کیفری (جرائم)مواد مخدر

جاسازی مواد مخدر در ماشین چه مجازاتی برای مالک وسیله نقلیه و فرد جاساز کننده دارد؟

مطابق قانون مبارزه با مواد مخدر حمل و نگهداری و قاچاق مواد مخدر در معرض خرید و فروش قرار دادن جرم است و فردی که مرتکب این جرم می‌شود در دادگاه انقلاب محاکمه و مجازات می‌شود.

مطابق قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی به تمامی جرائم در دادگاه‌های عمومی و انقلاب رسیدگی می‌شود.

مراحل رسیدگی به جرم جاسازی مواد مخدر

  • درخصوص فرد دستگیر شده با اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر نیز این رویه برقرار است، بدین صورت که فرد دستگیر شده بدوا در دادسرا تحت تعقیب و تحقیقات قرار می‌گیرد.
  • با ختم تحقیقات و صدور قرار دادرسی توسط بازپرس و یا دادیار و در دادگاه بخش که فاقد دادسرا است، رئیس دادگاه بخش و دادرس این وظیفه را برعهده دارند، پرونده در دادسرا به نظر دادستان رسیده و در صورت موافقت با قرار اگر جلب به دادرسی باشد کیفرخواست صادر و از دادگاه تقاضای محکومیت و مجازات فرد تقاضا می‌شود.
  • پرونده در خصوص جرائم قاچاق مواد مخدر به دادگاه انقلاب ارسال می‌گردد که پس از وصول پرونده وقت رسیدگی تعیین و به متهم ابلاغ صورت می‌گیرد.
  • جلسه رسیدگی با حضور متهم و نماینده دادستان تشکیل و دادگاه مبادرت به صدور رای می‌نماید.

اما در خصوص حمل و نگهداری مواد مخدر از طریق جاسازی در وسیله نقلیه بدین صورت است که در صورت رویت مواد مخدر در قسمت‌هایی از خودرو که از معرض دید پنهان است و به اصطلاح جاساز شده است، شخصی که مسئولیت خودرو در زمان کشف مواد رو برعهده دارد، به عنوان متهم اصلی بازداشت می‌شود، لکن خودروی حامل مواد جاسازی شده توقیف تا رسیدگی به پرونده شروع و تحقیقات ادامه یابد.

مطابق قانون چنانچه مواد مخدر در وسیله نقلیه جاسازی شده باشد، خودرو به نفع دولت ضبط و مصادره خواهد شد، مگر اینکه مالکیت شخص ثالثی به صورت رسمی و قانونی احراز شود که در این صورت خودرو رفع توقیف می‌شود.

البته ذکر این نکته ضروریست که منظور از مالکیت در موضوع مصادره خودروی حامل مواد مخدر مالکیت به صورت رسمی است یعنی ارائه سند عادی از قبیل قولنامه یا مبایعنامه مورد پذیرش نمی‌باشد.

لکن در زمان وقوع جرم و کشف مواد بایستی خودرو از مالکیت متهم خارج باشد تا با رفع توقیف خودرو موافقت شود.

در مواردی ممکن است خودرو به صورت امانی در اختیار متهم گذاشته شده باشد و با عدم اطلاع مالک از اقدام مجرمانه متهم مواد مکشوفه از جاساز خودرو خارج و خودرو توقیف شود که در این صورت مالک خودرو با در دست داشتن اسناد مالکیت باید به دادگاه مراجعه و درخواست رفع توقیف خودرو نماید، دادگاه با بررسی اسناد مالکیت و احراز مالکیت شخص دستور آزادسازی خودرو را صادر می‌کند.

جاسازی مواد مخدر در خودرو

نکته مهم دیگر در خصوص تعقیب مالک خودرو حامل مواد مخدرتوسط دادگاه است که آیا مالک خودرو مورد تعقیب جزایی قرارخواهد گرفت یا خیر؟

چنانچه در تحقیقات از متهم یا به نحوی از انحا توسط دادگاه احراز شود که مالک خودرو از حمل و نگهداری مواد توسط متهم مطلع بوده و یا به دستور ایشان جرم صورت گرفته است، تحت اتهام مشارکت در حمل و نگهداری مواد مخدر مورد تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت و مجازات می‌شود، در غیر این صورت اتهامی متوجه مالک خودرو نخواهد بود.

آیا مجازات متهم مواد مخدر قابل تخفیف است یا خیر؟

دادگاه می ‌تواند در صورتی که جهات تخفیفی وجود داشته باشد، مجازات را تا نصف تخفیف دهد.

در صورتی که فردی به حبس ابد محکوم شده باشد؛ دادگاه می‌تواند حبس او را به ۱۵ سال کاهش دهد و اگر حکم اعدام برای او صادر شده باشد، تقاضای تخفیف و عفو، به کمیسیون عفو ارسال می‌شود.

بعضی از دلائلی که در قانون جزا موجب تخفیف مجازات می‌شود:

  1. همکاری موثر متهم در شناسایی شریک یا شرکا
  2. اوضاع و احوال خاص مرتکب جرم، مثل انگیزه شرافتمندانه
  3. اعلام متهم قبل از تعقیبش و اقرار در جرایم مواد مخدر
  4. پشیمانی متهم، حُسن سابقه و وضعیت جسمانی‌اش مثل بیماری و کبر سن

روش اعمال تخفیف در مجازات مواد مخدر

در تبصره ماده ۳۸ قانون اصلاح مواد مخدر آمده است:

در صورتی که محکوم با نیروی انتظامی همکاری کند و باعث کشف شبکه مواد مخدر شود، دادگاه می‌تواند با تقاضای نیروی انتظامی و بر اساس سند موجود، مجازات فرد را ضمن اصلاح کردن رأی اولیه تا نصف کم کند.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی مواد مخدر و جرائم مرتبط با آن و همچنین استفاده از خدمات وکیل مواد مخدر می‌توانید از طریق سامانه حقوقی بنیاد وکلا با ما در ارتباط باشید.

سامانه حقوقی بنیاد وکلا ارائه دهنده انواع خدمات حقوقی از سوی وکیل به موکلین و مراجعین محترم می‌باشد و همواره در تلاش است تا دسترسی شما به متخصصین حقوقی و پیشبرد پرونده شما در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.

اخذ وکیل آنلاین یا حضوری در موضوعات مختلف، می‌تواند کمک بسیار زیادی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود ندارد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی، گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

همچنین مطالعه محتواهای حقوقی تنظیم شده از سوی وکلا و کارشناسان مجرب حقوقی این سامانه، می‌تواند بسیاری از مشکلات حقوقی شما را مرتفع نماید.

سامانه حقوقی بنیاد وکلا با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌ حقوقی تلفنی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا