کیفری (جرائم)مزاحمت

مزاحمت در شبکه های اجتماعی و مجازات آن

امروزه جرم مزاحمت در فضای مجازی بیشتر از مزاحمت‌ در معابر عمومی اتفاق می‎افتد و اقشار جامعه در هر سن و جنسیتی و موقعیت اجتماعی در معرض جرم مزاحمت، توهین و تهدید در شبکه‎ های اجتماعی قرار گیرند؛ متاسفانه این جرایم علیه زنان و کودکان بیشتر واقع می‎گردد.

مزاحمت یا توهین یا تهدید می‎تواند در محیط فیزیکی و یا از طریق سیستم‎های رایانه‎ای و مخابراتی صورت گیرد؛ تا‎کنون به نظر می‎رسد قانون‎گذار تفکیکی میان این دو حالت قائل نشده و حکمی یکسان برای آن در نظر گرفته است.

در این نوشتار به بررسی جرم مزاحمت در شبکه‎ های اجتماعی و مجازات و عواقب آن می‎پردازیم.

نوشته های مشابه

مجازات مزاحمت، توهین و تهدید در شبکه های اجتماعی

بر طبق قانون هرکس به وسیله سامانه‎های رایانه‎ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر شخص دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا عمدا و آگاهانه به تغییر یا تحریف اقدام کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

باید در نظر گرفته شود چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

در صورتی که مزاحمت از طریق افشای اسرار شخصی و خانوادگی صورت بگیرد و باعث خسارات مادی و معنوی و هتک حیثیت به شخص یا اشخاص شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

هر کس به قصد مزاحمت و ضرر رساندن یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‎ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، به طور مستقیم یا غیر مستقیم و نقل قول از دیگران، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، که در این صورت فرقی نمی‎کند ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، علاوه بر اینکه شخص متضرر می‎تواند در صورت امکان دادخواستی مبنی بر اعاده حیثیت بدهد، مرتکب مزاحمت به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در صورت مواجهه با مزاحمت در شبکه اجتماعی چه کنیم؟

در صورتی که مزاحمت از طریق شبکه‎ های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام ، فیسبوک و .. رخ دهد، شخص متضرر از جرم باید درخواست خود مبنی بر پیگیری به جرم مزاحمت را در دادسرای جرایم رایانه‎ای مطرح کند.

در راستای شکایت باید تلفن همراه یا سایر دستگاه‎های رایانه‎ای و مخابراتی که متن پیام یا صدا و عکس و .. که مبنی بر آزار و اذیت‎ها در آن‎ها موجود باشد به دادسرا ارائه شوند.

حکم مزاحمت برای زنان در فضای مجازی چیست؟

یک حقوقدان با استناد به قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۵ مقرر می‎دارد: هرکس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم‌ اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به ‌آنان توهین کند، به حبس از دو تا شش ماه و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

این وکیل دادگستری بیان کرد که هیچ‌گونه خلاء قانونی در زمینه برخورد با مزاحمت‌ها برای کودکان و بانوان وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص مزاحمت در شبکه‎ های مجازی بیان کرد با توجه به اینکه ایجاد مزاحمت تلفنی یک فعل عمدی آگاهانه است و به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می‌شود و بر اساس قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵، هرگاه کسی به وسیله‌ تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد که این قانون در مورد شبکه‎ های اجتماعی همچون فیسبوک، وایبر، تلگرام و … صدق می‎کند.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا