قوانین آپارتمان هاملکی

نکات حقوقی خرید آپارتمان کدامند؟

جهت خرید آپارتمان برای سکونت باید به چه نکته های توجه کرد؟

از آنجا که خرید آپارتمان و پرداخت هزینه آن بخش عمده و دربسیاری از موارد تمام سرمایه خریداررا مصروف خود نموده و ازاین منظریک خرید درست و مطمئن وایمن می تواند امنیت روانی و اقتصادی خریدار را کاملا تحت الشعاع خود قرارداده و اشتباه در آن نیز آسیب های جبران ناپذیری را برای خود به همراه خواهد داشت.

بنابراین لازم است خریداران محترم قبل از اقدام به خرید و همزمان در تنظیم سند بیع نامه پس از خرید به نکات ذیل توجه نموده تا در آینده دچار مشکلات مربوط به آن نگردند.

نوشته های مشابه

نکات مهم خرید پیش ازتنظیم سند مبایعه نامه

با تحقیق از اهالی و ساکنین و مجاورین و حتی بنگاه های معاملات ملکی محل وقوع ملک از مالکیت و بلامعارض بودن و احیانا مشکلات ناپیدای ملک مطلع گشته؛ زیرا که ایشان بهترین گزینه برای تحقیق دربدست آوردن نیایج محیرالعقول میباشد.

ازفروشنده بخواهید قبل ازحضوردردفترمشاوره املاک اقدام به دریافت کد پستی تایید شده از طریق اداره پست همان محل وقوع ملک اقدام نماید؛ ضمنا درنظر داشته باشید ارایه کد پستی مندرج درقبوض تلفن ازطرف فروشنده رسا به مقصود نیست.

چنانچه فروشنده به وکالت از طرف مالک اقدام می نماید، می بایست:

  1. گواهی ازدفترخانه تنظیم کننده سند وکالت ارایه نماید مبنی براینکه این وکالت همچنان معتبر میباشد.
  2.  چنانچه ملک در تصرف مستاجر و یا هرشخص دیگری است، از متصرف در مورد چگونگی توافقش با فروشنده در خصوص تخلیه سوال بنمایید.

نکات مهم همزمان با تنظیم سند مبایعه نامه

  1. فروشنده حتما اصول اسناد مربوط به مالکیت یا نمایندگی خود را در جلسه قرارداد حاضر نماید.
  2. در قرارداد حتما تاریخ تنظیم سند رسمی بنام خود را مشخص نمایید.
  3. چنانچه ملک با مشارکت صاحب زمین و سازنده بناشده باشد در اینصورت تمامی مالکین مشاع ساختمان می بایست در جلسه حضور داشته باشند.
  4. چنانچه تقسیم نامه ای فی مابین مالکین مشاع ساختمان بنا شده تنظیم شده باشد در این صورت یا می بایست تمامی آنها در جلسه حاضر شوند و یا اینکه تقسیم نامه در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم یا گواهی امضاء شده باشد.
  5. با روئیت سند مطمئن شوید که ملک آزاد بوده و دررهن کسی نمیباشد.
  6. ملک را بر اساس متراژ مندرج در سند مالکیت خریداری نمایید.
  7. به مشاوره املاکی جهت تنظیم قرارداد مراجعه نمایید که دارای پروانه رسمی  از اتحادیه مشاورین املاک بوده و اجازه صدورکد رهگیری را داشته باشد.
  8. فراموش نکنید که پس از امضاء قرارداد مشاور املاک  حتما کد رهگیری را به شما ارایه نماید.
  9. پس ازدریافت کد رهگیری میتواند به سایت اتحادیه مشاوران املاک مراجعه نموده و اصالت کد رهگیری خود را چک نمایید.
  10. فراموش نکنید که پس ازتنظیم سند مبایعه نامه مالک می بایست اسناد مالکیت را جهت انجام مراحل ادری تنظیم سند نزد املاک به امانت بگذارد.
  11. ازتمامی چکهای صادره بابت ثمن معامله حتما کپی تهیه نموده و دریافت آنها را فروشنده با امضاء تایید ورسید نماید.
  12. حتما درقرارداد شماره و مشخصات کامل دفترخانه مورد توافق تنظیم کننده سند مالکیت را مشخص نمایید.

نکات مهم پس ازتنظیم سند مبایعه نامه

براساس قرارداد و درتاریخ مقرر در دفترخانه ای که جهت تنظیم سند با فروشنده توافق نموده اید به همراه چک رمز دار الباقی ثمن معامله حاضرشوید، درصورت عدم حضور فروشنده در تاریخ مقرر حتما از سردفتر گواهی حضور خود و یا عدم حضور فروشنده را مطالبه نمایید.

فراموش نکنید که فروشنده میبایست چند روز قبل از زمان مورد توافق به جهت تنظیم سند به نامتان می بایست قبوض پرداخت عوارض و نوسازی و پسماند شهرداری و پرداخت مالیات را به دفترخانه ارایه نموده باشد.

فراموش نکنید که پس از اتمام کار فروشنده می بایست تمامی مدارک مربوط به مالکیت خود را همانند بنچاق، برگه خلاصه معامله، کپی وکالتنامه وکیل (چنانچه فروش به وکالت انجام شده باشد) و اصل سند مالکیت را تماما به شما تحویل نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا