دادسراکیفری (جرائم)

اظهارنامه حقوقی و کاربرد آن

یکی از مهمترین ابزارهایی که در قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی شده است، اظهارنامه حقوقی می باشد.

با استفاده از این ابزار می توانیم اظهارات و گفته های خودمان را در یک قالب حقوقی به دیگری بیان کنیم و منتظر پاسخ وی باشیم.

نوشته های مشابه

امروزه اظهارنامه حقوقی در موارد فراوانی کاربرد دارد و در مواردی هم ارسال آن ضروری است.

در حال حاضر امور مربوط به اظهارنامه از جمله، ارسال، پیگیری و پاسخ به اظهارنامه به شیوه الکترونیکی انجام می شود، به همین منظور در این مقاله به بررسی اینکه اظهارنامه حقوقی چیست، کاربرد اظهارنامه حقوقی و اظهارنامه الکترونیکی حقوقی خواهیم پرداخت.

اظهارنامه حقوقی چیست؟

بر اساس ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی، هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید؛ مشروط به اینکه موعد مطالبه فرا رسیده باشد.

بر این اساس، برای مطالبه حق و حقوق قانونی مان می توانیم بدون مراجعه به دادگاه و با استفاده از یک ابزار قانونی اقدام نماییم؛ این ابزار اظهارنامه حقوقی است.

به عنوان مثال، در صورت عدم تمکین از سوی زن، می توان با تنظیم یک اظهارنامه حقوقی و قبل از مراجعه به دادگاه و اقامه دعوای عدم تمکین، زن را دعوت به تمکین نمود، یا در صورتی که از دیگری طلبکار هستیم، قبل از اقامه دعوا در دادگاه می توانیم با تنظیم یک اظهارنامه حقوقی بدهکار را متوجه پرداخت بدهی نماییم.

کاربرد اظهارنامه حقوقی

همانگونه که اشاره شد، تنظیم اظهارنامه حقی است که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی به افراد داده شده است تا اگر بخواهند از آن استفاده کنند.

در عمده موارد کاربرد اظهارنامه قضایی در مورد مطالبه بدهی از دیگری، ایفای تعهد از جانب دیگری و صلح و سازش است و مهم تر اینکه در بسیاری از موارد ارسال اظهار نامه و عدم انجام تعهد از سوی دیگری، سبب فراهم شدن مستندی برای مراجعه به دادگاه است.

مثلا در دعوای عدم تمکین، ارسال اظهارنامه و عدم تمکین زن سبب می شود تا به استناد این اظهارنامه بتوان در دادگاه اقامه دعوا نمود.

اظهارنامه الکترونیکی حقوقی

اخیرا قوه قضاییه سامانه ای برای خدمات الکترونیکی قضایی ایجاد نموده است که امور مربوط به دادخواست، ابلاغیه، شکواییه و اظهارنامه از طریق آن انجام می شود؛ بنابراین، در حال حاضر ارسال اظهارنامه حقوقی و پیگیری اظهارنامه تنها به شیوه الکترونیکی انجام می شود.

به این منظور ابتدا باید به درگاه خدمات الکترونیک قضایی وارد شده و فرایند ثبت نام را انجام داد، سپس با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونی قضایی اظهارنامه را ثبت نمود.

فرایند ثبت نام را می توان از ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز سپرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا