مهاجرت تحصیلی

چگونه برای تحصیل در مدارس کانادا اقدام کنم

با توجه به اینکه شرایط اقتصادی و اجتماعی و غیره در کشور ایران در نوسان هستند و می‌توان بیان کرد که وضعیت مطلوبی ندارند، بسیاری از افرادی که دارای تمکن مالی نسبی هستند به این می‌اندیشند که فرزندان خود را برای تحصیل و زندگی راهی خارج از کشور کنند.

به همین منظور امکان مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در مدارس کانادا برای دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم شده است که از این طریق می‌توانند زندگی جدیدی را در کشور کانادا آغاز کرده و پس از گذشت مدتی اقامت دائم آن کشور را دریافت نمایند.

پیش از این در رابطه با مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقاطع دانشگاهی صحبت کردیم و شرایط آن را توضیح دادیم، در این مطلب سعی داریم تا تحصیل در مدارس کانادا را مورد بررسی قرار دهیم.

۱

درباره تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا با توجه به اینکه باعث می‌شود فرد در آینده بتواند به شکل راحت‌تری در دانشگاه‌های کانادا تحصیل نماید و همچنین اقامت دائم این کشور را دریافت کند، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

تحصیل در مدارس کانادا در مقاطع مختلف و انواع مدرسه‌ها امکان‌پذیر است. کشور کانادا دارای مدارس تیزهوشان، خصوصی، شبانه روزی و غیره می‌باشد که تحصیل در بسیاری از آن‌ها برای مهاجران کشورهای دیگر نیز ممکن می‌باشد.

تحصیل در مدارس کانادا

نحوه درخواست برای تحصیل در مدارس کانادا

در حالت کلی درخواست برای تحصیل در مدارس کانادا تفاوت چندانی با دانشگاه‌ها ندارد و در هرکدام فرد متقاضی باید یک روند خاصی را طی کند. اما می‌توان بیان کرد که درخواست آن برای مقاطع مختلف نیز دارای تفاوت‌های جزئی است.

خانواده فرد متقاضی تحصیل در مدارس کانادا می‌توانند درخواست آن را با در ارتباط قرار گرفتن با مسئولین و مدیران مدرسه یا از طریق سایت و به صورت آنلاین انجام دهند. در واقع پس از اینکه تمامی شرایط و مدارک مربوطه را آماده کردند، می‌توانند درخواست خود را ثبت نمایند تا مورد بررسی قرار گیرد.

فرد متقاضی باید درخواست خود را در مواعدی که از سوی مدارس اعلام می‌شود که معمولا دو بار در سال هستند ثبت نماید و مدارک مربوطه را نیز بارگذاری کند.

پس از اینکه فرد پذیرش مدرسه مورد نظر خود را دریافت کرد، می‌تواند برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام نماید و با دارای بودن مدارک و پرداخت هزینه‌های مربوطه، اقدام به دریافت ویزا کند.

شایان ذکر است که والدین فرد نیز بهتر است پس از صدور ویزای دانش‌آموز نسبت به اخذ ویزا اقدام نمایند و روند آن را انجام دهند تا بتوانند همراه با فرزندشان به کانادا مهاجرت کرده و در کنار وی باشند.

برای والدین دانش‌آموزان زیر ۱۰ سال، ویزای توریستی ۵ ساله صادر می‌شود و می‌توانند تا مدت ۵ سال در کنار فرزند خود در کانادا اقامت داشته باشند و زندگی کنند.

بنابراین با توجه به اعلامات و بررسی‌های انجام‌شده، محصلان و مهاجران بین‌المللی در هر کجای جهان می‌توانند برای مدارس خصوصی و دولتی اپلای نمایند که در واقع تفاوت آن‌ها در کیفیت و تعداد دانش‌آموزان و امکانات مدرسه است.

با توجه به اعلامات رسمی دولت کانادا، کیفیت آموزشی و درس‌های مدارس دولتی و غیردولتی نباید با هم تفاوت داشته باشند به همین منظور تفاوت کیفیت درسی در این مدارس تفاوتی با هم ندارند.

همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از مدارس کانادا دارای تفکیک جنسیتی نیستند و برخی از آن‌ها هستند. نکته دیگر این است که هر فردی که بخواهد برای مدارس کانادا اپلای کند، باید در نظر داشته باشد که در محدوده محل زندگی و محلی باشد که به عنوان اقامت‌گاه وی ثبت شده است و نمی‌تواند آن را از یک ایالت دیگر انتخاب نماید.

البته این موضوع تا پایه هشتم است و پس از آن، فرد می‌تواند برای تحصیل در مدارس مدرسه دلخواه خود را بدون در نظر گرفتن مسافت و غیره انتخاب نماید.

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا دارای یک سری شرایط کلی می‌باشد که فرد باید آن‌ها را داشته باشد تا واجد شرایط محسوب شود و درخواست وی مورد پذیرش قرار گیرد.

در حالت کلی نمرات تحصیلی فرد متقاضی در پایه تحصیلی قبلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و فرد باید دارای نمرات استاندارد و مورد قبول باشد و ریزنمرات وی و کارنامه پایه تحصیلی قبلی، از وی درخواست می‌شود.

همچنین فرد متقاضی تحصیل در مدارس کانادا باید در یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی تسلط داشته باشد و این تسلط با روش‌های خاصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و فرد از طرق مختلف سنجیده می‌شود.

چگونگی تحصیل در مدارس کانادا

مدارس برتر کانادا در مقطع ابتدایی و دبیرستان

بسیاری از مدارس کانادا به دلیل اینکه امکانات بیشتری برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند و دارای مزیت‌های مختلفی هستند، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند به همین منظور با توجه به بررسی‌ها و تحقیقات انجام‌شده، لیست دبستان‌ها و دبیرستان‌های برتر کانادا در برخی از ایالت‌ها از قرار ذیل هستند:

مدارس برتر ابتدایی کشور کانادا:

  • کالج آمادگی کرستوود Crestwood Preparatory College
  • مدرسه سنت جورج St George’s
  • کالج اپلبی Appleby College
  • دبیرستان لیتل فلاور Little Flower High School
  • کالج آلبرت Albert College
  • کالج بین‌المللی کلمبیا Columbia
  • مدرسه دولتی بلایت وود Blythwood Public School
  • مدرسه ابتدایی Owen Elementary School
  • International College
  • آکادمی فولفورد Fulford Academy
  • مدرسه کالج لیک فیلد Lakefield College School
  • مدرسه کرافتن هاوس Crofton House
  • مدرسه کالج برنت وود Brentwood College School
  • مدرسه ویلیام لیون مکنزی William Lyon Mackenzie
  • مدرسه سنت مایکل کوایر Michael’s Choir (Sr) School
  • کالج برونته Bronte College
  • مدرسه دولتی رزدایل Rosedale Public School

دبیرستان‌های برتر تورنتو کانادا:

  • لارس پارک کلگیت
  • دبیرستان ارل هایگ
  • کلگیت ریوردیل
  • کلگیت مالورن
  • آکادمی فرانکلین اورسلا
  • کلگیت تورنتو شمالی
  • کلگیت بلور
  • کلگیت هامبرساید
  • دبیرستان لیساید

برای آگاهی از مدارس برتر دیگر استان‌ها و ایالت‌های کانادا نیز می‌توانید از طریق سایت‌های رسمی و یا دریافت مشاوره از یک فرد آگاه و خبره در امور مهاجرتی اقدام نمایید و مدرسه موردنظر خود را انتخاب کنید.

 تحصیل در مدارس کانادا چگونه است

۲

مدارک لازم برای ارائه درخواست تحصیل در مدارس کانادا

برای ثبت درخواست پذیرش مدارس کانادا، لازم است که مدارک مورد نظر مدارس اعطا شوند که البته برای هر مدرسه‌ای متفاوت است. اما در حالت کلی یک سری مدارک مورد نیاز هستند که عبارت‌اند از:

  • کارنامه پایه تحصیلی پیشین فرد
  • پاسپورت و مدارک شناسایی فرد متقاضی
  • فرم Custodian و پر کردن آن به طور دقیق و صحیح
  • یک توصیه‌نامه معتبر از معلم یا مدیر مدرسه
  • بیمه سلامت دانش‌آموز
  • مدارک دیگری که خود مدرسه تقاضای دریافت آن‌ها را دارد

البته نکته قابل توجه این است که اگر والدین دانش‌آموز، پیش از این به کانادا مهاجرت کرده باشند و اقامت کانادا را دریافت کرده باشند، نیازی به درخواست دادن برای اخذ پذیرش مدارس کانادا نیست و والدین می‌توانند به شکل راحت‌تری فرزند خود را ثبت‌نام کنند.

سرمایه مورد نیاز برای تحصیل در مدارس کانادا

سرمایه‌ای که فرد برای تحصیل در مدارس کانادا نیاز دارد بستگی به مدرسه و ایالتی دارد که او برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌نماید. برای مثال مدارس دولتی کانادا نیاز به پرداخت شهریه ندارند اما مدارس خصوصی شهریه دریافت می‌کنند.

مدارس دولتی شهریه دریافت نمی‌کنند اما برای کلاس‌های فوق‌العاده و فرادرسی، باید شهریه پرداخت شود که می‌تواند حتی تا ۱۰۰ دلار باشد.

اما در رابطه با مدارس خصوصی باید بیان کرد که شهریه آن با توجه مدرسه متفاوت است و مقدار یکسانی در نظر گرفته نمی‌شود. در واقع مدارس خصوصی پس از اینکه اعلام پذیرش دانش‌آموز کردند، میزان شهریه آن را نیز اعلام می‌کنند که فرد متقاضی باید آن را نیز بپردازد.

در حالت کلی شهریه مدارس خصوصی می‌تواند از ۹ هزار دلار باشد و حتی در مدارس شبانه‌روزی تا ۶۵ هزار دلار نیز می‌رسد.

بنابراین هر فردی باید در نظر داشته باشد که این هزینه را برای شهریه با توجه به مدرسه منتخب خود به همراه داشته باشد و برای هزینه‌های دیگر مثل غذا و پوشاک و غیره نیز آمادگی داشته باشد.

در کنار این هزینه‌ها، باید هزینه ماهانه اقامت را هم در نظر گرفت که با توجه به خانه‌ای که اجاره می‌شود و ایالت و غیره متفاوت است اما در حالت کلی حدود ۲۰۰۰ دلار باید برای آن در نظر گرفته شود.

اخذ اقامت از طریق تحصیل در مدارس کانادا

می‌توان بیان نمود که فرد با تحصیل در مدارس کانادا به شکل راحت‌تری می‌تواند در دانشگاه نیز پذیرش بگیرد و به همین ترتیب راه خود را برای اخذ اقامت دائم کانادا باز نماید.

به همین منظور فرد می‌تواند پس از اینکه وارد دانشگاه شد و تحصیل خود را نیز تمام کرد، ویزای کاری دریافت نماید و از طرق مختلف اقامت دائم کانادا دریافت کند. بنابراین اقامت دائم کانادا برای فردی که برای تحصیل در مدارس کانادا مهاجرت کرده است، شرایط آسان‌تری را دارا می‌باشد.

البته این به این معنا نیست که فرد حتما باید اقامت دائم داشته باشد بلکه پس از پایان دوره تحصیلی خود می‌تواند به کشور خودش بازگردد و یا در هر پایه تحصیلی اقدام به برگشت کند.

نحوه تحصیل در مدارس کانادا

قبولی در دانشگاه با تحصیل در مدارس کانادا

قبولی در دانشگاه‌های کانادا و دریافت پذیرش، قطعا برای کسانی که در مدارس کانادا تحصیل کرده‌اند راحت‌تر است. بنابراین قبولی دانشگاه برای محصلان در کانادا بسیار آسان‌تر است.

قبولی در دانشگاه‌های کانادا برای محصلان، در صورتی که فرد دارای پشتکار باشد ممکن است و احتمال بسیار بالایی دارد. بنابراین فرد می‌تواند دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نماید تا پس از تحصیل در مدرسه، وارد دانشگاه مورد نظر خود شود.

قبولی در دانشگاه پس از تحصیل در مدارس کانادا نیز نیازمند پرداخت هزینه است مگر اینکه فرد به دلایل مختلفی از سوی دولت کانادا مورد حمایت مالی قرار گیرد و هزینه‌های وی پرداخت شوند.

اما با توجه به اینکه بسیاری از افراد از تحصیل در مدارس کانادا قصد اقامت دائم در این کشور را دارند، می‌توان بیان کرد که تمامی ریسک‌ها و شرایط آن را می‌پذیرند تا بتوانند در مقاطع بالاتری تحصیل کنند و اقامت دائم داشته باشند.

بنابراین افراد می‌توانند تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا یا مقاطع دیگر را پیش بگیرند.

۳

تحصیل در مقاطع مختلف در کانادا

تحصیل در مدارس کانادا و در مقاطع مختلف، دارای نظام متفاوتی است و مانند ایران نیست که سه دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان داشته باشد. در حالت کلی به دو دوره تقسیم می‌شود و با توجه به سن، فرد متقاضی می‌تواند در کانادا تحصیل کند.

در حالت کلی برای اینکه فردی متوجه شود که فرزندش در کدام مقطع باید تحصیل کند، می‌تواند با توجه به سن، مدرسه و حتی ایالتی که وی قصد تحصیل دارد، برای آن اقدام نماید و پذیرش دریافت کند.

بنابراین تحصیل در مدارس کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد که فرد می‌تواند با در نظر گرفتن آن‌ها برای تحصیل اقدام نماید. در ادامه انواع مقاطع و شرایط تحصیل در آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تحصیل در مقطع ابتدایی و دبیرستان

همانطور که بیان شد، کشور کانادا دارای سیستم آموزشی متفاوتی برای تحصیل در مدارس می‌باشد و این سیستم، در ایالت‌های مختلف نیز دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر می‌باشد.

تحصیل در مدارس کانادا در حالت کلی در ۱۲ سال است که به دو دسته Primary و Secondary schools تقسیم می‌شود و محصلان در Primary School پایه‌های ۱ تا ۸ را تحصیل می‌کنند و در چهار سال بعد وارد Secondary schools می‌شوند.

تقریبا می‌توان گفت که این مقاطع تحصیلی برابر با ابتدایی و دبیرستان در سیستم آموزشی ایران هستند و دانش‌آموزان در هر کجای جهان می‌توانند برای تحصیل در مقاطع مختلف درخواست دهند.

دروس در مدارس کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شوند که نیازمند آشنا بودن فرد محصل با این زبان‌ها است و نکته قابل توجه اینکه زبان دروس نیز به ایالت و استان بستگی دارد که پیش از مهاجرت باید بررسی شوند.

نحوه درخواست تحصیل در مدارس کانادا

برنامه درسی مدارس کانادا

برنامه درسی مدارس کانادا نیز مانند پایه‌های تحصیلی و موارد دیگر آن متفاوت با ایران هستند. مدارس کانادا دارای دو دسته دروس اجباری و اختیاری هستند و با هم تفاوت دارند.

دروس اجباری برای تحصیل در مدارس کانادا دروسی هستند که دانش‌اموزان باید در مدارس تحصیلی آن‌ها را بگذرانند و تحصیل کنند و در ایالت‌ها و برنامه‌های درسی مختلف نیز متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

دروس اجباری دروسی مانند علوم، زبان، ریاضی، هنر و برخی دروس دیگر با توجه به استان هستند. اما دسته دیگر دروس اختیاری‌اند که شیمی، تاریخ و جغرافی، برنامه‌نویسی، بیزینس، آشپزی و زبان‌های خارجی دیگر و غیره را در بر می‌گیرند.

بنابراین برنامه درسی هر فردی در هر پایه‌ای با توجه به استان و نوع مدرسه و غیره متفاوت است و پس از ثبت‌نام نهایی و اعلام تاریخ اغاز ترم و موارد دیگر، به فرد دانش‌آموز ابلاغ می‌گردد.

تحصیل آنلاین در مدارس کانادا

از زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از مدارس در سراسر جهان امکان آموزش انلاین را فراهم نمودند که با استفاده از آن دانش‌آموزان بتوانند به صورت آنلاین و در خانه از این امکان بهره‌مند شوند. تحصیل مهاجران و افراد خارجی در این مدارس به این صورت بود که می‌توانستند پس از دریافت پذیرش از مدرسه، تحصیل خود را آغاز نمایند.

بنابراین می‌توان گفت که نیاز به اخذ ویزای تحصیلی نداشتند و یا حداقل عجله‌ای برای دریافت آن نبود چرا که در آموزش آنلاین نیاز به وجود حضوری و فیزیکی فرد نمی‌باشد.

به همین منظور برای مدارسی که تحصیل آنلاین دارند و همچنین دوره‌های آموزشی آنلاین، ویزا صادر نمی‌شود و فرد می‌تواند در کشور خود در آن‌ها شرکت کند.

البته شایان توجه است که امروزه با توجه به بهبود وضعیت و از بین رفتن ویروس کرونا، امکان تحصیل آنلاین در بسیاری از مدارس از بین رفته است و افراد برای اخذ پذیرش، باید امکان دریافت ویزا را هم داشته باشند و از این طریق به کشور کانادا سفر کنند و تحصیل نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا