادت ادا شده از بین می رود.

این مفهوم، در ماده ۱۳۱۹ قانون مدنی نیز مورد اشاره قرار گرفته است که به موجب این ماده: در صورتی که شاهد از شهادت خود رجوع کند، به شهادت او ترتیب اثر داده نمی شود.

علاوه بر این، در صورتی که شاهدی در دعاوی کیفری شهادتی را ادا کرده باشد.

شهادت او دلیل بر مجازات شخصی می باشد، پس از اقامه شهادت در دادگاه کیفری و قبل از صدور حکم در دادگاه از شهادت خود در مورد آن شخص رجوع کرده و شهادت خود را پس بگیرد، به استناد شهادت او دیگر رایی صادر نمی شود؛ چرا که این مطلب مورد اتفاق فقهای شیعه بوده و در کتب فقهی به تفصیل مورد اشاره قرار گفته است.

آثار و پیامدهای رجوع از شهادت قبل از صدور حکم

در اینجا لازم به ذکر است که در رجوع از شهادت در برخی از جرایم مثل جرم زنا باعث می شود که حتی با رجوع از شهادت توسط شاهد، بتوان حد قذف را بر شاهدانی که از شهادت خود رجوع کرده اند جاری نمود؛ ولی در مقابل برخی دیگر معتقدند که رجوع از شهادت در این گونه جرایم آثاری از جمله حد قذف در پی نخواهد داشت.

متخصصین وکیل آنلاین و حضوری این سایت حقوقی به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

بنابراین، با توجه به جمیع توضیحات ارائه شده در قسمت های قبل، می توان در خصوص آثار و پیامدهای برگشتن از شهادت پیش از صدور حکم چنین مقرر داشت:

در صورتی که شاهدی در دعاوی حقوقی و یا در دعاوی کیفری، قبل از اینکه حکمی توسط دادگاه صادر شود از شهادت خود بازگردد و بگوید شهادتی که داده است؛ بنا به دلایلی غلط و اشتباه بوده است، دادگاه بدون توجه به شهادت ارائه شده حکم مقتضی را صادر خواهد کرد و دیگر آن شهادت مستندی برای دادگاه در جهت صدور حکم قرار نخواهد گرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر پیش از هر اقدام حقوقی با مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا مشورت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا