جرایم اینترنتی

مجازات هک کردن تلگرام دیگران

هک کردن تلگرام و سایر حساب‌های برخط به عنوان روشی شناخته می‌­شود که با آن شخص خارجی به اطلاعات ذخیره شده یا منتقل شده توسط وسایل و ابزار الکترونیکی همچون ایمیل، پیامک و غیره دست پیدا می­‌کند. اما اگر به تاریخچه لغت برگردیم، معنایی بر خلاف این استفاده روزمره از واژه هک دست می‌­یابیم.

هک که تاریخچه آن به سال­‌های ۱۹۶۰ در موسسه فناوری ماساچوست باز می­‌گردد در ابتدا به معنای استفاده از یک روش سریع­ و هوشمندانه به کار می‌رفت که هدف حل یک مشکل رایانه‌­ای را در سر داشت.

نوشته های مشابه

هکرها اشخاصی بودند که می‌­توانستد این روش خلاقانه را در پیش بگیرند، حتی واژه هک تنها در علم کامپیوتر به کار نمی‌­رفت بلکه اشخاصی که در زمینه­‌های هنری همچون موسیقی یا نقاشی با به کار بردن روش‌­های خلاقانه تغییری در آن ایجاد می‌­کردند.

با وجود تاریخچه تقریبا مثبتی که واژه هک در خود دارد، امروزه این اصطلاح در زمانی به کار می‌­رود که قصد نفوذ به یک سیستم رایانه‌­ای وجود داشته باشد، از آن جا که هر شخصی با داشتن سطح نسبتا خوب از دانش برنامه ­نویسی و نرم ­افزار می­‌تواند اقدام به هک سیستم­‌ها نماید، در دنیای امروز که آموزش‌­های متعددی به صورت نوشته یا تصویر در سطح اینترنت در اختیار کاربران قرار دارد، هک کردن سیستم­‌های کامپیوتری و حتی ساختن نرم افزارهای اختصاصی هک تقریبا زیاد است.

به همین سبب قانون­گذار در سال ۱۳۸۸ و طی تصویب قانون جرائم رایانه‌­ای انواع تعرض به سیستم‌­های رایانه‌ای و حساب­‌های کاربری اشخاص را با پخش اطلاعات یا بدون آن مورد پوشش قرار داد.

در این نگارش قصد داریم به کمک وکیل متخصص به یکی از جرائم هک یعنی هک کردن تلگرام دیگران بپردازیم، منبع مورد استفاده در این نگارش قانون جرائم رایانه‌­ای مصوب ۱۳۸۸ خواهد بود.

جرم هک کردن تلگرام

تعریف جرم هک کردن تلگرام دیگران

هک کردن به معنای دسترسی یافتن غیر مجاز به داده‌­های دیگری است. هک کردن می­‌تواند نسبت به هرگونه از داده­‌ای که متعلق به دیگران باشد اتفاق افتد.

برای مثال محتویات یک تلگراف می‌­تواند موضوع هک قرار گیرد، همچنان که محتوای مکالمات تلفنی یا داده­‌های انتقال یافته در بستر مجازی همچون تلگرام. در هر صورت و فارغ از موضوع هک، آنچه که باید اتفاق بیفتد دسترسی یافتن غیر مجاز مرتکب به داده‌­های مربوط به دیگران است.

در تعریف یاد شده به دست می­‌آید که چنانچه شخص الف رمز عبور خود را در اختیار شخص ب قرار دهد تا اقدام خاصی را انجام دهد، اما شخص ب از رمز دریافت کرده برای دسترسی یافتن به اطلاعات ذخیره شدن در حساب کاربری وی استفاده نماید، با وجودی که اجازه انجام این عمل را نداشته اما چون برای دسترسی از رمز عبوری استفاده کرده که در اختیار وی قرار داده شده است، جرم هک کردن محقق نمی­‌شود.

نکته دیگری که از تعریف فوق به دست می­‌آید لزوم تعلق داشتن محتوای هک شده به شخص ثالث است، به عبارت دیگر و در قالب یک مثال، فرض کنید شخص اطلاعات متعلق به خود را که در رایانه شخصی وی وجود داشته است به دلیل ربوده شدن رایانه از دست داده باشد، در این حالت اگر وی از نرم­ افزار هک استفاده نماید تا به داده­‌های خود دسترسی یابد، از آنجا که اطلاعات متعلق به غیر نبوده است، جرم هک تحقق نیافته است.

از توضیحات ارائه شده به دست می­‌آید که در هک کردن تلگرام دیگران ضروری است که شخص با استفاده از روش‌­های غیرمجاز به داده‌­های ذخیره شده در تلگرام شخص دیگری دسترسی یابد. اطلاعات می­‌تواند شامل پیام­‌ها یا حتی شماره‌­ها و حساب­‌های کاربری ذخیره شده در تلگرام باشد.

نکته دیگر که باید توجه کرد تعلق به غیر داشتن تلگرام هر وضعیتی من­ جمله هک کردن تلگرام همسر، دوست، فرزند یا هر شخص دیگری را شامل می‌شود.

سوالی که در جلسات مشاوره حقوقی تلفنی مطرح می‌شود حالتی است که شخص تلگرام دیگری را هک می­‌کند اما صرفا داده­‌های انتقالی بین خود و آن شخص را مطالعه کرده یا انتقال می­‌دهد، در این با اینکه دسترسی غیرمجاز به داده‌­ها صورت گرفته است اما از آن جا که شخص داده‌­هایی را استفاده کرده که در گوشی شخصی خود وی نیز ذخیره بوده، به نظر می­‌رسد جرم هک کردن محقق نشده است.

البته این در فرضی است که بتواند اثبات نماید که صرفا به همان داده­‌ها توجه داشته و استفاده دیگری نکرده است.

تا اینجا با تعریف هک کردن آشنا شدیم، در بخش بعدی با توجه به مطالب قانون جرائم رایانه­‌ای به انواع مصادیق هک و مجازات هر کدام می‌­پردازیم.

مصادیق جرم هک کردن تلگرام

مصادیق جرم هک کردن تلگرام دیگران و مجازات هر کدام

با توجه به اینکه هیچ رفتاری هر چقدر هم مخرب و آسیب ­زا عنوان مجرمانه نداشته و با مجازات همراه نخواهد بود مگر آن که در قوانین کیفری خلاف آن تعیین شده باشد، دسترسی یافتن به اطلاعات دیگران تا پیش از تصویب قانون جرائم رایانه‌­ای در حالتی از ابهام به سر می­‌برد.

خوشبختانه در سال ۱۳۸۸ قانون­گذار عنوان جرائم رایانه‌­ای را مورد بررسی و مجازات هر کدام را تعیین کرد.

فصل دوم از این قانون به موضوع جرائمی اختصاص یافت که علیه تمامیت و صحت داده‌­ها اجرا می­‌شود، البته داده‌­هایی که در سامانه­‌های رایانه‌­ای و مخابراتی انتقال یابند. جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌­ها، مواردی همچون جعل رایانه‌­ای، تخریب داده‌­ها، سرقت رایانه‌­ای و کلاهبرداری رایانه­‌ای هستند.

با توجه به اینکه موضوع این نگارش هک کردن تلگرام دیگران است، حالت­‌هایی که ممکن است از هک کردن نسبت به داده­‌ها ایجاد شود به همراه مجازات قانونی آن­‌ها مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

  • مبحث دوم از فصل دوم قانون جرائم رایانه‌­ای، مصادیق تخریب و اخلال در داده­‌ها را پوشش داده است. به بیان قانون­گذار فرقی نیست که سامانه میزبان سامانه رایانه‌­ای باشد یا مخابراتی.

مطابق با ماده ۸ از قانون مذکور، چنانچه شخصی به طور غیر مجاز به داده‌­های متعلق به دیگری دسترسی یافته و آن‌­ها حذف یا تخریب نماید، یا اقداماتی صورت دهد که منجر به غیرقابل پردازش شدن داده‌­ها گردد، به حبس از شش ماه تا دو سال و نیز جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این ماده اشاره شده است که مقام قضایی می­‌تواند هر دو مجازات حبس و جزای نقدی را اعمال نماید.

  • ماده ۹ از قانون جرائم رایانه‌­ای ذیل مبحث اخلال در داده‌­ها، وضعیتی را پیش‌­بینی کرده است که هک سامانه یا حساب کاربری به انجام اقداماتی بیانجامد که سامانه یا حساب کاربری را از کارکرد اصلی خود بیندازد.

این امر می­‌تواند نتیجه تخریب داده­‌ها یا وارد کردن داده‌­های مخرب در سامانه و حساب کاربری باشد. مرتکب به این جرم به جزای نقدی و نیز حبس از شش ماه تا ۲ سال محکوم می­‌شود، در این حالت نیز دادگاه می‌­تواند به هر دو مجازات حکم دهد.

نحوه هک کردن تلگرام

  • ماده ۱۰ از قانون جرائم رایانه‌­ای اعمالی را پوشش داده است که پس از هک کردن مرتکب نسبت به مخفی کردن داده‌­ها و یا تغییر گذر واژه اقدام می­‌نماید، به طوری که دسترسی شخص و مالک حساب کاربری به اطلاعات خود مخدوش یا قطع شود.

در این حالت مرتکب می­‌تواند به حبس از ۹۱ روز تا یک سال و یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات محکوم شود.

  • فصل سوم از مبحث دوم از قانون جرائم رایانه‌­ای به سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه اختصاص دارد. در این مبحث ۲ حالت از سرقت و کلاهبرداری رایانه‌­ای ذکر گردیده که به شرح ذیل است:
    1. اول آن که مطابق با ماده ۱۲ از قانون جرائم رایانه­‌ای چنانچه شخصی به طور غیرمجاز به داده‌­های متعلق به غیر دسترسی یافته و آن­‌ها را برباید، اگر عین داده‌­ها همچنان در اختیار صاحب داده وجود داشته باشد، مرتکب به جزای نقدی محکوم می­‌شود
    2. اما اگر عین داده‌­ها دیگر در اختیار صاحب آن­‌ها وجود نداشته باشد، مجازات مرتکب به حبس از ۹۱ روز تا یک سال و جزای نقدی هر کدام که دادگاه صلاح بداند و یا هر دو محکوم خواهد شد.
  • ماده ۱۳ از قانون جرائم رایانه‌­ای ذیل عنوان مذکور در بند قبل، چنین حکم داشته که چنانچه هکر یا شخصی که به صورت غیرمجاز به حساب کاربری دسترسی یافته است، با انجام اقداماتی همچون ایجاد اختلال در حساب کاربری یا تغییر در داده‌­ها امتیازات یا مالی را برای خود یا دیگری تحصیل نماید، علاوه بر اینکه باید مال تحصیل شده را به صاحب آن تحویل نماید، به حبس از یک سال تا ۵ سال یا جزای نقدی یا هر دو محکوم می­‌شود.

در قالب یک مثال حالتی را در نظر بگیرید که مرتکب با هک کردن حساب تلگرام دیگران از دوستان و آشنایان وی می‌­خواهد مبلغی وجه نقد به او قرض دهند، در این صورت کلاهبرداری رایانه‌­ای محقق شده است و مرتکب مجازات­‌های یاد شده را به همراه خواهد داشت.

  • مطابق با ماده ۲۵ از قانون جرائم رایانه‌­ای، چنانچه شخصی ابزار یا نرم ­افزارهایی را منتشر کرده یا در دسترس اشخاص قرار دهد که به وسیله آن بتوانند مرتکب جرائم رایانه‌­ای شوند، چنانچه ابزار الکترونیکی یاد شده استفاده انحصاری برای استفاده مجرمانه داشته باشد، مرتکب به ۹۱ روز تا یک سال حبس، جزای نقدی و یا هر دو محکوم می‌­شود.

بیشترین مجازات هک کردن تلگرام

  • در بند دوم از ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی حالتی جرم­ انگاری شده است که مرتکب گذرواژه یا داده‌­هایی را در دسترس دیگران قرار می‌دهد که به وسیله آن بتوانند به صورت غیرمجاز به داده‌­های و سامانه­‌های رایانه­‌ای همچون تلگرام دسترسی یابند.

در تحقق این جرم تفاوتی ندارد که مرتکب در ازای ارائه گذرواژه‌­ها مبلغی دریافت کرده باشد یا خیر، در هر صورت مرتکب به حبس از ۹۱ روز تا یک سال و یا جزای نقدی و یا هر دو جزای نقدی و حبس محکوم خواهد شد.

  • حالت سومی که در ماده ۲۵ از قانون جرائم رایانه‌­ای جرم ­انگاری شده، وضعیتی است که مرتکب محتویات آموزشی در اختیار دیگران قرار می‌­دهد تا به کمک آن بتوانند به داده­‌های دیگران دسترسی غیرمجاز داشته باشند.

سامانه میزان دسترسی غیرمجاز می­‌تواند حساب کاربری تلگرام یا هر سامانه دیگری باشد، در این حالت شخصی که دسترسی به محتوای آموزشی را مقدور ساخته است به مجازات­‌های حبس از ۹۱ روز تا یک سال، جزای نقدی و یا هر دو محکوم می‌­گردد.

در هر یک از سه بند فوق که امکان دسترسی یافتن دیگران به محتوای سامانه‌­ها همچون تلگرام به وسیله ارائه نرم ­افزار یا گذرواژه یا آموزش فراهم می­‌شود، چنانچه مرتکب این جرایم انجام اقدامات فوق را حرفه خود قرار داده باشد، یعنی عموما با فروختن پسورد یا فیلم آموزشی امرار معاش کند، مطابق با تبصره ماده ۲۵ از قانون جرائم رایانه‌­ای به یک سال حبس و نیز پرداخت جزای نقدی محکوم می­‌گردد.

فصل هشتم از قانون جرائم رایانه‌­ای حالت­‌هایی را پیش‌­بینی کرده است که مجازات اصلی و اولیه مرتکب تشدید می­‌شود، در اولین ماده از این فصل که ماده ۲۶ قانون جرائم رایانه‌­ای اینگونه بیان شده است که اگر مرتکبین هر یک از جرائم فوق، از ماموران یا کارمندان یا کارکنان رسمی سازمان‌­ها، ادارات، موسسات دولتی، شهرداری­‌ها، اعضای قوای سه گانه یا نیروهای مسلح یا دارندگاه پایه قضائی باشند و به مناسبت انجام وظایف رسمی خود در موقعیتی قرار گیرند که بتوانند جرائم ذکر شده را انجام دهند و مرتکب آن شود، مجازات آن­‌ها به بیش از دو سوم از حداکثر مجازات اصلی هر یک از جرائم محکوم خواهند شد.

مطابق با بند دوم از ماده ۲۶ قانون جرائم رایانه‌­ای، چنانچه مرتکب جرائم مطرح شده در این نگارش توسط هر یک از متصدیان قانونی شبکه­‌های رایانه­‌ای انجام شود و ارتکاب رفتار مجرمانه به مناسبت شغل وی میسر شده باشد، مرتکب به بیش از دو سوم از حداکثر مجازات­‌های رفتار ارتکابی محکوم می­‌شود.

حالت دیگری که تشدید مجازات را برای مرتکبین به همراه می­‌آورد و در خصوص موضوع این نگارش قابل تصور است، وضعیتی است که در بند د از ماده ۲۶ قانون جرائم رایانه‌­ای مطرح شده است، بدین توضیح که جرائم موضوع این نگارش چنانچه به صورت سازمان­ یافته یعنی حالتی که ارتکاب جرم توسط گروه یا سازمانی قوام یافته انجام شوند، مرتکبین به بیش از دو سوم حداکثر مجازات اصلی رفتار مجرمانه خود محکوم می­‌گردند.

اپلیکیشن تلگرام

آخرین بند به گفته وکیل آنلاین از ماده ۲۶ که تشدید مجازات مرتکب را تعیین کرده است، حالتی است که جرم در سطح گسترده ارتکاب یافته باشد، برای مثال تعداد قربانیان زیاد باشد یا ارتکاب جرم در فضای جغرافیایی وسیعی پراکنده باشد یا در طول زمان ادامه پیدا کرده باشد بدون اینکه مرتکبین دستگیر و مجازات شده باشند، در کلیه این موارد مرتکب یا مرتکبین به بیش از دو سوم حداکثر مجازات اصلی جرم ارتکابی محکوم خواهند شد.

به عنوان آخرین نکته باید توجه داشت که مطابق با ماده ۲۷ قانون جرائم رایانه‌­ای تکرار جرائم موضوع این قانون می­‌تواند به محرومیت مرتکب از خدمات الکترونیکی عمومی همچون اشتراک اینترنت، تلفن همراه بیانجامد. مطابق با بندهای این ماده محرومیت بین یک ماه تا ۵ سال خواهد بود که مدت آن متاثر از مجازات جرم اصلی است.

مشاوره مجازات هک کردن تلگرام

در این مقاله به معرفی جرم هک کردن و علی­الخصوص هک کردن تلگرام پرداختیم، همچنین مشاهده کردیم که مطابق با قانون جرائم رایانه‌­ای انواع مصادیقی برای آن قابل تصور است که میزان مجازات‌­های متفاوتی را به همراه خواهد داشت.

با وجود موضوعات بیان شده در این نگارش چنانچه پرسش‌های تکمیلی داشتید و یا نیاز به دریافت مشاوره حقوقی تخصصی احساس کردید، می‌­توانید با مشاوران و وکلای کیفری بنیاد وکلا ارتباط گرفته و از خدمات مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین بهره­مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا