عمومی

رسیدگی ترافعی چیست؟

برای اینکه مراجع قضایی بتوانند بین افراد جامعه مرجع رسیدگی به دعاوی باشند باید چند اصل اساسی که از اصول دادرسی منصفانه می باشد را رعایت کنند. یکی از آن‌ها اصل ترافعی رسیدگی است.

در واقع باید مرجعی برای احقاق حقوق و مجازات مجرمین و رسیدگی به شکایات و تظلمات وجود داشته باشند و مردم به آن مرجع اعتماد داشته باشند.

نوشته های مشابه

برای اعتماد مردم به مرجع قضایی باید برخی اصول رعایت شود که از جمله اصول اساسی دادرسی منصفانه است که عبارتند از: اصل برائت، اصل دادرسی توسط مقامی‌ بی‌ طرف، اصل تفهیم اتهام به متهم و اصل منع شکنجه و غیره.

می توان گفت یکی از این اصول اولیه و اساسی اصل ترافعی بودن دادرسی است که موجب بی طرفی و عدالت قضایی می گردد، در واقع برای داشتن یک دادرسی منصفانه میان طرفین باید دادرسی به صورت ترافعی باشد؛ به همین دلیل در این مقاله به بررسی اصل ترافعی بودن دادرسی و رسیدگی ترافعی در دادگاه می پردازیم. به همین جهت مشاوره حقوقی آنلاین ما به شما توصیه می‌شود.

اصل ترافعی بودن دادرسی

برای بررسی اینکه اصل ترافعی بودن دادرسی چیست، باید گفت یکی از اصول اساسی در دادرسی اصل ترافعی بودن دادرسی یا اصل بی طرفی و عدالت قضایی است و باید نسبت به طرفین مخاصمه امکان رسیدگی عادلانه قضایی فراهم باشد.

اصل ترافعی بودن دادرسی در اصطلاح به معنای اعطای فرصت و امکانات لازم به هر کدام از طرفین دعواست، تا بتوانند ادعاهای خود را مطرح، و ادله‌ مثبته آن ادعاها را ارائه کنند.

در واقع اصل ترافعی بودن دادرسی یکی از اصول اولیه و سرنوشت ساز است که باعث تامین عدالت اجتماعی می باشد.

همواره در طول دادرسی قاضی و مقامات قضایی باید عدالت را بین طرفین رعایت نمایند تا حق به درستی به فردی که دارای حقانیت است برسد.

چه در فرآیند دادرسی حقوقی و چه در دادرسی کیفری باید اصل ترافعی بودن دادرسی رعایت شود، در غیر این صورت طرفین دعوا در وضعیت نابرابری قرار خواهند گرفت. رسیدگی ترافعی در دادگاه بر طبق ماده ۳۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری انجام می شود.

رسیدگی ترافعی

رسیدگی ترافعی در دادگاه

برای داشتن یک دادرسی منصفانه و برقراری عدالت میان طرفین دعوا بر اساس ماده ۳۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی ترافعی در دادگاه به ترتیبی که در این ماده بیان شده است می پردازیم.

در واقع رسیدگی به دعاوی کیفری در دادگاه به صورت ترافعی و به ترتیبی که در ذیل آمده است انجام می شود:

  • قرائت کیفرخواست توسط منشی دادگاه یا استماع عقیده دادستان یا نماینده وی در مواردی که طبق قانون، پرونده با بیان ادعای شفاهی در دادگاه مطرح شده است به عبارت دیگر کیفرخواست باید توسط منشی دادگاه در مواردی که ادعا به صورت شفاهی است خوانده شود.
  • استماع اظهارات و دلایل دادستان یا نماینده وی که برای اثبات اتهام انتسابی ارائه می شود.
  • استماع اظهارات شاکی یا مدعی خصوصی که شخصاً یا از سوی وکلای آنان بیان می شود.
  • پرسش از متهم راجع به قبول یا رد اتهام انتسابی و استماع دفاعیات متهم و وکیل او، که عیناً توسط منشی در صورت مجلس قید می شود یعنی تمام جزییات اظهارات متهم باید ذکر شود.
  • در صورت انکار یا سکوت متهم یا وجود تردید در صحت اقرار، دادگاه شروع به تحقیقات از متهم می کند و اظهارات شهود، کارشناس و اهل خبره‏ ای که دادستان یا شاکی، مدعی خصوصی، متهم و یا وکیل آنان معرفی می‏ کنند، استماع می نماید.
  • بررسی وسایل ارتکاب جرم و رسیدگی به سایر ادله ابرازی از سوی طرفین و انجام هر نوع تحقیق و اقدامی که دادگاه برای کشف واقع، ضروری تشخیص می دهد.

حال در خصوص رسیدگی ترافعی اگر سوالاتی دارید، پیشنهاد می‌شود که از مشاوره حقوقی سامانه بنیاد وکلا استفاده کنید. تیم حقوقی ما راهنمایی کافی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید پاسخ تمامی سوالات خود را پیرامون موضوع عده، دریافت کنید.

طرح این پرسش‌ها هم به صورت حضوری و هم از طریق تماس با وکیل تلفنی امکان پذیر می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا