تهدیدکیفری (جرائم)

جرم تهدید به مرگ و مجازات آن

تهدید و ترساندن یکی از مواردی است که علاوه بر این که زندگی و روح و روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را از آرامش خاطر دور می‌کند؛ می‌تواند بسته به نوع تهدید برای فرد زیان‌های مادی نیز به دنبال داشته باشد.

تهدیدهایی که ضرر جانی برای فرد به دنبال داشته باشد؛ می‌تواند زندگی افراد را مختل کند و با ایجاد ترس و اضطراب و قرار گرفتن تحت فشار روحی به خواسته تهدید آمیز فرد تن داده شود.

نوشته های مشابه

در این نوشتار به بررسی تهدید به مرگ و مجازات آن می‌پردازیم.

جرم تهدید به مرگ چگونه اثبات خواهد شد؟

از آنجایی که عمل تهدید یک جرم ناپایدار است و در گذر زمان می‌تواند همچنان ادامه نداشته باشد؛ بنابراین بسته به اینکه این فعل تهدید آمیز در چه محیطی از زندگی اجتماعی فرد رخ داده است می‌تواند متفاوت اثبات شود.

ممکن است فردی توسط پیامک و یا تماس و مکالمات تلفنی فرد دیگری را به مرگ تهدید کرده باشد؛ بنابراین همان‌طور که مزاحمت‌ها و تهدیدهایی که در فضایی جز مکالمات حضوری رخ داده باشد، می‌توان از طریق سازمان مخابرات و یا شواهد تصویری و صوتی که فضای مجازی در اختیار فرد قرار داده است استفاده کرد.

تهدید در مشاجرات و مباحث رو در رو می‌تواند متفاوت نیاز به اثبات داشته باشند.

یکی از ارکان مهم برای اثبات همان‌گونه که همه نوع اثباتی نیاز به شاهد دارد؛ لازم است که حداقل دو فرد عاقل و بالغ برای شهادت این موضوع حضور داشته باشند.

تهدید به مرگ چه مجازاتی را در پی خواهد داشت؟

طبق قانون مجازات اسلامی یکی از مواردی که جرم تلقی شده است تهدید علیه نفس یک فرد و ایجاد نوعی ضرر جانی است که بنابراین قانون جرم تهدید، مجازات خواهد داشت که با توجه به این که جرم تهدید می‌تواند مراتب متفاوتی داشته باشد و یا این که در هنگام اثبات با مسائل خاصی روبرو شود لازم است که برای تعیین مجازات آن دادگاه تصمیم گیری داشته باشد.

اما به صورت کلی بنابراین مورد که تهدید به مرگ در وهله اول تهدید به حساب آمده و طبق قانون مجازات برای جرم تهدید، شامل مجازات حبس و شلاق خواهد شد که مجازات حبس از ۲ ماه تا دو سال خواهد بود و میزان ضرب شلاق تا ۷۴ ضربه متغیر خواهد بود.

مجازات تهدید به قتل می‌تواند با توجه به این موضوع که در مراودات حضوری بوده است یا در فضای مجازی متفاوت باشد و طبق قانون جرایم رایانه ای تهدید به قتل در هر یک از بخش‌های شبکه‌های اجتماعی می‌تواند حبس از ۹۱ روز تا یکسال متفاوت باشد و همچنین با توجه به مصوبات زمانی که جرم اتفاق افتاده است جزای نقدی معینی نیز شامل شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا