ویزا

چگونه ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده بگیرم

هر فردی برای این‌که بتواند از کشوری به کشور دیگر سفر کند و اجازه ورود به آن کشور را داشته باشد، اگر در رابطه با اینکه نیاز به اخذ ویزا نیست توافقی بین کشور مبدا و مقصد صورت نگرفته باشد، باید ویزا دریافت کند.

نوع ویزایی که دریافت می‌نماید، با توجه به هدف وی از سفر و همچنین مدت اقامت، متفاوت خواهد بود و هر کدام دارای شرایط خاصی برای دریافت هستند.

یکی از انواع ویزا، ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده است که فرد می‌تواند با دارا بودن آن برای مدت محدودی در کشور مقصد بماند و با اهداف تفریحی، درمانی و… اقامت داشته باشد.

در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده صحبت کنیم و بیان نماییم که چگونه می‌توان آن را دریافت نمود و انواع آن چیست.

۱

ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده چیست؟

ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده، همانطور که از نام آن پیدا است برای مدت کوتاه و محدود صادر می‌شود و فرد فقط می‌تواند در همان مدت، در کشور مقصد اقامت داشته باشد. 

به این نوع ویزا، ویزای توریستی نیز گفته می‌شود و هر فردی می‌تواند آن را دریافت نماید مگر اینکه دارای شرایط استثنایی باشد. افراد به دلایل مختلفی درخواست اخذ این ویزا را می‌دهند.

مهم‌ترین دلایل اخذ این نوع ویزا می‌تواند سفر تفریحی، ملاقات خانواده با فردی که در خارج از کشور است، درمان و انجام یک معامله تجاری باشد.  در واقع این‌ها انواع ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده محسوب می‌شوند.

ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده

چه کسانی می‌توانند ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده دریافت کنند؟

در حالت کلی همه افراد عادی می‌توانند ویزای بازدیدکننده یا کوتاه مدت اخذ کنند و برای دریافت آن ممانعتی وجود ندارد. اما گاهی پیش می‌آید که یک شخص دارای ممنوعیت خروج باشد و نتواند از کشور خارج شود.

در این حالت به آن فرد ویزا نیز تعلق نمی‌گیرد و برای وی صادر نمی‌شود. در حالت کلی هر فردی می‌تواند پیش از اقدام برای دریافت ویزای بازدیدکننده یا مسافرتی و یا انواع دیگر ویزا، از وضعیت خروج خود استعلام بگیرد و از این راه، مطلع گردد.

نکته دیگر در رابطه با این ویزا این است که اجازه خروج برای آقایانی که مشمول خدمت هستند و نرفته‌اند، تنها با ودیعه ممکن است و در رابطه با تمام جزئیات آن می‌توانند از طریق سایت مربوطه اقدام نمایند.

هزینه دریافت ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده

هزینه دریافت ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده برای همه کشورها یکسان نیست و نرخ مشخصی ندارد. در حالت کلی کشورهای پیشرفته و اروپایی هزینه بیشتری را برای ویزای بازدیدکننده یا کوتاه مدت تعیین می‌کنند و این هزینه در کشورهای آفریقایی کمتر است.

تعیین نرخ ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده، همچنین به توافقات بین کشورها و میزان صلح و دوستی آن‌ها بستگی دارد و شاید با توجه به توافق بین دو کشور، هزینه ویزا بسیار کم تعیین شود و یا حتی مثل کشور ایران و ترکیه، لزوم اخذ ویزا برای سفر و اقامت کوتاه مدت به صورت کلی برداشته شود.

هزینه ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده اگر برای سفر تفریحی و توریستی باشد و فرد مسافر با تور قصد سفر داشته باشد، از سوی شرکت مربوطه اعلام می‌شود و در بسیاری از مواقع، هزینه آن روی تور حساب می‌شود و نیازی به اقدام جداگانه افراد برای دریافت آن وجود ندارد.

۲

نحوه دریافت ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده

نحوه دریافت ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده مانند ویزاهای دیگر است و تفاوت چندانی ندارد. فرد متقاضی برای دریافت آن باید فرم مخصوص درخواست ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده را پر کند و اگر از طریق سایت اقدام می‌کند، اطلاعات را در صفحه مربوطه وارد نماید.

پس از آن باید مدارک لازم برای دریافت ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده را به سفارت و مامور مربوطه ارائه دهد و هزینه مربوط به درخواست ویزا را پرداخت نماید.

پس از اینکه تمامی این مراحل به دقت انجام گردید، درخواست فرد متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که واجد شرایط باشد و تمامی مدارک وی دقیق و صحیح باشند، ویزای بازدیدکننده یا کوتاه مدت به وی اعطا می‌گردد.

اعتبار ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده

اعتبار ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده، با توجه به بازه زمانی که در ویزا یا روادید درج می‌شود است و بیش از آن اعتبار ندارد. بنابراین با توجه به اینکه فرد با چه هدفی به کشور مقصد سفر می‌کند، اعتبار ویزای وی نیز می‌تواند متفاوت باشد و مدت زمان‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شود.

معمولا ویزای کوتاه مدت حداکثر تا ۳۰ روز اعتبار دارند و برای مدت بیشتر از آن صادر نمی‌شود و البته این موضوع به هدف شخص و همچنین کشوری که قصد سفر به آن را دارد بستگی دارد.

برای مثال اگر یک فرد ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده شینگن را دریافت کند، تا حداکثر ۶ ماه می‌تواند در ۲۶ کشور حوزه شینگن سفر کند و اقامت کوتاه مدت داشته باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

۳

انواع ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده

همانطور که بیان شد، ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده انواع مختلفی دارد که هر فردی با توجه به هدف خود از سفر، آن را دریافت می‌کند.

ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده، می‌تواند با اهداف مختلفی باشد اما شرط اصلی دریافت آن این است که فرد مسافر، در همان مدت محدود در کشوری که به آن سفر کرده است مستقر باشد و مدت اقامت وی بیشتر از آن نشود.

در ادامه انواع ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده چیست

صدور ویزای زیارتی

ویزای زیارتی در صورتی صادر می‌شود که فرد قصد سفر به یک کشور زیارتی داشته باشد و بخواهد با قصد زیارت سفر کند. این نوع ویزا معمولا در زمان مراسم‌های مذهبی برای افراد صادر می‌شود و افراد در کمترین زمان ممکن و با هزینه اندکی می‌توانند آن را دریافت نمایند.

نکته قابل توجه در رابطه با این ویزا این است که امروزه اخذ آن برای سفر به کربلا و در حالت کلی عراق، به صورت هوایی و با کاروان نیازی نیست و فقط در صورتی که فرد قصد سفر به صورت زمینی و بدون کاروان را داشته باشد، باید آن را دریافت نماید.

در نتیجه، می‌توان بیان نمود که امروزه بیشترین میزان صدور ویزای زیارتی، برای حج است و برای سفرهای زیارتی دیگر به کشور عراق، اخذ ویزای زیارتی لازم نیست.

ویزای خصوصی

ویزای خصوصی ویزایی است که معمولا افراد برای دیدار با خانواده خود یا فردی از خانواده که به خارج از کشور مهاجرت کرده است، استفاده می‌کنند.

این هدف از دریافت ویزای کوتاه‌مدت، زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد، ویزای کوتاه مدت را به این منظور دریافت می‌کنند.

ویزای فرهنگی و ورزشی

این نوع ویزای کوتاه مدت برای ورزشکاران و هنرمندان صادر می‌شود و آن‌ها با استفاده از آن می‌توانند در رویدادهای فرهنگی فعالیت کنند و برای شرکت در آن‌ها در یک کشور دیگر اقدام نمایند.

همچنین ویزای تبادل فرهنگی می‌تواند برای ورزشکاران و هنرمندان مشهور صادر شود که با استفاده از آن می‌توانند در برنامه‌های تبادل فرهنگی شرکت کنند.

ویزای کسب و کار

این نوع ویزای کوتاه مدت که برای یک فرد صادر می‌شود، با ویزای بلندمدت و مربوط به مهاجرت کاری متفاوت است. در واقع اخذ این ویزا برای استخدام و آغاز اشتغال در یک کشور دیگر نیست.

افرادی که این نوع ویزا را اخذ می‌کنند، معمولا هدف انجام یک کار تجاری دارند و این کار آن‌ها مستمر نخواهد بود و فرد  با در دست داشتن این ویزا و انجام فعالیت تجاری خاصی، تاجر محسوب نمی‌شود.

برای مثال یک فرد اگر قصد شرکت در تجارت یک مجموعه یا انعقاد یک قرارداد کاری را داشته باشد می‌تواند این نوع ویزای کوتاه مدت را دریافت کند و پس از انجام کار، به کشور خود باز گردد.

بنابراین فرد مسافر باید در نظر داشته باشد که با چه هدفی سفر می‌کند و اگر قصد مهاجرت کاری دارد، نباید به اشتباه برای اخذ ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده اقدام نماید.

ویزای پزشکی

با توجه به اینکه امروزه پیشرفت علوم پزشکی و درمان مربوط به بیماری‌های خاص در یک سری از کشورهای خاص بیشتر است، می‌توان بیان کرد که بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌های خاص خود تمایل به سفر به کشور خارجی دارند تا به بهترین شکل ممکن سلامتی خود را به دست آورند.

با توجه به این توضیحات، یک نوع ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده مربوط به تشخیص مسائل پزشکی و درمان آن‌ها نیز وجود دارد که افراد می‌توانند از آن استفاده نمایند.

این نوع ویزای کوتاه مدت نیز دارای اعتبار محدود است و فرد باید پس از اتمام اعتبار آن به کشور خود باز گردد و با توجه به این موضوع، مدت درمان و تشخیص بیماری وی برای اعطای اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

درباره ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده

۴

نکات مربوط به ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده

  • ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده فقط برای مدت زمان مشخصی اعتبار دارد و فرد دارنده نمی‌تواند بیش از مدت اعتبار آن در کشور مقصد اعتبار داشته باشد و در صورتی که از اعتبار آن گذشته باشد، این کار وی غیرقانونی محسوب می‌شود.
  • ویزای ورزشی برای ورزشکاران یا عوامل مربوط به آنان صادر می‌شود و افراد برای دیدن مسابقات ورزشی و غیره می‌توانند ویزای توریستی دریافت نمایند.
  • افراد با استفاده از ویزای کوتاه مدت کاری نمی‌توانند در کشور مقصد استخدام شوند و برای این کار، باید برای مهاجرت کاری و اخذ ویزای مربوط به آن اقدام نمایند.
  • پیش از اینکه برای دریافت ویزای کوتاه مدت اقدام کنید، لازم است که در رابطه با کشور مقصد خود بررسی کنید و ببینید که برای ورود به آن، ویزای کوتاه مدت نیاز است یا محض ورود. شاید هم  طبق توافقات میان دو کشور، اصلا اخذ ویزا برای ورود به کشور مقصد نیاز نباشد.

ویزای کوتاه مدت شینگن

ویزای شینگن ویزایی است که به افراد و تابعان کشورهای غیر از حوزه شینگن اجازه می‌دهد که به این کشورها سفر کنند و به دلایل مختلف، اقامت کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشند.

ویزای شینگن به تنهایی دارای انواع مختلفی است که با توجه به هدف و نوع سفر، نوع آن نیز برای افراد متفاوت خواهد بود. ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده شینگن نیز مانند دیگر انواع ویزاهای بازدیدکننده، با اهدافی مانند دیدار با اقوام، سفر تفریحی، کنفرانس و همایش‌ها و غیره دریافت می‌شود.

در حالت کلی افرادی که قصد سفر به ۲۶ کشور حوزه شینگن داشته باشند و به هر دلیلی بخواهند به صورت کوتاه مدت در این کشورها اقامت کنند، باید این ویزا را دریافت نمایند.

مزیت این نوع ویزا این است که فرد مسافر می‌تواند با دریافت یک ویزا، به ۲۶ کشور این حوزه سفر کند و برای سفر به کشورهای مختلف، نیاز به اخذ ویزای جداگانه نخواهد داشت.

یکی دیگر از مزیت‌های آن این است که مدت زمان اعتبار آن نسبت به برخی کشورهای دیگر بیشتر است و دارنده ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده شینگن، می‌‌تواند در مدت ۹۰ روز در این کشورها اقامت داشته باشد و با رعایت قوانین، به راحتی سفر کند.

این نوع ویزا خود می‌تواند به دو صورت سینگل و دابل دریافت شود. در صورتی که ویزای کوتاه مدت شینگن سینگل باشد، فرد مسافر فقط اجازه یک بار ورود به کشورهای حوزه شینگن را خواهد داشت و اگر دابل باشد، در صورتی که یکبار از کشورهای این حوزه خارج شود، باز هم می‌تواند به کشورهای حوزه شینگن سفر کند و تا پایان مدت اعتبار در آن‌جا اقامت داشته باشد.

اما افراد دارنده ویزای دوبار ورود یا دابل شینگن، نمی‌توانند برای بار سوم به کشورهای این حوزه ورود پیدا کنند حتی اگر ویزای آن‌ها دارای اعتبار باشد.

همه چیز درباره ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده

تفاوت ویزای بلندمدت و ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده

ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده با ویزای بلندمدت تفاوت‌های گوناگونی دارد. بزرگترین تفاوتی که بین این دو ویزا است، این است که افراد معمولا ویزای بلندمدت را برای اقامت دائم در یک کشور دیگر دریافت می‌کنند.

در واقع می‌توان بیان کرد که مهاجرت کاری یا تحصیلی و یا مهاجرت با ویزای سرمایه‌گذاری در کانادا و کشورهای دیگر از طریق این نوع ویزا (بلندمدت) ممکن است و افراد می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط، آن را دریافت نمایند.

ویزای بلندمدت و ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده تفاوت‌های دیگری نیز دارند. برای مثال می‌توان گفت که شرایط و مدارکی که برای اخذ ویزای بلندمدت مورد نیاز است، بسیار بیشتر و سخت‌گیرانه‌تر از کوتاه‌مدت است.

به دلیل اینکه ویزای بلندمدت به دلایل خاصی و برای مهاجرت دریافت می‌شود و ویزای کوتاه‌مدت، برای تفریح و سفر کاری و درمانی و غیره است. تفاوت دیگر آن مربوط به نحوه درخواست و پر کردن فرم و اطلاعات مورد نیاز است که هر کدام روش خاص خود را دارند.

در حالت کلی ویزای کوتاه‌مدت دارای زمان مشخصی است که نسبت به کشور مقصد متفاوت است و می‌توان بیان کرد که معمولا برای اقامت حداکثر ۳۰ روز است اما باز هم نمی‌توان مدت مشخصی را برای آن در نظر گرفت و باید با توجه به کشور مقصد، آن را احراز نمود.

اما ویزای بلندمدت برای چند سال صادر می‌شود و فرد حتی در بسیاری از مواقع، امکان تمدید آن را نیز خواهد داشت.

در پایان، لازم به ذکر است که هر فردی می‌تواند در رابطه با اینکه حداکثر تا چه مدتی امکان اقامت در کشور مقصد خود را خواهد داشت و ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده وی چقدر اعتبار دارد، از شرکت هواپیمایی یا یک فرد خبره و آگاه به امور مهاجرتی اطلاعات کسب کند و تمامی جزئیات لازم را بررسی نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا