کیفری (جرائم)

جنبه عمومی جرم یا جرم غیر قابل گذشت

در گذشته وقتی یک عمل مجرمانه رخ می داد، اینکه دادگاه به آن جرم رسیدگی کند یا نه به اختیار شاکی یا بزه دیده جرم بستگی داشت. اگر شاکی مایل بود می توانست از مقام صالح درخواست رسیدگی به جرم را کند یا اینکه از پیگیری جرم صرف نظر کند. جنبه عمومی جرم یک مفهوم مدرن‌تر است.

اما امروزه با توجه به اهمیت بیش از پیش منافع عمومی و نظم عمومی، جنبه عمومی جرم، ضرورت خود را بیشتر نشان داده است. در واقع هدف از به راه انداختن جنبه عمومی جرم صرفا مجازات و محکومیت کیفری نیست بلکه هدف اصلی احترام به حقوق عمومی است.

نوشته های مشابه

وقتی جرمی مثل قتل رخ می دهد اگرچه شاکی از مجازات مجرم بگذرد باز هم خدشه ای که وقوع آن به وجدان و امنیت عمومی وارد شده، باید جبران شود.

از این رو در این مقاله به بررسی تعریف جرم عمومی، جرم عمومی و گذشت شاکی و درخواست تعقیب جرم عمومی می پردازیم. ضمن آن که بهره‌مندی از خدمات وکیل کیفری از سوی بنیاد وکلا برای شما همیشه ممکن می‌باشد.

تعریف جرم عمومی

بسیاری از ما در تیتر خبرها و روزنامه ها عبارت ” جنبه عمومی جرم ” را شنیده ایم. جنبه عمومی جرم یعنی اینکه جرمی که به وقوع پیوسته است وجدان عمومی را جریحه دار کرده است.

در واقع در این دسته از جرایم، عمومیت جرم بر بعد خصوصی آن برتری دارد؛ زیرا همانطور که گفته شد با وقوع آنها نظم و امنیت عمومی جامعه به خطر می افتد.

از این رو قانون گذار درباره این جرائم سخت گیری بیشتری کرده است به این صورت که حتی با گذشت شاکی، تعقیب این جرائم متوقف نمی شود.

از انواع جرائم غیر قابل گذشت می توان جرم قتل، جرم کلاهبرداری، جرم رابطه نامشروع، جرم جعل، جرم حمل مواد مخدر و غیره را نام برد.

جنبه عمومی جرم یا جرم غیر قابل گذشت

جرم عمومی و گذشت شاکی

حال می خواهیم بدانیم سرنوشت یک جرم عمومی در صورت گذشت شاکی چیست؟ در این باره باید گفت که جرائم عمومی یا شاکی خصوصی دارند یا ندارند.

در صورتی که جرم عمومی، شاکی خصوصی داشته باشد با شکایت او رسیدگی به جرم آغاز می شود اما با گذشت او خاتمه نمی یابد و تا تعیین تکلیف پرونده رسیدگی ادامه می یابد. شاکی می‌تواند در این مرحله مشاوره حقوقی تلفنی نیز دریافت کند.

در صورتی هم که شاکی خصوصی نداشته باشد و توسط ضابطان دادگستری و ماموران انتظامی مورد شکایت واقع شود که پیگیری آن تا حصول نتیجه و صدور رای در دادگاه ادامه می یابد.

در واقع به همین دلیل است که به جرم عمومی، جرم غیر قابل گذشت نیز گفته می شود.

توجه داشته باشید که رسیدگی به جرم عمومی با گذشت شاکی متوقف نمی‌شود.

جنبه عمومی جرم

درخواست تعقیب جرم عمومی

درخواست تعقیب جرم عمومی به گفته مشاوره حقوقی می تواند از طرف افراد زیر صورت بگیرد:

  1. بزه دیده
  2. دادستان که مدعی العموم است.
  3. ضابطان دادگستری مثل نیروهای بسیج
  4. هر کسی که شاهد وقوع جرم باشد حتی اگر ذینفع نباشد می تواند از جرائم با جنبه عمومی شکایت کند.

مثلا اگر کسی وقوع جرم سرقت یا کلاهبرداری باشد می تواند از آن شکایت کند و در خواست تعقیب آن را نماید.

اگر نیاز به راهنمایی دقیق یک متخصص دارید، با رزرو وقت گفتگو با وکیل آنلاین به صورت فوری و برخط پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا