طلاق

تست بارداری در طلاق چگونه است؟

امکان وقوع طلاق در هر زمانی از زندگی مشترک ممکن است که صورت گیرد. حتی در مواردی نیز زن و مرد بعد از دوران نامزدی به دنبال جدا شدن از یکدیگر هستند.

در هر صورت طلاق، روشی است قانونی به منظور جدا شدن زوجین که در نهایت رابطه زوجیت بین طرفین از بین می‌رود. طلاق راه و روش خاصی دارد و شرایطی مشخص در قانون به منظور جدا شدن و طلاق گرفتن زن و شوهر تعیین شده است.

نوشته های مشابه

مراحل مختلفی جهت طلاق پیش بینی شده است که می‌توان گفت افرادی که به دنبال طلاق گرفتن هستند، باید تمام پروسه طلاق را طی کنند تا در نهایت بتوانند گواهی عدم امکان سازش را دریافت کنند.

صدور حکم طلاق از طرف دادگاه به راحتی صورت نمی‌گیرد و تا زمانی که شرایط و تشریفات طلاق وجود نداشته باشد، امکان طلاق گرفتن و جدا شدن زن و شوهر وجود ندارد.

طلاق می‌تواند در دوران بارداری خانم رخ دهد و طبق قانون، حاملگی زوجه مانعی برای ارائه درخواست طلاق نیست. حتی در شرایطی که طبق آزمایشات پزشکی ثابت می‌شود که زوجه باردار است، حمل وضع او نمی‌تواند باعث شود تا پروسه طلاق متوقف شود و دیگر امکان جدایی زن و شوهر نباشد. البته که در مواردی کم این اتفاق صورت می‌گیرد که زوجین در زمان بارداری اقدام به طلاق گرفتن نمایند.

در هر صورت طلاق در شرایط حامله بودن زوجه می‌تواند از طرف خود شخص زن درخواست شود و یا این که طلاق از طرف مرد و یا طلاق توافقی باشد. با این اوصاف اگر شرایط قانونی طلاق مهیا باشد و دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند.

یکی از مدارکی که لازم است در زمان ثبت طلاق، ارائه شود، گواهی عدم بارداری زوجه است که باید ثابت شود، زوجه فرزندی در حمل خود دارد یا خیر.

تست بارداری با انجام آزمایشات پزشکی انجام می‌شود و در نهایت بارداری یا عدم بارداری زوجه مشخص می‌شود. علت انجام چنین آزمایشاتی، آن است که وضعیت حق و حقوق فرزند باید معین شود و بارداری زوجه تاثیری در روند رسیدگی به انجام مراحل طلاق نخواهد داشت.

زوجه باید به آزمایشگاه و یا پزشکی قانونی جهت تعیین تکلیف بارداری خود مراجعه کند و نتیجه آزمابش را ضمیمه پرونده خود نموده که در زمان ثبت طلاق در محضر باید گواهی تست بارداری ارائه شود.

در خصوص نحوه تست بارداری و مقررات و فرآیند آن اگر به کسب اطلاعات بیشتر نیاز داشته و سوالات مختلفی پیرامون این موضوع دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید همین حالا برای تماس با وکیل تلفنی اقدام نمایید.

ثبت طلاق در دوران بارداری زن انجام می‌شود؟

طلاق موضوعی در دعاوی خانواده است که همواره با چالش‌های مختلفی همراه است و به دلیل آن که قانونگذار تاکید خاصی نسبت به حفظ بنیان خانواده دارد، مقررات سخت گیرانه ای را در برای طلاق وضع کرده است.

علت وجود مراحل متعدد در طلاق این است که زن و شوهر نتوانند به راحتی از یکدیگر طلاق بگیرند و در این صورت همه این مسائل باعث می‌شود تا بنیان خانواده حفظ شود.

یکی از سوالات مختلفی که در مورد ثبت طلاق مطرح می‌شود، این است که آیا امکان این که ثبت طلاق در دوران بارداری خانم انجام شود، وجود دارد؟ در واقع حامله بودن زوجه، مانعی برای ثبت طلاق است و یا زوجین می‌توانند برای طلاق گرفتن در این دوران، اقدامات لازم را انجام دهند؟

به طور کلی باید گفت که طلاق زن حامله در دوران بارداری و غیر بارداری زوجه تفاوت چندانی ندارد و به جز برخی از مسائل حقوقی، می‌توان گفت که همان رویه که در مورد طلاق زن غیر باردار انجام می‌شود، در مورد وضعیت بارداری زوجه نیز همان شرایط اعمال می‌شود.

در واقع حامله بودن زن، جز موانع ارائه درخواست طلاق به دادگاه نیست و این امکان برای زن و شوهر وجود دارد که حتی در دوران حامله بودن خانم نیز اقدامات لازم برای طلاق را انجام دهند.

در هیچ کجای قانون نمی‌توان دید که بارداری زوجه، مانع ثبت طلاق به شمار رود و تنها در ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی گفته شده است که در زمانی که زوجه در دوران عادت ماهیانه است، امکان ثبت طلاق وجود ندارد که باز هم در این شرایط، موارد استثنایی وجود دارد.

بنابراین از لحاظ حقوقی، ثبت طلاق در زمان حامله بودن زوجه، امکان پذیر است و در این صورت درخواست طلاق می‌تواند از طرف هر دوی طرفین یا به صورت جداگانه از طرف شوهر یا زن باشد.

با این اوصاف، لازم است که زوجین مراحلی که در قانون برای طلاق عنوان شده است را در زمان بارداری زوجه به منظور ثبت طلاق انجام دهند.

ارائه تست بارداری برای ثبت طلاق

تست بارداری در طلاق چیست؟

شرایط صحت صیغه طلاق در شرع و قانون بیان شده است و همانطور که در بخش قبل اشاره شد، بارداری یا عدم بارداری زن، جز شرایط صحت صیغه طلاق نیست.

بدین معنا که حتی در وضعیت حامله بودن زوجه نیز امکان ثبت طلاق وجود دارد و قانونگذار ممنوعیت ثبت طلاق را تنها در حالت عادت زنانگی و حالت نفاس تعیین کرده است.

آیین و تشریفاتی که در مورد طلاق عنوان شده است، در مقایسه با سایر دعاوی خانواده متفاوت است. تاکید شرع و دین نسبت به عدم جدایی زوجین، عاملی است برای وجود سخت گیری‌ها و مراحل متعدد در طلاق. یکی از فرآیند مهم در طلاق این است که زمانی که ثبت طلاق باید صورت گیرد، ارائه تست بارداری به دفترخانه ضروری است.

در واقع فرض کنید که دادخواست طلاق از طرف دادگاه مورد پذیرش قرار گرفت و گواهی عدم امکان سازش صادر شد. حال جهت ثبت طلاق، زوجین باید به دفترخانه و یا محضر مراجعه کنند تا صیغه طلاق جاری شده و در نهایت واقعه طلاق به ثبت برسد.

یکی از مدارکی که در زمان ثبت طلاق لازم است در اختیار سردفتر قرار گیرد، تست بارداری است.

با تاکید وکیل طلاق، امکان ثبت طلاق در محضر بدون ارائه گواهی تست بارداری وجود ندارد و در هر صورت اگر این گواهی ارائه نشود، قانون امکان ثبت طلاق وجود ندارد. به تست بارداری، گواهی عدم بارداری نیز گفته می‌شود که نحوه دریافت این گواهی با انجام آزمایشات پزشکی صورت گرفته و طبق این آزمایشات، وجود جنین یا عدم وجود آن اثبات می‌شود.

بنایراین در زمانی که زوجین قصد مراجعه به محضر جهت ثبت طلاق را دارند، باید ابتدا آزمایشات و مراحل پزشکی صورت گیرد و سپس با ارائه نتیجه نهایی، می‌توان ثبت طلاق را انجام داد.

ارائه تست بارداری در طلاق الزامی است؟

در بخش قبل با تست بارداری آشنا شدیم و بیان شد که این تست، نتیجه بارداری زوجه است و طبق این گواهی وضعیت حامله بودن زن مشخص می‌شود که در تعیین تکلیف حق و حقوق زوجه این موضوع اهمیت دارد.

در واقع می‌توان گفت که تست بارداری یکی از مدارک اصلی به شمار می‌رود که در زمان ثبت طلاق، کارایی دارد. نتیجه تست بارداری از این جهت اهمیت دارد که باید وضعیت حق و حقوق جنین معلوم شود.

در هر صورت این که گفته می‌شود ارائه تست بارداری در طلاق الزامی است و آیا باید گواهی عدم بارداری زوجه در زمان ثبت طلاق، ارائه شود، ماده ۳۱ قانون حمایت خانواده به بررسی این موضوع پرداخته است. طبق این ماده، ارائه گواهی پزشک ذی صلاح در مورد وجود جنین یا عدم آن برای ثبت طلاق الزامی است؛ مگر آن که زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند.

از ماده فوق می‌توان فهمید که ارائه نتیجه تست بارداری در طلاق اجباری است و بدون این گواهی نمی‌توان اقدام به ثبت طلاق در محضر نمود. در هر صورت پیش از ثبت طلاق، زوجه باید آزمایشات مربوطه را انجام داده باشد و نتیجه تست بارداری خود نیز در اختیار دفترخانه قرار دهد.

حال اگر زوجه بدون آن که تست بارداری را انجام داده و با این شرایط به محضر مراجعه کرده باشد، تا زمان ارائه گواهی مربوطه، ثبت واقعه طلاق به تاخیر می‌افتد و امکان ثبت آن در دفترخانه وجود ندارد.

در این صورت بهتر است که برای جلوگیری از اتلاف وقت در زمان ثبت طلاق، حتما نتیجه تست بارداری را تهیه کنید و این گواهی را به همراه سایر مدارک مورد نیاز ضمیمه درخواست طلاق می‌کند.

انجام تست بارداری

شرایط تست بارداری در طلاق

این که گفته می‌شود باید تست بارداری در زمان طلاق ارائه شود، صرفا برای ثبت طلاق در محضر است و گواهی مربوطه جز شرایط اساسی صحت طلاق نیست.

در واقع ارائه نتیجه تست بارداری جز فرآبند اصلی در زمان به ثبت رسیدن واقعه طلاق در محضر است و ارتباطی با صحیح بودن صیغه طلاق ندارد. علت آن هم این است که طلاق در دوران بارداری زوجه نیز انجام می‌شود و حامله بودن زوجه مانعی برای انجام مراحل طلاق نیست.

حتی اگر در حین انجام روال قانونی طلاق در دادگاه مشخص شود که زوجه حامله است، بارداری او نمی‌تواند روند رسیدگی به پرونده طلاق را متوقف کند. ادامه پیدا کردن پروسه طلاق به قوت خود باقی است و تنها کارآیی گواهی تست بارداری در حین ثبت واقعه طلاق است که تهیه آن باید پیش از مراجعه به دفترخانه انجام شود.

اگر در تست آزمایش بارداری زن مشخص شود که او باردار است و علائم حاملگی در او نمایان می‌شود، این موضوع مانع از طلاق نمی‌باشد. هدف از تست بارداری در طلاق این است که اگر زوجه، باردار باشد، تکلیف حق و حقوق جنین مشخص شود و غیر از این موضوع نمی‌توان هدف دیگری را به منظور ارائه گواهی آزمایش عدم بارداری در نظر گرفت.

ارائه تست بارداری زوجه باید قبل از آن که طلاق ثبت شود، صورت گیرد تا موضوعاتی مانند نفقه و حضانت فرزند پیش از طلاق و جدایی فرزند مشخص شود.

از دیگر موارد و شرایط تست بارداری می‌توان به عده طلاق زن اشاره نمود که گواهی عدم بارداری زوجه در تعیین عده طلاق تاثیر گذار است؛ زیرا عده طلاق زن حامله با موارد دیگر عده در زمان طلاق متفاوت است و در صورت اثبات حامله بودن زوجه، باید مدت زمان خاصی را جهت عده طلاق رعایت کند.

با توجه به این که گواهی عدم بارداری زوجه در زمان ثبت طلاق و ارائه آن به محضر الزامی است اما در مواردی شاهد آن هستیم که دادگاه‌های خانواده نیز دریافت این گواهی را مطالبه می‌کنند.

لازم به ذکر است که در صورت توافق زن و شوهر در مورد بارداری زوجه، نیازی به انجام آزمایش و تست بارداری نیست و تعیین تکلیف حضانت و نفقه فرزند نیز طبق توافق زن و شوهر انجام می‌شود و حتی در صورت بارداری زوجه نیز ثبت طلاق صورت می‌گیرد.

چگونه تست بارداری در طلاق دریافت می‌شود؟

انجام تست بارداری در زمان ثبت طلاق در محضر، الزامی است و در صورتی که در برگه آزمایش مشخص شود که زوجه باردار است و به نحوی تست بارداری، مثبت باشد، حامله بودن زن خللی در انجام مراحل طلاق نخواهد داشت و امکان ثبت طلاق در محضر حتی در این شرایط وجود دارد.

در این صورت زن و شوهری که به دنبال طلاق گرفتن از یکدیگر هستند، نباید نگرانی بابت دریافت تست بارداری داشته باشند و تنها اثبات باردار یا عدم باداری زوجه برای تعیین تکلیف حقوق فرزند به واسطه دریافت تست بارداری انجام می‌شود.

در این زمینه ممکن است سوالی مطرح شود که نحوه دریافت تست بارداری چگونه است و زوجه باید چه مراحلی را به منظور اخذ گواهی آزمابش عدم باردار انجام دهد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که زوجه می‌تواند با مراجعه به مراکز پزشکی و درمانی مانند آزمایشگاه، مطب‌ها و حتی پزشکی قانونی نیز تست بارداری را انجام دهد و گواهی عدم بارداری را دریافت کند.

در واقع زوجه به آزمایشگاه مراحعه نموده و درخواست تست بارداری می‌دهد. با انجام آزمایشات مربوطه، در نهایت وضعیت بارداری زوجه مشخص می‌شود. در صورتی که تست بارداری مثبت باشد، موضوع حضانت و نفقه زوجه، تعیین تکلیف می‌شود و در غیر این صورت، روال عادی طلاق انجام می‌شود.

در خصوص نحوه دریافت تست بارداری، دو احتمال وجود دارد و این موضوع بسته به شرایط مختلفی خواهد داشت. گاهی مراجع قضایی در همان زمانی که به پرونده طلاق رسیدگی می‌کنند، از زوجین درخواست می‌کنند که جواهی آزمایش عدم بارداری یا تست بارداری را تهیه و ارائه کنند.

در این صورت دادگاه با ارائه نامه به زوجین، آن‌ها را به آزمایشگاه ارجاع می‌دهد تا گواهی مربوطه را تقدیم کنند. در واقع در این صورت صدور حکم طلاق، منوط به ارائه تست بارداری می‌شود.

حال برای دادگاه این موضوع اهمیت دارد که نتیجه تست بارداری چه می‌شود تا در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، قبل از صدور حکم، ابتدا تکلیف حضانت و نفقه فرزند را مشخص کند و سپس مبادرت به صدور رای کند.

حالت دیگر که در روند طلاق، مرسوم‌تر است، این می‌باشد که دریافت تست بارداری در زمان ثبت طلاق انجام می‌شود. در واقع در زمان رسیدگی به پرونده، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند و دریافت گواهی مربوطه موکول به زمان مراجعه به دفترخانه جهت ثبت طلاق می‌شود.

البته روش صحیح این است که در همان زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه، تست آزمایش بارداری ارائه شود تا مرجع قضایی با بررسی جوانب و شرایط قانونی، حق و حقوق زوجه را قبل از صدور حکم، معلوم کند. اما در هر صورت اگر دادگاه چنین گواهی را از طرفین درخواست نکرد، انجام چنین آزمایشی پیش از ثبت طلاق در دفترخانه انجام می‌شود.

نتیجه تست بارداری

دریافت گواهی تست بارداری در طلاق توافقی

در طلاق توافقی، زوجین در مورد جدا شدن و موضوعات مختلف به توافق می‌رسند و سپس برای انجام مراحل طلاق، اقدامات لازم را انجام می‌دهند. یکی از مراحل مهم و اصلی در طلاق توافقی، ارائه گواهی تست بارداری است.

زمانی که زوجین تمام مراحل طلاق را انجام داده و دادگاه نیز گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند، حال زوجین باید برای ثبت طلاق به محضر مراجعه کنند.

در واقع ارائه درخواست طلاق از طرف هر کسی که باشد، در هر صورت ارائه تست بارداری الزامی است و باید تکلیف حق و حقوقی که به نوزاد تعلق می‌گیرد، قبل از ثبت طلاق مشخص شود که تعیین تکلیف این موضوع توسط دادگاه و یا محضر صورت می‌گیرد.

موارد عدم نیاز به تست بارداری در طلاق

با توجه به این که گواهی آزمایش تست بارداری، برای ثبت طلاق، الزامی است، اما در مواردی نیز این امکان وجود دارد که نیازی به انجام آزمایش تست بارداری نباشد و حتی بتوان بدون این گواهی نیز طلاق را ثبت رساند.

از جمله موارد عدم نیز به انجام تست بارداری در طلاق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

طلاق در زمان یائسه بودن زوجه

طبق قانون، ارائه گواهی تست بارداری که پزشک معتمد این آزمایشات را تایید کند، برای ثبت طلاق الزامی است. در واقع پیش از ثبت طلاق باید این گواهی در اختیار محضردار قرار گیرد و سپس مراحل ثبت طلاق انجام شود.

حال در مواردی این امکان وجود دارد که ارائه گواهی عدم بارداری نیازی نباشد و این موقع، زمانی است که بحث طلاق زن یائسه مطرح باشد.

به لحاظ علم پزشکی، زمانی که زنان یائسه می‌شوند، به منزله عدم باروری است و در این صورت امکان بچه دار شدن آن‌ها وجود ندارد. یائسه شدن زوجین به سن و سال آن‌ها بستگی دارد و موعد فرا رسیدن آن در بین زنان ممکن است که متفاوت باشد. انجام آزمایشات پزشکی، زمانی انجام می‌شود که باید مشخص شود که زوجه باردار است یا خیر.

حال در وضعیتی که خانم، یائسه است و با توجه به این که امکان بارداری آن‌ها در این شرایط وجود ندارد، دیگر لازم نیست که در زمان ثبت طلاق، گواهی تست بارداری ارائه شود.

البته این که گفته می‌شود در طلاق زن یائسه، ارائه گواهی آزمایش عدم بارداری، منتفی است، منوط به این است که با آزمایشات پزشکی، یائسه بودن زن ثابت شود.

در واقع نمی‌توان به طور حتم از سن و سال زن به یائسه بودن او پی برد و در هر صورت اثبات وضعیت یائسگی زوجه در عدم لزوم ارائه گواهی تست بارداری، تاثیرگذار است.

گاهی ممکن است که زوجه وضعیت سنی او به گونه‌ای باشد که بتوان احتمال یائسه بودن او را دارد اما باز هم باید در این شرایط، آزمایش پزشکی ارائه شود که نشان دهنده وضعیت عدم امکان بارداری زوجه به دلیل یائسه بودن او باشد.

تاثیر بارداری در طلاق

طلاق دختر باکره

علاوه بر مورد طلاق در زمان یائسه بودن زوجه، طلاق دختران باکره نیز نیاز به ارائه تست بارداری ندارد. باکره بودن دختر به معنای آن است که رابطه جنسی و انجام عمل دخول بین زن و شوهر صورت نگرفته و دختر در وضعیت دوشیزگی قرار دارد.

جدای از این که وضعیت تعلق گرفتن مهریه در زمان عدم رابطه جنسی، متفاوت است، باید گفت که طلاق دختره باکره، منوط به گواهی تست بارداری نیست.

با این حال، اگر دختر مدعی باکره بودن است، باید آزمایشات مربوطه را انجام دهد و در صورت اثبات سلامت پرده بکارت، لزومی برای ارائه گواهی آزمایش تست بارداری نیست. در صورتی که دختر از انجام آزمایش مربوطه خوداری نموده و در هر صورت ثابت شود که زن، باکره است، باید آزمایش تست بارداری انجام شود.

در واقع علت عدم لزوم انجام آزمایش پزشکی در طلاق دختر باکره این است که باکره بودن دختر و اثبات سلامت پرده بکارت وی به منزله عدم رابطه جنسی با شوهر بوده و زمانی که رابطه جنسی بین طرفین صورت نگرفته باشد، امکان بارداری زن نیز طبیعتا غیر محتمل می‌باشد.

طبق نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه، با توجه به این که در قانون حمایت خانواده، ارائه گواهی عدم بارداری در زمان ثبت طلاق، الزامی است، در صورت محرز شدن یائسه و باکره بودن زوجه برای دادگاه، مرجع قضایی می‌تواند زوجه را از مراجعه به پزشکی قانونی و آزمایشگاه برای انجام تست بارداری، معاف کند.

مشاوره حقوقی نحوه تست بارداری در طلاق

ثبت طلاق در محضر منوط به ارائه تست بارداری است و بدون این گواهی نمی‌توان اقدام به ثبت درخواست طلاق کرد. مواردی مانند طلاق زن یائسه و طلاق دختر باکره از انجام آزمایش تست بارداری معاف شده‌اند.

در خصوص نحوه تست بارداری در طلاق و شرایط آن، توضیحاتی در متن مقاله داده شد، حال اگر در این زمینه، سوالاتی دارید، می‌توانید از سامانه بنیاد وکلا، مشاوره حقوقی طلاق دریافت کنید.

مشاوره حقوقی در سامانه بنیاد وکلا به صورت مشاوره حقوقی آنلاین، حضوری و تلفنی ارائه می‌شود که در هر صورت به منظور دریافت این خدمات با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا