سرقتکیفری (جرائم)

اقدامات قانونی پس از سرقت موبایل

یکی اموالی که همواره مورد دستبرد و سرقت قرار می‌گیرد، گوشی موبایل است و در این صورت لازم است که با اقداماتی که باید بعد از سرقت موبایل همراه انجام دهید، آشنا شوید.

سرقت به عنوان یکی از جرایمی می‌باشد که آمار آن در کشور ما بسیار بالا است و جز جرائمی است که از دیرباز سابقه رخداد آن وجود داشته است. موبایل به دلیل ارزش بالای اقتصادی که دارد، همیشه مورد طعمه سارقین قرار داشته و در این صورت باید برای نگهداری تلفن همراه از روش‌های مختلفی استفاده کرد.

نوشته های مشابه

سرقت که در اصطلاح عرفی به آن دزدی نیز گفته می‌شود، طبق قانون عملی است که منجر به ربوده شدن اموال دیگران می‌شود. حال اموال مورد سرقت معمولا اموالی هستند که جا به جایی و نقل و انتقال آن برای سارقین راحت باشد و در این صورت چه مالی بهتر از گوشی موبایل برای سارق که برای سرقت آن اقدام کند. در جرم سرقت، مال دزدیده شده حتما باید منقول باشد تا امکان در نظر گرفتن عنوان مجرمانه سرقت برای آن وجود داشته باشد.

در این صورت زمانی که گوشی سرقتی خریداری کرده و یا این که موبایل شما سرقت می‌شود، باید یک سری اقداماتی انجام دهید تا بلکه امکان دسترسی به تلفن همراه خود را داشته باشید.

در زمانی که تلفن همراه شما دزدیده شد، راهکار مناسب و اولیه آن است که از طریق مراجع قضایی اقدام کنید. در این صورت می‌توانید با مراجعه به کلانتری، در این زمینه شکایتی را در تنظیم نموده و پرونده شکایت جرم سرقت گوشی در دادسرا مورد بررسی قرار گیرد.

البته که امکان پیگیری سرقت موبایل از طریق مخابرات نیز وجود دارد. در ادامه مقاله، اقدامات قانونی که بعد از سرقت موبایل باید انجام گیرد، بررسی می‌شوند که البته برای گفتگوی سریع با وکیل دادگستری پیرامون جرم سرقت می‌توانید با وکیل تلفنی مشاوره حقوقی داشته باشید.

بعد از دزدیده شدن موبایل چه کاری انجام دهیم؟

با توجه به کارایی بالای گوشی‌های تلفن همراه و همچنین استفاده روز افزون از این وسایل، در عین حال که فوایدی دارد اما طبیعتا می‌تواند یک سری مشکلاتی را به همراه داشته باشد. به جهت آن که زندگی در عصر تکنولوژی و فناوری ایجاب می‌کند که باید در مکان‌های مختلف از گوشی استفاده نمود و در هر صورت سب سهولت در انجام کارها می‌شود.

در رابطه با سرقت تلفن همراه نیز سارقین، از ترفندهای مختلفی برای آن که گوشی‌های مردم را سرقت کنند، استفاده می‌کنند. در بین اموالی که سرقت می‌شود، موبایل همیشه در صدر آمار این جرائم قرار داشته و همه این مسائل بیان‌ کننده این است که سرقت بیشتر در کمین اموالی مانند گوشی تلفن همراه است که با بهره مندی از روش‌های پیشگیرانه می‌تواند سبب کاهش وقوع این جرائم نیز شد.

برای پیدا کردن گوشی دزدی شده بهتر است که راه‌های قانونی در پیش گرفته شود که در ادامه به اقدامات متداول که باید بعد از سرقت تلفن همراه انجام شود، می‌پردازیم.

سرقت موبایل مردم

۲ اقدام قانونی مهم پس از سرقت تلفن همراه

تعریف جرم سرقت در ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی آمده است که از طریق آن، سارق اقدام به ربودن یا دزدین مالی می‌نماید که آن مال به دیگری تعلق دارد. تحقق جرم سرقت در مقایسه با سایر جرائم بسیار راحت بوده و به همین جهت است که شاهد افزایش آمار جرم سرقت در کشور هستیم.

افرادی که شغل و حرفه آن‌ها، دزدی است، همیشه اموالی را مورد سرقت قرار می‌دهند که جدای راحت بودن شرایط دزدیدن آن‌ها، از ارش اقتصادی بالایی برخوردار باشد. در این شرایط موبایل می‌تواند گزینه خوبی برای ارتکاب جرم سرقت به کار رود و در بیشتر پرونده‌های سرقت، گوشی دزدی بسیار شایع است.

با توجه به این که سرقت موبایل همیشه و در هر زمان امکان رخ دادن آن وجود داشته و آمار سرقت این اموال بسیار بالا است، ضروری است که با اقدامات لازم بعد از سرقت تلفن همراه، باید آشنا شد.

بعد از آن که به هر شیوه ممکن، موبایل سرقت شد، برای آن که امکان آن را داشته باشید تا به گوشی تلفن همراه خود دسترسی پیدا کنید، توصیه می‌شود که حتما راه قانونی را در پیش بگیرید. برخی افراد بدون آن که از طریق روش‌های قانونی اقدام کنند، بلافاصله پس از سرقت تلفن همراه، دست به انجام کارهایی می‌زنند که خلاف قانون بوده و نه تنها نمی‌توانند به موبایل خود که دزدیده شده است، دسترسی داشته باشند، بلکه تبعات دیگری نیز برای آن‌ها وجود دارد.

قانونگذار روش‌هایی را برای پیگیری دزدیده شدن گوشی تلفن همراه در نظر گرفته است که مالک موبایل می‌بایست از طریق همین روش‌ها اقدام کند. مانند سایر جرائم سرقت که فرد مالک از طریق مراجعی چون کلانتری و دادسرا اقدام می‌کند، در رابطه با گوشی دزدی نیز باید از طریق این راه‌ها اقدام کرد.

در این صورت ابتدا روش اقدام کردن از طریق مراجعه به کلانتری و سپس مراجع قضایی بعد از سرقت گوشی تلفن همراه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مراجعه به کلانتری

یکی از راه‌های قانونی که بعد از سرقت موبایل می‌توان انجام داد، مراجعه به کلانتری است. سرقت تلفن همراه مانند سایر موارد ارتکاب جرم سرقت، رفتاری مجرمانه است که مالک برای آن که حتی الامکان بتواند امکان ردیابی تلفن همراه را داشته و یا به هر طریق دیگر احتمال این که گوشی دزدیده شده را پیدا کند را داشته باشد، باید راه و اقدامات قانونی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

پیگیری اولیه بسیاری رائم از طریق کلانتری انجام می‌شود و در اولین زمان ممکن بعد از آن که گوشی شما سرقت شد، می‌توانید به یکی از کلانتری‌های محل خود مراجعه کنید و یا بیان اتفاق صورت گرفته، شکایتی را ثبت نمایید. در کلانتری به طور معمول تحقیقات ابتدایی جرم نیز صورت می‌گبرد که برای تکمیل تحقیقات پرونده به دادسرا فرستاده می‌شود.

کلانتری در واقع یک ضابط دادگستری است و تنها این وظیفه را دارد که در حیطه وظایف خود عمل کند. در این صورت اقدام اصلی بعد از دزدیده شدن تلفن همراه، مراجعه کردن به نیروی انتظامی و یا کلانتری بوه و با ثبت شکایت خود، می‌توانید مراحل بعدی شکایت را نیز انجام دهید.

ضابط دادگستری می‌تواند اقدام به انجام دادن تحقیقات پرونده نموده که با درخواست شاکی، پرونده به دادسرا ارسال می‌شود. البته بعد از آن که سرقت تلفن همراه انجام شد، می‌توانید به جای آن که مستقیما به کلانتری مراجعه کنید، تنظیم شکایت را در دادسرا انجام دهید.

در هر صورت مراجعه کردن به ضابط دادگستری مانند کلانتری یکی از اقدامات قانونی است که از طرف شاکی پرونده سرقت تلفن همراه امکان انجام دادن آن را دارد.

با توجه به این که احتمال انجام هر کاری از طرف سارقین بر روی گوشی موبایل دزدیده شده وجود دارد، لازم است که سریع‌ترین راه ممکن را انجام دهید که وقت شاکی در این زمینه تلف نشود و بتواند امکان پیدا کردن تلفن همراه را داشته باشد.

شکایت سرقت موبایل

مراجع قضایی

اقدام بعدی که پس از مراجعه به کلانتری در زمان سرقت موبایل باید انجام شود، از طریق مراجع قضایی است. در واقع مالک گوشی موبایل که پیش از آن به کلانتری مراجعه نموده و شرح رخداد جرم سرقت را برای مامورین کلانتری انجام می‌دهد.

کلانتری‌ها معمولا زمانی که بخواهد اقدام قانونی را برای پیگیری شکایت کیفری انجام دهند، دستور مقام قضایی را دریافت می‌کنند و بعد از آن، طبق دستور اعلام شده فرآیند مورد نیاز انجام داده می‌شود.

در صورتی که مالک موبایل، مستقیما به دادسرا مراجعه نمود و شکایت سرقت گوشی تلفن همراه را به ثبت رساند، ممکن است که پرونده مجددا به کلانتری برای انجام تحقیقات ارسال شود.

در این صورت مامورین کلانتری با استفاده از سامانه و اپراتورهایی که در اختیار دارند، کار ردیابی گوشی سرقتی را انجام می‌دهند تا بلکه بتوانند ردی از موبایل دزدیده شده را پیدا کنند.

البته بیشتر سارقین تلفن همراه افراد با تجربه و به نحوی کاربلد در زمینه ارتکاب جرم سرقت هستند و غالبا می‌دانند که قسمت‌های ردیابی موجود در تلفن همراه را غیر فعال کنند تا امکان پیدا کردن تلفن همراه وجود نداشته باشد. در صورتی که مالک کد سریال گوشی خود را داشته باشد، ردیابی موبایل به مراتب راحت تر بوده و همین موضوع احتمال یافتن تلفن سرقتی را بیشتر می‌کند.

مرجع قضایی در پرونده‌های کیفری از قبیل سرقت تلفن همراه، دادسرا و دادگاه هستند که به صورت تخصصی و در دو مرحله کلی، بررسی جرائم ارتکاب یافته را انجام دهند.

یافتن گوشی تلفن همراهی که دزدیده شد، بسیار دشوار است و از این رو باید مدت زمان نسبتا زیادی برای یافتن آن صرف شود. مگر آن که یک سری شرایط وجود داشته باشد که مراجع قانونی بتوانند با استفاده از راه‌های ممکن برای پیدا کردن تلفن همراه اقدام نمایند.

در هر صورت دادسرا، تحقیقات مقدماتی جرم سرقت موبایل را با کمک ضابطین دادگستری را انجام می‌دهد که در نهایت کیفرخواست پرونده را صادر می‌کند تا دادگاه بررسی‌های لازم را انجام دهد. در صورتی که در مراحل رسیدگی به جرم ارتکاب یافته، گوشی تلفن همراه به همراه متهم پرونده پیدا شدند، مقام قاضی اقدام به احضار متهم نموده تا روند رسیدگی پرونده تکمیل شود.

البته دادگاه، بررسی‌های دقیق‌تری را برای ردیابی گوشی انجام می‌دهد و از طریق مخابرات این کار را پیگیری می‌کند. با فرض این که موبایل سرقت شده یافت شد، با احضار متهم، پرونده سرقت موبایل در جریان رسیدگی قرار گرفته و و در نهایت با ختم جلسه دادرسی، دادگاه حکم مقتضی را صادر می‌کند.

پیگیری سرقت گوشی موبایل با مراجعه به مخابرات

مراجع به کلانتری و دادسرا، به عنوان روش‌های رایج و قانونی برای پیگیری سرقت گوشی موبایل می‌باشند که حسب مورد بهتر است که مالک تلفن همراه، مراجعه کردن به این مراجع قانونی را برای پیدا کردن تلفن همراه در دستور کار خود قرار دهد.

فردی که متحمل جرم سرقت گوشی تلفن همراه شده است، می‌تواند مستقیما شکایتی را در دادسرا تنظیم کند که البته یک سری اقدامات دیگر بعد از سرقت موبایل وجود دارد و آن روش از طریق مخابرات است.

از آن جهت که پیگیری‌های لازم از طریق مرجع قضایی، امری رایج‌تر در زمان سرقت گوشی محسوب می‌شود، اما در هر صورت مخابرات نیز می‌تواند به عنوان دیگر راه ممکن برای یافتن گوشی سرقتی باشد. برای جلوگیری از سوء استفاده‌هایی که ممکن است بعد از سرقت موبایل انجام شود، حتی الامکان مالک باید به مخابرات مراجعه کند و شماره و خط همراه خود را غیر فعال نماید.

در واقع پیش از آن که پیگیری سرقت موبایل با مراجعه به دادسرا یا کلانتری انجام گیرد، در ابتدای امر می‌بایست سیمکارت غیر فعال شود. ذکر این موضوع ضروری است که سارق اگر هرگونه سوء استفاده‌ای از خط تلفن همراه سرقتی انجام دهد، عواقب این کار بر عهده مالک سیمکارت می‌باشد و اقدام نخست بعد از سرقت موبایل، مراجعه به مخابرات و ارائه درخواست مسدودی سیمکارت است.

گفتنی است که ردیابی تلفن همراه درخواست شده غالبا از طرف مرجع قضایی و یا کلانتری انجام می‌شود و مخابرات در این زمینه تکلیفی برای رسیدگی به موبایل سرقت شده را نخواهد داشت.

با توجه به این که امکان انجام هر کار غیر قانونی توسط سارقین تلفن همراه وجود دارد، اولویت اول مالکین تلفن همراه پس از سرقت شدن این وسیله، مسدود کردن سیمکارتی که در داخل موبایل سرقت شده باید باشد.

به غیر از روش‌های مراجعه به مرجع قضایی و مخابرات، راه‌های دیگری پس از سرقت تلفن همراه وجود دارد که غالبا نمی‌توان آن‌ها را روش قانونی در نظر گرفت اما در جهت پیدا شدن موبایل سرقت شده، کارایی بسیار زیادی دارند. از این رو در ادامه به سایر اقدامات لازم در زمان سرقت گوشی موبایل می‌پردازیم.

سرقت موبایل در کشور

سایر اقدامات لازم در زمان سرقت موبایل

در بخش‌های قبلی، اقدامات قانونی متداول پس از سرقت شدن گوشی موبایل، مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد که مالک می‌تواند درخواست خود در رابطه با سرقت گوشی همراه را مستقیما با مراجعه به دادسرا و یا کلانتری ارائه دهد. اقدامات دیگری برای یافت هر چه سریع موبایل سرقت شده وجود دارد که در این بخش آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

در صورتی که موبایل، سرقت شد، باید بدون تلف کردن وقت و در سریع‌ترین زمان ممکن، کار ردیابی گوشی تلفن همراه را انجام داد تا بتوان در وضعیت بهتری، گوشی سرقت شده را پیدا کرد. افراد سارق که سرقت موبایل را به طور حرفه‌ای انجام می‌دهند، با روش‌هایی که بتوانند ردیابی گوشی را غیر فعال کنند، این کار انجام می‌دهند تا در زمان مناسب موبایل سرقتی را به فروش برسانند.

این امکان وجود دارد که برای محافظت از گوشی خود بعد از آن که سرقت شد، اطلاعات داخل موبایل را از داخل آن پاک کنید که البته انجام این کار بسیار دشوار بوده و تنها در صورتی می‌توان به اطلاعات گوشی دسترسی داشت که از قبل، قابلیت کنترل گوشی از راه دور را در تلفن همراه خود نصب کرده باشید در غیر از این صورت عملا انجام دادن این کار غیر ممکن است.

اقدام به ردیابی کردن گوشی تلفن همراه، از طریق مراجعه به مراجع قضایی صورت نمی‌گیرد بلکه آشنایی با این روش‌ها صرفا برای اطلاع شخص مالک می‌باشد تا بتواند حتی الامکان راه و روش سوء‌استفاده سارقین را کاهش دهد.

اقدام مهمی که لازم است پس از دزدیده شدن تلفن همراه انجام شود، ردیابی کردن گوشی باز طریق شماره سریال درج شده در کارتن گوشی می‌باشد. یکی از توصیه‌های مهمی که در زمان سرقت موبایل می‌شود، این است که همیشه سریال گوشی خود را داشته باشید تا بلافاصله پس از سرقت شدن گوشی همراه، بتوانید با وضعیت بهتری برای پیدا کردن تلفن همراه خود اقدام کنید.

جدای از این که از طریق شماره سریال گوشی اقدامات لازم برای ردیابی تلفن همراه باید انجام شود، حتما با مراجعه به مرجع قضایی و ثبت شکایت از طریق سامانه عدل ایران، پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهید. با مراجعه به مرجع قضایی و ثبت شکایت سرقت موبایل، باید مدارکی را ارائه دهید که نشان دهنده مالکیت شما نسبت به تلفن همراه سرقت شده باشد.

نکات مهم پیرامون اقدامات بعد از سرقت گوشی تلفن همراه

ذکر نکاتی در رابطه با اقدامات بعد از سرقت موبایل می‌تواند در خصوص این که بتوانید در زمان مناسبی برای یافتن گوشی دزدیده شده، اقدام نمایید، ضروری است. از نکات مهم در این زمینه، آن است که بدون تلف کردن زمان، فورا در همان ساعات اولیه پیگیری‌های لازم را برای موبایل سرقتی انجام دهید.

گاها مالک بعد از گذشت چند روز که از زمان سرقت گوشی موبایل گذشت، حال برای یافتن موبایلی که سرقت شده است، اقدام می‌کند که عملا اقدامات او نمی‌تواند در جهت پیدا شدن گوشی راهگشا باشد.

گاها، سارق در ساعات اولیه بعد از سرقت موبایل، به فروش تلفن همراه با قیمت بسیار پایینی می‌کند که در این صورت خریداران نباید گوشی موبایل سرقتی را خریداری کنند. زیرا سرقت موبایل طبق قانون جرم محسوب شده و مشمول ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی می‌شوند.

سارق برای آن که بعد از سرقت کردن موبایل، هیچ ردی از خود بر جای نگذارد، فروش گوشی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و غالبا به فردی می‌فروشد که از سرقتی بودن تلفن همراه اطلاع نداشته و عواقب عنوان مجرمانه خرید گوشی سرقتی برای خریدار وجود خواهد داشت.

اقدام قضایی سرقت موبایل

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

اقدام قانونی که بعد از سرقت موبایل بایستی انجام شود، مورد بررسی قرار گرفت اما در صورتی که در این زمینه نیاز به مشاوره حقوقی فوری با وکیل را دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده کنید.

اطلاعات حقوقی لازم در رابطه با این که بتوانید اقدام مناسب را برای یافتن تلفن همراه خود بعد از سرقت را انجام دهید، در جلسه مشاوره حقوقی در اختیار شما قرار داده می‌شود.

برای ثبت وقت مشاوره حقوقی با وکیل تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. امکان مشاوره حضوری با وکیل نیز توسط سامانه بنیاد وکلا وجود دارد و می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین، تلفنی و حضوری اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا