طلاق توافقی

طلاق توافقی: صفر تا صد مراحل و مدارک طلاق توافقی

در این مقاله تمامی نکات مربوط به طلاق توافقی را به شما آموزش خواهم داد.

با مطالعه این مقاله می‌توانید نکات مهم پیرامون طلاق توافقی را آموخته و با قوانین موثر در موضوع طلاق توافقی و احکام مربوط به آن، به شکل اصولی آشنا شوید.

برای اینکه بتوانید با روش‌های اقدام به طلاق توافقی به شکل اصولی آشنا شوید و قواعد حقوقی مهم آن را بشناسید پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مقاله همراه من باشید.

آشنایی با مفاهیم پایه طلاق توافقی

در گام اول لازم است با معنای طلاق توافقی و مزایا و معایبی که این روش از اقدام به جدایی از منظر حقوقی و قانونی به همراه دارد آشنا شویم؛ من در این بخش به تعریف طلاق توافقی پرداخته‌ام و همچنین شرایط تکالیف حقوقی همچون مهریه، نفقه و.. را در این نوع از طلاق بررسی کرده‌ام.

دادخواست طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست؟

یکی از اقسام روش‌های اقدام به طلاق، طلاق توافقی است؛ در این روش زوجین پیش از  هر اقدامی در خصوص جدا شدن ابتدا در خصوص مسائل مالی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل و اموال مشترک و همچنین مسائل غیر مالی مانند حضانت فرزند توافق می‌کنند.

در واقع در روش طلاق توافقی پیش از مراجعه به دادگاه زوجین در خصوص تمام حقوق و تکالیف یکدیگر تعیین تکلیف می‌کنند.

دادگاه نیز با در نظر داشتن این توافقات و بررسی این موضوع که توافقی بر خلاف مقررات آمره نباشد رای بر طلاق توافقی صادر کرده که البته این رای گواهی عدم امکان سازش نیز نامیده می‌شود.

آنچه که طلاق توافقی را از سایر روش‌های طلاق متمایز کرده است ساده بودن این روش و همچنین روند کوتاه‌تر آن نسبت به سایر روش‌های درخواست طلاق است.

مزایای طلاق توافقی

طلاق توافقی به عنوان یکی از راه‌های اقدام به طلاق توسط زوجین شناخته می‌شود که با در نظر گرفتن سازش و توافقات بین زوجین در خصوص حقوق و تکالیف هر یک از آنها پس از اجرای حکم طلاق، جاری می‌شود.

انتخاب روش طلاق توافقی می‌تواند مزایایی را به همراه داشته باشد از جمله مهم‌ترین این مزایا کاهش چالش‌های حقوقی برای هر یک از زوجین است؛ همانطور که می‌دانید اقدام به طلاق توسط هر یک از زوجین به تنهایی و به صورت یک جانبه می‌تواند آنها را با موانع حقوقی مواجه کند که این امر به اختلافات بیشتر میان زوجین دامن می‌زند.

بنابراین حصول یک توافق میان هر یک از زوجین برای انجام طلاق توافقی روشی مناسب و قابل توجه است.

از دیگر مزایای اقدام به انجام طلاق توافقی درگیری کمتر هر یک از زوجین و خانواده‌ها می‌باشد؛ زیرا با انجام توافقات اولیه در خصوص اقدام به طلاق نیاز به دخالت خانواده‌ها کمتر شده و تنش‌ها در این زمینه نیز کاهش می‌یابد.

مزیت دیگری که اقدام به طلاق توافقی به همراه دارد ایجاد شرایط تعادل در میان حقوق و تکالیف هر یک از زوجین نسبت به یکدیگر است و بنابراین به هر یک از آنها این فرصت را می‌دهد که متناسب با اولویت‌های خود در خصوص حقوق و تکالیفشان توافق کنند.

نکته جالب توجه در خصوص مزیت‌های طلاق توافقی، شکل‌گیری طلاق با کمترین حد تنش‌ها می‌باشد که منجر به حفظ احترام میان هر یک از زوجین می‌شود و همین امر می‌تواند زمینه ساز احتمال رجوع آنها در آینده به یکدیگر باشد.

نکته دیگر که به عنوان مزایای طلاق توافقی می‌تواند در نظر گرفته شود حفظ حقوق کودکان در این نوع از طلاق است؛ زیرا هر چقدر تنش‌ها میان زوجین کمتر شود و توافقات حاصل بیشتر باشد سلامت روان کودکان نیز در امنیت بیشتری قرار می‌گیرد.

معایب طلاق توافقی

اقدام به انجام طلاق توافقی علاوه بر مزایایی که در بند فوق به آن اشاره کردیم می‌تواند مانند سایر مسائل اجتماعی معایبی نیز به همراه داشته باشد؛ از جمله این معایب می‌توان به سریع بودن روند حصول نتیجه در طلاق توافقی اشاره کرد، یکی از اقدامات قانونگذار در خصوص طولانی کردن روند رسیدگی به تقاضای طلاق توسط هر یک از زوجین با هدف ایجاد شرایط سازش است.

طلاق توافقی در مقایسه با سایر روش‌های اقدام به تقاضای طلاق روند سریع‌تری دارد که می‌تواند منجر به آن شود تا زوجین فرصت کافی برای بررسی و تحلیل تصمیم خود را از دست بدهند.

نکته دیگر که به عنوان یکی از معایب طلاق توافقی شناخته می‌شود افزایش آمار طلاق است؛ بسیاری از اختلافات شکل گرفته بین زوجین می‌تواند با افزایش آموزش و کسب مهارت‌های زندگی حل شود در صورتی که اقدام اولیه برای طلاق توافقی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های سریع برای پاک کردن صورت مسئله انتخاب شود.

با نکاتی که در خصوص سرعت روند انجام طلاق به صورت توافقی ذکر کردیم؛ عموماً اقدام عجولانه به انجام طلاق و عدم مدیریت احساسات می‌تواند یکی از نتایج و آثار منفی طلاق توافقی در نظر گرفته شود.

مهریه در طلاق توافقی

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم طلاق توافقی با ایجاد و تنظیم توافقنامه در خصوص تکالیف و حقوق مالی و غیر مالی زوجین انجام می‌گیرد.

بنابراین یکی از حقوق مالی که در خصوص آن باید تعیین تکلیف شود بحث مهریه است و بنابراین زوجین باید در این زمینه نیز به تراضی و توافق برسند. در طلاق توافقی، همچنان توافقات زوجین است که در خصوص مهریه تعیین تکلیف می‌کند.

بر اساس قانون زوجه همواره مستحق دریافت مهریه است مگر آنکه خود این حق را به همسرش ببخشد.

برخلاف آنچه در عرف شایع است؛ در طلاق توافقی نیازی به بخشیدن مهریه نیست! در واقع در طلاق توافقی طرفین می‌توانند به دریافت کل یا بخشی از مهریه یا حتی روش پرداخت و… بپردازند و در این خصوص مذاکره و توافق کنند.

بنابراین اگر بعد از حصول توافق، زوج از پرداخت مهریه خودداری کند حق شکایت حقوقی و پیگیری قانونی برای زوجه پابرجاست.

نفقه در طلاق توافقی

نفقه نیز مانند مهریه مستلزم تعیین تکلیف توسط زوجین است؛ بنابراین زن و شوهری که می‌خواهند اقدام به طلاق توافقی کنند باید در خصوص میزان نفقه اعم از نفقه جاری یا معوق تعیین تکلیف کرده و تراضی نمایند.

بنابراین میزان نفقه‌ای که قرار است به زوج پرداخت شود را زوج و زوجه با توافق یکدیگر تعیین می‌کنند.

همانطور که در خصوص مهریه در طلاق توافقی توضیح دادیم در صورت امتناع زوج از پرداخت نفقه این حق برای طرح شکایت حقوقی و مطالبه نفقه یا طرح شکایت کیفری تحت عنوان جرم ترک انفاق برای زوجه محفوظ و پابرجاست.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

قانونگذار محترم در خصوص حضانت و سرپرستی کودکان حضانت کودکان تا ۷ سالگی را به مادر واگذار کرده است و بعد از گذشت این سن حضانت به پدر تعلق می‌گیرد؛ اما همانطور که اشاره کردیم در بحث طلاق توافقی تمامی مسائل و تکالیف مالی و غیر مالی بر اساس توافقات میان زوجین حاصل می‌شود.

بنابراین در خصوص حضانت فرزندان نیز هر یک از زوجین اختیار تراضی و توافق را دارند و خودشان توافق می‌کنند که سرپرستی اطفال تا چه مدت با کدام یک از طرفین باشد.

طلاق توافقی در دوران عقد

تفاوت مهمی که در طلاق توافقی در دوران عقد و طلاق توافقی پس از ازدواج وجود دارد آن است که به دلیل باکره بودن زوجه باید مدارکی که بیانگر این موضوع است به دادگاه ارائه شود زیرا موضوع عده نگه داشتن و دریافت مهریه در این دو حالت متفاوت است.

مهریه در دوران عقد یعنی زمانی که زن باکره است نصف مهریه توافق شده است و بنابراین اگر زوجی در دوران عقد قصد جدایی داشته باشند مرد باید نیمی از مهریه تعیین شده را به زن بپردازد البته در طلاق توافقی امکان توافق در خصوص پرداخت مهریه و نحوه پرداخت وجود دارد.

مبنای صدور حکم در طلاق توافقی توافقات بین زوجین است.

نکته دیگر آن است که در دوران عقد اجرت المثل و نحله به زن تعلق نمی‌گیرد؛ زیرا زن و مرد وارد زندگی مشترک نشده‌اند تا فعالیت‌هایی همچون انجام امور منزل بر عهده زن بوده باشد.

مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی نیز مانند هر اقدام حقوقی دیگر مستلزم طی کردن مراحل مختلفی است که من در ادامه مقاله این مراحل را به تفکیک و همراه با جزئیات بررسی کرده‌ام.

تصمیم به طلاق توافقی

برای اینکه با مراحل مختلف اقدام به طلاق توافقی از جمله مراجعه به مراکز مشاوره بهزیستی و ثبت دادخواست و… آشنا شوید توصیه می‌کنم مطالعه این بخش را از دست ندهید.

۱. مراجعه به مراکز مشاوره بهزیستی

برای اقدام به طلاق توافقی در اولین مرحله، لازم است که زوجین گواهی عدم انصراف از طلاق را که توسط مراکز مشاوره خانواده بهزیستی صادر می‌شود در دادخواست خود ثبت کنند.

بنابراین اولین گام برای اقدام به طلاق توافقی دریافت نوبت مشاوره در سامانه تصمیم طلاق است؛ سپس باید زوجین در موعد مقرر به مرکز مشاوره مراجعه کرده و با دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق اقدام به ثبت و تنظیم دادخواست طلاق توافقی کنند.

۲. ثبت دادخواست طلاق

در مرحله دوم اقدام به طلاق توافقی باید دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود؛ بنابراین پس از حضور زوجین در مراکز مشاوره و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق خود زوجین یا وکلای آن‌ها با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانند اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی کنند.

با ثبت دادخواست طلاق توافقی این دادخواست از طریق دفتر خدمات قضایی الکترونیک به دادگاه مربوطه ارسال می‌شود تا به یکی از شعب ارجاع گردد.

۳. جلسه رسیدگی و صدور رای طلاق توافقی

زمانی که پرونده به شعبه واصل شد شعبه اقدام به تعیین وقت جلسه رسیدگی در خصوص طلاق توافقی می‌کند؛ وقت تعیین شده به طرفین ابلاغ می‌شود.

قاضی در طول جلسه رسیدگی با بررسی نظر کارشناس مشاوره و با در نظر گرفتن توافقات حاصل شده میان هر یک از زوجین اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش یا رای طلاق توافقی می‌کند.

۴. حضور در دفترخانه و ثبت طلاق

پس از آن که رای طلاق توافقی یا همان گواهی عدم امکان سازش صادر شد؛ اصولاً زوجین با توافق حاصله حق تجدید نظرخواهی و فرجام‌خواهی را از خود ساقط می‌کنند.

زوجین با در دست داشتن این گواهی تا سه ماه از تاریخ صدور آن می‌توانند به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کرده و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند. لازم به ذکر است اجرای صیغه طلاق و ثبت آن مستلزم حضور هر دو طرف در دفترخانه است.

بنابراین عدم حضور هر یک از زوجین در دفترخانه جهت ثبت طلاق توافقی می‌تواند به عنوان مانعی برای انجام طلاق توافقی ایجاد شود.

شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی می‌تواند به عنوان راه‌حلی منطقی و کم‌هزینه برای زوجین در نظر گرفته شود، به شرطی که هر دو طرف به توافقات خود پایبند باشند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.

تقسیم اموال در طلاق توافقی

این روش از اقدام به درخواست طلاق که مبتنی بر توافق طرفین است شرایط عمومی و منحصر به خود را دارد که در این بخش از مقاله به آن پرداخته‌ام.

شرایط عمومی طلاق توافقی

در خصوص شرایط عمومی طلاق توافقی باید به مواردی همچون تقدیم دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و پرداخت هزینه‌های مربوط به دادرسی اشاره کرد.

تفاوتی که در بین شرایط عمومی طلاق توافقی با سایر روش‌های درخواست طلاق وجود دارد آن است که برای تقدیم دادخواست طلاق توافقی هر دو زوجین باید در دفتر حاضر شده و دادخواست تقدیمی را امضا کنند؛ در صورتی که در سایر انواع روش‌های تقاضای طلاق حضور هر یک از افراد متقاضی یعنی زوج یا زوجه برای ثبت و تقدیم دادخواست کافی است.

نکته مهم دیگر در خصوص شرایط عمومی مبنای طلاق توافقی آن است که در خصوص حقوق و مطالبات مالی زوجه تعیین تکلیف شده باشد یعنی حقوق مالی زوجه به طور کامل پرداخت شده باشد یا آن که زوجه در خصوص عدم دریافت آنها رضایت داده باشد، حالت سوم نیز آن است که در خصوص پرداخت این حقوق مالی توافق دیگری میان خود زوجین شکل گرفته باشد.

توجه داشته باشید که صدور رای طلاق توافقی مستلزم ارائه گواهی عدم بارداری از جانب زوجه و رعایت عده طلاق است البته باید در نظر داشت در صورت توافق در این مورد نیز امکان  صدور رای طلاق توافقی وجود دارد.

شرایط اختصاصی طلاق توافقی

در رابطه با شرایط اختصاصی طلاق توافقی باید گفت تفاوتی که میان این روش از تقاضای طلاق با سایر روش‌های انواع طلاق وجود دارد آن است که در طلاق توافقی شرط ارجاع به داوری وجود ندارد.

اما در خصوص طلاق توافقی زوجین باید پیش از تقدیم دادخواست برای طلاق توافقی جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه کنند.

همچنین امری که مختص اقدام به طلاق توافقی توسط زوجین است وقوع توافق در تمام زمینه‌های حقوق مالی و غیرمالی زوجین می‌باشد.

نحوه درخواست طلاق توافقی

برای ثبت درخواست در خصوص طلاق توافقی مانند سایر انواع طلاق ابتدا باید دادخواست طلاق توافقی را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرده و هزینه‌های دادرسی را پرداخت کرد.

البته همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم در خصوص درخواست  طلاق توافقی توسط زوجین الزام آنها به ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق ارائه شده توسط مراکز مشاوره خانواده بهزیستی ضروری است.

بنابراین در صورتی که زوجین اقدام به دریافت این گواهی از سوی مراکز مشاور خانواده بهزیستی نکنند دادخواست طلاق توافقی آنها ثبت نشده و به دادگاه ارجاع نمی‌شود.

نکته مهم دیگر در خصوص نحوه درخواست طلاق توافقی آن است که حضور هر یک از زوجین یا وکلای آنها برای ثبت این درخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ضروری است.

مدارک لازم در طلاق توافقی

اقدام به طلاق توافقی مانند هرگونه اقدام قانونی دیگر مستلزم ارائه مدارک لازم قانونی است بنابراین در صورتی که مدارک لازم جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی فراهم و کافی نباشد ارجاع دادخواست از سوی دفتر خدمات قضایی به دادگاه صلاحیت‌دار امکان‌پذیر نیست.

مدارک لازم در طلاق توافقی

بنابراین لازم است برای تسریع فرایند انجام طلاق توافقی تمامی مدارک لازم جهت ثبت دادخواست به درستی ارائه شود.

این مدارک از قبیل مدارک شناسایی و هویتی همچون اصل و کپی شناسنامه زوجین اصل و کپی کارت ملی زوجین و اصل و کپی عقدنامه یا سند ازدواج آنها می‌باشد.

نکته جالب توجه آن است که اجرای صیغه طلاق در طلاق توافقی مستلزم آن است که در  خصوص زن باکره گواهی سلامت به دفتر ثبت طلاق ارائه شود و در خصوص زنی که باکره نیست گواهی عدم بارداری به همراه گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه ارائه شود.

طلاق توافقی در خصوص زوجه باکره از نوع طلاق بائن است و در خصوص زوجه‌ای که باکره نیست طلاق از نوع رجعی می‌باشد.

هزینه‌های طلاق توافقی

اقدام به طلاق توافقی مانند هر اقدام قانونی دیگر مستلزم طی کردن مراحل مختلف است که هر یک از این مراحل نیز می‌تواند پرداخت هزینه‌هایی را در بر داشته باشد.

از جمله مهمترین این هزینه‌ها پرداخت هزینه دادرسی است زیرا زوجین برای تقدیم دادخواست حقوقی خود ابتدا باید هزینه دادرسی را پرداخت کنند.

همچنین همانطور که اشاره کردیم ارائه گواهی عدم امکان سازش که از طریق جلسات مشاوره خانواده سازمان بهزیستی ارائه می‌شود مستلزم ثبت نام در سامانه و شرکت در جلسات مشاوره‌ای می‌باشد که البته این جلسات رایگان نبوده و برای زوج و زوجه هزینه‌هایی را در بر دارد.

هزینه‌ی دیگر که برای طلاق توافقی تعیین می‌شود مربوط به هزینه‌های اجرای رای طلاق توافقی و ثبت آن در دفترخانه ثبت طلاق است؛ بنابراین برای اجرای طلاق و مراحل آن لازم است هزینه‌های مربوط به دفتر ثبت نیز پرداخته شود.

ممکن است زوجین برای اقدام به طلاق توافقی تصمیم به کمک گرفتن از مشاوره حقوقی وکیل داشته باشند یا بخواهند روند پرونده طلاق توافقی خود را به یک وکیل بسپارند بنابراین هزینه حق‌الوکاله وکیل نیز به موارد فوق‌الذکر اضافه می‌شود.

روند رسیدگی و مرجع صالح در طلاق توافقی

با توجه به اجباری شدن دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق و به تبع آن الزام زوچین به حضور در جلسات مشاوره خانواده، روند رسیدگی به طلاق توافقی نیز در دادگاه‌ها پروسه‌ای طولانی‌تر پیدا کرده است؛ اما همچنان در مقایسه با روش‌های دیگر اقدام به درخواست طلاق سریع‌تر است.

پرونده‌های مرتبط با طلاق توافقی در رویه‌ی رسیدگی دادگاه‌ها اولویت بیشتری دارد و در زمانی سریع‌تر رسیدگی به این پرونده‌ها انجام می‌شود.

پس از دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق، زوجین می‌توانند دادخواست خود را ثبت کرده و این دادخواست به شعبه دادگاه خانواده ارجاع می‌شود.

سپس دادگاه خانواده جلسه دادرسی را برای شنیدن توافقات میان زوجین تشکیل می‌دهد و آنها را به دادگاه دعوت می‌کند.

پس از آن که زوجین در تمام مسائل و تکالیف مالی و غیر مالی توافق کردند صورتجلسه دادگاه بر اساس این توافقات تنظیم می‌شود و دادگاه خانواده روی طلاق توافقی یا گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.

رای طلاق صادره از دادگاه خانواده قطعی نیست و بنابراین قابلیت تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی را دارد.

مطابق قانون آیین دادرسی مدنی برای ثبت رای طلاق توافقی و اجرای صیغه طلاق زوجین باید به مدت لازم برای گذشته مهلت تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی منتظر بمانند و سپس اقدام به ثبت رای و اجرای صیغه طلاق کنند.

این امکان نیز برای زوجین وجود دارد که حق تجدید نظرخواهی و فرجام‌خواهی را از خود ساقط نمایند؛ با ساقط کردن حق تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی، رای صادره از دادگاه خانواده، یعنی رای طلاق توافقی یا همان گواهی عدم امکان سازش قطعیت می‌یابد و زوجین می‌توانند نسبت به ثبت و اجرای آن اقدام کنند.

اعتراض به رای دادگاه در طلاق توافقی

حکم طلاق توافقی نیز مانند هر حکم صادره دیگر از دادگاه امکان اعتراض دارد؛ البته همانطور که پیش از این اشاره کردیم زوجین می‌توانند با توافق خود از فرصت اعتراض خود چشم پوشی کرده و حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی را از خود ساقط نمایند.

اعتراض به رای دادگاه در طلاق توافقی

در این حالت زوجین بلافاصله می‌توانند با مراجعه به شعبه صادره کننده‌ی حکم این حق را از خود ساقط کرده و به راحتی حکم را اجرا کرده و به دفتر ثبت طلاق مراجعه کنند.

در بررسی روش‌های اعتراض به رای دادگاه در طلاق توافقی بحث واخواهی به نوعی منتفی است؛ زیرا واخواهی منحصر به حالتی است که یکی از طرفین دعوا غایب باشد در صورتی که در طلاق توافقی طلاق صورت گرفته بر اساس تراضی و توافقات هر دو طرف است و امکان ندارد که آنها غایب بوده باشند.

روش دیگر برای اعتراض به حکم صادره از دادگاه تجدید نظرخواهی است؛ این روش متداول‌ترین روش برای اعتراض به حکم دادگاه است، مثلاً زمانی که هر یک از طرفین اعتقاد داشته باشند که حکم صادره دربرگیرنده توافقات آنها نبوده و یا برخلاف توافقات صورت گرفته صادر شده است می‌توانند نسبت به آن حکم تجدید نظرخواهی کنند.

مهلت تجدید نظرخواهی ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ است؛ و برای افراد مقیم خارج از ایران دو ماه است. فرجام خواهی نیز روش دیگر اعتراض است که در عالی‌ترین مرجع قضایی کشور یعنی دیوان عالی کشور رسیدگی می‌شود.

در فرجام‌خواهی مطابقت حکم با موازین شرعی و مقررات قانونی بررسی می‌شود.

مقایسه طلاق توافقی و طلاق یک طرفه

در مقایسه طلاق توافقی با طلاق یک جانبه باید این توضیحات را بیان کنیم که در طلاق یک طرفه متقاضی طلاق یکی از زوجین است یا مرد و یا زن اما در طلاق توافقی هر دو زوجین نسبت به اقدام به طلاق توافق دارند.

در خصوص طلاق یک طرفه زمانی که زن بخواهد متقاضی طلاق باشد باید ادله قانونی داشته باشد؛ از جمله دلایلی که زن می‌تواند درخواست طلاق داشته باشد در مواد ۱۱۱۹, ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی بیان شده است.

این ادله باید ادله محکمه پسند و موجهی باشند البته استناد به شروط ۱۲گانه مذکور در عقدنامه و یا ایجاد شرایط عسر و حرج می‌تواند از دلایل موجه برای اقدام به طلاق باشد اما وظیفه اثبات این موارد بر عهده متقاضی طلاق یعنی زن است و باید دلایلش را در دادگاه ثابت نماید.

زمانی که مرد بخواهد به صورت یک جانبه اقدام به طلاق نماید نیاز به دلیل محکمه پسندی وجود ندارد اما نکته‌ای که باید در این خصوص رعایت شود تعیین تکلیف مسائل مالی و غیر مالی است؛ بنابراین مرد باید پیش از اجرا و ثبت طلاق حقوق مالی زوجه مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال و استرداد جهیزیه را انجام دهد.

بنابراین تفاوت مهمی که میان طلاق توافقی و طلاق یک طرفه وجود دارد شرایط آسان‌تر و امکان حصول توافق و چانه زنی برای طرفین است.

طلاق توافقی با متخصصین بنیاد وکلا

تصمیم به طلاق توافقی یکی از اقدامات حقوقی متداول است که بهره‌مندی از راهنمایی‌ها و کمک وکیل خانواده می‌تواند آن را برای طرفین تسهیل و تسریع کند.

آیا شما یا یکی از نزدیکان‌تان با مشکل طلاق توافقی آن مواجه هستید؟ گروه حقوقی بنیاد وکلا به عنوان معتبرترین مرکز حقوقی ایران در این زمینه تخصص و تجربه لازم را دارد تا شما را در هر مرحله از رسیدگی قانونی راهنمایی کند.

خدمات ما در حوزه طلاق توافقی شامل:

  • تحلیل دقیق پرونده‌های مربوط به طلاق توافقی توسط وکیل طلاق توافقی
  • نمایندگی قانونی در محاکم و فرآیندهای قضایی مربوط به طلاق توافقی یا قرارداد پایه‌ی آن
  • راهنمایی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و حقوقی  در ارائه دادخواست طلاق توافقی و اجرای حکم آن می‌شود.

اگر به دنبال وکیل متخصص دعاوی خانوادگی هستید و می‌خواهید هر چه سریع‌تر با وکیل در موضوع طلاق توافقی مشورت کنید، وارد صفحه مشاوره حقوقی طلاق توافقی شوید و از روش‌های برخط یا تلفنی استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا