جرایم اینترنتی

جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم

حفظ اطلاعات شخصی افراد جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است و در صورتی که این مشخصات به راحتی در اختیار هر فردی قرار گیرد، زمینع سوء استفاده را فراهم می‌کند.

عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی و شخصی دیگران به جهت آن که دارای محتویات محرمانه بوده، طبیعتا صاحبان آن‌ها تمایلی به انتشار این تصاویر نداشته و اگر فردی اقدام به انتشار عکس خصوصی مردم کند، از نظر قانون می‌تواند مجرم شناخته شود.

روزانه در شبکه‌های مجازی و وب سایت‌های مختلف، انواع گوناگونی از تصاویر و فیلم‌ها منتشر می‌شوند و پرواضح است که انتشار عکس و فیلم در فضای مجازی در حالت عادی، جرم نیست.

در قانون به مصادیقی از رفتارهایی که در رابطه با انتشار و پخش عکس و فیلم در فضای مجازی بوده و عنوان مجرمانه برای آن وجود دارد، اشاره شده است و از این رو قانونگذار در مواردی نیز انتشار عکس در فضای مجازی را جرم تلقی کرده است.

از آن جهت که امروزه از محتویات شخصی مردم مانند عکس و فیلم آن‌ها به اشکال مختلف سوءاستفاده می‌شود، بهتر است که عکس و فیلم‌های خود را برای هر فردی ارسال نکنید.

در واقع تنها به یک سری از فراد قابل اعتماد که شناخت کافی از آن‌ها دارید و به نحوی جز بستگان نزدیکتان محسوب می‌شود، اقدام به فرستادن عکس خود نمایید. گاها در این زمینه سوال می‌شود که فرستادن عکس خود برای نامحرم، رفتاری مجرمانه است؟

به طور کلی باید گفت که قانونگذار مستقیما ارسال عکس و یا فیلم برای افراد غربیه و یا نامحرم را جرم تلقی ننموده است، بلکه از شرایط بیان شده در قانون جرائم رایانه‌ای می‌توان گفت که در مواردی خاص این امکان وجود دارد تا بتوان ارسال تصاویر به افراد نامحرم را عملی مجرمانه توصیف نمود.

اگر عکس‌های ارسال شده دارای محتویات مستهجن باشد، در این شرایط عمل صورت گرفته مشمول جرم رایانه‌ای می‌شود.

در واقع اگر مثلا فردی عکس‌های مستهجن و رابطه جنسی با فرد دیگری داشته باشد یا محتویات عکس شامل برهنگی کامل وی باشد، تفاوتی بین مرد و زن در این زمینه نداشته و ارسال کننده مرتکب جرم شده است.

مجازات جرم ارسال عکس خود برای نامحرم حسب مورد، حبس و جزای نقدی است. برای شکایت از ارتکاب این جرم، کافیست که شاکی یا وکیل او شکواییه تنظیم شده را به همراه اسناد و مدارک کافی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال کند.

تبعات ارسال عکس و فیلم خصوصی برای نامحرم

در طول چند سال اخیر، شبکه‌های مجازی به طرز چشمگیری استفاده از آن‌ها افزایش داشته است و در برخی از شبکه‌ها که اختصاص به ارسال عکس و فیلم دارد، نظاره‌گر تصاویر مختلفی از کاربران هستیم.

در شبکه‌ای مانند اینستاگرام، روزانه عکس و یا فیلم‌های جدید با محتویات مختلف انتشار می‌یابد و در هر صورت وسیله ارتباطی بین کاربران در سراسر دنیا است.

از آن جهت که فضای مجازی گسترش پیدا کرده است، در کنار مزایای قابل توجهی که این شبکه‌ها دارند، شامل معایبی نیز هستند. ارتکاب جرم در این فضا روند صعودی دارد و به تبعان نیز مجرمان سایبری همواره در حال کشف سوژه مناسب برای سوء استفاده از کاربران هستند.

با توجه به این قبیل مشکلات و مسائل، کاربرانی که در فضای مجازی فعالیت دارند، لازم است که تمام تمرکز خود را برای حفظ امنیت اطلاعات شخصی خود به کار گیرند تا در آینده، مشکلاتی برایشان به وجود نیاید. برخی افراد به راحتی اقدام به انتشار عکس شخصی خود در اینترنت می‌کنند و غافل از این که سودجویان در کمین هستند تا از این محتویات سوء استفاده کنند.

دسته‌ای از افراد در جامعه می‌باشند که قصد رابطه دوستی با نامحرم را دارند و در ادامه یک سری عکس‌های خود را بری آن‌ها ارسال می‌کنند و همین موضوع، آغاز ایجاد مشکل برای ارسال کننده است. بین عکس‌های شخصی و تصاویر عمومی تفاوت زیادی دارد.

عکس خصوصی دارای محتویاتی است که دارنده نمی‌خواهد که آن‌ها در اختیار دیگران قرار بگیرد و از این رو اگر انتشار و پخش شوند، احتمال سوء استفاده شدن از آن‌ها بسیار بالا است. حال این که عکس خود را برای مرد یا زن نامحرم ارسال می‌کنید، در وهله اول بسته به نظر شخصی شما دارد اما همین فرد نامحرم به راحتی می‌تواند از عکس‌های ارسال شده اقدام به اخاذی از شما نماید.

تبعات ارسال عکس یا فیلم برای نامحرم صرفا جنبه سوء استفاده ندارند بلکه در قانون نیز برای این قبیل موارد، مجازات تعیین شده است. در شرایطی می‌توان گفت که اگر فردی اقدام به فرستادن عکس و فیلم از خود یا از  افراد ناشناس برای زن یا مرد نامحرم کند، مجرم بوده و طبق قانون جرائم رایانه‌ای با او رفتار خواهد شد.

در رابطه با عمل ارسال عکس و فیلم برای نامحرم که می‌تواند عنوان مجرمانه داشته باشد و مجازات آن در ادامه مطلب، این موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرستادن عکس خود برای نامحرم در فضای مجازی

آیا ارسال عکس خود برای نامحرم جرم است؟

شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نظیر اینستاگرام، واتساپ و تلگرام، نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنیا افراد زیادی از آن استفاده نموده و اقدام به انتشار محتویات گوناگون می‌نمایند. با ورود به این شبکه‌ها می‌توان عکس‌های زیادی از کاربران را مشاهده نمود و به نوعی در معرض دیگران قرار می‌گیرند.

همین ارسال تصاویر و فیلم‌هایی که کاربران از خود منتشر می‌کنند، می‌تواند بستری برای سوء استفاده سودجویان باشد و تصاویر ارسالی آن‌ها به نفع خود استفاده نمایند. وقوع جرم در فضای مجازی تنها اختصاص به کلاهبرداری و مواردی از این قبیل ندارد، بلکه حتی ارسال یک عکس یا فیلم در این فضا می‌تواند جرم تلقی شود.

کما این که قانونگذار صراحتا ارسال کردن عکس‌های خصوصی افراد را در اینترنت، رفتاری مجرمانه تلقی نموده است و از این رو باید در فرستادن محتویات مختلف در فضای مجازی اصول و مقرراتی را رعایت نمود. شاید حتی ارسال یک عکس از نطر قانونی می‌توان جرم محسوب شده و انتشار دهندگان به مجازات مندرج در قانون محکوم شوند.

ارسال فیلم و یا عکس خصوصی در فضای مجازی، از آن جهت جرم است که صاحب عکس از این که تصویر او در اینتزنت پخش شود، رضایت نداشته و یا انجام این کار، ممکن است که حیثیت و آبرو او از بین رفته و چه بسا با توجه به محتویات موجود در عکس، اسرار محرمانه وی آشکار شود.

جدای از این موارد، گاها شخصی با اراده و رضایت، عکس و یا فیلم شخصی خود را برای شخص غریبه و یا نامحرم ارسال می‌کند و ممکن است که این سوال مطرح شود آیا فرستادن عکس خود در فضای مجازی، از نظر قانونگذار، جرم است و اگر فردی عکس شخصی خود را برای شخصی ناشناس ارسال کند، مجازات می‌شود؟

برای پاسخ به این قبیل سوالات لازم است که اقدام به بررسی حالت‌های مختلف از وقوع جرم ارسال عکس در فضای مجازی و شرایط بیان شده در قانون جرائم رایانه‌ای، پرداخته شود.

گفتنی است که منظور از ارسال عکس برای نامحرم همان افراد غریبه و ناشناس است و حتی اگر کاربری عکس و یا فیلمی از خود را در صفحه کاربری خود در فضای مجازی انتشار دهد، به جهت آن که امکان در معرض قرار گرفتن عکس برای افراد ناشناس و غریبه وجود دارد، از آن جهت مصداق فرستادن عکس برای نامحرم می‌باشد.

همچنین شاید مرد یا زنی، برای اهداف مختلف مانند شروع یک رابطه دوستی و عاشقانه، عکسی از خود برای او بفرستد. جدای از این که ارسال عکس برای افراد ناشناس امکان سوء استفاده را برایشان فراهم می‌کند، با توجه به محتویات موجود در عکس و اگر محتوای آن غیر شرعی و غیر اخلاقی باشد، می‌توان گفت که به واسطه ارسال عکس، وقوع جرمی صورت گرفته است.

به طور کلی، ذکر این نکته ضروری است که قانونگذار منتشر کردن عکس و فیلم خود برای دیگران را جرم تلقی نکرده است و به نحوی صراحتا بیان نشده است که فرستادن عکس خود برای شخص نامحرم، جرم بوده و فردی که برای مرد و زن غریبه عکسی از خود بفرستند، به مجازات مشخصی محکوم می‌شود.

بلکه از مصادیق مختلفی که برای جرم انتشار عکس و یا فیلم در فضای مجاری مندرج در قانون جرائم رایانه‌ای وجود دارد، می‌توان که در یک سری از حالت‌ها و شرایطی نیز اگر عکسی برای نامحرم ارسال شود، فرد ارسال کننده طبق این قانون مجازات خواهد شد.

در بخش بعدی به حالت‌های مجرمانه فرستادن عکس خود برای نامحرم به کمک مشاوره حقوقی آنلاین اشاره خواهد شد.

ارسال عکس برای نامحرم

مصادیق جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم

در این بخش قصد داریم که مصادیق و یا حالت‌های که می‌توان گفت فرستادن عکس از خود شخص برای نامحرم می‌تواند جرم باشد، مورد بررسی قرار دهبم. تصور کنید که فردی با رضایت و میل شخصی خود، عکس عادی را که خود او در آن حضور دارد، برای فرد غریبه ارسال می‌کند.

در نگاه کلی، طبیعتا اینطور به نظر می‌رسد که ارسال عکس برای غریبه امرری معمول و عادی است و روزانه شاهد آن هستیم که در فضای مجازی، عکس‌های افراد برای غریبه و کاربرانی که با ارسال کننده آشنایی و یا ارتباطی ندارند، ارسال می‌شود و در هر صورت نمی‌توان گفت که با ارسال یک عکس برای نامحرم، شخص ارسال کننده، مجرم باشد.

در واقع اگر عکسی که شخص برای دیگری ارسال نموده است، محتویات غیر شرعی و مبتذل نداشته باشد، فرستادن عکس خود برای نامحرم نمی‌تواند جرم باشد. در صورتی که این قبیل رفتارها از نظر قانون اگر جرم باشند، در این صورت تقریبا همه کاربران فضای مجاری باید مجرم باشند که این رویه از حالت عادی و معمول خارج است.

اما گاها شخصی، اقدام به ارسال عکس در فضای مجازی و یا فرد نامحرم می‌کند که دارای محتوای خلاف شرعی بوده و به نحوی است که طبق ارزیابی و بررسی‌هایی که انجام می‌شود، عکس‌ها دارای صحنه کاملی از برهنگی و اندام‌های جنسی شخص می‌باشد.

در این شرایط که فردی، تصاویر برهنگی از خود و یا عکسی که نشان دهنده رابطه جنسی یا سکس با دیگری است را برای زن یا مرد نامحرم یا هر فرد غریبه دیگری در فضای مجازی می‌نماید، مرتکب جرم شده است. در این زمینه تفاوتی ندارد که عکس مستهجن و مبتذل ارسال شده برای خود شخص می‌باشد یا این که دیگری اقدام به ارسال آن کرده است.

کیفیت عکس ارسال شده در مواردی نیز می‌تواند برای تعیین عنوان مجرمانه تاثیر داشته باشد. گاها کیفیت عکس پایین بوده و تشخیص آن که محتوای عکس، نامناسب است، وجود ندارد و در این صورت نمی‌توان اقدام به شکایت کیفری از ارسال کننده عکس نمود.

با توجه به این موضوع که قانونگذار فرستادن عکس نامناسب و مستهجن از خود افراد و یا دیگران در فضای مجازی را جرم انگاری کرده است، در این صورت کاربران باید از فرستادن عکس یا فیلم با این محتویات خودداری کنند که در غیر این صورت طبق قانون جرائم رایانه‌ای، انتشار دهنده مجرم بوده و مجازات خواهد شد.

بنابراین در صورت وجود شرایط ذکر شده، فرستادن عکس خود برای نامحرم، مصداق جرم ارسال عکس نامناسب در فضای مجازی است و طبق همین عنوان انتشاردهندگان به مجازات حبس یا جزای نقدی محکوم می‌شوند.

فرستادن عکس خود برای نامحرم از طریق جرم رابطه نامشروع

ارسال عکس نامناسب در فضای مجازی برای دیگران می‌تواند مصداق جرم دیگری تحت عنوان جرم رابطه نامشروع باشد. رابطه نامشروع بیان کننده رابطه بین دو نامحرم بوده که امکان ارتکاب آن در فضای مجازی وجود دارد.

در واقع اگر زن و مرد نامحرم که علقه زوجیت ندارند، اقدام به ارسال عکس‌هایی با محتوای سکسی برای هم کنند، می‌توان گفت که مرتکب جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی شده‌اند.

امکان فرستادن عکس خود برای نامحرم در غالب جرم رابطه نامشروع وجود دارد. رابطه نامشروع صرفا به رابطه فیزیکی و مستقیم بین دو نفر محدود نمی‌شود، بلکه همین که فردی برای دیگری عکس نامناسب و یا سکسی خود ارسال کند و به تبع آن بین طرفین عمل سکس چت رخ دهد، طبق جرم و مجازات رابطه نامشروع با آن‌ها عمل می‌شود.

بر اساس شرایط و نحوه ارتکاب وقوع جرم، می‌توان گفت که فرستادن عکس خود برای نامحرم هم مصداق جرم انتشار عکس نامناسب در فضای مجازی بوده و قانون جرائم رایانه‌ای است و هم مصداق جرم ارسال محتویات غیر اخلاقی در فضای مجازی است.

البته که در حالت کلی، ارسال عکس و فیلم غیر اخلقی در فضای مجازی، نوعی جرم رایانه‌ای است و قاضی پرونده نیز برای صدور حکم، همان مجازات قانون جرائم رایانه را لحاظ می‌کند. مگر در صورتی که واقعا شرایط رابطه نامشروع محرز شود که در این صورت مجازات مندرج در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات برای مرتکب در نظر گرفته می‌شود.

مجازات جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم

مجازات جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم

در بخش‌های قبلی به بررسی جرم فرستادن عکس و محتویات اشخاص در فضای مجازی پرداخته شد و عنوان گردید که اگر فردی عکسی از خود که دارای صحنه و محتوای غیر شرعی است را منتشر کند، طبق قانون مجرم است.

حال سوالی که در این رابطه مطرح می‌شود، آن است که جرم فرستادن عکس خود برای نامحرم چه مجازاتی دارد؟ قانونگذار چه مجازاتی را برای ارسال کردن عکس نامناسب در فضای مجازی تعیین کرده است؟

تعیین مجازات ارسال عکس اشخاص برای نامحرم و افراد عمومی در فضای مجازی، مشمول قانون جرائم رایانه‌ای است. بر همین اساس می‌توان گفت که مجازات این جرم در ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای، بیان شده است.

طبق این ماده، هر فردی که از طریق سامانه‌های رایانه‌ای و به نحوی در فضای مجازی، اقدام به توزیع یا ارسال محتویات مستهجن نماید یا در صورتی که با هدف تجارت، محتویات مزبور را ذخیره یا تولید کند، حسب مورد به مجازات حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵۰۰ هزار تومان و تا چهار میلیون تومان محکوم می‌شود.

در این صورت اگر فردی عکس خود که دارای محتویات مستهجن است را برای نامحرم منتشر نماید، ممکن است که برای انجام این کار روانه زندان شود یا این که جزای نقدی برای وی در نظر گرفته شود. همچنین امکان تعیین هر دو مجازات حبس و جزای نقدی برای مرتکبین جرم ارسال عکس نامناسب وجو دارد.

لازم به ذکر است که اگر فردی عکس خود را برای کمتر از ده نفر ارسال کند و عمل مزبور عنوان مجرمانه داشته باشد، مجازات نقدی این کار، جزای نقدی از یک میلیون تا پنج میلیون ریال است.

گفتنی است که شاید افرادی که اقدام به فرستادن عکس‌های برهنگی و یایر محتویات مستهجن از خود در فضای مجازی و یا برای نامحرم می‌کنند، جز حرفه و شغل اصلی آن‌ها باشد و به نوعی از این کار درآمد زایی می‌کنند که حسب مورد مجازات آن‌ها، حداکثر میزان مجازات مندرج در ماده ۱۴ قانون مزبور است.

به طور مثال، اگر خانمی، عکس و یا فیلم‌های برهنگی کامل خود و یا تصاویر سکسی که متعلق به خود است را برای عده‌ای نامحرم یا این که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند و عمل او به صورت سازمان یافته و گسترده باشد، مجازات او، دو سال حبس و چهار میلیون تومان جزای نقدی است.

البته که حتی اگر فردی، عکس‌های مستهجن از دیگران که به او متعلق نیست را برای نامحرم بفرستد، تفاوتی در تعیین مجازات ندارد و همان مجازات قانونی مزبور برایشان لحاظ می‌گردد.

گفتنی است گه اگر فرستادن عکس و یا فیلم خود شخص برای نامحرم مصداق برقراری رابطه نامشروع در فضای مجازی باشد، حسب مورد مجازات جرم رابطه نامشروع یعنی تا ۹۹ ضربه شلاق لحاظ خواهد شد.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

در متن مقاله پیرامون جرم و مجازات ارسال عکس خود برای نامحرم، توضیحاتی بیان شد، اما در صورتی که سوالات دیگری در این زمینه دارید و به نحوی نیاز دارید که با وکیل دادگستری گفتگو و مشاوره حقوقی داشته باشید، پیشنهاد ما این است که اگر خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده کنید.

یکی از خدمات اصلی این سامانه، ارائه مشاوره حقوقی در رابطه با انواع دعاوی قضایی به صورت وکیل تلفنی، آنلاین و حضوری است و حسب مورد در مورد هر موضوعی اگر با مشکل حقوقی مواجه شدید، می‌توانید از وکلای ما کمک بگیرید تا در جهت رفع مشکل پیش آمده شما را راهنمایی کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

یک دیدگاه

  1. سلام شخصی عکس های برهنه خود را برای من فرستاده و از من درخاست کرده که با او رابطه داشته باشم و احساس میکنم که او کلاه بردار است و یک تعمه است حکم او چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا