دیه

دیه پارگی و از بین بردن نرمه گوش

گوش یکی از اعضای مهم بدن انسان است، زیرا انسان از طریق آن می‌­تواند صدای محیط اطرافش را بشنود و با انسان‌های دیگر ارتباط برقرار کند. در صورتی که به اعضای بدن یک فرد آسیبی وارد شود یا حتی آسیب وارده موجب مرگ آن فرد شود، در این صورت قانون برای آن مجازات‌هایی نظیر دیه و قصاص در نظر می‌­گیرد.

در صورتی که به گوش انسان آسیبی وارد شود مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می­‌شود دیه است. مبلغ دیه با توجه به نوع آسیب وارد شده تعیین می­‌شود.

نوشته های مشابه

چنانچه مبلغ دیه از قبل معلوم باشد به آن دیه مقدر گویند اما در صورتی که میزان دیه مشخص نباشد باید قاضی با توجه به آسیب وارد شده و طبق نظر پزشکی قانونی مبلغ دیه را مشخص کند که در این حالت به آن ارش گویند.

گوش انسان دارای قسمت‌های مختلفی است بنابراین برای تعیین کردن میزان دیه آن باید به این نکته دقت کرد که کدام قسمت از گوش آسیب دیده است و نوع آسیب چگونه است.

در این مقاله قصد داریم دیه پارگی گوش را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که دیه گوش در حالت‌های مختلف چقدر است.

دیه چیست؟

دیه یکی از مجازات‌های اصلی است که قانون در نظر گرفته است. به طور کلی مجازات دیه یک مجازات نقدی است که قانون آن را برای جنایت‌هایی که به صورت عامدانه یا غیرعامدانه صورت می‌­گیرد در نظر گرفته است. چنانچه فردی به اعضای بدن و جان فرد دیگری آسیب وارد کند باید برای جبران آسیب وارده دیه آن را بپردازد.

گاهی اوقات امکان قصاص وجود ندارد بنابراین قاتل باید با پرداخت مجازات دیه به اولیای دم یا ورثه آن فرد رضایت آن­‌ها را جلب کند. در صورتی که اولیای دم آن فرد در قید حیات نباشند و ورثه‌ای نداشته باشد دیه آن به بیت المال تعلق می‌­گیرد.

دیه چند نوع است‌:

دیه جراحات

در صورتی که بر اثر یک جنایت شخصی به بدن شخص دیگری آسیب وارد کند، در این حالت مرتکب باید با پرداخت دیه جراحت وارده را جبران کند.

دیه قتل

مجازات دیه برای این در نظر گرفته شده که اشخاص مراقب رفتار خود باشند تا صدمه‌ای به دیگران وارد نکنند. در یک نزاع یا درگیری ممکن است به صورت عمد یا غیرعمد جنایتی رخ دهد که موجب مرگ یکی از طرفین شود، در این حالت مجازاتی که برای قاتل در نظر گرفته می­‌شود به دو صورت است، قصاص یا دیه. چنانچه به هر دلیلی قصاص انجام نشود، مرتکب باید با پرداخت دیه به ورثه مقتول رضایت آن­‌ها را جلب کند.

دیه اعضای بدن

گاهی ممکن است در یک درگیری یا دعوا، یکی از طرفین به اعضای بدن دیگری آسیب وارد کند در این صورت مجازات آن دیه است و باید با پرداخت دیه رضایت طرف مقابل را جلب کند.

در صورتی که سوالی در مورد دیه و انواع آن دارید می‌­توانید با مشاورین ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید.

نرمه گوش

دیه از بین بردن لاله گوش

همانطور که گفتیم گوش یکی از اعضای مهم بدن است که انسان به وسیله آن صدای محیط اطرافش را می­‌شنود. میزان دیه گوش به این بستگی دارد که آسیب وارد شده به کدام قسمت از گوش صدمه زده است. در قانون مجازات اسلامی، قانونگذار دیه هر قسمت از گوش را به طور جدا تعیین کرده است و دیه قسمت‌های مختلف گوش یکسان نمی‌­باشد.

لاله گوش قسمتی از گوش است که در زیبایی افراد نقش دارد. آسیب‌های لاله گوش که شامل دیه می­‌شوند عبارتند از: پارگی لاله گوش، فلج کردن لاله گوش و از بین بردن لاله گوش.

طبق ماده ۶۰۰ قانون مجازات اسلامی، دیه گوش در صورتی که هر دو لاله گوش از بین رفته باشد برابر با دیه کامل خواهد بود و چنانچه فقط یکی از دو لاله گوش از بین رفته باشد در این صورت دیه‌ای که به آن تعلق می­‌گیرد نصف دیه کامل خواهد بود.

چنانچه سوالی در خصوص دیه از بین بردن لاله گوش دارید و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می‌­توانید با مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

دیه پارگی لاله گوش

در قسمت قبل، در مورد دیه لاله گوش صحبت کردیم و گفتیم که اگر هر دو لاله گوش از بین بروند در این صورت دیه آن برابر با یک دیه کامل خواهد بود و اگر فقط یکی از آن‌ها از بین برود در این صورت دیه آن نصف دیه کامل خواهد بود. در ادامه قصد داریم در مورد دیه پارگی لاله گوش صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

در جنایت‌هایی که به صورت عامدانه یا غیرعامدانه صورت ‌می‌گیرد ممکن است به لاله گوش آسیب وارد شود و پارگی لاله گوش یکی از این آسیب‌ها است. در صورتی که آسیب وارد شده باعث پارگی لاله گوش شود و امکان بهبود آن وجود نداشته باشد، دیه‌ای که به هر لاله گوش تعلق می‌­گیرد، یک ششم دیه کامل خواهد بود.

اما اگر پارگی لاله گوش به گونه‌ای ‌باشد که بدون هیچ عیب و نقصی بهبود یابد در این صورت دیه‌ا‌ی که برای آن تعیین می‌شود، ارش است. مقدار ارش از قبل مشخص نشده و باید میزان دیه با توجه به آسیب وارد شده و نظر پزشکی قانونی، توسط قاضی تعیین شود.

نکته‌ای که باید بدانید این است که تفاوتی بین اینکه گوش شنوا باشد یا ناشنوا و یا فرد بالغ باشد یا نابالغ وجود ندارد و چنانچه به لاله گوش آسیبی وارد شود به آن دیه تعلق می‌­گیرد. به طور کلی برای آسیب‌های یکسان صرف نظر از وضعیت شنوایی و سنی، دیه یکسان تعیین می­‌شود.

چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید می‌­توانید با وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا ارتباط برقرار کنید، مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا آماده هستند تا به صورت وکیل تلفنی و آنلاین به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

دیه پارگی گوش

دیه فلج کردن لاله گوش

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، دیه پارگی لاله گوش به این بستگی دارد که به طور کامل و بدون هیچ عیبی درمان شود یا خیر.

در صورتی که پارگی لاله گوش بدون هیچ عیب و نقصی درمان شود در این حالت به آن، ارش تعلق می­‌گیرد. اما در صورتی که امکان بهبود پارگی لاله گوش وجود نداشته باشد در این صورت دیه‌ای که به آن تعلق می‌­گیرد، یک ششم دیه کامل خواهد بود. در این قسمت از مقاله می­‌خواهیم در مورد دیه فلج کردن لاله گوش صحبت کنیم.

بر اساس ماده ۶۰۲ قانون مجازات اسلامی، چنانچه براثر جنایت عمد یا غیرعمد به لاله گوش آسیب وارد شود و آسیب وارده موجب فلج شدن لاله گوش شود، دیه‌ای که به هر یک از لاله‌های گوش تعلق می‌­گیرد، دو سوم نصف دیه کامل خواهد بود.

به طور کلی هر گاه آسیبی به گوش وارد شود و آسیب وارده هم موجب فلج شدن گوش و هم موجب شود که شنوایی گوش آسیب ببیند، در این صورت دو دیه در نظر گرفته می­‌شود، یک دیه برای فلج شدن گوش و یک دیه دیگر برای آسیب شنوایی.

دیه کبودی گوش

در قانون مجازات اسلامی، دیه‌ای به طور جداگانه برای کبودی گوش در نظر گرفته نشده است، اما قانون گذار بر اساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی در مورد تغییر رنگ اعضای بدن گفته است که‌:

  • الف: دیه سیاه شدن پوست صورت، شش هزارم و کبود شدن آن، سه هزارم و سرخ شدن آن، یک و نیم هزارم دیه کامل خواهد بود.
  • ب: دیه تغییر رنگ پوست سایر اعضای بدن، نصف مبلغ ذکر شده در بند الف است.

طبق ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی، دیه تغییر رنگ پوست اعضای بدن، نصف دیه تغییر رنگ پوست صورت است، به طور مثال دیه کبودی گوش نصف دیه کبودی صورت می‌­باشد.

چنانچه برای حل پرونده‌های حقوقی خود نیازمند مشاوره هستید، می‌­توانید از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی بنیاد وکلا استفاده کنید و مشکلات خود را برای وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا مطرح کنید تا آن­‌ها شما را راهنمایی کنند.

دیه دامیه گوش

به جراحتی که موجب خراشیدگی و بریدن پوست شود و همراه با خون­ریزی باشد دامیه گفته می­‌شود و دیه‌ای که به آن تعلق می­‌گیرد دو صدم دیه کامل می‌­باشد. پس اگر آسیب وارده بر گوش، اندکی وارد گوشت گوش شود و همراه با خون­ریزی باشد در این حالت دیه آن دو صدم دیه کامل خواهد بود.

در ادامه می‌­خواهیم در مورد دیه پارگی غضروف گوش صحبت کنیم، چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات در این زمینه هستید همراه ما باشید.

دیه پارگی غضروف گوش

در قسمت‌های قبل در مورد بخش‌های مختلف گوش صحبت کردیم و گفتیم که اگر به هر قسمت از گوش آسیبی وارد شود چه میزان دیه برای آن قسمت در نظر گرفته می­‌شود.

غضروف گوش یکی از بخش‌های مهم گوش است که ممکن است به آن آسیب وارد شود. باید بدانید که غضروف گوش در واقع همان لاله گوش می­‌باشد، بنابراین با توجه به ماده ۶۰۱ قانون مجازات اسلامی، چنانچه به لاله گوش آسیبی وارد شود و موجب پارگی لاله گوش شود در این صورت دیه آن، یک ششم دیه کامل و اگر آسیب وارده موجب پاره کردن نرمه گوش شود، دیه آن یک نهم دیه کامل است. اما اگر در هر دو حالت بدون هیچ عیب و نقصی درمان انجام شود به آن ارش تعلق می­‌گیرد.

به طور کلی در صورت پاره شدن غضروف گوش، دیه هر گوش یک ششم دیه کامل و اگر پارگی غضروف گوش به گونه‌ای باشد که بدون هیچ عیب و نقصی بهبود پیدا کند در این صورت برای آن، ارش تعیین می­‌شود. ارش، نوعی دیه است که مقدار آن معین نشده است و قاضی پرونده با توجه به نظر پزشکی قانونی و آسیب وارد شده مقدار آن را مشخص می‌­کند.

چنانچه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیه پارگی غضروف گوش، از بین بردن و فلج کردن لاله گوش، دیه دامیه گوش و غیره هستید، می‌توانید سوالات خود را از مشاورین حقوقی ما در بنیاد وکلا به صورت آنلاین یا تلفنی بپرسید.

پارگی گوش ها

دیه کاهش شنوایی

در صورتی که آسیب وارده به گوش به شنوایی گوش صدمه بزند و این کاهش شنوایی قابل تشخیص باشد، در این حالت با توجه به میزانی که شنوایی آن شخص کم شده، دیه گوش برای او در نظر گرفته می‌­شود.

اما چنانچه آسیب وارده موجب ناشنوایی هر دو گوش شود، میزان دیه‌ای که به آن تعلق خواهد گرفت برابر با دیه کامل است اما دیه از بین بردن شنوایی یک گوش برابر با نصف دیه کامل خواهد بود.

هرگاه در اثر جنایتی گوش آسیب ببیند و از بین برود یا دچار مشکل شود در این صورت برای هر آسیبی که به قسمت‌های مختلف گوش وارد شده است، دیه جداگانه در نظر گرفته می‌­شود.

همچنین لازم به ذکر است بدانید که اگر در اثر حادثه رخ داده حس شنوایی و قدرت سخن گفتن، هر دو با هم آسیب ببینند و از بین بروند، در این حالت به هر کدام یک دیه کامل تعلق می‌­گیرد.

دیه شنوایی کودک

طبق ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه کودکی که هنوز به قدرت سخن گفتن نرسیده است، آسیبی به او وارد شود و آسیب وارد شده موجب اختلال در شنوایی یا از دست دادن کامل شنوایی آن کودک شود، یا اینکه به خاطر آسیب وارد شده علاوه بر مشکل شنوایی، قدرت تکلمش را از دست بدهد در این صورت باید علاوه بر دیه شنوایی، یک دیه هم برای از دست دادن قدرت تکلم آن کودک در نظر گرفته شود.

چنانچه آسیب وارد شده به گونه‌ای باشد که کودک هم قدرت سخن گفتن و هم قدرت شنوایی خود را از دست بدهد، در این صورت برای هر کدام از آن‌ها یک دیه کامل در نظر گرفته می‌­شود و فردی که مرتکب این آسیب شده است باید هر دو دیه را بپردازد.

مشاوره حقوقی دیه پارگی گوش

وکیل و مشاوره حقوقی

خیلی از افراد با مسائل حقوقی آشنا نیستند و برای حل پرونده‌های حقوقی و کیفری خود نیازمند مشاوره و کمک هستند. در صورتی که برای حل پرونده حقوقی خود به مشاوره حقوقی نیاز دارید می‌­توانید از وکلای مجرب و متخصص در این زمینه کمک بگیرید، زیرا این افراد به خوبی می‌­توانند شما را در حل پرونده‌هایی که پیچیدگی خاص خود را دارند کمک کنند.

بنیاد وکلا این امکان را برای شما فراهم کرده است که ۲۴ ساعته به صورت آنلاین یا تلفنی با وکلای مجرب و متخصص در این خصوص در ارتباط باشید و سوالات خود را مطرح کنید و برای حل پرونده‌های حقوقی خود از آن­‌ها مشاوره دریافت کنید.

چنانچه آسیبی که به گوش وارد می­‌شود امکان بهبود آن وجود داشته باشد و بدون هیچ عیب و نقصی درمان شود، در این صورت مبلغ دیه توسط قاضی و با توجه به نظر پزشک قانونی مشخص می­‌شود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر آسیب وارده به گوش علاوه بر فلج کردن و از بین بردن لاله گوش، پاره کردن غضروف گوش و غیره موجب ناشنوایی یا کم شنوایی گوش شود، در این حالت علاوه بر دیه‌ای که برای آسیب وارد شده در نظر گرفته می­‌شود، یک دیه هم برای ناشنوایی یا کم شنوایی در نظر گرفته می‌­شود.

برای این که بتوانید دیه گوش را دریافت کنید باید آسیب وارده را در دادگاه ثابت کنید. برای این کار می‌­توانید از یک وکیل که در این زمینه خبره است مشاوره و کمک بگیرید. وکلای مجرب و متخصص ما در بنیاد وکلا پرونده‌های موفقی در این زمینه دارند و می‌­توانند برای دریافت دیه به شما کمک کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا