کیفری (جرائم)

حدود صلاحیت و وظایف هیات نظارت

حدود صلاحیت و وظایف هیات نظارت به این قرار است:

  • هرگاه در اجرای مقررات ماده ۱۱ قانون ثبت از جهت پذیرفتن تقاضای ثبت، اختلافی بین اداره ثبت و اشخاص واقع شود و یا در تصرف اشخاص تزاحم و تعارض باشد.

رفع اختلاف و تایین تکلیف و یا ابطال و یا اصلاح در خواست ثبت با هیات نظارت است.

  • هرگاه هیات نظارت تشخیص دهد که در جریان مقدماتی ثبت املاک اشتباه موثر واقع شده ان اشتباه و همچنین عملیات بعدی که اشتباه مزبور در ان موثر بوده ابطال و جریان طبق مقررات تجدید یا تکمیل یا اصلاح می گردد.
  • هر گاه در موقع ثبت ملک یا ثبت انتقالات بعدی صرفا بعلت عدم توجه و دقت نویسنده سند مالکیت و یا دفتر املاک اشتباه قلمی رخ دهد و همچنین در صورتی که ثبت دفتر املاک مخالف یا مغایر سند رسمی یا حکم نهایی دادگاه باشد هیت نظارت پس از رسیدگی و احراز وقوع اشتباه دستور اصلاح ثبت دفتر املاک و سند مالکیت را صادر خواهد نمود.
  • اشتباهاتی که قبل از ثبت ملک در جریان عملیات مقدماتی ثبت پیش امده و موقع ثبت ملک در دفتر املاک مورد توجه قرار نگرفته و بعدا اداره ثبت به ان متوجه گردد، در هیات نظارت مطرح می شود و در صورتی که پس از رسیدگی وقوع اشتباه محرز و مسلم تشخیص گردد و اصلاح اشتباه به حق کسی خلل نرساند هیات نظارت دستور رفع اشتباه و اصلاح ان را صادر می نماید و در صوراتی که اصلاح مزبور خللی به حق کسی برساند به شخص ذینفع اخطار می کند که می تواند به دادگاه مراجعه نماید و اداره ثبت دستور رفع اشتباه یا اصلاح ان را پس از تعیین و تکلیف نهایی در دادگاه صادر خواهد نمود.
  • رسیدگی به تعارض در اسناد مالکیت کلا یا بعضا خواه نسبت به اصل ملک و خواه نسبت به حدود و حقوق ارتفاقی ان با هیات نظارت است.
  • رسیدگی و رفع اشتباهی که در عملیات تفکیکی رخ دهد و منتهج به انتقال رسمی یا ثبت دفتر املاک شود با هیات نظارت است، مشروط بر اینکه رفع اشتباه مزبور خللی به حق کسی نرساند.
  • هر گاه در طرز تنظیم اسناد و تطبیق مفاد انها با قوانین اشکال یا اشتباهی پیش اید رفع اشکال یا اشتباه و صدور دستور لازم با هیات نظارت خواهد بود.
  • رسیدگی به اعتراضات اشخاص نسبت به نظریه رئیس ثبت در مورد تخلفات و اشتباهات اجرایی با هیات نظارت است.

مجموعه حقوقی بنیاد وکلا در تلاش است با بهره‌گیری از بهترین وکلا و مشاورین، شما را در رسیدن به نتیجه دلخواه همراهی می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا