خانوادهملاقات فرزند

شرایط ملاقات فرزند قبل و بعد از طلاق

ملاقات فرزند قبل و بعد از طلاق از جمله مسائلی است که امروزه در بسیاری از خانواده های ایرانی چالش های زیادی را ایجاد کرده است.

در این نوشتار سعی می کنیم که این مسئله را پیشتر به بحث بگذاریم اما پیش از آن باید با یک سری از مفاهیم آشنا شویم:

نوشته های مشابه

تعریف حضانت

حضانت به معنای نگهداری و تربیت کودک می باشد. موضوع حق حضانت زمانی مطرح میشود که طرفین (زن و شوهر) قصد جدا شدن از هم را داشته باشند و برای نگهداری از فرزند، حق حضانت مطرح میشود.

شرایط حضانت

حضانت دائم فرزند پسر و دختر تا ۷ سالگی با مادر است. حضانت دختر از ۷ سالگی تا ۹ سالگی و پسر از۷ سالگی تا ۱۵ سالگی طبق قانون با پدر می باشد، اما قاضی میتواند بر اساس قانون حمایت از خانواده و قانون مدنی با توجه به مصلحت فرزند حضانت را تعیین کند. در واقع ملاک حضانت برای دادگاه مصلحت فرزند می باشد.

طبق استناد وکیل تلفنی به قانون طرفی که حضانت فرزند با  او نیست، حق ملاقات با فرزند را دارا می‌باشد.

این شرایط فقط مربوط به بعد از طلاق نیست، حتی زمانی که طرفین هنوز طلاق نگرفته اند و در مراحل طلاق می باشند و یا جدا از هم زندگی می‌کنند را هم شامل می‌شود.

حق ملاقات فرزند

حق ملاقات فرزند

در صورتی که به علت طلاق یا به هر علت دیگر پدر و مادر کودک در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از والدینی که طفل تحت‌ حضانت او نیست، حق ملاقات و دیدار با طفل خود را دارد. هر یک از والدین حق دارند که در فاصله زمانی معین، با کودک خود ملاقات کنند.

والدینی که طفل تحت‌ حضانت او نیست حق ملاقات و دیدار با طفل خود را دارد و والدین کودک می‌توانند در مورد زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن با یکدیگر توافق کنند.

در صورتی که میان آن ها اختلاف وجود داشته باشد، دادگاه خانواده به درخواست طرفین و وکیل آن‌ها، تکلیف این موارد را معین میکند.

ملاقات فرزند قبل از طلاق

نکته مهمی که وجود دارد این است که حضانت فرزند توسط یکی از والدین سبب نمی شود که دیگری از ملاقات با فرزند خود محروم شود.

ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی در خصوص حق ملاقات فرزند قبل از طلاق اظهار می دارد  که در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد، حق ملاقات با فرزند خود را دارد.

حق ملاقات فرزند برای طرفین محفوظ است و فقط در شرایط خاص و مصلحت فرزند میتوان زمان ملاقات با فرزند را مشخص نمود.

در صورتی که والدین در خصوص نحوه ملاقات با فرزند قبل از طلاق، مثلا زمان و مکان آن به اختلاف برسند، بایستی به دادگاه مراجعه نمایند.

در ملاقات فرزند قبل و بعد از طلاق اگر بین والدین توافقی برای ملاقات فزرند وجود نداشته باشد، مدت زمان ملاقات با فرزند توسط دادگاه مشخص می شود که هیچ یک از طرفین نمی تواند مانع از ملاقات با فرزند قبل از طلاق در مدت زمان تعیین شده توسط دادگاه شود.

ملاقات فرزند بعد از طلاق

ملاقات فرزند بعد از طلاق

بر اساس قانون هرکدام از طرفین (پدر و مادر) حتی اگر فاسد هم باشند حق این را دارند که با فرزند خود بعد از طلاق ملاقات کنند.

اگر طرفین درباره مدت و زمان ملاقات توافق کرده باشند باید طبق توافق عمل کنند، در غیر این صورت دادگاه مدت و نحوه ملاقات را برای کسی که  حق حضانت ندارد مشخص خواهد کرد که معمولا یک یا دو روز از آخر هر هفته  به این امر اختصاص می یابد.

در صورتی که ملاقات با طرفی که حضانت بر عهده او نیست به صلاح فرزند نباشد، دادگاه می تواند موعد ملاقات را طولانی تر کند و به جای هفته ای یک بار به ماهی یک بار و یا هر شش ماه یک بار و یا ملاقات در حضور شخص ثالث  را تعیین کند.

برای طرفی که حضانت بر عهده او نیست، تنها با حکم دادگاه می توان بعد از طلاق مانع از ملاقات طرف با فرزند شد. به همین جهت مشاوره حقوقی آنلاین ما می‌گوید که جای نگرانی نیست.

تعیین زمان و مکان ملاقات فرزند

در ملاقات فرزند قبل و بعد از طلاق یکی از مسائل بسیار مهم هنگام تعیین زمان و مکان ملاقات، رعایت مصالح و شرایط روحی و جسمی طفل است.

در صورتی که در خصوص زمان و مکان ملاقات میان والدین توافقی حاصل شود، بر اساس آن عمل می شود و در صورتی که اختلافی باشد، دادگاه زمان و مکان ملاقات را بر اساس شرایط و مصالح کودک تعیین می کند که معمولا یک یا دو بار در آخر هفته و در ساعات بخصوصی باشد.

از آنجا که تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند بعد از طلاق معمولا موجب اختلافات در والدین می شود ، موارد ذیل می تواند کمک کننده باشد:

طرفی که حضانت با او نیست می تواند دادخواست افزایش یا کاهش زمان ملاقات را به دادگاه ارائه کند و دادگاه با توجه به شرایط و مصلحت فرزند حکم به افزایش یا کاهش زمان ملاقات خواهد داد.

همچنین، در صورت عدم توافق در خصوص مکان ملاقات با فرزند بعد از طلاق، این ملاقات با اینکه کلانتری مکان مناسبی جهت ملاقات با فرزند نیست در کلانتری صورت خواهد گرفت.

در صورتی که طلاق توافقی صورت بگیرد، مادر ممکن است با بخشیدن تمام یا بخشی از مهریه حضانت فرزند را بر عهده بگیرد، در این صورت پدر حق ملاقات چند ساعته با فرزند را با توجه به تعیین روز و ساعت توسط دادگاه را خواهد داشت.

تعیین زمان و مکان ملاقات فرزند

شرایط منع ملاقات توسط یکی از طرفین

اگر هر کدام از طرفین که حضانت فرزند با او می باشد مانع ملاقات طرف دیگر شود، طرف دیگر می تواند با دادن دادخواست از طریق خدمات الکترونیک قضایی تقاضای ملاقات با فرزند کند.

دادگاه خانواده با توجه به مصلحت فرزند ملاقات فرزند قبل و بعد از طلاق را تعیین می کند. همچنین طبق ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده ممانعت از ملاقات فرزند جرم محسوب می شود.

همچنین در صورتی که هریک از طرفین  که دارای حق حضانت است، از ملاقات طرف دیگر جلوگیری کند، با رای دادگاه کیفری برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت (تا ده میلیون ریال) و در صورت تکرار به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

در برخی از موارد امکان دارد که یکی از طرفین به نفع دیگری از حق حضانت خود بگذرد، برای این کار قراردادی که بر خلاف مصلحت فرزند نباشد بین خود منعقد می کنند که باید طبق آن عمل کنند، اما این دلیلی نمی شود که طرفین (پدر و مادر) حق حضانت را از خود ساقط کنند، زیرا حضانت فرزند هم حق و هم تکلیف والدین می باشد.

در مورد ملاقات با فرزند خود نگران نباشید و جزئیات آن را از مشاوره حقوقی ما جویا شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا