سرقت

جرم سرقت از مغازه

یکی از رایج‌­ترین جرایم در زندگی انسان­‌ها و همه ادوار در جامعه، جرم سرقت می‌­باشد. جرم سرقت انواع مختلفی دارد و در شکل‌­های مختلفی انجام می­‌شود.

یکی از این موارد، جرم سرقت از مغازه می­‌باشد. همانطور که می­‌دانید، سارقین همیشه به دنبال یافتن مکان­‌هایی هستند، که اجناس گران قیمت­‌تری را با سهولت بیشتر و راحت‌­تر بدزدند، در این شرایط گاهی صاحبان مغازه نیز در این امر به آن‌ها کمک کرده، و این امکان را به سارقان می‌­دهند، تا در ساعات شلوغی و بدون اطلاع از صاحب مغازه، اجناسی که مدنظر دارند را بدزند.

نوشته های مشابه

در گذشته معمولا مغازه­‌هایی مورد سرقت قرار می­‌گرفتند که دارای اجناس قیمتی‌­تری بودند مانند طلافروشی‌­ها، جواهر فروشی­‌ها، لوازم خانگی و غیره.

اما متاسفانه امروزه با بیشتر شدن مشکلات زندگی و وضعیت اقتصادی می­‌توان گفت که سرقت از مغازه در محدوده وسیع‌­تری قرار دارد و تمام مغازه­‌ها، اعم از بزرگ یا کوچک بودن آن­‌ها، اجناس گران یا ارزان مورد سرقت قرار می‌­گیرند، مانند فروشگاه‌های لوازم خوراکی، سوپرمارکت‌­ها، پوشاک و غیره.

بنابراین نصب تجهیزات حفاظتی مناسب مانند دوربین­‌های مدار بسته در فروشگاه­‌ها و مغازه‌­ها الزامی است. اما باز هم باوجود تجهیزات امنیتی، سرقت از مغازه‌ها اجتناب ناپذیر است و در هر صورت جرم سرقت اتفاق می‌­افتد.

نکته مهم این است که در وقوع جرم سرقت از مغازه این است که این جرم باید مورد پیگیری و اثبات از طریق مراجع قضایی صالح قرار بگیرد تا سارق به مجازات خود طبق قانون مجازات اسلامی محکوم شود و شاکی نیز به حق خود برسد.

با توجه به توضیحات داده شده در این مقاله قصد داریم به توضیح این جرم و مجازات آن، نحوه اثبات آن و شکایت و غیره بپردازیم. ابتدا جرم سرقت از مغازه بررسی کرده و سپس مجازات جرم سرقت از مغازه را بیان می‌­کنیم و همچنین نحوه اثبات سرقت از مغازه و مراحل پیگیری سرقت از مغازه و غیره را خدمت شما توضیح می‌­دهیم.

برای اطلاعات بیشتر از جرم سرقت و دریافت مشاوره حقوقی بنیاد وکلا با ما به صورت تلفنی، آنلاین حضوری در ارتباط باشید.

توضیح جرم سرقت از مغازه

به موجب ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی، جرم سرقت یا دزدی به معنی ربودن مالی که متعلق به غیر و یا فرد دیگری است، این مال می­‌تواند مادی یا غیر مادی باشد. در این تعریف تفاوتی ندارد که سرقت و یا دزدی از چه کسی و از چه مکانی اتفاق افتاده باشد.

طبق این تعریف، زمانی که شخصی دست به سرقت و ربودن مال و اموال دیگران از مغازه یا فروشگاه بزند، جرم سرقت از مغازه محقق می­‌شود.

جرم سرقت از مغازه ممکن است از هر مغازه‌­ای باشد، به عنوان مثال گاهی اوقات جرم سرقت به وقوع پیوسته، سرقت از مغازه طلافروشی یا جواهرفروشی­‌ها می­‌باشد، گاهی سرقت از مغازه­‌هایی است که انواع و اقسام کالا­ها و وسایل را می­‌فروشند، مثل پوشاک، وسایل یدکی، کفش و غیره، گاهی نیز هم جرم سرقت، از مغازه‌­هایی کوچک‌­تری مثل سوپرمارکت‌­ها، و مغازه‌­های فروش مواد خوراکی و غیره و یا در ابعاد بزرگ‌­تر هایپرمارکت­‌ها می­‌باشد.

در هر صورت بدون توجه به جنس و قیمت آن که مورد سرقت قرار گرفته، تمامی اقلام مسروق از مغازه­‌ها شامل جرم سرقت از مغازه هستند، و صاحب مغازه می‌­تواند با پیگیری و شکایت این جرم را اثبات و سارق را مجازات کند.

نکته بعدی در این جرم این است که جرم سرقت از مغازه، همیشه توسط یک سارق انجام نمی­‌شود، بلکه ممکن است گاهی توسط کارگران و یا کارکنانی که در محیط مغازه مشغول به کار هستند، به وقوع بپیوندد.

در توضیح این مسئله باید گفت که کارگر یا شاگرد مغازه دست به دزدی از مغازه، به هر طریقی بزند، برای مثال می‌­تواند اقدام به ربودن و برداشتن پول نقد از دخل و صندوق مغازه نماید، یا از اجناس داخل مغازه دزدی کند.

این کار بسیار شبیه به همان جرم سرقت از مغازه می‌­باشد، اما نکته مهم در این مورد این است که، چون بین کارگر و فروشند یا همان صاحب کار، رابطه کاری و اعتماد به کارگر وجود دارد، طبق قانون مجازات اسلامی، نام این سرقت، سرقت از محل کار می‌­باشد و مجازات خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از موارد رایج در سرقت از مغازه‌­ها، این است که گاهی برخی از افراد که اقدام به سرقت از مغازه­‌ها و یا فروشگاه می­‌نمایند، ادعا دارند که صاحب مغازه پول یا کالا یا هر چیز مشابه دیگری را از صاحب مغازه طلب دارند، و با عقیده به این موضوع که صاحب مغازه قصد پرداخت طلب را نداشته و این سرقت، طلب آن­‌ها را ادا می­‌کنند، دست به سرقت می‌­زنند.

در این مورد و این نوع سرقت، باید بدانید که این کار خلاف قانون است و حتی با فرض صحت طلب، صاحب مغازه می‌­تواند بابت دزدی شکل گرفته از مغازه خود، به مراجع قضایی شکایت کند. در نتیجه تاکید می­‌شود که همیشه از این کار اجتناب شود و برای وصول مطالبات به صورت قانونی اقدام شود.

با همه مواردی که توضیح داده شد، نکته مهم در جرم سرقت از مغازه مانند همه جرم‌­های دیگر، این است که برای اینکه این جرم توسط سارق مشمول مجازات یا عنوان مجرمانه باشد، بایستی ارکان و عناصر جرم سرقت تحقق یابد، ارکان جرم سرقت، رکن مادی، رکن معنوی یا روانی و رکن مال هستند. به عبارت دیگر ربودن مال توسط دزد انجام شده باشد و سارق این کار را با قصد و نیت دزدی انجام داده باشد.

توضیح جرم سرقت از مغازه

مجازات سرقت از مغازه

طبق مواردی که پیشتر به آن­‌ها اشاره شد، متوجه شدید که سرقت از مغازه مانند سرقت از منزل و یا سرقت از صندوق امانات بانک و یا سرقت از هر مکان دیگری، جرم است و در صورتی که بابت این جرم شکایت شود و با طی کردن مراحل قانونی، زمانی که این جرم اثبات شود، مانند هر جرم دیگری این جرم نیز مشمول مجازات طبق قانون مجازات اسلامی خواهد بود و متهم پرونده محکوم خواهد شد.

با وجود این توضیحات و این امرکه بسیاری از مغازه داران و صاحبان مغازه و همچنین بسیاری از متهمین به جرم سرقت از مغازه، در رابطه با مجازات این نوع سرقت، آگاهی و اطلاعاتی ندارند، در این بخش از مقاله قصد داریم، که در مورد مجازات جرم سرقت از مغازه توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم. در رابطه با مجازات این جرم نکات زیر ضروری هستند:

طبق قانون مجازات اسلامی، سرقت یا دزدی انواع مختلفی دارد. به صورت کلی می‌­توان این جرم را به دو نوع  سرقت حدی و سرقت تعزیری تقسیم نمود.

سرقت حدی در واقع سرقتی است که دارای مجازات حدی یا همان حد سرقت می­‌باشد، برای جرم سرقت حدی، ۱۴ شرط در ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی بیان شده است، که تمامی این شروط برای تحقق این جرم باید محقق شوند. سرقت تعزیری همان ربودن مال است اما دارای مجازات حدی نیست و مجازات آن از پیش تعیین نشده است و با حکم قاضی تعیین می­‌شود.

سرقتی سرقت تعزیری است که شرایط سرقت حدی را نداشته باشد، با این حال در ماده ۶۵۱ قانون مجازت اسلامی، برای این نوع سرقت، ۵ شرط آورده شده است که برای تحقق آن باید تمامی این ۵ شرط محقق شود.

لازم به ذکر است اصولا مجازات در نظر گرفته شده برای سرقت حدی بسیار شدیدتر از مجازات در نظر گرفته شده برای سرقت تعزیری است، اما نکته مهم این است که شرایط اثبات جرم سرقت تعزیری نیز به مراتب دشوارتر است.

همانطور که گفته شد به موجب ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی و شرایط ۱۴ گانه سرقت حدی می­‌توان گفت که با وجود همه این شرایط ۱۴ گانه، جرم سرقت حدی اتفاق افتاده است و سارق یا دزد به مجازات سرقت حدی محکوم خواهد شد، با این توضیحات در صورتی که جرم سرقت از مغازه شامل شرایط ۱۴ گانه سرقت حدی باشد، سارق و دزد مغازه به مجازات سرقت حدی محکوم خواهد شد، این مجازات طبق قانون عبارت است از اینکه:

  • در مرتبه اول که سرقت انجام می­‌شود مجازات سارق قطع انگشتان دست راست او می‌­باشد،
  • در مرتبه دوم که سرقت انجام می­‌شود در حالی که مجرم برای بار اول مجازات شده باشد، مجازات او قطع پای چپ خواهد بود،
  • برای بار سوم که مجرم مرتکب جرم سرقت از مغازه می­‌شود، در حالی که برای بار اول و دوم مجازات شده، مجازات او حبس ابد خواهد بود،
  • و در نهایت برای بار چهارم که مجرم مرتکب جرم سرقت حدی می­‌شود، مجازات او اعدام خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حقوقی تلفنی با بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

مجازات جرم سرقت

در ادامه اگر سرقت صورت گرفته از مغازه، شرایط ۱۴ گانه سرقت حدی را نداشته باشد، از نوع سرقت تعزیری خواهد بود. در رابطه با سرقت تعزیری نکته قابل توجه این است که این نوع سرقت نیز به دو نوع سرقت تعزیری ساده و سرقت تعزیری مشدد، تقسیم می­‌شود. در ادامه این دو نوع سرقت را برای جرم سرقت از مغازه بررسی می­‌کنیم.

حال در صورتی که جرم سرقت از مغازه، از نوع سرقت تعزیری ساده باشد، به موجب ماده ۶۶۱ قانون مجازات اسلامی، مجازات سارق یا دزد، حبس و زندانی از سه ماه و یک روز تا دو سال، و همچنین تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری خواهد بود. با این وجود، نکته مهم در رابطه با انواع جرم سرقت تعزیری این است که گاهی به علت شرایطی که در حین وقوع سرقت از مغازه به وجود آمده است، مجازات جرم سرقت از مغازه تشدید می‌­شود.

در ادامه مانند هر جرم سرقت دیگری، برای جرم سرقت از مغازه نیز طبق ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی اگر همه ۵ شرط زیر را همزمان داشته باشد، سارقی که مرتکب سرقت از مغازه شده است، محکوم به مجازات ۵ تا ۲۰ سال حبس و  همچنین تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد شد‌:

  • جرم سرقت از مغازه در شب اتفاق افتاده باشد.
  • تعداد سارقین برای انجام جرم سرقت از مغازه، دو نفر یا بیشتر از دو نفر باشد.
  • یک یا چند نفر از سارقین سلاحی به صورت ظاهری و آشکار یا به صورت مخفیانه داشته باشد. این سلاح می­‌تواند از سلاح‌­های گرم یا سرد باشد.
  • سارق برای انجام جرم سرقت از مغازه، از دیوار مغازه بالا رفته باشد و یا حرز را از بین برده یا شکسته باشد، و یا کلید بسازد، و یا حتی از لباس و عنوان مامور دولتی برای دزدی و سرقت از مغازه استفاده کرده باشد.
  • در نهایت در هنگام جرم سرقت از مغازه، کسی را تهدید کرده باشد یا باعث آزار و اذیت صاحب مغازه شده باشد‌.

لازم به ذکر است که طبق ماده ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که سرقت از مغازه، در شب اتفاق افتاده باشد، تعداد سارقین دو نفر یا بیشتر از دو نفر باشد و همچنین یکی یا چند نفر از سارقین مسلح باشند و اسلحه آن‌­ها ظاهری یا مخفیانه باشد، اما عنوان محارب بر سارق صادق نباشد، مجازات سارقین زندانی و حبس از ۵ تا ۱۵ سال و همچنین شلاق تا ۷۴ ضربه خواهد بود.

در ادامه باید گفت که اگر نوع سرقت از مغازه، سرقت تعزیری مقرون به آزار باشد، یا سارق مسلح باشد و یا صاحب مغازه را تهدید کرده باشد، به موجب ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی، سارق شامل مجازات زندانی و حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه خواهد شد.

نکته آخر در ابطه با مجازات جرم سرقت از مغازه این است که در صورتی که سرقت از مغازه، در مناطقی باشد که سیل زده و یا زلزله زده هستند، و یا در مغازه آتش سوزی رخ داده باشد، مرتکب شامل مجازات حبس و زندانی از ۱ سال تا ۵ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد شد..

نحوه اثبات جرم سرقت از مغازه

نحوه اثبات جرم سرقت از مغازه

تا به این­جا جرم سرقت از مغازه را به تفسیر شرح دایم و مجازات آن را نیز بیان کردیم. در این قسمت قصد داریم در رابطه با نحوه اثبات این جرم صحبت کنیم.

در واقع از مهم‌­ترین سوالات که در زمینه سرقت از مغازه مطرح می­‌شود این است که چگونه جرم سرقت از مغازه را اثبات کنیم و یا به بیان دیگر، برای اثبات این جرم به چه دلایل و مدارکی می‌­شود استناد کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که گاهی اوقات صاحب مغازه یا همان فرد مال باخته، حدس می‌زند که چه کسی از مغازه او دزدی کرده است، بنابراین باید با ادله کافی او را متهم کند. برای این کار باید از طریق حقوقی اقدام کند و به مرجع صالح شکایت کند و در روند پرونده جرم را اثبات کند.

در حالت کلی  برای ثابت کردن جرم سرقت از مغازه مانند سرقت از هر جای دیگری، باید از ادله اثبات دعوا در امور کیفری استفاده کرد، که از مهم­­‌ترین آن‌ها می‌­توان به اقرار خود متهم اشاره کرد.

لازم به ذکر است که اقرار متهم در دادگاه و همچنین نزد قاضی و یا شهادت شهود مبنی بر وقوع جرم، انجام می‌­شود. در ادامه باید گفت که از دیگر راه‌های ثابت کردن جرم سرقت، می­‌توان به توسل به اسناد و مدارک موجود اشاره کرد، با ارائه این اسناد، قاضی پرونده به یقین می‌­رسد که متهم پرونده، سارق است و جرم او اثبات می­‌شود.

فیلم دوربین‌های مداربسته از مهم‌­ترین اسناد و مدارکی است، که می‌توان برای اثبات جرم سرقت از مغازه ارائه داد که بر روی رای دادگاه و قاضی بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر فیلم دوربین مدار بسته، اگر فرد دیگری صدا یا عکس از وقوع جرم داشته باشد می­‌تواند به دادگاه ارائه دهد.

علاوه بر تمام مواردی که برای اثبات جرم سرقت از مغازه بیان شد، با توجه به پیشرفت تکنولوژی، انگشت نگاری اولین قدمی است که برای تحقیقات و اثبات این جرم انجام می­‌شود.

اما نکته مهم در رابطه با اثبات جرم سرقت از مغازه این است که همواره شاکی یا همان صاحب مغازه، لزوما با استناد به ادله محکمه پسند، اقدام به شکایت علیه فرد دیگر نماید.

دلیل این امر این است که طبق قانون مجازات اسلامی، وارد کردن تهمت دزدی به دیگران آن هم بدون دلیل و یا صرفا با خصومت شخصی، ممکن است افترا باشد، که این خود عملی مجرمانه است، در افترا در واقع بعد از اینکه متهم از جرم سرقت از مغازه تبرئه شد، می‌تواند علیه شاکی بابت افترا اعاده حیثیت کند.

سارق در سرقت از مغازه

خدمات حقوقی بنیاد وکلا

همانطور که گفته شده جرم سرقت از مغازه­‌ها و فروشگاه‌­ها امروزه بسیار رایج است. نکته مهم در رابطه با این جرم این است که در روند پرونده، وجود یک وکیل ماهر برای اثبات این جرم، ضروری است.

چرا که همانطور که گفته شد، در صورتی که متهم پرونده تبرئه شود، می‌­تواند بابت افترا از شاکی شکایت کند. پس ابتدا شاکی باید با ادله محکمه پسند از متهم شکایت کند و سپس یک وکیل خوب برای پرونده خود انتخاب کند.

بنیاد وکلا با مجموعه­‌ای از وکلای ماهر، متخصص و با وجدان کاری، می‌­تواند در پرونده‌­های شما در زمینه جرم سرقت از مغازه، شما را یاری رساند. برای دریافت مشاوره حقوقی با مجموعه ما به صورت وکیل آنلاین، تلفنی و حضوری با ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا