خانوادهمهریه

آیا با ازدواج مجدد زن مهریه قطع می شود؟

مهریه عموما در هنگام ازدواج یا طلاق مطرح می‌شود و در واقع نشان دهنده صداقت و بخشش و هدیه مرد است که در زمان عقد نکاح تعیین می گردد.

مهریه حق زن است و می‌تواند در هر شرایط و زمانی آن را از مرد مطالبه کند، اما همواره سوالات متعددی درباره مهریه و نحوه پرداخت آن وجود دارد.

نوشته های مشابه

یکی از سوالات رایج در این زمینه آن است که ایا با ازدواج مجدد زن مهریه قطع می شود؟ و در حقیقت تکلیف مهریه زن در صورت ازدواج مجدد او چیست؟ که در این نوشتار از بنیاد وکلا به توضیح آن از زبان وکیل مهریه می‌پردازیم.

تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد زن

طبق ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده، چنانچه طلاق از هر نوعی که باشد، به درخواست زن یا درخواست مرد و یا توافق طرفین، دادگاه باید تکلیف مهریه را در دادنامه مشخص کند.

چنانچه مرد موظف به پرداخت مهریه یا بخشی از آن است، ازدواج مجدد زن مانع دریافت مهریه نخواهد شد. پس تکلیف مهریه زن در صورت ازدواج مجدد مشخص شده است و هیچ مانعی برای دریافت مهریه وجود نخواهد داشت.

چنانچه در طلاق توافقی طبق توافق زوجه، نصف مهریه بخشیده شده باشد، مابقی مهریه باید توسط زوج به صورت کامل یا اقساطی پرداخت شود و پس از طلاق و ایام عده، مهریه بعد از ازدواج مجدد زن قطع نخواهد شد.

ثبت طلاق نیز تا زمان پرداخت حقوق مالی زوجه، انجام نمی پذیرد. در صورتی که زوجه رضایت دهد و یا حکم قطعی مبنی بر عدم توانایی مالی زوج و اقساطی کردن مهریه داده شود، طلاق ثبت خواهد شد.

اگر زن به ثبت طلاق بدون گرفتن حقوق خود رضایت دهد، پس از آن می تواند طبق قانون و از طریق اجرای احکام دادگستری، نسبت به دریافت مهریه خود اقدام نماید.

در ادامه به برخی شرایط مهریه و موارد پرداخت آن می پردازیم.

ازدواج مجدد زن

مهریه و شرایط پرداخت آن

در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی آمده است که زن به مجرد عقد، مالک مهر است و هر نوع تصرفی می‌تواند در آن انجام دهد.

طبق ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی، مقدار مهر سقف مشخصی ندارد و با رضایت طرفین باید تعیین گردد. همچنین مهریه می تواند به صورت نقدی یا طلا و سکه و اموال منقول و غیر منقول مانند: ملک، زمین، آپارتمان و غیره باشد.

نحوه پرداخت مهریه بستگی به سند ازدواج دارد که در آن شیوه پرداخت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه مشخص شده باشد.

در هر حال پرداخت مهریه از طرف مرد امری واجب است؛ حتی در صورت عدم تمکین زن، باز هم مهریه به او تعلق خواهد گرفت. شما می توانید همین حالا یک گفتگوی برخط با وکیل آنلاین در این باره داشته باشید.

مطالبه مهریه پیش از طلاق

زن هم در زمان ازدواج و هم در هنگام طلاق می تواند مهریه خود را مطالبه کند و طبق قانون مرد موظف است آن را بپردازد.

چنانچه زوجه دوشیزه باشد، نیز تمام مهریه را می تواند تقاضا کند، اما تنها در هنگام طلاق در صورت باکره بودن، نصف مهریه به او تعلق می گیرد.

در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، مرد باید هر زمان که زن مهر خود را مطالبه کرد آن را بپردازد، اما اگر مهریه به صورت عندالاستطاعه در سند ازدواج ذکر شده باشد، زن باید استطاعت مالی همسر خود را به دادگاه اثبات کند تا بتواند تمامی مهریه خود را بگیرد، در غیر این صورت دادگاه با توجه به توان مالی مرد، می تواند مهریه را به صورت اقساط برای او مشخص کند.

در صورتی که ضامنی برای اخذ مهریه در سند ازدواج مشخص شده باشد، چنانچه مرد از پرداخت مهریه سرباز زند، زوجه طبق قوانین می تواند مهریه خود را از ضامن مطالبه نماید.

با توجه به موارد گفته شده، تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد زن مشخص است و در پاسخ به این سوال یا سوالات مشابه که زنی که مهریه می گیرد می تواند ازدواج کند؟

باید گفت بله و هیچ مشکلی در دریافت مهریه سابق خود نخواهد داشت.

مهریه در ازدواج مجدد زن

مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه چطور قابل مطالبه است؟

حال برخی از افراد تصور اشتباهی از قانون جدید مهریه مبنی بر پرداخت تا ۱۱۰ سکه دارند. این سوال در تمامی جلسات وکیل تلفنی مطرح می شود.

در اینجا باید متذکر شد که طبق قانون باید تمام مهریه هر مقدار که باشد، پرداخت شود و صرفا  چنانچه از ۱۱۰ سکه بیشتر باشد، ضمانت اجرای  وجود نداشته و فرد به زندان نخواهد افتاد، اما در هر حالت مرد باید مهریه را به طور کامل به زن پرداخت کند.

قانون جدید مهریه در ماده ۲۲ عنوان می‌کند که در صورتی که مرد استطاعت مالی داشته باشد و از پرداخت مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی امتناع ورزد، امکان حبس برای او وجود دارد.

در مقادیر بیشتر از ۱۱۰ سکه، ضمانت اجرای کیفری وجود ندارد و زن با اثبات استطاعت مالی مرد می تواند حق خود را استیفا کند.

برای وصول مهریه و مراحل آن می توانید از مشاوره حقوقی مهریه در بنیاد وکلا بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا