شرکت ها

شرکت نسبی و شرکت مختلط غیر سهامی در قانون تجارت

شرکت نسبی از شرکت‌های اشخاص هست. این شرکت، مسئولیت شرکای آن تضامنی است یعنی اینکه به نسبت سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند، باید از دارایی شخصی خودشان هم مایه بگذارند.

شما می‌توانید پیش از اقدام به تاسیس شرکت یا در پروسه اداره آن از وکیل شرکت ها کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

موارد تشابه شرکت نسبی با تضامنی

  1. ماده ۱۸۵ ناظر به ماده ۱۱۸ قانون تجارت در مورد شرط تشکیل شرکت نسبی و تضامنی در مورد پرداخت سرمایه نقدی وتسلیم و تقدیم سرمایه غیر نقدی می‌باشد.
  2. تقسیم منافع به نسبت سهم الشرکه صورت می‌گیرد مگر در صورت شرط خلاف (ماده ۱۸۵ ناظر به ۱۱۹) از سوی شرکاء صورت گرفته باشد.
  3. انتخاب مدیر از میان خود یا خارج از شرکت با همان حدود و اختیارات شرکت تضامنی (ماده ۱۸۵ ناظر بر ماده ۱۲۰) بود.
  4. تراضی شرکا به تقویم شرمایه غیر نقدی (ماده ۱۸۵ ناظر بر ماده ۱۲۳).
  5. انتقال سهم الشرکه به دیگری امکان پذیر نیست مگر به رضایت تمام شرکا (ماده ۱۸۵ ناظر به ماده ۱۲۳) صورت گرفته باشد.
  6. موارد انحلال، تبدیل و تغییر شرکت هم همان مواردی است که در مورد شرکت تضامنی می‌باشد (مواد ۱۸۹ تا مواد ۱۲۶ الی۱۳۶).
  7. مطالب قروض از خود شرکت تا زمانی که منحل نشده و بعد مراجعه به شرکا صورت می‌گیرد.
  8. موضوع، تجاری است. موضوع غیر تجاری پذیرفته نیست.
  9. فرد جدید، مسئول دیون قبلی هم هست و توافق خلاف فقط میان شرکا معتبر است.

ویژگی‌های شرکت نسبی

ماده ۱۸۳ قانون تجارت: اگر دارایی شرکت نسبی برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای که داشته است، مسئول تادیه قروض شرکت است.

ماده ۱۱۶ قانون تجارت شرط خلاف این موضوع را در شرکت تضامنی ممنوع کرده بود و در شرکت نسبی سکوت کرده است اما با توجه به ماده ۱۸۵ که شرط خلاف در مورد تقسیم به نسبت سهم الشرکه را مجاز دانسته است و در مورد ضرر چنین شرطی را درج نکرده است، مجاز نمی‌باشد و مواد ۱۸۳ و ۱۸۶ آمر محسوب می‌شود، به علاوه اینکه اکثر قواعد شرکت تضامنی یا نسبی شباهت دارند.

یکی از انواع خدمات حقوقی مجموعه بنیاد وکلا علاوه بر مراجعه حضوری به دفتر وکیل، تماس با وکیل تلفنی در بازه‌ زمانی مقرر و هزینه کمتر می‌باشد.

شرکت نسبی

اسم شرکت

ماده ۱۸۴‌: در اسم شرکت نسبی عبارت شرکت نسبی و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود، در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد، بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عبارتی از قبیل “و شرکا”، “و برادران” ضروری است.

اگر عبارت نسبی در نام شرکت نیامده باشد، در این صورت با استفاده از طریق اولویت گرفتن از ماده ۹۵ قانون تجارت در مورد شرکت مختلط که اگر عبارت “با مسئولیت محدود” نباشد در مقابل اشخاص ثالث تضامنی محسوب می‌شود، شرکت نسبی هم، در مقابل اشخاص ثالث تضامنی به حساب می‌آید.

شرکت مختلط غیر سهامی

ماده ۱۴۱ قانون تجارت: شرکت مختلط غیر سهامی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود.

ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی که  مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه‌ای است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت (شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.

شرکت نسبی و مختلط غیرسهامی

تشکیل شرکت مختلط غیر سهامی

شرکای شرکت حداقل از دو شریک که یکی ضامن و دیگری با مسئولیت محدود باشد تشکیل می‌شود، اهمیت تجاری ندارد؛ ضمن آنکه شریک، تاجر محسوب نمی‌شود.

وضعیت حقوقی شرکای ضامن، درست مثل وضعیت شرکای شرکت تضامنی است. شریک با مسئولیت محدود، نام و امضایش در شرکتنامه یا اساسنامه قید می‌شود و اشخاص ثالث می‌توانند او را بشناسند و در سود و زیان شرکت هم سهیم است.

شریک ضامن مسئول پرداخت تمامی قروض است (مواد ۱۴۱ و ۱۵۷ قانون تجارت) و شریک با مسئولیت محدود در همان حصه‌ای (آورده‌ای) که به شرکت آورده مسئول می‌باشد، مگر آن که اسم شریک با مسئولیت محدود جزو اسم شرکت باشد.

در این صورت ضامن محسوب می‌شود و شرط خلافش معتبر نمی‌باشد (ماده ۱۴۳ قانون تجارت) یا اینکه شریک با مسئولیت محدود معامله‌ای برای شرکت انجام دهد و تصریح به سمت وکالت خود از سوی شرکت، ننموده باشد که در این صورت در حکم شریک ضامن محسوب می‌شود (۱۴۶) قبل از ثبت، شرکت تعهداتی کرده باشد نسبت به این تعهدات، شریک با مسئولیت محدود در حکم شریک ضامن خواهد بود، مگر ثابت کند اشخاص ثالث از محدود بودن مسئولیتش آگاه بودند (ماده ۱۵۰).

مسئولیت شرکای با مسئولیت محدود به میزان آورده آن‌هاست که در ابتدا به شرکت آورده اند و اگر توافق با شرکای ضامن یابرداشت از سرمایه شرکت، از سهم الشرکه به ثبت رسیده شریک با مسئولیت محدود کاسته شود تا زمانی که کاهش به ثبت نرسیده و طبق مقررات راجع به نظر شرکت‌ها منتشر نشده در مقابل طلبکاران بلا اثر است (ماده ۱۵۳ قانون تجارت).

این مقرره که جز نظم عمومی است به طلبکاران این امکان را می‌دهد که بعد از انحلال مستقیما علیه شریک با مسئولیت محدود برای ما به التفاوت مذکور اقامه دعوا کند.

مسئولیت شریک با مسئولیت محدود شامل دیون قبل از ورودش به شرکت هم می‌شود و شرط خلافش بین اشخاص ثالث بلااثر خواهد بود ولی وی می‌تواند بعد از تحمل زیان‌های قبلی به انتقال دهنده مراجعه کند.

انتقال سهم الشرکه:

  • انتقال سهم الرشرکه شریک ضامن چون مانند شرایط ضامن در شرکت تضامنی است بدون رضایت سایر شرکا امکانپذیر نیست.
  • انتقال سهم الشرکه شریک با مسئولیت محدود هم بدون رضایت سایر شرکا امکان ندارد اما ضمانت اجرای انتقال بدون رضایت، بطلان انتقال نیست بلکه شخص منتقل الیه حق دخالت در اداره شرکت و حق تفتیش در امور شرکت را ندارد. فقط در سود و زیان شریک خواهد بود (ماده ۱۴۸ و ۱۴۹ قانون تجارت).
  • ماده ۱۴۹ با این ایراد رو به روست که خصیصه همکاری در شرکت را نادیده گرفته است. این مقررات آمرانه خلافشان را نمی‌توان پیش بینی کرد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر همین حالا به متخصصین ما در مشاوره حقوقی شرکت ها تماس بگیرید.

علاوه بر تنظیم اوراق قضایی به صورت آنلاین، وکیل آنلاین برای گفتگوی حقوقی و پاسخ به سوالات شما در هر ساعتی از شبانه روز در مجموعه بنیاد وکلا آماده خدمت‌رسانی به شما می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا