سرقت

استعلام خودروهای مکشوفه

وقوع جرم سرقت مانند بسیاری از جرائم امری اجتناب ناپذیر است و با توجه به شیوه‌های نوین رایج، سارقان با ترفندهای جالبی برای سرقت اقدام می‌کنند.

در قانون مجازات اسلامی، سرقت زمانی رخ می‌دهد که اموال متعلق به دیگران، ربوده شود و سارق همیشه به دنبال سرقت اموالی است که ارزش اقتصادی بالایی داشته و امکان جا به جایی و ربودن آن در وضعیت بهتری انجام شود.

نوشته های مشابه

از این رو یکی از اموالی که در معرض سرقت و یا دزدی قرار داشته و همیشه نگرانی‌هایی برای بردن آن وجود دارد، خودرو  است. جرم سرقت سبب بروز ناامنی در جامعه شده که وسایل نقلیه را نیز در خطر دزدی قرار داده است. گاها ممکن است که خودرو شما سرقت شود و در این زمینه به دنبال راه حل‌هایی هستید تا بتوانید با روش‌های موجود، از خودروهای مکشوفه سرقتی را استعلام بگیرید.

استعلام از خودروهای مکشوفه، بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می‌شود و در این صورت مالکی که خودرو او دزدیده شده است، می‌تواند از طریق روش‌های غیر حضوری چون سامانه جستجوی پیدا شده‌ها، نرم افزار پلیس من و یا سامانه پیامکی تعریف شده در این زمینه اقدام نماید.

این امکان وجود دارد که خودرو مورد سرقت در پارکینگ مراجع قانونی وجود داشته باشد که از طریق راه‌های مزبور می‌توانید به راحتی استعلام خودرو مکشوفه که پیگیری کردن خودرو سرقتی را فراهم می‌کند، استعلام لازم را اخذ کنید.

با توجه به اهمیت دانستن راه‌های ممکن برای استعلام خودروهای مکشوفه سرقتی، این موضوع برای همه مالکین خودرو اهمیت دارد که از این روش‌ها مطلع شود.

به همین جهت در این مقاله قصد داریم که با نحوه استعلام از خودروهای سرقتی کشف شده آشنا شویم که در ادامه مطلب همراه با باشید. البته امکان مشاوره حقوقی با وکیل تلفنی به صورت فوری در سامانه بنیاد وکلا برای شما وجود دارد.

منظور از استعلام خودروهای مکشوفه چیست؟

علی رغم آمار بالای وقوع جرم سرقت، اموال منقول مانند خودرو، در صدر آمار جرائم سرقت قرار داشته و در این صورت مالکین خودروها همیشه نگرانی‌هایی دارند که ناگهان و بدون اطلاع آن‌ها، خودرویشان دزدیده نشود.

افرادی که سرقت خودرو جز حرفه اصلی آن‌ها است، به صورت هوشمندانه اقدام به سرقت خودرو می‌کنند، بدون آن که مالک در زمان سرقت، اطلاعی داشته باشد.

در بیشتر مواقع، مالک خودرو، بعد از گذشت چندین ساعت از سرقت خودرو، متوجه می‌شود که برای پیگیری از وضعیت خودرو خود لازم است که یک سری اقداماتی را انجام دهد. مالک برای استعلام از وضعیت خودرو می‌تواند به صورت حضوری به کلانتری مراجعه کند و شکایتی را در این زمینه انجام دهد.

البته برای پیگیری خودرو سرقتی از طریق کلانتری ممکن است که تلف شدن وقت به ضرر مالک باشد و در این صورت برای هیچ وقت دیگر نتواند خودرو خود را که سرقت شده است، پیدا کند. برای استعلام از خودروهای مکشوفه، یک سری روش‌های غیر حضوری وجود دارد که مالک می‌تواند با استفاده از آن‌ها، در صورت پیدا شدن خودرو دزدیده شده، اطلاع پیدا کند.

خودروهای مکشوفه که به طرق مختلف کشف می‌شوند، غالبا سرقتی هستند و مالک با استفاده‌ از روش‌های تعیین شده می‌تواند متوجه شود که چگونه می‌تواند به خودرو سرقتی دسترسی داشته باشد. نیروی انتظامی و سایر مراجع قانونی برای تسهیل در انجام پیگیری‌های لازم برای انواع خودروهای مکشوفه، یک سری سایت و سامانه‌هایی را طراحی کرده‌اند که عموم مردم بتوانند با مراجعه به سامانه‌های مزبور، از خودروهای کشف شده استعلام بگیرند.

سامانه‌هایی مانند پست یافته، پلیس من و غیره در این زمینه طراحی شده اند که شهروندان کافیست به این سامانه‌های مراجعه کنند و با انجام مراحل قانونی آن، از خودروهای سرقتی که توسط مراجع قانونی کشف شده‌اند، استعلام بگیرند.

ناگفته نماند که ایجاد سامانه‌هایی مانند پلیس من، تنها راه استعلام و پیگیری خودروهای مکشوفه سرقتی را برای مالکین فراهم می‌کند و این روش‌ها دلیلی نمی‌شود که افراد بتوانند به صورت قطعی، خودرو سرقت شده خود را پیدا کنند.

استعلام خودروهای مکشوفه آنلاین

لزوم پیگیری خودروهای مکشوفه سرقتی

اگر خودرو شما به هر شکلی، سرقت شد، در همان زمان‌های اولیه مطلع شدن از وقوع جرم سرقت، باید اقدامات لازم را انجام دهید تا حتی الامکان بتوانید خودرو خود را پیدا کنید. سارقان خودرو، در اغلب مواقع، قطعات با ارزش خودرو را درآورده و اقدام به رها کردن خودرو در مکانی می‌کنند.

برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، در ابتدا لازم است که به کلانتری محل خود مراجعه کنید و با ثبت شکایت سرقت از مامورین نیروی انتظامی تقاضا کنید که پیگیری‌های لازم برای جستجوی خودرو شما را انجام دهند. در این صورت پرونده برای رسیدگی قضایی به دادسرا فرستاده می‌شود و مالک باید شکایت خود را از این طریق پیگیری نماید.

جدای از این که مالک این حق را دارد که بعد از سرقت خودرو، اقدامات قانونی را در این راستا انجام داده و موضوع وقوع جرم سرقت در خودرو را به اطلاع مامورین نیروی انتظامی برساند، این تکلیف برای مالک وجود دارد که بعد از آن که خودرو سرقت و یا مفقود شد، اقدام به پیگیری این موضوع کند.

در ماده ۷۷۲ قانون مجازات اسلامی به لزوم پیگیری خودروهای مکشوفه سرقتی اشاره شده است که علاوه بر حق، تکلیف قانونی برای مالک است که مراتب جرم سرقت خودرو را به نیروی انتظامی اطلاع دهد. در واقع اگر اقدامات قانونی در این زمینه انجام نشود، مالک خودرو می‌تواند مجرم شناخته شود.

به موجب ماده مزبور، در صورتی که وسیله نقلیه یا پلاک آن سرقت شود، فردی که وسیله نقلیه در اختیار او بوده است، اعم از این که مالک خودرو بوده و یا مالک وسیله نقلیه نباشد، بعد از مطلع شدن، موظف است که مراتب را فورا به اطلاع نیروی انتظامی برساند. در صورت عدم اطلاع از این موضوع، مجازات جزای نقدی از پانصد هزار تا یک میلیون ریال تعیین شده است.

اما در اینجا ذکر این موضوع ضروری است که پروسه تنظیم شکایت حضوری با وکیل به نیروی انتظامی و انجام مراحل شکایت در دادسرا، نسبتا طولانی است و همه این مسائل سبب جلوگیری از زمان مورد نیاز مالک برای پیگیری خودرو خود باشد. از این رو در بخش بعدی به طور کامل، انواع روش‌های غیر حضوری برای استعلام از خودروهای مکشوفه سرقتی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

روش‌های الکترونیکی استعلام از خودرو مکشوفه

فردی که خودرو او به سرقت رفته است، جدای از این که می‌تواند از طریق مرجع قضایی اقدام به ثبت شکایت کیفری، کند، امکان بهره‌مندی از سامانه‌ها و سایت‌های مختلف برای ردیابی خودرو مفقود شده یا سرقتی کشف شده وجود دارد. با پیگیری‌هایی که مالک خودرو در مراجع نیروی انتظامی انجام می‌دهد، از آخرین روند ردیابی خودرو سرقتی توسط پلیس می‌تواند مطلع شود.

با توجه به این مسائل و این که شاهد آمار بالای جرم سرقت در کشور هستیم، لازم است که برای تسهیل در فرآیند پیگیری خودروهای مکشوفه طراحی شود و در حال حاضر از طریق سامانه‌هایی چون پلیس من و سایت پلیس راهور نیز امکان استعلام گرفتن از خودروهایی که تحت مالکیت مالکین نبوده و به نحوی دزدیده و یا مفقود شده‌اند.

یکی از خدماتی که مراجع قانونی مانند نیروی انتظامی در اختیار افراد قرار داده است، استعلام از خودروهای مکشوفه می‌باشد که مالک خودروهای سرقتی و یا مفقود شده می‌تواند با مراجعه به سایت و سامانه‌های طراحی شده از وضعیت خودرو خود اطلاع پیدا کنند.

از جمله روش‌های رایج در استعلام از خودرو مکشوفه سرقتی، عبارتند از:

  • استعلام از طریق سامانه پست یافته (سامانه پیدا شده‌ها)
  • استعلام از طریق سامانه پلیس من
  • استعلام از طریق سامانه پیامکی (۱۱۰۱۰۶۰۶۰)

مالکین خودروها از طریق روش‌های مزبور می‌توانند به منظور پیگیری خودروهای مکشوفه و یا سرقتی، استعلام لازم را اخذ کنند. در واقع روش‌های فوق الذکر، راه‌های استعلام از خودروهای مکشوفه سرقتی به صورت الکترونیک هستند و در این صورت بدون این که نیاز به مراجعه حضوری به کلانتری باشد، کافیست از طریق این سامانه و سایت‌ها اقدام نمایید.

از آن جهت که دانستن روش‌های مورد نیاز برای پیگیری خودروهای مکشوفه سرقتی ضرورت دارد، در ادامه به معرفی هر یک از این روش‌ها پرداخته و با نحوه استعلام و پیگیری خودروهای مکشوفه به صورت آنلاین آشنا می‌شویم.

استعلام خودروهای مکشوفه از طریق سامانه پست یافته

استعلام خودروهای مکشوفه از طریق سامانه پست یافته

در ابتدا باید گفت که شما تنها فردی نیستید که خودرویتان به سرقت می‌رود، بلکه افراد بسیاری در این زمینه هستند که وسیله نقلیه آن‌ها سرقت شده و اقدامات قانونی برای یافتن خودرو خود را انجام می‌دهند. در واقع به جای آن که برای پیگیری سرقت خودرو به کلانتری مراجعه کنید، به جای آن می‌توانید از طریق روش‌های آنلاین و الکترونیکی تعریف شده، استعلام بگیرید.

یکی از راه‌هایی که مالک خودرو می‌تواند در زمان سرقت خودرو برای پیگیری آن اقدامات لازم را انجام دهد، مراجعه به سایت پست یافته است. این سامانه اختصاص به خودروهای پیدا شده است و با مراجعه به این وب سایت در صورتی که خودرو شما پیدا شده باشد، در سامانه نمایش داده شد و می‌توانید در این زمینه متوجه شوید.

علاوه بر این که اگر خودرو به سرقت شما، پیدا نشده باشد، نمی‌توانید در این سامانه خودرو خود را پیدا کنید. کافیست در گوگل، عبارت سایت پست یافته را جستجو کنید تا وارد وب سایت مربوطه شوید. این سامانه در واقع برای شرکت ملی پست است که امکان ردیابی از خودروهای مکشوفه وجود دارد.

با ورود به سامانه، بخشی تحت عنوان جستجو پیدا شده‌ها وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید در صورتی که خودرو شما پیدا شده باشد، آن را مشاهده کنید. با ورود به بخش مربوطه، به منظور استعلام از خودرو سرقتی، لازم است که اطلاعات هویتی مالک از قبیل نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی و غیره را وارد نمایید.

علاوه بر مشخصات هویتی، بایستی اطلاعات مربوط به خودرو از قبیل پلاک ماشین را نیز وارد نموده و گزینه نوع خودرو را انتخاب نمایید. با توجه به این که سامانه پست یافته، به روز است و در این صورت آخرین اطلاعات از پیگیری خودرو سرقت شده برای مالک نمایش داده می‌گردد.

استعلام خودرو مکشوفه از طریق سامانه پیامکی

علاوه بر روش مراجعه با سامانه پست یافته، روش دیگری برای پیگیری خودروهای مکشوفه سرقتی وجود دارد که مالک به راحتی می‌تواند پیگیری‌های لازم را برای خودرو مفقود شده انجام دهد. سامانه پیامکی که مالک خودرو از طریق آن می‌تواند خودرو سرقت شده را استعلام بگیرد، سامانه ۱۱۰۱۰۶۰۶۰ است که این سامانه تحت نظارت نیروی انتظامی است.

فردی که خودرو او سرقت شده است، می‌تواند با مراجعه به سامانه پیامکی مزبور و وارد کردن اطلاعات ماشین و خود شخص، خودرو خود را در صورتی که سرقت شده باشد را به صورت آنلاین استعلام کند.

با این سامانه، دیگر نیاز به مراجعه حضوری به کلانتری نیست و به صورت غیر حضوری امکان استعلام از خودروهای مکشوفه وجود دارد.

استعلام خودرو مکشوفه از طریق سامانه پیامکی

استعلام خودروهای مکشوفه از طریق سامانه پلیس من

روش دیگری که مالکان خودروهای سرقتی می‌توانند پیگیری‌های لازم را پیرامون این موضوع به صورت الکترونیکی انجام دهند، مراجعه به سامانه پلیس من است. پلیس من در واقع یک نرم افزار است که متقاضیان می‌توانند با نصب این افزار، پیگیری‌های لازم را برای یافتن خودرو سرقتی انجام دهند.

متداول‌ترین روشی که می‌توانید از خودروهای مکشوفه سرقتی، استعلام لازم را اخذ کنید، اقدام از طریق نرم افزار پلیس من می‌باشد. در این روش، نیازی به مراجعه حضوری شما در اداره آگاهی نیست و کافیست درخواست خود را در این زمینه به ثبت برسانید.

پیگیری کردن خودرو مکشوفه، از طریق نرم افزار پلیس من به دو شیوه کلی امکان پذیر است که یک روش، استعلام با وارد کردن مشخصات پلاک خودرو است و روش دیگر، از طریق شماره کلاسه پرونده آگاهی می‌باشد. برای این که به شیوه آسان و راحت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید خودرو سرقت شده را استعلام کنید، شماره پلاک خودرو را وارد نمایید.

در بخش بعدی، مراحل استعلام خودروهای مکشوفه از طریق مراجعه به سامانه پلیس من، بررسی می‌شود و در این صورت می‌توانید به شیوه غیر حضوری از خودرو خود استعلام بگیرید که در چه وضعیتی قرار داشته و آیا امکان دسترسی به خودرو را دارید یا خیر.

مراحل استعلام خودرو مکشوفه سرقتی در نرم افزار پلیس من

در بخش‌های قبلی، شیوه‌هایی که از طریق آن‌ها امکان استعلام از خودروهای مکشوفه وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفتند و مالکی که خودرو او، دزدیده شده است، می‌تواند با مراجعه به سامانه پلیس من، در این زمینه یک سری پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

پیگیری‌هایی که مالک برای استعلام از وضعیت سرقتی بودن خودرو انجام می‌دهد، با بهره مندی از روش‌های الکترونیکی سبب می‌شود که حتی الامکان مالک بتوانید خودرو را پیدا کند.

همانطور که گفته شد، امکان استعلام خودرو به سرقت رفته در نرم افزار پلیس من از دو روش اطلاعات پلاک خودرو و شماره کلاسه پرونده آگاهی وجود دارد که به همین جهت، قصد داریم مراحل استعلام از خودرو مکشوفه سرقتی را در سامانه مزبور شرح دهیم.

مراحل استعلام خودرو مکشوفه

مراحل استعلام گرفتن از خودرو مکشوفه به سرقت رفته در سامانه پلیس من مطابق توضیح مشاوره حقوقی آنلاین طبق روال زیر انجام می‌شود:

  1. گام اول در مراحل استعلام خودرو مکشوفه سرقتی، این است که ابتدا اقدام به نصب نرم افزار پلیس من نمایید. به جهت سوء استفاده‌هایی که در این زمینه می‌شوند، بهتر است که نصب نرم افزار پلیس من را از وب سایت‌های معتبر انجام دهید.
  2. زمانی که وارد سامانه شدید، لازم است که اقدام به وارد نمودن شماره تلفن همراه خود نمایید.
  3. با وارد کردن شماره تلفن، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که شامل سیاست‌ها و حریم خصوصی است که در صورت تایید آن‌ها وارد مرحله بعدی می‌شوید.
  4. در هر صورت زمانی که شماره تلفن همراه خود را وارد می‌کنید، کد ۶ رقمی تاییدیه به شماره تلفن شما پیامک می‌شود و لازم است که این کد را وارد کنید.
  5. بعد از طی کردن این مراحل، وارد صفحه ای می‌شوید که گزینه‌های مختلفی مانند راهور، گذرنامه، و آگاهی وجود دارد که در این صورت کافیست، گزینه آگاهی را انتخاب نمایید.
  6. در قسمت آگاهی، دو بخش وجود دارد که شامل ثبت سرقت خودرو و استعلام خودرو مکشوفه است. با انتخاب گزینه استعلام خودرو مکشوفه، دو روش کلی نمایش داده می‌شود که از طریق آن دو روش می‌توانید از خودرو مکشوفه، استعلام کنید.
  7. استعلام خودرو با پلاک و استعلام خودرو با شماره کلاسه که بسه به اختیار خود می‌توانید هر یک از این دو روش را برای استعلام خودروهای مکشوفه انجام دهید.
  8. در روش استعلام از طریق پلاک خودرو، کافیست شماره پلاک خودرو را وارد نموده تا نتیجه استعلام برای شما نمایش داده شود. در روش استعلام با شماره کلاسه در سامانه پلیس من، اطلاعات مورد نیاز در خصوص کلاسه پرونده آگاهی را وارد نمایید تا نتیجه استعلام برای شما نمایش داده شود.
  9. با توجه به الکترونیکی بودن روش‌های استعلام از خودرو مکشوفه، کار پیگیری خودرو سرقتی برای مالکان خودروها به راحتی وجود دارد و دیگر نیازی به این که به شیوه حضوری و از طریق اداره آگاهی در این زمینه استعلام بگیرید، نمی‌باشد.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

راه و روش‌های ممکن برای استعلام از خودروهای مکشوفه در متن مقاله مورد بررسی قرار گرفتند که با مراجعه به وب سایت پست یافته، سامانه پیامکی و نرم افزار پلیس من امکان این را دارید تا به صورت غیر حضوری، استعلام لازم را اخذ نمایید.

با این وجود اگر به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید. ارائه مشاوره حقوقی در بنیاد وکلا به شیوه و اقسام رایج از قبیل مشاوره تلفنی، مشاوره آنلاین و مشاوره حضوری قابل انجام است که برای رزرو وقت مشاوره حقوقی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا