کیفری (جرائم)

جرم استفاده از گذرنامه جعلی

بر خلاف زمان ­‌های گذشته که برای ورود و خروج از کشور محدودیتی وجود نداشت امروزه برای ورود و خروج از کشور باید مواردی رعایت گردد و عدم رعایت این شرایط و موارد سبب مجازات می گردد. بحث استفاده از گذرنامه جعلی نیز در همین جا مطرح می شود.

یکی از این موارد که بایستی رعایت گردد اخذ گذرنامه یا پاسپورت است.

نوشته های مشابه

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت‌ ها برای اتباعشان صادر می‌ شود و با این مدرک کشوری از کشور دیگر مجوز ورود اتباعش به خاک آن کشور را درخواست می کند.

اگر کسی بدون پاسپورت یا با پاسپورت شخص دیگری و یا پاسپورت جعلی از کشور خارج شود مجرم شناخته می‌ شود؛ حتی در برخی موارد جرم جعل گذرنامه ممکن است با جرائم دیگری همراه باشد.

مثلا شخصی پاسپورتی را جعل می‌ کند و به واسطه­ آن از کشور خارج می‌ شود، که در این صورت وی مرتکب سه جرم جعل پاسپورت، استفاده از سند مجعول و خروج غیر قانونی از کشور شده است.

به همین منظور در این نوشتار به جرم و مجازات استفاده از پاسپورت یا گذرنامه جعلی پرداخته شده است. در این راستا کمک گرفتن از یک وکیل کیفری می تواند در پرونده شما راه گشا باشد.

گذرنامه جعلی

پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

پاسپورت یکی از مدارک شناسایی افراد است که از طرف دولت برای اتباع خود که اقامت آن کشور را دارند صادر می‌ شود. زمانی که شخص پاسپورت می‌ گیرد یعنی او از دولت مجوز خروج از مرزهای کشور و همچنین بازگشت به کشور را دریافت می‌ کند.

پاسپورت جزء اسناد رسمی یک کشور است، به همین دلیل نمی‌توان آن را خرید و فروش کرد.

بنابراین پاسپورتی که فروخته می‌ شود، دزدی یا جعل است و اگر شخص استفاده‌کننده موفق شود با استفاده از پاسپورت جعلی اجازه اقامت بگیرد این مجوز باطل است.

اگر پاسپورت شما نیز به همین طریق به سرقت رفته است روش های پیگیری آن را به کمک وکیل تلفنی و قدم به قدم دنبال نمایید.

مجازات استفاده از پاسپورت جعلی

همانطور که اشاره شد در قانون برای استفاده از گذرنامه جعلی جرم و مجازات پیش‌بینی شده است، اما باید در نظر داشت با توجه به انواع جرائمی که در ارتباط با خروج غیر قانونی از کشور وجود دارد نوع و میزان کیفری که قانون برای فرد متخلف در نظر گرفته، متفاوت خواهد بود.

استفاده از گذرنامه جعلی

جرائم و مجازات‌ های جعل پاسپورت بنا بر تقسیم بندی قانونی و به نقل از وکیل آنلاین به شرح زیر است:

جرم ورود و خروج غیر قانونی از کشور

هر شخصی برای خروج از کشور به صورت قانونی باید گذرنامه دریافت کند و هیچ‌ یک از اتباع نمی‌ تواند بدون دریافت گذرنامه از کشور خارج شود در غیر این صورت به مجازات دو تا شش ماه یا پرداخت جریمه نقدی و یا هر دو محکوم می‌ شود.

استفاده از گذرنامه جعلی

جرم استفاده از گذرنامه­ جعلی؛ یعنی شخص با استفاده از گذرنامه­ مجعول به جای گذرنامه­ حقیقی اقدام به خروج از کشور کند که مجازات آن حبس تعزیری یک تا سه سال و یا جزا نقدی از پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال است؛ مگر آن که جرم مذکور مشمول قوانینی شود که مجازات آن‌ جرائم نیز در قانون، شدیدتر باشد.

در خصوص اعمال این مجازات و شرایط تبدیل آن به جزای نقدی حتما از راهنمایی مشاوره حقوقی کیفری بنیاد وکلا بهره‌ مند شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا