بین‌ الملل

حسابداری و مقررات مالیاتی در کشور ارمنستان

شرکت‌هایی که در ارمنستان فعالیت می‌کنند، قانونا موظف به نگهداری سوابق حسابداری و تهیه اظهارنامه‌های مالی طبق استانداردهای جهانی گزارش مالی (IFRS) هستند.

با این حال، شرکت ارمنی تا زمانی که به عنوان یک شرکت بزرگ شناخته نشود، نیازی به انتشار اظهارنامه مالی خود ندارد. شرکت بزرگ به شرکتی اطلاق می‌شود که میزان درآمد سالانه یا ارزش سهامش بیش از یک بیلیون درام ارمنستان (معادل ۲ میلیون و ۸۰ هزار دلار آمریکا) برآورد شود.

نوشته های مشابه

گزارش و اظهارنامه‌های مالی که توسط شرکت‌های بزرگ منتشر می‌شوند نیازی به حسابرسی ندارند.

اگر درآمد شرکت از مرز ۵۰۰ میلیون درام (معادل ۱ میلیون و ۴۰ هزار دلار) تجاوز کند، سوابق حسابداری باید به وسیله نرم‌افزاری که توسط دولت تائید شده است حفظ و نگهداری شوند.

همچنین، در صورتی که شرکت‌های ارمنستان در وضعیت فعال باشند، موظف به ارائه گزارش به اداره مالیات و اداره آمار نیز هستند.

حسابداری و مالیات در ارمنستان

اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی (PIT)

اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی باید به صورت ماهانه قبل از فرا رسیدن بیستمین روز پیش فرا رسیدن موعد گزارش بعدی تحویل داده شوند. این اظهارنامه باید تمام پرداختی‌‌های صورت گرفته به اشخاص، اعم از پیمانکاران، حقوق کارمندان و مقدار مالیات بر درآمدی که نزد شرکت نگه داشته شده است را شامل شود.

اظهارنامه مالیات بر گردش مالی

اگر شرکت اقدام به پرداخت مالیات بر گردش مالی می‌کند، باید اظهارنامه مالیاتی را به صورت فصلی، قبل از فرا رسیدن بیستمین روز از موعد ماه بعد، ارائه دهد.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

شرکت موظف است اظهارنامه‌های مالیاتی را به صورت ماهانه پیش از فرا رسیدن بیستمین روز از موعد ماه بعد، تحویل دهد. تنها در صورتی که شرکت اظهارنامه مالیات بر گردش مالی را ارائه بدهد، این روند متفاوت خواهد بود.

اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت (CIT)

شرکت موظف است اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت را به صورت ماهانه، قبل از فرا رسیدن ۲۰ آوریل سال بعد تحویل دهد. تنها در صورتی که شرکت اظهارنامه مالیات بر گردش مالی را ارائه بدهد، این روند متفاوت خواهد بود.

حسابداری در ارمنستان

گزارشات آماری

گزارشات آماری شرکت باید به صورت جداگانه و ماهانه تحویل اداره آمار گردند. شرکت‌ها موظف‌اند ۱۲ گزارش ماهانه و ۳ گزارش سالانه تحویل اداره آمار دهند.

همچنین، اداره مالیات ارمنستان شرکت‌ها را موظف می‌کند که از سامانه الکترونیکی برای صدور صورت‌حساب استفاده کنند. از آن جایی که اظهارنامه‌های مالیاتی و صورتحساب‌ها باید به صورت الکترونیکی، به زبان ارمنی تهیه و امضا شوند، لازم است تا برای انجام امور حسابداری، از احسابدار ارمنی استفاده نمود تا در گزارش مالیاتی و بایگانی سوابق که شامل دفتر روزنامه (دفترچه حسابداری) و صندوق می‌شود، مشکلی بروز نکند.

البته کسب اطلاعات مضاعف به کمک وکیل مهاجرت و متخصصین این عرصه به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا