خانواده

مفهوم سفیه و حکم ازدواج آن طبق قانون

در قانون مدنی به تبعیت از فقه اسلامی سه دسته از اشخاصی که محجور شمرده می شوند، عبارت اند از:

اشخاص صغیر یا اشخاص غیر بالغ، اشخاص مجنون یا دیوانه و همچنین اشخاص غیر رشید یا سفیه که به تبع محجور بودن، قادر به انجام برخی از اعمال حقوقی اعم از عقود و قراردادهای مالی و غیر مالی نیستند و باید با رضایت ولی یعنی پدر یا جد پدری و یا قیم خود اقدام به انجام امور مذکور نمایند.

نوشته های مشابه

اما یکی از مهم ترین عقودی که اشخاص محجور نیازمند آن هستند، عقد نکاح یا ازدواج است که تاثیر بسیار مهمی بر شخصیت آنها خواهد داشت و وضعیت روحی آنان را دگرگون کرده و در جهت مثبت و اصلاحی کاربرد مهمی خواهد داشت.

حال سوال اینجاست که آیا اشخاص سفیه یعنی کسانی که غیر رشید می باشند می توانند ازدواج کنند؟

ازدواج شخص سفیه یا غیر رشید بر اساس قانون مدنی و فقه منوط به چه شرایطی شده است؟

به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم پس از بررسی مفهوم سفیه در حقوق، به توضیح حکم ازدواج یا نکاح سفیه طبق قانون و فقه بپردازیم.

بنیاد وکلا به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب متخصصین حقوقی، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

سفیه کیست؟

یکی از انواع محجوران بر اساس قانون، اشخاص سفیه هستند که به اشخاصی اطلاق می گردد که قوه تعقل و درک کافی در خصوص امور مادی و مالی مربوط به خود را ندارند؛ به همین دلیل، قانونگذار برای حمایت از این اشخاص، آنان را محجور به حساب آورده است و اجازه انجام دادن اعمال مالی و مادی را به آنها نداده تا مغبون و دچار زیان نشوند.

لذا اشخاص سفیه در امور مالی محجور به حساب می آیند و بنابراین، زمانی که شخص سفیه می خواهد عقود یا قرادادهایی که جنبه مالی دارد را منعقد کند، حتما باید با اجازه و رضایت ولی قهری خود همچون پدر بزرگ یا جد پدری و یا قیم خود اقدام کند، در غیر این صورت ، عقد یا قرارداد وی غیر نافذ است.

البته بر اساس قانون مدنی، حجر سفیه محدود به امور مالی است و در انجام امور غیر مالی و غیر مادی خود آزادی کامل خواهد داشت و نیازمند رضایت شخص دیگری نیست.

طبق ماده ۱۲۱۴ همین قانون:

"معاملات و تصرفات غیر رشید یا سفیه در اموال خود نافذ نیست؛ مگر با اجازه ولی یا قیم او، اعم از اینکه این اجازه قبلا داده شده باشد یا بعد از انجام عمل، معذالک، تملکات بلاعوض از هر قبیل که باشد بدون اجازه هم نافذ است".

حکم ازدواج سفیه

در قسمت قبل به توضیح و بررسی اینکه سفیه در حقوق به چه معناست و چه اشخاصی سفیه هستند پرداخته شد؛ اما سوال مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که حکم ازدواج سفیه چیست؟

آیا سفیه می تواند آزادانه ازدواج کند و یا اینکه ازدواج با سفیه یا غیر رشید نیازمند اذن یا اجازه ولی یا قیم است؟

در پاسخ به این سوال یعنی حکم ازدواج سفیه، قانون مدنی حکم خاصی را مقرر نکرده است، اما در ماده ۱۰۶۴ قانون مدنی در این خصوص چنین مقرر شده است که: "عاقد باید عاقل و بالغ و مختار باشد".

همانگونه که از این ماده مشخص است، اهلیت برای ازدواج طبق قانون مدنی شامل مفهوم رشد نیست تا بتوان ازدواج با سفیه را غیر صحیح دانست.

بنابراین، می توان چنین استنباط کرد که ازدواج یا نکاح سفیه بدون اذن ولی یا قیم صحیح و نافذ می باشد و از آن جهت که عقد نکاح، نوعی عقد غیر مالی است، سفیه می تواند برای خودش عقد ازدواج منعقد نماید و نیاز به اجازه یا رضایت شخص دیگری نخواهد داشت.

با این حال، همانگونه که برخی از اساتید حقوق اشاره کرده اند، در خصوص ازدواج یا نکاح سفیه می توان گفت چون عقد ازدواج دارای پاره ای از آثار مالی همچون لزوم پرداخت مهریه به زن و پرداخت نفقه زن است، سفیه نمی تواند در این باره مستقلا اقدام کند؛ چرا که شخص سفیه در امور مالی اش محجور محسوب می شود و به این منظور، نیاز به اجازه یا رضایت ولی یا قیم خواهد داشت.

بنابراین، هر چند عقد نکاح نوعی عقد غیر مالی است، اما چون عقد ازدواج سفیه آثار مالی به دنبال می آورد، باید سفیه یا غیر رشید با اجازه یا رضایت ولی یا قیم خود ازدواج کند و هر گاه بدون اذن اشخاص مذکور عقد نکاحی منعقد نماید، ازدواج غیر نافذ است که این نظر مبتنی بر فقه امامیه و قانون مدنی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا